Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 18:07

Wat een mooie foto’s van Koda! <3
En Nero is ook prachtig! Hij heeft zo’n intense blik hè?

Misschien stomme vraag, maar ik wil vergelijken:
Wanneer waren jullie pups zindelijk?
We zijn hier drie weken verder en hij doet het meeste buiten, maar er zijn nog zeker 1 of 2 soms 3 plasjes per dag binnen.
Soms lijkt het alsof ‘het kwartje’ nog niet gevallen is.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-24 19:22

Kaplaars schreef:
Wat een mooie foto’s van Koda! <3
En Nero is ook prachtig! Hij heeft zo’n intense blik hè?

We zijn hier drie weken verder en hij doet het meeste buiten, maar er zijn nog zeker 1 of 2 soms 3 plasjes per dag binnen.

Onze eurasier kwam zindelijk bij ons. Die waren met 5 weken zelfs al deels zindelijk bij de fokker (grote boodschap buiten, plasjes soms nog binnen). Onze kleine keeshond duurde veel langer, want die had ook nog eens een blaasontsteking. Ik denk dat die pas volledig zindelijk (volledig zonder ongelukjes) was met 5-6 maanden, maar daarvoor hadden we niet dagelijks meer ongelukjes hoor. Dan was het misschien eens per week/twee weken.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 18:27

Kaplaars schreef:

We kregen Layla toen ze ongeveer 11 weken was en het duurde - denk ik - zo'n 2 weken voordat ze echt zindelijk was. Ze had daarvoor buiten geleefd, en 2 weken in een gastgezin waar ze er niet echt op trainde. De eerste paar dagen had ze een paar ongelukjes per dag, vooral als we net buiten waren geweest. Dan ging ze niet buiten, maar meteen binnen. Na een paar dagen heel strikt de 'als je niks buiten doet, dan word je in de bench getilt, om het 15 minuten later weer te proberen' regel toegepast. Binnen een paar dagen was ze zo goed als zindelijk en gaf ze het ook aan. Wij hadden het alleen niet altijd door, zo nog een paar ongelukjes per week. Na 2 weken was dat ook wel klaar. Maar, ze was ook al iets ouder natuurlijk.
Kan het zijn dat de plasjes binnen ook gerelateert zijn aan overprikkeling?

-------------------------------------------------------------------------------------

Wij hebben een gekke Octobermaand achter de rug, waarin we zijn verhuisd naar een town 100 km verderop, ik een week in California was, en daarna mijn man 3 weken in Belgie. Ondanks alle veranderingen doen de honden het heel goed. We hebben 2x zoveel woonoppervlakte (we woonden eerst heel klein) en de honden vinden de extra ruimte erg fijn. Ook hebben we verschillende trails op wandelafstand, waar heel veel eekhoorntjes zitten - wat ze ook fantastisch vinden :+

Een ander voordeel van onze nieuwe home town, en dat mijn man er een paar weken niet was, is dat we Barnhunting eens konden proberen! Barnhunting vindt plaatst in een afgesloten barn (stal). Voor de 'novice' level is de ruimte max 35m2 groot, met 30 strobalen verspreid over de ruimte, zowel los, als gestapeld. Er is ook 1 tunnel gemaakt van strobalen en een grote houtenplank (voor veiligheid). Op dit level is de tunnel 1 rechte lijn van 1 of 2 strobalen lang. In hogere levels moeten er 1 of meerdere 90 graden turns in zitten. In Novice zijn 3 kokers - 1 lege, 1 met rat litter en 1 met een levende rat. De hond loopt los in de barn met de handler en moet voor een qualifying score (op Novice level) de koker met de rat aan duiden, een climb doen (4 poten op een strobaal) en de tunnel doen binnen 2 minuten. Heb je 3 qualifying scores, dan haal je je title en mag je naar een level hoger. Dan zijn er meer buizen met ratten, een moeilijker parcours etc.

