gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gianti

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 00:57

Hebben jullie misschien tips.. heel vaak blijft er keuteld aan billen van mijn Nijn hangen.. soms vormt zich echt een bonk aan der bibs.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 13:52

Gianti schreef:
Hebben jullie misschien tips.. heel vaak blijft er keuteld aan billen van mijn Nijn hangen.. soms vormt zich echt een bonk aan der bibs.

Van biks en groenvoer geef je al heel gauw te veel. Misschien minder biks en/of groenvoer geven? Zodat hij meer hooi gaat eten. Zorg er naast hooi ook voor dat er altijd stro aanwezig is dat stopt ook. De ontlasting wordt dan minder plakkerig en koekt dan niet meer aan. Zaagsel in de wc-hoek of iets anders (geen stro) dat goed opneemt helpt ook.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 17:09

AnnaB schreef:
Ik kom hier (opnieuw) even binnenvallen. Een aantal weken/maanden geleden meldde ik mij hier ook met het plan om een aantal konijnen aan te schaffen. Toen heb ik dat even uitgesteld vanwege de winter die eraan zat te komen en de konijnenziekte die ook in mijn omgeving vele slachtoffers maakte. Op dit moment ben ik weer wat serieuzer bezig met de voorbereidingen en hoop ik dat ik af en toe even wat vragen mag stellen zodat ik straks goed voorbereid ben als de konijnen komen. Het plan is nu om ze in april aan te schaffen.

Hebben jullie dingen waarvan je zegt "Denk daar goed aan!" of "Vergeet dat niet!"? Dan kan ik deze op mijn lijstje zetten om uit te zoeken.

Ga naar een opvang! Zo weet je zeker dat het klikt en dat je gezonde dieren hebt.
Ik zou me niet blindstaren op een ras. Ik heb hier ook verschillende rassen en het karakter komt nou niet echt overeen met het ras :')

Gianti schreef:

Wat krijgt ze qua voeding en hoeveelheden op een dag? En eet ze voldoende hooi?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 19:40

Ennasil92 schreef:
Kijk naar welk ras je wilt, net zoals bij honden heb je karakter eigenschappen per ras. Ik ben om deze redenen helemaal gek van hangoor konijntjes en Vlaamse Reuzen omdat ze zo'n heerlijk rustig en aanhankelijk karakter hebben.
Let ook op wat je aan vacht verzorging wilt doen, bijv, een teddy of angora zien er geweldig uit, maar je moet de vacht erg goed bij houden.

Bedankt voor deze tip. Om heel eerlijk te zijn heb ik me nog niet echt in rassen verdiept en alleen nagedacht over hoe groot (of beter gezegd klein) ik mijn konijnen zou willen. Dat het geen langharige konijnen gaan worden stond al vast, inderdaad vanwege de reden die jij noemt. Ik wil mijn konijnen van alle nodige verzorging voorzien, maar durf zo'n bewerkelijke vacht niet aan als beginnend konijneneigenaar.

Ierpier schreef:
Haal een leuk koppeltje uit de opvang. Ik heb een konijntje uit de opvang en tsja, zo tam als mijn andere zal ze niet worden, maar het doet me zoveel goed als ik zie hoe ontzettend blij ze is met hoe ze hier kan rondrennen en knuffelen met haar vriendje <3 .

Eoweyn_x schreef:
Ga naar een opvang! Zo weet je zeker dat het klikt en dat je gezonde dieren hebt.
Ik zou me niet blindstaren op een ras. Ik heb hier ook verschillende rassen en het karakter komt nou niet echt overeen met het ras :')

Ik wil vanavond een avond spenderen om even te kijken hoe een aantal opvangcentra hier in de buurt te werk gaan en wat daar allemaal bij komt kijken.

Vandaag heb ik bericht gehad via een dierenartsenpraktijk hier in de omgeving die goed bekend staat op het gebied van konijnen. Ik had gevraagd aan welke bedragen ik voor castratie en entingen moest denken en om heel eerlijk te zijn viel het bedrag voor een castratie (ram) me best wel tegen. Op het internet vond ik dat dit veelal voor €40/€50 gedaan was, maar hier kost het maar liefst €73,50. Is dat een reëel bedrag? Laat ik voorop stellen dat ik dat geld er zeker voor over heb, maar ik vond het verschil nogal groot met wat ik op internet las.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:15

Ook daarom is een opvang een goede optie, je zit niet met castreren en inenten. Dat is al gedaan.
Wil je een koppel of een groep?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:34

Eoweyn_x schreef:
Ook daarom is een opvang een goede optie, je zit niet met castreren en inenten. Dat is al gedaan.
Wil je een koppel of een groep?

Het inenten komt natuurlijk jaarlijks terug en de RHD II moet zelfs twee keer per jaar volgens de dierenarts die ik heb gecontacteerd. Dat gaat dus alleen op voor het niet castreren, maar ik vroeg me enkel af of de prijs die ik te horen heb gekregen aan de "standaard" voldoet. Ik ga zeker bij de opvang kijken, maar wil ook de optie om een jong koppel aan te schaffen nog niet uitsluiten. Om die reden wil ik mij dus ook verdiepen in de castratie(kosten) om een goed beeld te kunnen vormen.

