Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 09:52

wauw Merell, wat een prachtig luxe verblijf voor je kippies. Ze zien er prachtig uit overigens

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 12:35

Inderdaad prachtig! Ik wil ook nog een stal bouwen ooit.
Na mijn geklaag over weinig eieren lagen er ineens drie vandaag, nog in het legnest ook. Toch erg fijn. Er zijn nu vijf vaste kraaien-bezoekers...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:33

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Paar gluurders toen ik in de kas bezig was.
Afbeelding
Afbeelding
Nee hoor we zijn niet nieuwsgierig. :')

Blijf mooi droog rond de boom. :D

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 00:24

M'n Wyandotte dame heeft heel goed haar best gedaan en echt exact op 21 dagen zijn haar drie pleegkuikens uitgekomen, zo schattig! Ik heb al mijn kips vanaf kuiken grootgebracht, maar dit is de eerste keer met broedeieren onder eigen kip... En nu maar hopen dat er geen haantjes bijzitten... Ik ga me weer even verdiepen vanaf hoe oud ze gesekst kunnen worden...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:40

ohhhh superschattig! Prachtig kippie ook

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 19:55

Iemand die iets zinnigs kan zeggen over of het haan of hen is obv deze foto? Ik heb wel voorbeeldfotos gevonden van hoe kuikens te seksen, maar weet eigenlijk niet zo heel goed wat ik nou zou moeten zien?

Afbeelding

Ze zijn nu vijf dagen oud.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 09:42

Wat te doen... Één van mijn brahmas heeft ergens stiekem een nest gehad en kwam opeens met twee kuikens uit de bosjes aanzetten.. Niet helemaal de bedoeling maar okey. Ik heb haar met de kuikens bij de rest gelaten en dat ging prima.

Na twee weken vond ik de kuikens wat sloom, op naar de dierenarts die ze niet echt slecht vond maar bij de kip wat vond in de ontlasting. Voor de volwassen dieren kreeg ik drinkmix doxy-B 5% en voor de kuikens sulvatrim. Ik heb de kip met kuikens toen apart gezet in een stal. Dat was een week geleden. In die week vond ik dat er weinig veranderde in het gedrag van de dieren.

Gisteren lag het één kuiken dood, de andere zat hard te piepen en moederkip wou met beide niets meer te maken hebben een wou alleen maar naar de andere kippen toe.

Heb toen het kuiken maar naar binnen gehaald, maar heb er weinig hoop in eerlijk gezegd. Wat denken jullie? Als hij niet slaapt zit hij zo te piepen, en als ik naar filmpjes kijk van drie weken oude kuikens zijn die zoveel groter en actiever?

Hij eet schijnbaar genoeg om te blijven leven en heeft ook net gepoept, ziet er zo uit :

Afbeelding

Hier misschien ervaring kippen fokkers die iets weten wat ik nog zou kunnen doen?

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:25

.
Laatst bijgewerkt door JustMeKV op 04-09-24 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:32

JustMeKV schreef:
Wat geef je van voer? Wat ik op de foto zie liggen is geen kuikenvoer....
Voor een kuiken is wat er op de foto te zien is en je aanbied veel te groot. Die eten dit nog niet.
Meelwormen zijn in begin stadia zelfs slecht voor kuikens, gezien ze deze nog niet kunnen verwerken.
Haal meel of kuiken korrel zodoende de kuikens van in de start volwaardig vitamines krijgen...
Volgens mij ligt daar de bron van je problemen daar.
Succes

Bedankt voor je reactie.
Maar dit is kuiken opgroeimeel... Ben met je eens dat het erg grof is, maar zou dus geschikt moeten zijn.
Dat van de meelwormen wist ik niet, hij eet het wel graag, maar dan haal ik dat weer weg. Iets anders dat ik wel zou kunnen proberen, waar hij wat van kan aansterken? Jij vind hem er verder wel goed uitzien?

Afbeelding

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:48

Ik geef m'n hele jonge kuikens altijd sivo start.
Maar ik zie hier een ziek en zwak kuiken, en ik vrees er een beetje voor

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:51

Is inderdaad wel erg grof. Heb je een keukenmachine om het wat fijner te malen?
Hopelijk red hij/zij het.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:08

Bedankt voor de tip van de keukenmachine! Had het al door een zeef gedaan maar dat was geen succes. Dit werkt beter inderdaad.
Nu heb ik het zo, of is dat weer te fijn?

Afbeelding

Zo klote, ga je er mee naar een dierenarts, schiet je er nog weinig mee op. Zou dwangvoeren nog kunnen helpen? Of is het nu alleen maar schietgebedje doen en afwachten?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:17

Veel dierenartsen hebben niet zoo veel verstand van kippen helaas.
Zeker niet te fijn, zo hebben die van ons het toen ook gekregen. Dat ging super.
Heb helaas geen ervaring met dwangvoeren en of dat zou kunnen helpen. Is natuurlijk weer extra stress en de kleine lijkt al erg gestresst. Dus geen idee of het goed zou doen of niet.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 15:56

Okey, ik ben vandaag echt even klaar met kippen... Eerst al het kuikentje, en nu hebben mijn twee volwassen brahma hanen opeens besloten niet meer samen verder te willen. Beide de kop onder het bloed, heb de oudste maar even in de stal gezet om af te koelen, en te bedenken hoe verder. Stomme beesten soms hoor kippen..

Oja, ter info, er lopen zeven kippen bij en ze hebben echt meer dan genoeg ruimte om elkaar te ontlopen..