Ik was via scentwork al een keer uitgenodigd om te proberen en in October kwam het er eindelijk van! De locale club organiseerde workshops als voorbereiding op hun 3-daagse Halloween wedstrijd. Veel mensen hadden al eens gezegd dat ze na 1 zo'n workshop al meteen wedstrijden gingen doen, want je leert het het best 'on the go'. Er komt natuurlijk veel instinct bij kijken, al is er zeker ook (en helemaal voor de hogere levels) training en ervaring nodig. Ik heb met beide honden een workshop gedaan, waarbij ze 5 "runs" konden doen. Voor beide was de eerste run een "instinct test", waarbij de 3 verschillende buizen naast elkaar in een rek liggen en ze de juiste moeten aanduiden. Dit is vooral om ze kennis te laten maken met het idee van een rat in een koker. Ze zien natuurlijk geen beweging, en het moet echt op geur. Hier werd het heel duidelijk dat Beer veel meer op beweging is gefocust, en Layla zoals de trainer zegt - echt een natural is. Voor trainen gebruiken ze doorzichtige kokers, en daar kon je ook heel mooi zien hoe de rat zich gedraagd. Die zaten allemaal heel rustig een snack te eten, terwijl de honden er boven stonden. Er zijn ook strenge regels over het gedrag van de hond naar de koker met de rat toe, om het welzijn vd ratten te beschermen.

Beer had het spelletje uiteindelijk ook door, en Layla was ondertussen al op Open niveau (de klasse boven Novice) aan het preseteren, dus beide ingeschreven voor 2 vd 3 wedstrijd dagen - 2 rondjes per dag, 4 in totaal. Met de potentie om 2 titels te halen - een Instinct test (1 qualifying round) en Novice (3 qualifying scores).

Beertje vond het vooral heel spannend, en daarna heel gezellig. 0/4 rounds qualified, maar wel hele mooie stappen qua zelfvertrouwen gezet. Hij was een beetje overweldigd door alle honden overal (100+), maar zeker zijn laatste rondje op zondag was heel netjes!

Laylai is zoals de trainer al zei een natural en toch wel een beetje een overachiever :+ .
4/4 qualified, 2 titels, 2x 1ste, 2x 2de en ook nog High in Class geworden - de hoogste score van alle Novice honden (er zijn verschillende hoogte categories) met 29 seconden. Nooit geweten dat je met 4 rondjes, 5 prijzen in de wacht kon slepen :D . Haar laatste ronde was nog spannend - ze vond de rat in 9 seconden, maar vond daarna dat ze nog niet klaar was met jagen. Hierdoor verloren we onze tunnel-skills een beetje. Dan voel je de tijd wel wegtikken! Uiteindelijk is ze toch nog tweede geworden met 1 minuut 20.

Afbeelding

Er was een ook een Halloween photobooth waar we even lol mee hebben gehad. Ik was natuurlijk alleen met beide honden, dus het was soms even puzzelen, maar de foto's zijn best gelukt vind ik zelf!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wij hebben in iedergeval heel veel plezier gehad met deze nieuwe sport. Volgend jaar February is de volgende wedstrijd en het doel is om Layla dan in de "Open' category te starten. Eerst nog even goed de tunnel oefenen! En Beer mag ook weer een dagje mee :D

Eloya

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:35

Jeppe was denk ik met 15 a 16 weken helemaal zindelijk. Maar wij hadden ook een blaasontsteking tussendoor en wonen op appartement. Poepzindelijk was hij wel heel snel.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 20:47

Odin was denk ik met zo’n 11/12 weken zindelijk. Maar hij was vanuit het nest ook al redelijk getraind. Hij gaf rond die tijd zelf aan dat hij naar buiten moest en had eigenlijk geen ongelukjes meer. De eerste 2 dagen heeft hij volgens mij 1x binnen gepoept, maar dat ging super snel over.

Oshaa zoo gaaf! Ik volg ook iemand op TikTok die barn hunt (en andere soortgelijke dingen ) doet en ik vind dat echt super tof om te zien. Knap van Layla!
Die Halloween foto’s zijn ook echt super leuk!

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 18:47

Gaaaf Oshaa! Geweldig die Halloween foto’s.