Ik wil om te beginnen een koppel. :)

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:55

Leuk dat je aan konijntjes wil beginnen AnnaB! Ik heb zelf ook 2 jonge konijntjes gekocht en ze zelf gekoppeld. Er kwam helaas niks in de opvang voorbij waar ik naar opzoek was. Bij castratie zal ik gewoon meerdere dierenartsen bellen in je omgeving. Ik was uiteindelijk 48 euro kwijt voor de castratie van mijn ram :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 20:59

Bedankt voor je reactie. :) Ik wil in ieder geval ook even contact opnemen met mijn eigen dierenarts en een andere dierenkliniek in de buurt. Jou prijs zit dan al wel wat meer bij het "gemiddelde" dat ik op internet tegenkwam.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 21:19

Leuk dat je konijnen wil nemen! Kijk ook eens bij de opvang huizepluis, zitten op dit moment hele leuke konijnen! Rammen zijn al gecastreerd en ze zijn allemaal netjes ingeënt. :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 21:29

Toevallig heb ik net de website van konijnenopvang Huize Pluis bezocht. Deze opvang zit dicht bij mij in de buurt dus ga ik zeker even in de gaten houden. Helaas zit er op dit moment geen koppel dat voor mij in aanmerking komt: het ene koppel vind ik te groot en het andere koppel bevat een teddykonijn, voor het onderhoud van die vacht heb ik niet voldoende ervaring. Misschien is het wel mogelijk dat zij een voedster en ram uit de opvang koppelen voor mij, maar daar kan ik tegen die tijd wel even naar informeren. :)

Wat ik wel lastig vind is om een bepaalde leeftijdsgrens te stellen. Ik zag net een ontzettend leuk konijn, maar geboren in 2009...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:09

Ik persoonlijk kijk nooit naar de leeftijd. Ik heb een oudje rondlopen die er nu al langer is dan overleden Kruimel van 6 maanden.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 13:22

Dat risico is er natuurlijk altijd. Het konijn dat ik als kind had is ook 12 jaar oud geworden..

De mensen die buiten een vaste ren hebben, hebben jullie iets van gaas onder de ren zitten zodat de konijnen zich niet uit kunnen graven? Ik weet van vroeger dat een vriendin van mij echt tot 2 meter diepte gaas had zitten omdat die konijnen zich uitgroeven, maar dat betekent dan dat er de eerste tijd geen gras is als ik zo diep moet graven, haha. :+

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:26

Hoihoi, ik heb even een vraagje m.b.t de hoeveelheden voer jullie op een dag aan jullie konijn(en) geven.

Ik heb mijn 2 konijnen momenteel in een vrij groot binnenhok met een ren. Zomers lopen ze in de tuin. Ik geef momenteel 2 x op een dag een hand biks, en dan tusse door nog hooi of een appel o.i.d

Is dit genoeg? Teveel?

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:27

fleurvosje schreef:
Hoihoi, ik heb even een vraagje m.b.t de hoeveelheden voer jullie op een dag aan jullie konijn(en) geven.

Ik heb mijn 2 konijnen momenteel in een vrij groot binnenhok met een ren. Zomers lopen ze in de tuin. Ik geef momenteel 2 x op een dag een hand biks, en dan tusse door nog hooi of een appel o.i.d ze komen me elke keer tegemoet alsof ze in geen jaren eten hebben gehad :')

Is dit genoeg? Teveel?

Sorry voor het dubbele bericht, ging even wat fout ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 23:29

Ik keek wel voor een bepaalde leeftijd , wou bij mijn 5 jarige dame geen jonge ram . Gelukkig dankzij een link van een bokker mijn huidige ram Syb tegengekomen die ook 5 was :P

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:15

fleurvosje schreef:

Ik heb mijn 2 konijnen momenteel in een vrij groot binnenhok met een ren. Zomers lopen ze in de tuin. Ik geef momenteel 2 x op een dag een hand biks, en dan tusse door nog hooi of een appel o.i.d

Is dit genoeg? Teveel?

Ik heb dan nog wel geen konijnen op dit moment, maar ik lees/hoor eigenlijk overal dat je 20-25gram per kg droogvoer per dag moet aanhouden. Daarnaast dan natuurlijk het liefst onbeperkt hooi, maar zeker een berg zo groot als het konijn zelf (dit zouden ze ongeveer per dag aan hooi eten). Hooi is echt het allerbelangrijkste voor een konijn en moet je zeker voldoende aanbieden.

Ik hoop dit weekend of volgende week ergens het nachthok voor mijn toekomstige konijnen op te kunnen gaan halen. Daarnaast moet ik van mezelf nu echt even gaan beslissen hoe groot ik mijn vaste ren (waar ze permanent komen te lopen) wil.

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:17

AnnaB schreef:
fleurvosje schreef:

Is dit genoeg? Teveel?

