gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 18:40

Ik had ook eigenlijk wel besloten dat het een ram en een voedster gingen worden, maar ging even twijfelen doordat ik je reactie verkeerd begreep en iemand vandaag tegen mij zei dat ze twee voedsters had gehad zonder problemen. Ik ga dan liever voor safe en neem gewoon een ram en een voedster.

Ik heb op dit moment contact met een konijnenfokker en wil daar in principe twee konijnen bij gaan kopen. De opvangen hier in de buurt hebben niet echt wat zitten wat me aanspreekt en daarnaast vind ik de prijzen die zij hanteren behoorlijk aan de hoge kant. Dat maakt het voor mij niet echt aantrekkelijk om konijnen uit een opvang aan te schaffen, dan heb ik liever jonge konijntjes en de bijkomende kosten.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:00

Als je nagaat dat de konijnen hiervoor volledig nagekeken zijn, ingeënt en rammen gecastreerd, is het niet zo duur. Althans, ik ken geen opvang die €150 kost, iets wat je toch wel kwijt bent voor castratie, inentingen en controle.

Ik vind het risicovol, twee konijnen op de gok kopen en hopen dat het goed gaat. Je zult ze met 10 weken oud moeten scheiden en ervoor zorgen dat ze elkaar met geen mogelijkheid kunnen bereiken. Pas wanneer de ballen ingedaald zijn kun je hem laten castreren, en daarna moeten ze nog 2 weken apart. Heb je al wel bedacht wat je gaat doen als het later niet blijkt te klikken? Plan B is altijd handig :) zeker met 2 jonkies. Jonge konijnen zijn leuk en schattig, vinden alles goed, tot ze beginnen te puberen en het karakter duidelijk wordt.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:27

Ik heb echt wel overwogen om een koppel bij een opvang te halen en heb besloten dat ik dat (voorlopig) niet ga doen. Ieder mag daarin zijn of haar eigen keuze maken lijkt mij.

Hier heb ik gelukkig voldoende ruimte om de konijnen tot (en even na) de castratie te scheiden en mocht het niet klikken heb ik ook voldoende ruimte om twee aparte verblijven te creëren en naar nog twee konijnen te gaan kijken. Er is dus echt wel wat mogelijk mocht het niet klikken, maar ik hoop dat broer en zus elkaar straks gewoon gaan accepteren. :)

Edit: typo.
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 21-02-17 19:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:33

Dat mag iedereen zeker, maar het zou vervelend zijn als ik dit niet aangeef en als het voor jou straks als een verrassing komt. Toch?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 19:36

Ik waardeer het ook zeker dat je het aangeeft en gelukkig hebben anderen mij hier ook op geattendeerd, maar er zijn ook genoeg gevallen waarbij het gewoon goed gaat. Er is in ieder geval genoeg ruimte voor een plan B. :)

Op dit moment ben ik bezig een konijnenhok te (ver)bouwen, maar ik denk dat ik de indeling ga omgooien. Het huidige nachthok is 36 x 50 en het andere stuk is 55 x 50. Er moet ook ergens een trap naar beneden komen, dus het lijkt me dan verstandiger om die in het huidige nachthok te doen en het nachthok aan de grootste kant te maken. Ze gaan toch 24/7 beschikking hebben over de ren die aan het hok vast komt te zitten (deels overdekt)..

love_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 23:58

Heb iemand hier ervaring met PUUR Geslachtsdrift/Hypersex misschien een goeie optie voor mijn oversekste rammelaar haha :o

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 00:04

love_animals schreef:
Heb iemand hier ervaring met PUUR Geslachtsdrift/Hypersex misschien een goeie optie voor mijn oversekste rammelaar haha :o

Tja... castreren (of een vrouwtje erbij, maar dan krijg je zoveel konijnen :P)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 07:04

Ik heb er alleen ervaring mee bij mijn ruin (toen nog hengst). Dat heeft toen wel degelijk wat geholpen, maar niet voldoende om een castratie te laten zitten. :)

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 09:57

love_animals schreef:

Ik gebruikte dat voor mijn konijnenmeisje, het hielp haar heel erg in de momenten dat ze een rem nodig had. Ik haar iedere dag 1 druppel en dat hielp haar goed. Wanneer haar geslachtsdrift erger werd gaf ik haar 5 druppels.

