Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 23:06

Wat een gekke situatie Bielsje! Maar wat goed dat je dan toch voor jezelf en je hond hebt gekozen.
Probeer het jezelf niet kwalijk te nemen.
Ik ben nu wel een beetje benieuwd wat voor adviezen je dan kreeg? (Je hoeft niet te antwoorden hierop hoor)

Vandaag is Femm bij ons langskomen en ik ben zo blij met het resultaat! Ze zijn maar zo kort zo klein, daarom vind ik het leuk om dit soort herinneringen te hebben.
Afbeelding
@femkelindersphotography

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 00:42

Poe, laat ik voorop stellen dat het mijn beleving is én dat ik hersenschade heb :Y)

Het was trainen door middel van belonen van het gedrag wat je wilt zien met voertjes. Dus als je in de ochtend beneden komt dan gooi je een aantal voertjes op de hond zijn plaats zodat hij niet tegen je op gaat springen, als hij bijt negeer je dat en vervolgens als hij stopt geef je een commando en als hij dat doet een voertje erin. Voertje erin, voertje erin, voertje erin... In week 2 gaf ik aan dat het bijten íets overmatig was, toen advies negeren, commando, voertje. 2 weken later gaf ik aan dat het behoorlijk escaleerde, dat was zacht uitgedrukt, toen kreeg ik niet eens advies maar de opmerking dat ik veeel te veel druk op hem legde. Thuis dus. Hoe ze dat zou moeten weten is me een raadsel maar verdorie, ik voelde me gewoon schuldig. Vervolgens moest hij in de les ergens liggen waar hij niet wilde liggen (het had eerder geregend :Y) ) en toen ik het commando gaf dacht hij, ja daaaaag. Moest ik nog een keer het commando geven, en nog een keer, en nog een keer... Dus ik vraag, moet je dit oneindig willen doen? Leer ik hem dan niet dat hij pas bij de 20ste keer hoeft te gaan liggen?
Ik was toen wat geïrriteerd, dus ik weet niet exact de reactie maar het was niet heel positief naar mij als persoon geloof ik maar ik moest hem dan maar met mijn hand hem in de ligpositie lokken. Toen was het happen naar mijn hand... Dus ik vraag hoe ik dat op moet lossen, neemt ze hem over en na 20 voertjes heeft ze hem liggen. Maar, wat ik dan al heel jammer vind is dat ze mij niet helpt maar dat zij hem overneemt en haar relatie met hem is natuurlijk heel anders als de onze dus weet ik precies nog niets. Haar relatie met hem was ongeveer als; we moesten 5x een oefening doen, Chef deed dat als een malle, en terwijl de rest dan wat aan het martelen was, ging zij als een soort snoepautomaat het nog 10x met Chef doen want hij deed het zo goed! W.t.f. Je bepaald als instructeur dat een pup die oefening 5x succesvol moet uitvoeren, en vervolgens laat je 1 pup hem 15x doen met 2 mensen waarvan 1 niet de eigenaar is? Nou ja, terug naar de betreffende les :'). We moesten na het uitdagende liggen iets van balansdingen doen. Vond ik wat vroeg in hun leven maar goed, ik ben geen expert. De kleine hondjes hadden geen problemen, voor Chef met zijn enorme poten was het een ander verhaal :+.
Hij deed een enorm goede poging maar nét niet 100%. Nog een keer, nog een keer, nog een keer. Ik zie frustratie bij Chef en voel het bij mezelf. Neemt ze weer hem over, ging het nóg minder en ik weet niet precies hoe maar hij hapt richting haar gezicht. Niet als in écht willen bijten, maar mond wagenwijd open, omhoog komen en op zo'n 10 cm van dr gezicht zn kaken op elkaar klappen. Ze laat hem zitten, voertje erin.

De laatste weken is mij duidelijk geworden dat Chef enorm goed heeft geleerd dat als je hapt, je een commando krijgt en vervolgens een voertje. Krijg je dat niet na happen, dan doe je bijten. Krijg je het niet na bijten? Dan verander je gewoon in een soort duracel piranha }:).