Ik heb dan nog wel geen konijnen op dit moment, maar ik lees/hoor eigenlijk overal dat je 20-25gram per kg droogvoer per dag moet aanhouden. Daarnaast dan natuurlijk het liefst onbeperkt hooi, maar zeker een berg zo groot als het konijn zelf (dit zouden ze ongeveer per dat aan hooi eten). Hooi is echt het allerbelangrijkste voor een konijn en moet je zeker voldoende aanbieden.

Aha oke, dat wordt dus even wat meer hooi aanschaffen voor een lekker grote berg! ;)
Nog wat tips qua brokjes?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 00:22

Ik ben er zelf nog niet uit wat ik ga voeren (mijn konijnen komen pas half maart / begin april) dus tips wat betreft voer heb ik (nog) niet. :) De rest hier kan je daar waarschijnlijk beter bij helpen en dan heb ik er mooi ook nog wat aan.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 08:21

Wij kopen meestal gewoon voer bij Aveve of Delhaize. Niet duur en mijn konijn (dat spijtig genoeg vorige week is overleden |( ) was er blij mee. Als je merkt dat je konijnen heel gevoelige maag/darmen hebben kan je ze Science Selective voeren. Dat is natuurlijk beter dan van de Delhaize maar dat betaal je ook wel. Maar goedkoop voer volstaat zeker. Zoals je zegt is biks ook heel goed want dan kunnen ze niet kieskeurig zijn. Bij mij lustte hij enkele dingen niet graag dus die liet hij dan maar liggen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 15:37

Ik had zelf ook nog even een vraag. Het valt mij op dat veel mensen meerdere voedsters en dan één gecastreerde ram hebben en dat gaat dan goed als groep. Heeft dat er dan mee te maken dat er toch een ram aanwezig is of is dat ook maar puur geluk dat het tussen de voedsters onderling klikt?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 17:22

Hooi is het allerbelangrijkst en dit moeten ze altijd onbeperkt hebben.
De richtlijnen qua voer is inderdaad 20-25 gram de kg, maar uit mijn ervaring is gebleken dat dit veel teveel is. Ik geef dus zo'n 20 gram per konijn :)

Ik ben ook geen fan van de goedkopere biks. Dit bevat vaak veel calcium en weinig ruwe vezels. Science selective is een goede, maar een vergelijkbare goedkopere soort is Hope Farms Super Trio.

Een groep met 1 ram en meerdere voedsters kan goed gaan, maar de beste combinatie zijn over het algemeen gelijke geslachten. Karakters moeten ook matchen inderdaad.
Als voorbeeld, ik heb veel ervaring met groepen, en ik heb nu de eerste groep met 1 ram en 4 voedsters die echt stabiel is. Daarvoor nooit, groepen met gelijke geslachten uitgesloten.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 18:12

Dus als ik jou goed begrijp geef jij aan dat twee (of meer) voedsters juist goed samen kunnen? Ik lees en hoor namelijk zoveel tegenstrijdige verhalen dat ik op dit moment echt even niet meer weet wat wijsheid is. Ik heb het liefst twee voedsters, maar begreep van sommigen dat dat vragen om problemen is.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 18:13

Nee, juist niet. Twee voedsters zijn gedoemd te mislukken als je het mij vraagt. Een of meerdere rammen zij echt noodzakelijk in een groep.
Waarom wil je 2 voedsters?

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 18:17

Omdat je het had over gelijke geslachten dacht ik dat je dat bedoelde, maar denk dat je dezelfde aantallen bedoelde (2 rammen met 2 voedsters).

Ik wil voor de optie gaan die het meeste zekerheid bied, dus dat zullen 99% zeker een ram en een voedster worden. Echter heb ik geen behoefte aan een nestje dus zal mijn ram gecastreerd gaan worden. Twee voedsters zou dan een "makkelijkere" optie zijn, maar als dat niet gaat is dat geen optie. Ik vroeg me daarom af of het dan die ene ram is die zoveel invloed heeft dat het wél klikt tussen twee voedsters.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 18:24

Dat bedoelde ik inderdaad. 2 om 2, 3 om 3, 4 om 4. Ik heb zelf een koppel gecastr ram x gecastr voedster, een groep van 2 gecastr rammen en 2 gecastr voedsters, en een groep met een gecastr ram en 4 voedsters. Zou ik ook niet zo snel aanraden, de laatste.

Een makkelijke optie tot ze gaan puberen, ze gaan vechten en je zult moeten scheiden. Dan zit je met 2 konijnen alleen,of 4, of je moet er een herplaatsen.

Hoe het komt dat een ram zoveel rust brengt, weet ik niet. Ik raad je alleen echt af om 2 voedsters te nemen.
En zoals ik eerder zei, haal een koppel uit de opvang. Zelf koppelen kan echt een gedoe zijn en wat nou als het niet klikt tussen de uitgekozen konijnen?
Bovendien is de ram dan al gecastreerd en is het al met al een stuk voordeliger.