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:23

Kippen zijn kl**tzakken

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:33

Tinkermuts schreef:
Kippen zijn kl**tzakken

:j :') :D
Waar de uitdrukking "..., je kan beter kippen houden" vandaan komt snap ik echt niet. :D

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 16:37

Ik ook niet maar ik weet wel heel goed waar de uitdrukking pikorde vandaan komt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 17:13

Of de pik op iemand hebben..

Haantje de voorste. :D

Haha zijn er nog best veel.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 17:26

Als je kippen hebt weet je het haha

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 23:54

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En dicht nu nog afwerken kleine hoekjes en gaatjes dichtmaken en alles een mooi kleurtje groen geven. *\o/* *\o/*

Afvoer gootjes zitten nu ook achter de kas met regenton die ik even schoongemaakt heb wat volgens mij ook al jaren niet gedaan is. :+

Afbeelding
Oude situatie. :')

Afbeelding
Nu deze nog afmaken betreffende omheining en dan mogen ze straks als het fruit geplukt is hier ook rondscharrelen als ik op de moestuin ben (incl. onkruid wieden). :')

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:32

Hier hebben de kipjes nu bloedluis. Flink balen want hoe kom je hier nou weer vanaf? Ze zijn ook totaal niet actief, eten slecht en liggen de hele dag een beetje bij elkaar in het zand. Heb nu het hele binnenhok schoon gezogen met een industriële stofzuiger, evenals de hele buitenkant ,het voliere gaas, van het buitenhok (hun ren is een voormalig voliere). Nu heb ik roofmijten besteld en ga die maar een hele hoop loslaten in het hok in de hoop dat ik er dan zo vanaf kom.
Baal wel een beetje hoor, eerst werden ze 1 voor 1 broeds, dus 0 eieren en het koste best veel moeite om ze weer broeds af te krijgen. En nu weer dit. Zucht..

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 07:44

Hier hetzelfde cruesli.
Een van de kippen was broeds en ze zag er erg bleek uit, dus gelijk kijkje genomen en jap.. Bloedluis... Heb nu alles eruit gehaald en met Dasty ingesproeid. Wij hadden altijd dat hennepvezel met eucalyptus en vorig jaar nergens last van gehad. Nu was dat laatst bij de winkel op en nu bloedluis. Baal ik van. Maar goed. Nu iedere tweede/derde dag tea tree oil verdunnen en sproeien. Hoop dat wij er zo vanaf zijn

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:22

Veriye schreef:
Hier hetzelfde cruesli.
Een van de kippen was broeds en ze zag er erg bleek uit, dus gelijk kijkje genomen en jap.. Bloedluis... Heb nu alles eruit gehaald en met Dasty ingesproeid. Wij hadden altijd dat hennepvezel met eucalyptus en vorig jaar nergens last van gehad. Nu was dat laatst bij de winkel op en nu bloedluis. Baal ik van. Maar goed. Nu iedere tweede/derde dag tea tree oil verdunnen en sproeien. Hoop dat wij er zo vanaf zijn

waar doe je dasty op? En spray je de kippen zelf ook nog ergens mee in of mag dat weer niet?
Ik heb gegoogled en we gaan nu roofmijten bestellen, of werkt dat juist niet goed genoeg?

Noahh_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 23:00

Hoi,

Kunnen jullie mij op weg helpen. We zijn bezig met de nieuwe indeling van de tuin. Achterin staat bij de buren een grote beuk. De takken hangen (hoog) iets over onze tuin. Dat leek me juist fijn, omdat we daar mooi het kippenhok onder kunnen maken. Dan hebben ze wat zon maar soms ook schaduw plekken. Het hok zou voor 4 krielkippen 1,5 meter bij 1,5 meter worden, met twee verdiepingen. De hoogte is 1,20 ongeveer. De ren wordt 2 bij 6 meter. Is dit voldoende? Ik heb leuke indelingen en inrichting gezien. Stukje tegel, stukje zand, gras en dan bijv wat schors.

Aan één kant van het hok komt ons houthok. Kan dit kwaad?
We gaan het zelf maken zodat alles naar onze eigen wens en smaak is.

Hebben jullie nog tips. Waar moeten we rekening mee houden? Vroeger hebben we altijd kippen gehad. Maar nu we het zelf gaan doen, ben ik bang dat ik wat vergeet.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 08:42

cruesli schreef:
Veriye schreef:
Hier hetzelfde cruesli.

waar doe je dasty op? En spray je de kippen zelf ook nog ergens mee in of mag dat weer niet?
Ik heb gegoogled en we gaan nu roofmijten bestellen, of werkt dat juist niet goed genoeg?

Ik sproei het gewoon in de hok, in de kieren, nit op de kippen zelf.
Roofmijt kan erg goed helpen, behalve als je al teveel bloedluis hebt.

Wij gaan een van onze kippen waarschijnlijk verliezen :(
Ze kwam erg zwak uit het hok, dacht eerst dat de bloedluis terug is, maar als dat zo is dan erg weinig en niet genoeg om haar zo te verzwakken. de andere twee hebben felrode kammetjes, die van haar zijn wel iets minder fel, maar niet echt bleek.

Heb haar nu ORS gegeven en ze knapte iets op en heeft zelfstandig gegeten. Ontlasting is goed, dus Coccidiose sluit ik ook uit en verstopping ook(ze krijgen ook regelmatig Cox&Worm van Finendo)

Even kijken of ze nog opknapt.