Katten!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nafkedemi

Re: Katten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:25

Vanwege tandproblemen krijgt de noorse dame hier 3x per week een beetje Dentisept in haar bekkie gespoten. Dit geeft een beschermlaagje op de tanden.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:29

Ik ga nu sowieso Hill's T/D halen als snack/brokjes. Had ook iets van een mondwater gevonden dat je in het water kan doen, dat is het 2e wat ik ga proberen. Maar voor nu dus verder wel af van de brokjes die ze nu krijgen en over op 80% natvoer. Ik wil geen vlees gaan voeren, dus wel uit blik of uit zakjes..

Catmoneo heb ik toevallig nu voor me open staan haha :D

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:49

Haha, die heeft dan iig goede tips voor natvoer, dus dat komt vast goed!
Dentisept is idd ook nog een goede, dan hoef je niet te poetsen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:56

Ik zou juist brokken aanraden ipv natvoer uit zakjes en blikjes.. Brokken houden wat dat betreft de tanden gewoon beter schoon dan natvoer. Mits je Barf voert, zou brok je basis moeten zijn, en dan het beste een brok met zoveel mogelijk vlees.

Natvoer zou je er dan bij kunnen voeren, zou dagelijks kunnen, maar ook 1x per week of 1x per maand.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 12:57

Voor mijn oude kat zou natvoer veel beter zijn. Hij heeft blaasgruis gehad en heeft overgewicht. Vandaag dat ik een switch wil maken. :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:09

Hier onbeperkt brokken met normaal 2x daags natvoer alleen nu door de kittens vaker natvoer. Tante Blue mag als kliko de restjes eten van het natvoer.

Heb nu ook iets gehad en dat is een druppeltje in de mond. Blue mocht gelijk proefmonster zijn. En Maira moet ik even kijken hoe ik dit ga doen. :')

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:11

Brok houdt bij veel katten de tanden juist niet schoon. Veel katten kauwen niet op brok of ze bijten ze 1 keer door midden en slikken dan door.
Iets door het water bliefde ze bij mij niet :')

Die bak water ging nog net niet door de kamer.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:13

Heb ook iets geprobeerd voor over het natvoer en brokken gedaan kon, maar had uiteindelijk een gillede keukenmeid in huis lopen. En nijdig dat mevrouw was. _O-

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:43

Ik heb het mondwater wel meegenomen, liep er tegenaan in de dierenwinkel. Altijd het proberen waard.. :D De dierenwinkel hier heeft veel merken (nat)voer (zoo enzo voor als iemand mee wil kijken), maar niet de merken die op catmoneo staan.. Alleen prins kon ik terug vinden in de tabel van die site, dus die meegenomen.
Dus mondwater, Hills t/d en prins natvoer gescoord. :)

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:46

Dat brok de tanden schoonhoudt klopt inderdaad niet. Als je goed gaat kijken naar waar een brok uiteenvalt, dan is dat op de punt van de tanden. En waar ontstaan problemen? Bij het tandvlees. Bovendien vind ik de voordelen van natvoer flink opwegen tegen eventuele nadelen. Maar goed, dat ben ik :D

Natvoer draagt idd niet bij aan betere tanden, maar brok ook niet. Barf overigens ook maar beperkt bij veel katten.

Natvoer zou ik overigens op Zooplus kijken. Die heeft er heel veel :j

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 13:51

Oooh zo schattig!! <3

Die Hills t/d brokken zijn als t goed is groter en zachter, waardoor die niet gelijk in stukken breekt. Maar we gaan t zien, hopelijk werkt het :D

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:03

J0anieke schreef:
Oooh zo schattig!! <3

Die Hills t/d brokken zijn als t goed is groter en zachter, waardoor die niet gelijk in stukken breekt. Maar we gaan t zien, hopelijk werkt het :D

Klopt, er zijn een paar uitzonderingen die wel wat doen, maar die zijn er maar beperkt. En dan zijn de ingredienten weer mwah. Het blijft maar lastig, die kattenvoeding :")

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:13

Ja precies!
Ik ga t denk ik ook 'mengen' met een andere brok. Ze hebben nu royal canin sterilised, maar zie nu dat royal canin niet meteen de beste voeding is. Plan voor nu is dat ze 25:25:50 oude brok (royal canin) : Hills t/d : natvoer krijgen en dat uiteindelijk de royal canin vervangen wordt voor een betere brok.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:16

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 14:30

Orijen Fit and Trim vind ik een fijne brok. Of Celtic Connection. Voor haarballen zou je een beetje psylliumvezel aan zijn natvoer kunnen toevoegen. Werkt goed bij mijn Sibeer.
Qua natvoer; almo heeft een mooie HFC lijn, die vind ik beter dan de Daily. De meeste varianten zijn echter niet compleet daarvan, dus dat maakt het lastig. Zooplus heeft wel Thrive, die is wel compleet. En er zijn dus 2 Almo Nature HFC complete varianten (of 4 misschien zelfs).

Purizon is ook geen gekke brok, maar daar heb ik teveel issues van gehoord de laatste tijd. (Om nog maar te zwijgen over het feit dat ze ineens hadden besloten maar neit meer te vermelden dat er veel DL-methionine in zit, wat er wel in zit dus).

