Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 15:42

Dingen vreten die ze niet moeten eten is niet handig nee... In Leeuwarden hadden wij daar dus even probleem mee op het zandpad omdat daar alle katten gingen poepen. Nu eten ze eigenlijk niet echt meer onderweg. Behalve Dundy als je even een pitstop neemt tijdens het schapendrijven om de schapenpoep op te gaan eten _O-

Muilkorf werkt daarin inderdaad heel goed. Voorkomt niet dat ze eten maar je hebt wel veeeeel meer tijd om ze te stoppen.

Verder zou ik écht wel héél goed gaan werken aan dingen kunnen afpakken. Dat kan heel naar uitpakken als dat je niet lukt. En dan dus ook dat je het kan afpakken zonder eerst te ruilen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:03

Al is de muilkorf maar om de hond af te leren iets te pakken. Mocht het niet baten kun je er nog altijd voor kiezen hem voor vast om te laten. :j

Een paar weken geleden vertelde ik toch over die border collie wat zolang in die kennel had gezeten?

Die meid komt morgen met haar hond hier naartoe, ze had filmpjes op FB gezet waar ze agility training heeft. Ik schrok me echt wezenloos van haar gedrag, dus een PB'tje gedaan dat ze echt moet gaan oppassen, anders werkt het volledig averechts.

Lang verhaal kort, nu komt ze morgen langs en dan gaan we maar eens opnieuw beginnen met haar. Het is wel echt een leuke hond!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-18 16:05

Succes Kim! Maar dat moet vast goed komen! Als je het baasje maar overtuigd krijgt.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:26

Hoe bedoel je dat ze moet oppassen? Welk gedrag vertoont de hond? Border collies zijn imo echt wel honden die je bijna permanent kapot krijgt met zo'n basis...

Wij hebben vanavond weer 'puppycursus ' ben benieuwd of het nu wat interessanter is dan zit, af NEE JE MAG GEEN LAY DOWN ZEGGEN JE MOET AF ZEGGEN', kom 'NEE JE MAG GEEN KOM HIER ZEGGEN ALLEEN EEN KORTE, STRENGE KOM ANDERS SNAPT JE HOND HET NIET '. Ja, ik heb het echt naar mn zin daar hoor _O- _O-

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:29

Wat lief dat je wil helpen Kim :j
Kaus schreef:
Hoe bedoel je dat ze moet oppassen? Welk gedrag vertoont de hond? Border collies zijn imo echt wel honden die je bijna permanent kapot krijgt met zo'n basis...

Wij hebben vanavond weer 'puppycursus ' ben benieuwd of het nu wat interessanter is dan zit, af NEE JE MAG GEEN LAY DOWN ZEGGEN JE MOET AF ZEGGEN', kom 'NEE JE MAG GEEN KOM HIER ZEGGEN ALLEEN EEN KORTE, STRENGE KOM ANDERS SNAPT JE HOND HET NIET '. Ja, ik heb het echt naar mn zin daar hoor _O- _O-

Jeetje echt?
Wij mochten op puppycursus frikandel ipv zit zeggen als we daar behoefte aan hadden :')

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:35

Kaus schreef:

Ik zou gewoon niet meer gaan... :n Klinkt een beetje 'van de oude stempel'.

Ze moet oppassen omdat de hond helemaal dichtslaat, ze heeft geen lol in het spelletje en is heel onzeker.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:40

Nou ja ik heb al betaald :$ . En ik doe lekker mn eigen ding. Het is voornamelijk om te leren luisteren rondom andere honden.

Ik mag bijvoorbeeld ook geen stay zeggen als ik Dexter in een af leg en vervolgens wegloop. Ik snap hun filosofie wel hoor, liggen is liggen en je staat niet op zonder commando. Maar ik wil dus wel dat hij met me meeloopt tenzij ik zeg stay.

Het is een IPO club dus inderdaad nogal van de oude stempel. Had zelfs een club gevonden dus een slipketting verplicht stelt van 8 weken! :wow: Niet eens een sliplijn maar een ketting, dat vond ik gewoon ziek...