Maar castreren is de oplossing :P

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 10:13

Hoi, ik zou hier graag iets vragen :o
Ik had een automatische voerbak voor mijn konijnen, maar daar trokken ze het bakje onder het klepje vandaan. Hebben jullie ervaring met een automatische voerbak die ze niet kunnen slopen of omzeilen? Hij moet bij voorkeur ook tegen regen en vorst kunnen :x
Alvast bedankt :) Lenny

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:09

Ik heb er geen ervaring mee maar ik denk toch dat je beter een gewone bak koopt en zelf een paar portietjes per dag geeft.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 18:24

Dat heeft ook mijn voorkeur. Als je zelf voert, ikzelf voer minimaal 2 keer per dag, zie je ook sneller of er wat mis is met je konijnen.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:14

Vandaag een konijnXhaas? zien spelen met een worteltje, wat een machtig mooi dier om te zien. Zo groot en sierlijk <3 en dat het vaak niet zulke knuffels zijn maakt ze een baas, ik ben verkocht :D

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:24

Konijnen en hazen kunnen niet kruisen :P Tamme konijnen en wilde konijnen daarentegen weer wel.

Maar ik denk dat je een Belgische haas bedoeld?

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 22:15

Eoweyn_x schreef:
Konijnen en hazen kunnen niet kruisen :P Tamme konijnen en wilde konijnen daarentegen weer wel.

Maar ik denk dat je een Belgische haas bedoeld?

Ja dat bedoel ik, ik probeerde het meer zo te vertellen omdat ik de echte naam niet wist! ;)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 22:17

Die zijn inderdaad heel mooi en volgens mij ook te vergelijken met halfwildjes qua karakter en doen en laten :P

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 23:59

Ja dat dacht ik ook wel een beetje inderdaad. Ik denk dat ik verlieft ben.... <3 :')

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 11:21

Pff ben echt even ten einde raad, hopelijk kan 1 van jullie me helpen. Sinds Binky ziek is geweest en Nora hem heeft aangevallen, blijft het niet goed gaan. Ze blijft hem de hele dag achtervolgen, haren uit zn vacht plukken en ze 'neukt' hem de hele tijd of als Binky haar likt valt ze zomaar aan.. Moet ik ze toch scheiden? Haar laten steriliseren? Toch een ander vriendinnetje voor Binky zoeken? Of nog even aan kijken?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 11:42

Heb je ze op neutraal terrein herkoppelt?

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 11:56

Ja heb ze in de badkamer weer gekoppeld, de eerste dagen ging het ook goed. Maar lijkt wel steeds erger te worden..

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 12:16

Jannickee schreef:
Pff ben echt even ten einde raad, hopelijk kan 1 van jullie me helpen. Sinds Binky ziek is geweest en Nora hem heeft aangevallen, blijft het niet goed gaan. Ze blijft hem de hele dag achtervolgen, haren uit zn vacht plukken en ze 'neukt' hem de hele tijd of als Binky haar likt valt ze zomaar aan.. Moet ik ze toch scheiden? Haar laten steriliseren? Toch een ander vriendinnetje voor Binky zoeken? Of nog even aan kijken?

Precies het gedrag van mijn voedster voor haar sterilisatie. Sinds de sterilisatie is ze rustig en heeft ze geen rare fratsen meer

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 12:31

Dat is zeker de moeite waard om te proberen dus? Als dat de oplossing zou zijn zal dat super fijn zijn natuurlijk :)

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 12:41

Jannickee schreef:
Dat is zeker de moeite waard om te proberen dus? Als dat de oplossing zou zijn zal dat super fijn zijn natuurlijk :)

Sowieso beter voor haar gezondheid om te steriliseren! Mijne had een extreem grote baarmoeder, vandaar haar gedrag. Hij zat haar echt in de weg. Ben heel blij dat ik haar heb laten helpen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 14:06

Zou een castratie ook overwegen inderdaad :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 15:08

Ik zou haar denk ik ook steriliseren. Hopelijk zijn Binky en Nora daarna weer een gezellig koppel. :)

Zijn er hier mensen die een permanente ren op het gras hebben? Ik ben zelf een beetje zoekende naar een handige oplossing zodat ze zich niet uit kunnen graven, maar wel lekker op het gras kunnen. Een deel van de ren is betegeld (3x1,2m) en dan wil ik ook nog een stuk van +/- 5x1,2 beschikbaar maken waarin ze gras kunnen eten. Ik kan ze daar natuurlijk een paar uurtjes per dag in laten als ik in de buurt ben, maar het is natuurlijk een stuk handiger (en veiliger) als ze er niet uit kunnen..