Zindelijk ging hier best snel maar zoals hier toen besproken werd is betrouwbaar zindelijk nog een tweede. Dat gaat ondertussen super goed! Maar laatst wel een per ongeluk plasje in huis omdat wij haar signaal hadden gemist.

Verder word mijn plekje ingepikt zodra ik even weg loop <3 :')
Afbeelding

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 22:40

Ik weet niet meer precies wanneer Koda zindelijk was, met 3mnd nog niet iig. We zijn best nog wel lang vaak naar buiten gegaan (misschien langer dan eigenlijk nodig was). Hij is nu 5 mnd en is wel echt zindelijk.

Oshaa, wauw heel gaaf :D

xMazzel, och wat schattig! <3

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:06

Ging hier laatst nog uitgebreid over Giardia… ik had worm onderzoek en gedaan en dacht voor de zekerheid ook maar Giardia meetesten gezien ze af en toe wisselende poep had maar dat kon ook komen door de tanden dachten we.

Maar helaas hierop positief. De verdere wormen negatief. Vandaag maar even contact met de dierenarts over hoe en wat nu. Gelukkig al veel tips hier gelezen. Maar wel even zoeken wat er nu wel en niet schoongemaakt moet worden. Ik las hier veel over dekentjes etc maar wij hebben bijvoorbeeld een kleed liggen onder de bank :\

Kan een dergelijke test ook vals positief zijn :') (zonder te grappen, het matcht helaas wel bij het eten van gras/blaadjes, uitrekken regelmatig en dus wisselende ontlasting)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:15

He wat kak -O-

Vals positief kán maar zie je na behandeling. Er kunnen dan nog dode resten van de parasiet mee uitgescheiden worden welke door de test opgepikt worden.
Ik vrees dus dat jouw hond echt besmet is.

Voor kleed / tapijt is een stoomreiniger ideaal wat betreft giardia.
Laatst bijgewerkt door Leo op 08-11-24 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 09:15

Voor zover ik heb begrepen kan dat, ná een Panacur kuur dus dat gaat voor jullie niet op gok ik :(:)

Wij hadden ook een kleed onder de bank, hadden dus... Er komt pas een nieuwe als we Giardia vrij zijn wat zowel voor ons als voor Chef niet zo fijn is! Ik heb alles ontsmet waar hij op op heeft gelopen/gestaan/gesnuffeld/gelikt. Dat is veel helaas....

Nog meer Giardia nieuws, de deskundige die hier zou komen heeft óók Giardia opgelopen. Terwijl ze aan het helpen was in een asiel in het buitenland :=
Afspraak ging niet door dus |(

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:20

Wat ontzettend rot van de positieve Giardia test - ik ga net als Leo en Bielsje er idd ook vanuit dat het echt een besmetting is want een vals positief zie je idd normaliter na behandeling.

Wat dat kleed van de bank betreft, wat Leo idd al zegt; een stoom reiniger is ideaal. Zelf zou ik het kleed dus behandelen/schoonmaken en tijdelijk weghalen. Alles wat je minder hoeft bij te houden met poetsen ga je echt heel dankbaar mee zijn, aangezien je al zoveel herhalend moet gaan poetsen de komende tijd. Hebben wij gedaan toen we vermoedelijk vlooien hadden. Alles qua stoffen dingen - vloerkleed, kussentjes bank, speeltjes arya zelf op een enkeling na, etc - hebben we gewassen/ingevroren en erna tijdelijk niet meer neergelegd in huis en met bv Giardia zou ik dat ook zo doen. Elk kussentje of kleedje of whatever wat je niet dagelijks zou hoeven wassen scheelt alweer. Ik weet niet wat voor materiaal jullie bank en of stoelen zijn, maar die zou ik ook behandelen met een stoomreiniger als je bv stof hebt.

Jammer dat de afspraak niet door kon gaan Bielsje

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 10:44

Dank voor de tips! Dierenarts zag inderdaad ook geen noodzaak om nog een keer te testen omdat dit wel klopt. Straks de kuur ophalen en dan ook maar starten met schoonmaken. Bakken zitten al in de vaatwasser.