Ah, op zo'n manier dat ie alleen nog maar geobsedeerd luistert en er geen lol meer in heeft? Moet zeggen dat ik dat bij veel honden zie. Denk dat Dexter daar ook aanleg voor heeft. Dundy niet. Die vindt af en toe zn eigen feestje vieren veel te leuk _O- _O-

Edit: wat vinden jullie van deze dan. Ik heb het bij mn frisbee club enorm naar mn zin maar ik moet daar niet over gedrag beginnen := Dundy springt weleens naar de frisbee toe als ik m nog in mn hand heb (wat ab. So. Luut. Niet mag, dat weet ik). Maar in mn hand dus, niet in de frisbee. Maar ja, ik sta daar te zwaaien en te doen met die frisbee dus ik kan me niet voorstellen dat hij nou bewust mn hand pakt, past namelijk totaaaal niet bij hem. Hij wil gewoon die frisbee.

Maar volgens de trainer pakt hij écht wel expres mijn hand. Kan absoluut geen ongelukje zijn. 100% expres. Maar als ik dan eens een lompe worp doe en de hond vangt m op een haar na niet ligt het opeens aan mij en heeft hij toch niet zoveel controle over zn bek. Dus wat is het nou?

Wat vinden jullie, kan een hond per ongeluk in je hand happen als hij hapt naar iets in je hand of is dat opzet?

(En ja dat happen is écht niet goed maar ik denk dat we het allemaal wel kennen.)

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 16:58

Ik zou lekker schijt eraan hebben en gewoon woorden gebruiken die jij fijn vind! Deed ik ook hoor. Ik wilde bijvoorbeeld ook niet dat mijn hond moest voorkomen uit de lig, ivm de 2 minuten blijf die de op jachtproeven moeten doen. Eerst zitten, dan pas voorkomen. Heb ook weleens op zo´n ouderwetse gezeten en deed gewoon mijn eigen ding;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-18 17:22

Dat happen naar je hand is wel echt af te leren. Boellie deed dat ook. Maar happen of mijn hand/vingers raken is einde spel. Speelgoed word opgeruimd en vanaf dat moment krijgt ie geen aandacht meer.
Dat kwartje viel heel snel. En als hij het nu wel eens perongeluk doet stopt ie zelf en loopt ie weg. Meestal spelen we dan vrij snel verder. Want dan weet ie echt wel weer dat ie op moet letten.

Over de commando’s; gewoon gebruiken wat je gewend bent. Waarom t onnodig moeilijk maken en verwarrend maken. :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 17:26

Ja dat weet ik maar daar ging het dus niet om. Het ging om het punt, hapt hond in frisbee en daarmee per ongeluk in mijn hand of hapt hij expres in mijn hand?

Als Dundy in mijn hand hapt gooi ik de frisbees neer, draai me om en wacht een paar minuten. Maar bij bepaalde onderdelen heb ik de frisbee heel dicht bij zijn hoofd en moet hij hem niet pakken en soms moet hij m wel uit mijn hand pakken. Dat is dan een miscommunicatie van zijn overenthousiasme en mijn onduidelijkheid.

Maar goed, dat was dus niet de vraag :Y)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-18 17:33

T maakt in zekere zin niet uit of ie dat expres doet of perongeluk. Hij heeft t niet te doen/hij kan gewoon uitkijken waar dat ie zn tanden laat

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 17:48

KimD schreef:
Heb je de bal nou aan een touwtje? :')

In het dorp van mijn schoonouders wonen mensen die in het weekend altijd gaan varen, hebben ook een eigen boot, luxe ding! Dus ze wilde een hond die meekon op de boot, iets wat altijd wel van water houd! :j

Labrador! Je kunt het wel al raden, die labrador zwom totaal niet. Nog steeds niet en ze hebben hem al een paar jaar. Dus als zij gaan zwemmen kijkt hij op de boot. _O-

Haha nou ik hoop toch dat Iris wel gaat zwemmen!Ik had inderdaad een speeltje aan een lang touw, klos touw lag gewoon los op de grond. De leonberger tikt speelgoed en stokken aan maar neemt ze niet mee. Iris apporteert wel, maar niet als ik nét te ver gooi of als ze afgeleid is... En ik had geen zin om zelf te zwemmen

Stokken liggen er daar weinig.

Leuke foto's van chick!

