Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 07:58

Hier gaan de beestjes zaterdag verhuizen, we hebben besloten hun eerst te verhuizen ipv de rest van de meubels. Ik verhuis ze in een meter kooi zodat ze genoeg ruimte hebben, als ik bij m’n moeder thuis ben zet ik de c&c kooi op maak ik die 2 kooien aan elkaar. Die kooien blijven zo staan totdat ze gewend zijn, ik denk dat dit het minste stress voor hun oplevert.

DubbelFun

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:03

@brudoe: cavia's in een ren op beton is zielig... ze moeten wel gras hebben of minstens een zachte ondergrond en op het zuiden is veel te warm dat gaan ze niet redden.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:12

Op het zuiden zou ik ook niet durven, ze kunnen heel slecht tegen hitte. Als ze te lang in de zon zitten kunnen ze zelfs overlijden.

Melissa, je kunt ze vanuit de reiskooi best meteen overzetten in de C&C. Cavia's zijn gelukkig al snel tevreden zolang ze maar eten hebben :))

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 09:33

melody7 schreef:
Op het zuiden zou ik ook niet durven, ze kunnen heel slecht tegen hitte. Als ze te lang in de zon zitten kunnen ze zelfs overlijden.

Melissa, je kunt ze vanuit de reiskooi best meteen overzetten in de C&C. Cavia's zijn gelukkig al snel tevreden zolang ze maar eten hebben :))

Ze vinden het niet leuk om opgetild te worden. Vandaar dat ik dacht dat het handig was om ze er zelf uit te laten komen, bij deze kooi kunnen ze zijkanten los, dan haal je 2 platen uit de c&c en kunnen ze er dus zelf uitspringen. Dacht dat zoiets het minste stress op zou leveren, maar ik heb ze ook nooit echt verplaatst. :D

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-21 23:28

Hoihoi een vraag. Ik heb een cavia zeugje van 2,5 jaar oud. Ze heeft sinds 3 weken een bultje die is gaan groeien tussen haar schouders. Nu wil ik graag met haar naar de dierenarts alleen wat is wijsheid. Laten inprikken om te kijken wat het is? Het weg laten snijden? Wij hebben alles voor haar over want we zijn gek met haar.

Ik hoop op tips en ervaringen. Groetjes Yenni
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:24

Ga eerst maar eens naar de DA om te horen wat het is, dan zegt die wel welke behandeling er moet komen :)
En ik zou het bruggetje iets wijder buigen, dan hebben ze iets meer ruimte met zijn tweetjes :D

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:30

Bruggetje staat iets wijder nu ja. Ik ga maandag gelijk bellen naar de dierenarts

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 14:33

De belangrijkste tip is om naar een dierenarts te gaan die daadwerkelijk verstand heeft van cavia's, dat is namelijk niet standaard het geval.
Als je wat googled vind je wel een lijst met welke dierenartsen daar onder vallen.

En dan hoef je je verder niet druk te maken over welke aanpak het handigst is, dat zal de dierenarts dan wel weten :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 15:18

Ik heb al mijn half aangevreten huisjes er maar eens uitgehaald en vervangen door een wat luxer onderkomen :)

Afbeelding
Ze kunnen nu onder het laddertje doorlopen naar binnen en ook naar het kleinere compartiment zit een opening in het midden.

De 2 dames hebben het zo wel naar hun zin;

Afbeelding

Verder heb ik als bodembedekking het afvalhooi van de paarden er maar eens in gegooid. Niets mee mis, maar na het losmaken in de kruiwagen blijft dit 'struif' achter wat te klein is voor de paarden (zeker omdat ik het nat moet maken en geen zin heb in slokdarmverstopping). En het ruikt de eerste dagen wel lekker als je de kamer binnen komt :)

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 19:07

NAIWHL schreef:
Nou we hebben hier nu een mooie stabiele groep van 7 :D de twee meiden van xbelieveitx zijn hier komen wonen.

En vanaf zondag gaat de nachttemperatuur omhoog lijkt het en kunnen ze weer dag en nacht naar hun eigen wei. Was nu nog even improviseren tussen wei en garage met mooi weer...

[ [url=m/OsaREc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo blij dat ze zo een goed thuis bij jou hebben gekregen!

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-21 20:56

Hier gaat alles ook zijn gangetje met de mannen. Ik heb wel van de week een kerel (de jongste) naar een caviaopvang gebracht. Hij was er als laatste bij gekomen en gaf zoveel onrust in de groep. Nu het wat warmer is, ging ik wat vaker weer in het caviahok zitten en elke keer vloog er weer een cavia door het hok met heel triomfantelijk die kerel erachteraan die dan ergens wilde eten / liggen / kijken etc. Een van de andere cavia's was echt bang voor hem en het viel me al op dat die vaker in een andere hoek zat.

Dus toch besloten dit ventje naar een opvang te brengen die alleen herplaatst met dames. Sommige mannen hebben vrouwen nodig :-). En de rust in de groep is echt weer terug.