Kleed weghalen klinkt inderdaad als de beste oplossing. We hebben een pvc plakvloer dus kunnen verder helaas niet met een stoomreiniger op de vloer werken, de meubels wel dus ik ga er achter eentje aan.

Gelukkig dat Ayra niet in de vriezer hoefde haha!

Oef wat vervelend Bielsje, hoe gaat het verder nu met Chef?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:22

Als Arya in de vriezer had gekund had ik het gedaan :')
hahahahaha nee grapje ofcourse. Maar idd zo’n hond met lange vacht behandelen is extra werk wel :') Uiteindelijk heb ik ook nooit vlooien gezien/gevonden, en was het vooral uit voorzorg omdat we dachten dat het vlooien eitjes waren wat we hebben gezien op/bij haar. Maar ja; better safe than sorry. Giardia gelukkig geen ervaring mee en ik klop heel hard af dat we dat zo kunnen houden - maar ik vond dat poetswerk met die potentieel vlooien al echt heel heftig ja. Heb dagenlang gejankt tussen het poetsen/ontsmetten door en had constant jeuk :')

Maar idd voor de bank alleen al is zo’n reiniger wel prettig. Voor de vloer die jullie hebben dan beter van niet nee :') Succes! :knuffel:

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 11:27

Zonder Leo tegen te willen spreken, maar als extra gedachte. Wij hebben een stoffen bank, camper & auto en onze honden zitten overal.

Wij hebben van Bissell een reiniger aangeschaft, in combinatie met (kennel)reiniger en de voorgeschreven reiniger van Bissell heb ik daarmee alles schoongemaakt. Buiten de Giardia om één van de beste aankopen ever. :j

Deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/bissell-155 ... e_shopping

Ja, het is een investering, maar zoals in een eerder bericht aangegeven, ik wilde er graag in één keer vanaf zijn. De bank, camper & auto wegsmijten was geen optie. De kennels in de auto heb ik overigens wel met de stoomreiniger gedaan icm chloor.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:10

Dat ding lijkt me echt zó briljant!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:18

Leo schreef:
Dat ding lijkt me echt zó briljant!

Is het ook, en ook zeer satisfying om de before & after te zien. :Y)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:11

Ik kom ook nog even binnenvallen met een vraag. Odie is nu net 7 maanden geworden en ik vraag mij af hoe lang hij nu eigenlijk echt mag wandelen. Online vind ik terug dat dit momenteel een 40-tal minuten is, maar is dit dan één keer per dag of meermaals? Nu maken wij maximaal wandelingen van 30 minuten (in het bos), daarnaast wandelt hij ook soms mee door de stad, in de winkel…

Wij gaan dit weekend naar zee en willen graag gaan wandelen in Cadzand, dit zal dan maximaal een 3 a 4-tal km in één keer zijn. Maar wij zullen daarnaast ook nog even willen rondwandelen in de stad. Is dat oké, of moet het echt bij maximaal één wandeling van 40 minuten of verschillende wandelingen van opgeteld 40 minuten blijven? Spelen binnenshuis kunnen we sowieso niet voorkomen als wij het niet zelf uitlokken.
Oh ja, zijn draagtas is een no go. Daar springt hij gewoon uit. Dragen kan wel even, maar niet meer zo lang gezien hij toch écht groter en zwaarder is geworden.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:20

Sterkte mazzel de komende tijd.

Nanouk, ik zou echt naar je hond zelf kijken, die regels over minuten op internet zijn echt uit de lucht gegrepen. Tuurlijk moet je opletten en rustig aan doen, maar als je een keer 60 minuten loopt (mits je hond natuurlijk geen tekenen van vermoeidheid laat zien) gaan ze daar echt niet dood van. Als je naar het strand gaat zou ik hem misschien wel nog even door het mulle zand tillen en weer neerzetten op het harde.
Odin liep ook al vrij vroeg wat langere stukken mee. Niet elke dag natuurlijk en met voldoende rust ertussen. Maar hij ging ook met zo’n 6/7 maanden mee op rondje van 5km. Onze fysio zei toen der tijd ook dat het makkelijk kon en hij keurig in zijn bespiering zat.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:28

Wij hebben +10 minuten per maand aangehouden, maar dan niet dagelijks en opgebouwd. Vanaf 6 maanden oud zijn wij 2-3 keer per week een uurtje gaan lopen. Alle overige wandelingen gemiddeld tussen de 10 tot 30 minuten.

