Poe, laat ik voorop stellen dat het mijn beleving is én dat ik hersenschade heb
Het was trainen door middel van belonen van het gedrag wat je wilt zien met voertjes. Dus als je in de ochtend beneden komt dan gooi je een aantal voertjes op de hond zijn plaats zodat hij niet tegen je op gaat springen, als hij bijt negeer je dat en vervolgens als hij stopt geef je een commando en als hij dat doet een voertje erin. Voertje erin, voertje erin, voertje erin... In week 2 gaf ik aan dat het bijten íets overmatig was, toen advies negeren, commando, voertje. 2 weken later gaf ik aan dat het behoorlijk escaleerde, dat was zacht uitgedrukt, toen kreeg ik niet eens advies maar de opmerking dat ik veeel te veel druk op hem legde. Thuis dus. Hoe ze dat zou moeten weten is me een raadsel maar verdorie, ik voelde me gewoon schuldig. Vervolgens moest hij in de les ergens liggen waar hij niet wilde liggen (het had eerder geregend
) en toen ik het commando gaf dacht hij, ja daaaaag. Moest ik nog een keer het commando geven, en nog een keer, en nog een keer... Dus ik vraag, moet je dit oneindig willen doen? Leer ik hem dan niet dat hij pas bij de 20ste keer hoeft te gaan liggen?
Ik was toen wat geïrriteerd, dus ik weet niet exact de reactie maar het was niet heel positief naar mij als persoon geloof ik maar ik moest hem dan maar met mijn hand hem in de ligpositie lokken. Toen was het happen naar mijn hand... Dus ik vraag hoe ik dat op moet lossen, neemt ze hem over en na 20 voertjes heeft ze hem liggen. Maar, wat ik dan al heel jammer vind is dat ze mij niet helpt maar dat zij hem overneemt en haar relatie met hem is natuurlijk heel anders als de onze dus weet ik precies nog niets. Haar relatie met hem was ongeveer als; we moesten 5x een oefening doen, Chef deed dat als een malle, en terwijl de rest dan wat aan het martelen was, ging zij als een soort snoepautomaat het nog 10x met Chef doen want hij deed het zo goed! W.t.f. Je bepaald als instructeur dat een pup die oefening 5x succesvol moet uitvoeren, en vervolgens laat je 1 pup hem 15x doen met 2 mensen waarvan 1 niet de eigenaar is? Nou ja, terug naar de betreffende les
. We moesten na het uitdagende liggen iets van balansdingen doen. Vond ik wat vroeg in hun leven maar goed, ik ben geen expert. De kleine hondjes hadden geen problemen, voor Chef met zijn enorme poten was het een ander verhaal
.
Hij deed een enorm goede poging maar nét niet 100%. Nog een keer, nog een keer, nog een keer. Ik zie frustratie bij Chef en voel het bij mezelf. Neemt ze weer hem over, ging het nóg minder en ik weet niet precies hoe maar hij hapt richting haar gezicht. Niet als in écht willen bijten, maar mond wagenwijd open, omhoog komen en op zo'n 10 cm van dr gezicht zn kaken op elkaar klappen. Ze laat hem zitten, voertje erin.
De laatste weken is mij duidelijk geworden dat Chef enorm goed heeft geleerd dat als je hapt, je een commando krijgt en vervolgens een voertje. Krijg je dat niet na happen, dan doe je bijten. Krijg je het niet na bijten? Dan verander je gewoon in een soort duracel piranha
.
Spoiler:
Ik heb serieus 20 minuten in een hoek gestaan in de hoop dat hij zou stoppen met bijten want.ik.moest.het.maar.negeren
Het happen naar de instructrice, een gedragsdeskundige, had imo iets anders aangepakt moeten worden ipv indirect te belonen. Nou, het komt erop neer dat honden niet zo slim kunnen zijn werd aangegeven. Maar de grap is, ik beloon een stuk minder en in ieder geval niet meer binnen een half uur, op zijn allerminst, na happen en het is al 90% verbeterd 
Komt nog bij dat de les iets van 75 minuten duurde en je ongeveer 3 oefeningen deed. Je zat dus enorm lang te wachten. Voor mij al zwaar dus ook voor de pups lijkt me. En heel jammer dat er nooit een "klassikaal" vragenrondje was, je kunt enorm veel leren van de vragen (plus antwoorden) van andere eigenaren.
Het hele positieve op positieve op positieve maakte sowieso een soort endorfine verslaafd duracel konijn van Chef dus ik probeer hem te laten afkicken wat logischerwijs op weerstand stuit, maar buiten die weerstand al wel enorm positieve veranderingen! Maar het hele afdwingen wat ik er onbewust zo mooi in heb geconditioneerd, is nog wel een beetje een dingetje en hoewel ik echt denk dat we op de goede weg zijn, weet ik niet of het de meest optimale weg is voor Chef dus daar mag iemand, mét verstand van CC's, me in gaan adviseren.
Ik heb al heel wat CC's gezien in mijn leven, maar nog nooit één met écht probleemgedrag. Laat staan 3 op 1 hondenschool... Ik schrok er zo enorm van