Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Gianti schreef:Hebben jullie misschien tips.. heel vaak blijft er keuteld aan billen van mijn Nijn hangen.. soms vormt zich echt een bonk aan der bibs.
AnnaB schreef:Ik kom hier (opnieuw) even binnenvallen. Een aantal weken/maanden geleden meldde ik mij hier ook met het plan om een aantal konijnen aan te schaffen. Toen heb ik dat even uitgesteld vanwege de winter die eraan zat te komen en de konijnenziekte die ook in mijn omgeving vele slachtoffers maakte. Op dit moment ben ik weer wat serieuzer bezig met de voorbereidingen en hoop ik dat ik af en toe even wat vragen mag stellen zodat ik straks goed voorbereid ben als de konijnen komen. Het plan is nu om ze in april aan te schaffen.
Hebben jullie dingen waarvan je zegt "Denk daar goed aan!" of "Vergeet dat niet!"? Dan kan ik deze op mijn lijstje zetten om uit te zoeken.
Gianti schreef:Hebben jullie misschien tips.. heel vaak blijft er keuteld aan billen van mijn Nijn hangen.. soms vormt zich echt een bonk aan der bibs.
Ennasil92 schreef:Kijk naar welk ras je wilt, net zoals bij honden heb je karakter eigenschappen per ras. Ik ben om deze redenen helemaal gek van hangoor konijntjes en Vlaamse Reuzen omdat ze zo'n heerlijk rustig en aanhankelijk karakter hebben.
Let ook op wat je aan vacht verzorging wilt doen, bijv, een teddy of angora zien er geweldig uit, maar je moet de vacht erg goed bij houden.
Ierpier schreef:Haal een leuk koppeltje uit de opvang. Ik heb een konijntje uit de opvang en tsja, zo tam als mijn andere zal ze niet worden, maar het doet me zoveel goed als ik zie hoe ontzettend blij ze is met hoe ze hier kan rondrennen en knuffelen met haar vriendje.
Eoweyn_x schreef:Ga naar een opvang! Zo weet je zeker dat het klikt en dat je gezonde dieren hebt.
Ik zou me niet blindstaren op een ras. Ik heb hier ook verschillende rassen en het karakter komt nou niet echt overeen met het ras
Eoweyn_x schreef:Ook daarom is een opvang een goede optie, je zit niet met castreren en inenten. Dat is al gedaan.
Wil je een koppel of een groep?
fleurvosje schreef:Hoihoi, ik heb even een vraagje m.b.t de hoeveelheden voer jullie op een dag aan jullie konijn(en) geven.
Ik heb mijn 2 konijnen momenteel in een vrij groot binnenhok met een ren. Zomers lopen ze in de tuin. Ik geef momenteel 2 x op een dag een hand biks, en dan tusse door nog hooi of een appel o.i.d ze komen me elke keer tegemoet alsof ze in geen jaren eten hebben gehad
Is dit genoeg? Teveel?
fleurvosje schreef:Hoihoi, ik heb even een vraagje m.b.t de hoeveelheden voer jullie op een dag aan jullie konijn(en) geven.
Ik heb mijn 2 konijnen momenteel in een vrij groot binnenhok met een ren. Zomers lopen ze in de tuin. Ik geef momenteel 2 x op een dag een hand biks, en dan tusse door nog hooi of een appel o.i.d
Is dit genoeg? Teveel?
AnnaB schreef:fleurvosje schreef:Hoihoi, ik heb even een vraagje m.b.t de hoeveelheden voer jullie op een dag aan jullie konijn(en) geven.
Ik heb mijn 2 konijnen momenteel in een vrij groot binnenhok met een ren. Zomers lopen ze in de tuin. Ik geef momenteel 2 x op een dag een hand biks, en dan tusse door nog hooi of een appel o.i.d
Is dit genoeg? Teveel?
Ik heb dan nog wel geen konijnen op dit moment, maar ik lees/hoor eigenlijk overal dat je 20-25gram per kg droogvoer per dag moet aanhouden. Daarnaast dan natuurlijk het liefst onbeperkt hooi, maar zeker een berg zo groot als het konijn zelf (dit zouden ze ongeveer per dat aan hooi eten). Hooi is echt het allerbelangrijkste voor een konijn en moet je zeker voldoende aanbieden.