Ik heb liever dat ze buiten wat meer lopen en daarmee voldaan zijn, dan dat ze binnen over de gladde vloer rennen. Buiten spelen, binnen slapen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:46

Dat is per wandeling Nanoukkie, anders zouden wij nu met 4 maanden maar 5 minuten per keer mogen wandelen en dat lijkt me niet de bedoeling :Y).

Ik ben heel blij dat wij de grindvloer en stoffen bank al hadden vervangen voor Chef kwam. Maar wat ik me nou stiekem al een tijd afvraag, en niet online kan vinden, gaat Giardia ook door stof heen of blijft het "erop liggen"? Iemand een idee? :')

xMazzel, ik vergelijk Chef momenteel met een Gremlin. Thuis een droge, met wandelen een natte |o. Wandelen is écht niet grappig meer, maar het is hier ook zo enorm enorm druk (auto's, honden, fietsers, wandelaars, motoren, motoren en auto's die denken dat het hier een snelweg is, brommers, fatbikes, fatbikes die over het wandelpad gaan en Chef zn hoofd er bijna af rijden, brandweer met sirenes en lampen, politie met sirenes en lampen, ambulances met sirenes en lampen, en serieus zitten hier blijkbaar 5 lagere scholen om mijn huis...). Iedere wandeling is iets meer een drama, maar ik weet gewoon niet wat ik eraan moet doen...
Maar thuis is het wel echt een schat geworden! <3

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 16:24

Flink apparaat inderdaad Kim! Kan me voorstellen dat dat goed werkt. We gaan het kleed weghalen en de bank, stoelen en deurmatten zijn dan van stof over die niet in de wasmachine kunnen.

Merk wel dat ik echt even zoekende ben wat wel en niet. Je leest ook veel over persoonlijke hygiëne en handen wassen. Maar we willen Millie wel gewoon blijven knuffelen. Je moet er ook niet in doorslaan denk ik. Maar wel even zoeken.

Vanmiddag is in ieder geval de eerste pil panacur erin gegaan. Met kaas ging dat prima want dat krijgt ze normaal niet :')

Wat lastig voor Chef dat het buiten nog zo moeilijk is. Kan me voorstellen dat die prikkels al snel heel veel zijn… geen plek in de buurt dus waar het rustiger is? Fijn dat het thuis verder goed gaat nu :):)

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 16:30

Ik trek me echt nooit iets aan van die zogenaamde minuten per maand wandelen. Lumoz is ook net 7 maanden en die wandelt gewoon 5-6 km mee. De 8-10 km wandelingen doen we nog niet, maar een uur bewegen kan hij prima.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 16:46

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:47

Even binnenvallen, laatst idd met dierenarts hier ook over gesproken. Kijk naar je hond en het type. De 'extremere' rassen zal je rustiger mee aan moeten doen (eigen schuld fokbeleid mens). En vergeet niet; wanneer ze in een roedel leven; dat spel gaat ook echt niet subtiel. Zolang je veel ongestoorde slaap-/rustmomenten kunt geven en je je eigen hond goed kunt lezen (dus dat hij ook echt die rustmomenten goed pakt!) kan er (m.i.) veel meer gelopen worden dan die internetminuten...

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:01

De fysiotherapeut van Nori zei ook dat het met de afstanden niet zo nauw komt en dat het goed is als overtollige energie eruit kan. Hij is wel voorstander van meerendeel los lopen (waar dat kan) zodat zo veel mogelijk de natuurlijke beweging en tempo aangehouden kan worden. Lange stukken aan de lijn wandelen, zeker als de pup veel trekt of geen natuurlijk tempo kan lopen, was hij minder voorstander van.