Ik heb wel ontdekt dat twee van mijn oudste cavia's (broers) slechte voeten hebben. Die hebben ook altijd kromme nagels gehad. Dus ik heb soort foam op de bodem gelegd met hemparade erover. Dat loopt een stuk zachter. Ook speciale zalf gehaald en eens kijken hoe het nu gaat. In het binnendeel lopen ze sowieso op rubberen tegels met hooi, maar buiten gedeeltelijk op tegels.

Verder zijn ze hier heel blij dat het groeiseizoen weer is begonnen. Ze mogen regelmatig het gras op en lopen steeds verder weg van het hok af. Midden op het gras staat het speelhuisje van de kinderen waar ze onder kunnen, dat is ook fijn voor ze :-)

Afbeelding
Die radiator hangmatten vinden ze echt geweldig trouwens :-)

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:02

Ah <3

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:16

Hier is het een stuk gemoedelijker sinds het drietal van kiekeboefje erbij is gekomen.
Opperb*tch Meadow is nog wat zoekende naar haar plek in de rangorde omdat haar gebitch nu direct de kop ingedrukt wordt. :')
Maar dat gaat met hooguit wat mild gekibbel onderling, de meest timide dames worden beschermd en zijn daardoor wat vrijer aan het worden onderling.
Ik moet wel de groenten ruim verspreiden want als ze het onderling niet eens zijn over een bepaald stukje groente zie ik af en toe karatetrappen. :+
Buiten dat zie ik ze vnl gezellig met elkaar keuvelen en rondscharrelen en zogauw ik in de buurt van de woonkamer denk te komen hoor ik luidkeels gefluit. <3

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 21:26

Wat lief!

Hier gaat het ook goed met de mannen, hebben nu een luxer hokje voor buiten gekregen en deze week komt er nog een ren extra bij. Hopelijk kunnen ze snel weer lekker naar buiten

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:05

Afbeelding
Hoi!

Mijne beginnen nu ook te fluiten als ze horen dat ik de vaatwasser uitruim. Want daarna krijgen ze altijd hun late night snack :')

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 22:15

Wat leuk allemaal!

@beertje, jammer van je 3e cavia. Soms werkt het idd niet en is het beter om de onrust stoker weg te doen.

De cavia’s bij mij zijn vorige week donderdag verhuisd, ze hebben zich heel rustig gedragen. De eerste dagen kwamen ze er niet veel uit, ze schoten nog erg veel weg als m’n moeder kwam om ze eten te geven. Ik ben een paar dagen later verhuisd, nu gaat het helemaal goed met ze. Ze piepen ondertussen al als iemand de trap op komt. De grootste komt weer elke dag z’n aai momentje halen. 3 juni vertrek ik naar Griekenland en ik kan ze met een gerust hart over 2 weken achterlaten voor 5 maanden.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 01:18

Hier zijn de meide ook in gebruik als grasmaaier gras groeit egt mega hard opeens. Maar was telkens te koud en/of te nat, terwijl ze normaal allang overdag buiten kwamen. Zijn ze nu pas een paar keer middagje buiten geweest. Dus hopelijk knap het weer nu eindelijk is op bijna juni en ik loop sommige dagen in mijn winterjas -O- . Ze genieten juist zo van buiten gras vreten en zonnen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 21:38

Even omhoog schoppen met een nare update. Misschien hebben jullie ervaringen?

Mijn zoon van zes vindt de cavia's heel leuk en had ze dan de week in de zandbak gezet. En dan een deken erover en gras voeren enzo, allemaal prima. Vandaag had hij dat weer gedaan en ik was er op dat moment even niet bij. Dus ik ga kijken en zie dat hij vier cavia's in de zandbak heeft en allemaal hooi erbij gelegd, allemaal heel lief. Alleen één van de cavia's zat niet bij de rest en mijn jongste zoon gooide er zand overheen. Dus ik pak die cavia op en spreek de jongste streng toe en op dat moment realiseer ik me dat de cavia dood is :-(. Echt nog maar heel kort, want hij voelde nog warm en soepel.

We waren behoorlijk geschrokken, want het was een gezonde cavia van anderhalf jaar. Ik heb aan mijn zoon gevraagd wat er gebeurd is en die cavia is uit zijn handen gesprongen. Ik zag ook dat het dier zand in zijn bek had. Het enige wat ik kan bedenken is dat hij op zijn bek geland is en daarbij zijn nek heeft gebroken. Er was geen bloed en hij heeft ook niet gegild of iets.

Klinkt dat logisch en kan een cavia daardoor overlijden?

Ik voel me overigens wel best klote eronder :-(. Zowel voor het dier natuurlijk, als naar mijn zoon toe, die iets leuks wilde doen met de cavia's en het dan zo eindigt.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 21:40

beert schreef:
Even omhoog schoppen met een nare update. Misschien hebben jullie ervaringen?