Maar Catmoneo heeft dus ook veel tips. Ik denk dat je qua haarbalmanagement iig beter kunt kijken voor ondersteuning als psyllium of Katalax oid, dan per se bij de brok. Veel van die anti-haarbalbrokken zijn weer minder qua ingredienten.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:10

Onze 12 jarige kater krijgt regelmatig een streepje van die pasta tegen haarballen (van Beaphar). Hij denkt dat het snoepgoed is, staat er dan echt om te vragen. Als hij dat krijgt, spuugt hij een stuk minder. Nu heeft hij een redelijk lange vacht (kruising of onzuivere main coon) en nog maar 1 tand. We proberen hem regelmatig te kammen (vind ie niet zo leuk) en trekken regelmatig plukken uit zijn bek voor hij ze kan doorslikken (scheelt ook veel tegen het spugen).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:23

Brokken purizon (Blue Hills I/d darm) en natvoer almo daily, schesir en carny.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 15:58

SimoneeM schreef:
Orijen Fit and Trim vind ik een fijne brok. Of Celtic Connection. Voor haarballen zou je een beetje psylliumvezel aan zijn natvoer kunnen toevoegen. Werkt goed bij mijn Sibeer.
Qua natvoer; almo heeft een mooie HFC lijn, die vind ik beter dan de Daily. De meeste varianten zijn echter niet compleet daarvan, dus dat maakt het lastig. Zooplus heeft wel Thrive, die is wel compleet. En er zijn dus 2 Almo Nature HFC complete varianten (of 4 misschien zelfs).

Purizon is ook geen gekke brok, maar daar heb ik teveel issues van gehoord de laatste tijd. (Om nog maar te zwijgen over het feit dat ze ineens hadden besloten maar neit meer te vermelden dat er veel DL-methionine in zit, wat er wel in zit dus).

Maar Catmoneo heeft dus ook veel tips. Ik denk dat je qua haarbalmanagement iig beter kunt kijken voor ondersteuning als psyllium of Katalax oid, dan per se bij de brok. Veel van die anti-haarbalbrokken zijn weer minder qua ingredienten.

Top, ga ik daar even naar kijken! Voorderest doet hij het eigenlijk goed op dit voer. Het is nog best een moeilijke eter, qua natvoer lust hij b.v. ook alleen die chunks, paté laat hij staan.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:01

Bloemetje75 schreef:
Onze 12 jarige kater krijgt regelmatig een streepje van die pasta tegen haarballen (van Beaphar). Hij denkt dat het snoepgoed is, staat er dan echt om te vragen. Als hij dat krijgt, spuugt hij een stuk minder. Nu heeft hij een redelijk lange vacht (kruising of onzuivere main coon) en nog maar 1 tand. We proberen hem regelmatig te kammen (vind ie niet zo leuk) en trekken regelmatig plukken uit zijn bek voor hij ze kan doorslikken (scheelt ook veel tegen het spugen).

Kammen is hier gelukkig geen probleem. Als je een borstel neerlegt doet hij het vaak nog zelf ook haha. Echter zei de trimster dat we hem ook niet te vaak mogen kammen omdat je dan de haargroei weer stimuleert. Maar hij wast zichzelf wel veel, plukken haar proberen we inderdaad ook al zo snel mogelijk weg te gooien anders eet hij het gewoon op.

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:45

Daarin volg ik inderdaad je trimmer. Heb je wel eens een vochtig microvezeldoekje geprobeerd om losse haren weg te halen? Dat is heel non-invasief, dus dat kan wel vaker :)

Qua natvoer; almo nature hfc complete, of Thrive zou ik nog wel een te proberen optie vinden dan. Niet echt chunks, maar ook zeker geen pate :)

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:50

Ik voer nog purizon maar heb er 1 die kotst sinds ik die nieuwe zak open gemaakt heb en met het verhaal hierboven toch besloten over te stappen. Ga ze carnis geven.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 18:24

Iams is ph neutraal en kan ook heel goed gevoerd worden aan katten met blaasproblemen! :) Zit qua percentages in vlees wel lager maar heeft weer dierlijke toevoegingen. Zweeft een beetje tussen carnilove en bijvoorbeeld caro croc in.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 22:45

Bloemetje75 schreef:

Nicky heeft hier ook snel last van met haar mega vacht. In de rui periodes krijgt ze die ook. En vind ze heerlijk!
Toevallig vandaag toen ik thuis kwam een haarbal van mijn mat gehaald. Was één bende. Ze had tegen de deur omhoog gekotst. :')
Zondag ochtend is kam ochtend hier. Volgens mijn ex stagebieder en katten trimster. Is wekelijks kammen prima. Vaker heeft dan weer een negatief effect op de verharing.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 23:39

xoranlover schreef:
Ik voer nog purizon maar heb er 1 die kotst sinds ik die nieuwe zak open gemaakt heb en met het verhaal hierboven toch besloten over te stappen. Ga ze carnis geven.

Wel melden bij zooplus ze hebben geloof ik nog al wat problemen.

Ik had carnis tot de dames het niet meer aten.