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:01

Mijn Olly zwemt een beetje te goed haha. Heb eigenlijk alleen maar honden gehad die voor een bal gingen zwemmen. Maar Olly gaat gewoon op zijn gemakkie lekker een eind zwemmen en ook ver!! Beetje eendjes kijken enzo :')

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 18:56

Ianthe schreef:
Mijn Olly zwemt een beetje te goed haha. Heb eigenlijk alleen maar honden gehad die voor een bal gingen zwemmen. Maar Olly gaat gewoon op zijn gemakkie lekker een eind zwemmen en ook ver!! Beetje eendjes kijken enzo :')

De leonberger van mijn ouders ook!

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 20:28

Ik denk dat naya de enigste aussie is die niet graag zwemt :+ en ze begint enige bananen in haar oren te krijgen.. ze is er vroeg bij _-:(

Azmay: gaat het nu hopelijk een wat beter?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 20:38

Nou zoals verwacht weer helemaal poedersuiker :Y) Deze keer gelukkig niet aangevallen. Maar al die trainers stoppen ook snoepjes in je hond, ja dan ben ik niet zo leuk meer hè. :roll: Hij heeft nu al het NIET AAIEN op zn tuig staan maar ook daar trekt niemand zich iets van aan.

Ook mag ik niet belonen met wat anders dan voer. Als ie voer niet lekker genoeg vindt moet ik m maar niet meer uit de bak voeren. Ik zei dat ie vandaag al geen eten heeft gehad (krijgen vaak in de avond en begin nacht). Nou dan moest ik op zondag ook maar niet voeren 8)7

Als het volgende keer weer zo gaat stop ik wel. Jammer van het geld dan :evaw:

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 20:39

Jammer van het geld. Maar dit brengt ook niks. :n Wat een club!

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:03

Amai wat een k** club :oo

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:07

Hele bijzondere cursus kaus....
wat vinden de andere mensen daarvan?(die ook in de lessen meedoen)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:12

De mensen waar ik dan mee praat zitten een beetje in hetzelfde schuitje. Tis wel oke, niet ons ding maar het is niet alsof ze je hond mishandelen of zo. Doen allemaal een beetje ons eigen ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:13

sjonge.... ik had er weggeweest Kaus. Wat lopen die achter.

Binnenkort komt het nieuwe boek van Arjen van Alphen uit. Ik ben erg fan van hem.

Afbeelding

Met Nysse heb ik destijds privé 2 cursussen gedaan. Zag het nut niet van een commando oefenen en dan weer 15min wachten tot de 20 andere pups zijn geweest. Liever meteen praktijkgerichte oefeningen thuis en buiten. Ze is helaas geëmigreerd en moet op zoek naar iemand anders. Jammer want ze was echt fijn.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:25

Ik zou daar echt stoppen, zo'n sfeer doet niemand goed. Ik mag belonen met champignons als ik wil, als t maar werkt. En ik gebruik ook geen af.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:30

Voor mij is af en liggen dan deer weldegelijk een verschillend commando. Liggen is liggen tijdens een oefening zoals de houdingen of in een wandeling en tijdens het terugsturen naar de plaats. Af is bij de onderbrekening het neergaan bij het op me af rennen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:36

Ik heb ook veel verschillende commando's voor dingen die hetzelfde zijn. Stay, wacht en blijf zijn allemaal andere dingen. Als je nou wedstrijden gaat doen snap ik dat ze graag willen dat je het juiste gebruikt. Maar laat mij lekker zeggen wat ik wil, val er niemand mee lastig. :Y)

Het is nou ook niet zo dat het een hele malafide club is of zo. Maar ze zijn wel allemaal IPO trainers dus de discipline zit er wel in.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 21:45

Ik speel wedstrijden. Maar of ik nu aardappel, vuurwerk of liggen roep. Zolang mijn hond neergaat heeft ze de oefening correct uitgevoerd. Enkel bevelen bestaande uit meerdere woorden zijn niet toegestaan, dan geef je namelijk 2 bevelen en krijg je -1 bb (bijbevel).
Het enige waar ik in mijn les echt op hamer is het verschil tussen wachten en blijven dat ik verwacht dat ze gebruiken (blijven, de hond blijft achter zn wat je ook doet, blijft op die plek in de houding die ik hem Achtergelaten heb tot ik er weer naast sta, wachten volgt er een 2e bevel, vb veranderen van houding, naar me toe komen...) en het verschil van vertrekken let linker of rechter been. Vertrek je met je linker been moet de hond mee volgen, vertrek je met je rechter been blijft je hond achter.