Mijn zoon van zes vindt de cavia's heel leuk en had ze dan de week in de zandbak gezet. En dan een deken erover en gras voeren enzo, allemaal prima. Vandaag had hij dat weer gedaan en ik was er op dat moment even niet bij. Dus ik ga kijken en zie dat hij vier cavia's in de zandbak heeft en allemaal hooi erbij gelegd, allemaal heel lief. Alleen één van de cavia's zat niet bij de rest en mijn jongste zoon gooide er zand overheen. Dus ik pak die cavia op en spreek de jongste streng toe en op dat moment realiseer ik me dat de cavia dood is :-(. Echt nog maar heel kort, want hij voelde nog warm en soepel.

We waren behoorlijk geschrokken, want het was een gezonde cavia van anderhalf jaar. Ik heb aan mijn zoon gevraagd wat er gebeurd is en die cavia is uit zijn handen gesprongen. Ik zag ook dat het dier zand in zijn bek had. Het enige wat ik kan bedenken is dat hij op zijn bek geland is en daarbij zijn nek heeft gebroken. Er was geen bloed en hij heeft ook niet gegild of iets.

Klinkt dat logisch en kan een cavia daardoor overlijden?

Ik voel me overigens wel best klote eronder :-(. Zowel voor het dier natuurlijk, als naar mijn zoon toe, die iets leuks wilde doen met de cavia's en het dan zo eindigt.

Ach wat verdrietig zeg |(
Komt er een herinnering van vroeger naar boven. Een cavia is een keer uit mijn handen geglipt en op de grond gevallen vanaf een meter hoog. Arm dier was bij de achterzijde verlamd en is toen ingeslapen.
Jeetje wat voelde ik mij toen schuldig -O-

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 21:47

Ah wat naar :-( dat heb ik ook meegemaakt toen ik een jaar of 14 was en een cavia van een tafel af liep. Zij overleed een paar dagen later en ik voelde me echt wel schuldig :-(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:13

Heel sneu dat dit gebeurd is, maar ze kunnen idd weinig hebben qua vallen. Cavia's en jonge kinderen is ook niet de beste kombi zonder toezicht.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-21 22:37

DubbelFun schreef:
Heel sneu dat dit gebeurd is, maar ze kunnen idd weinig hebben qua vallen. Cavia's en jonge kinderen is ook niet de beste kombi zonder toezicht.

Ik weet het. Ik had het hok daarom ook afgesloten, maar hij had een krukje erbij gepakt en zo het hok open gemaakt. Daar heb ik nu ook wel afspraken met hem over gemaakt dat hij alleen nog dieren mag optillen met toezicht.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:53

Mijn neefje heeft toen hij 3 was eens 's avonds laat (nadat zijn moeder ging slapen) de cavia's uit hun kooi gehaald en zwemles gegeven in het aquarium.
Één heeft dat ook niet overleefd toen. -O-
Mijn moeder kwam thuis, zag neefje met een beteuterd gezicht bij de kooi zitten, vroeg wat er was en hij zei 'cavia konnie zwemmen oma'.
Toen ze goed keek zag ze twee natte caavjes waarvan één toegedekt met hooi.

Ze hebben de situatie opgelost door slotjes op de kooi te doen en een klein haakje (zo één die je omhoogwipt om los te maken) op de kinderkamer zodat neefje niet meer ongemerkt met de cavia's kon spelen.
En uiteraard een goed gesprek gevoerd met neefje waarbij de regels rondom slaaptijden, huisdieren etc nog eens werden doorgenomen.
Wellicht is zoiets ook een oplossing voor jullie?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 22:59

Ik heb trouwens twee nieuwe cavia's erbij.

Afbeelding

Een zeugje wat met fokpensioen is en een jong zeugje, beide CH Teddy.
De driekleur heette Bagheera's Sheila en gaat nu als Saffron/Saffy door het leven, de zilveragouti-witte heet Bagheera's Taiga. :)
Taiga bleek door de mazen vd ren te passen en zit daardoor sinds aankomst al bij de grote groep, Saffy heb ik een dag later geïntroduceerd maar dat was geen succes.
De fokker en ik denken dat haar hormonen nogal rondrazen en dat ze Taiga tijdens het transport heeft 'geadopteerd' en wilde beschermen want Taiga werd compleet met rust gelaten terwijl ze de rest aanvloog. :x
Anyway, ze zit dus weer apart en komend weekend hoop ik haar aan een van de pittige dames te koppelen, dan 2 weken later aan één vd anderen en van daaruit ff kijken hoe of wat verder. :)

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 23:01

Ah wat een leukerds hierboven :D!
Jammer dat het niet lukte om Saffy bij de rest te plaatsen, hopelijk straks met de andere meer succes.

Morgen komen mijn eerste cavia's. *\o/* *\o/* 2 duo's die op dit moment gekoppeld worden bij de opvang en dan kan ik ze morgen ophalen als het goed is.