Spoiler:
Ik heb serieus 20 minuten in een hoek gestaan in de hoop dat hij zou stoppen met bijten want.ik.moest.het.maar.negeren

Het happen naar de instructrice, een gedragsdeskundige, had imo iets anders aangepakt moeten worden ipv indirect te belonen. Nou, het komt erop neer dat honden niet zo slim kunnen zijn werd aangegeven. Maar de grap is, ik beloon een stuk minder en in ieder geval niet meer binnen een half uur, op zijn allerminst, na happen en het is al 90% verbeterd :x

Komt nog bij dat de les iets van 75 minuten duurde en je ongeveer 3 oefeningen deed. Je zat dus enorm lang te wachten. Voor mij al zwaar dus ook voor de pups lijkt me. En heel jammer dat er nooit een "klassikaal" vragenrondje was, je kunt enorm veel leren van de vragen (plus antwoorden) van andere eigenaren.

Het hele positieve op positieve op positieve maakte sowieso een soort endorfine verslaafd duracel konijn van Chef dus ik probeer hem te laten afkicken wat logischerwijs op weerstand stuit, maar buiten die weerstand al wel enorm positieve veranderingen! Maar het hele afdwingen wat ik er onbewust zo mooi in heb geconditioneerd, is nog wel een beetje een dingetje en hoewel ik echt denk dat we op de goede weg zijn, weet ik niet of het de meest optimale weg is voor Chef dus daar mag iemand, mét verstand van CC's, me in gaan adviseren.

Ik heb al heel wat CC's gezien in mijn leven, maar nog nooit één met écht probleemgedrag. Laat staan 3 op 1 hondenschool... Ik schrok er zo enorm van :(

Machie

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:04

Jemig wat een advies zeg!
Doe dat bij een border collie en die heeft na 2x door dat ie moet bijten voor koek.
Ik ben enorm voor het positief belonen maar ook voor het grenzen stellen. Nee is gewoon nee. Bijten is echt een nogo!

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:15

Bielsje, ben je door blijven trainen tijdens de Giardia besmetting? En wisten de trainers hier van af? Buitenom dat het erg besmettelijk is, kunnen honden ook in gedrag erg heftig reageren op Giardia omdat ze pijn en ongemak hebben. Zo is overmatig hard puppy bijten ook een kenmerk die voorkomt bij een besmetting, maar niet bekend bij veel mensen. Daarnaast zit je hond niet lekker in z'n vel, waarschijnlijk sneller overprikkeld. En dan duurt zo'n les natuurlijk te lang. Sommige pups zijn na een half uurtje eigenlijk al op. Een trainer zou dit op moeten merken en jullie het juiste advies moeten geven. Ik denk dat het een goede keuze is geweest om te stoppen. Even rustig aan en terug naar de basis.
Brein en darmen staan in een rechte lijn met elkaar verbonden. Als je hond weer in balans is, zul je zien dat hij beter de training op gaat pakken en meer rust in z'n koppie heeft.
Wees niet te hard voor jezelf, soms is een stap terug of terug naar de basis juist even goed. :j

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 08:26

Bijzondere methodes klinkt het zo Bielsje. Ik vind 75 minuten voor een (puppy)les ook erg lang :+

Wij hebben ook veel getraind met koekjes hoor. Werkte bij Evi gewoon heel goed. Maar dat betekend niet dat je geen grenzen stelt :+ bijten hebben we afgeleerd door goed na te denken; wat is dit? Is ze moe? Overprikkeld? Heeft ze last van het wisselen? Afhankelijk daarvan gaf ik haar of verplicht rust, of iets waar ze wel op mocht kauwen (nylabone, natuurlijke dingen enz.) en dat werkte voor ons top.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 09:16

We hebben thuis doorgetraind, het viel toevallig allemaal samen. Het was escalatie, dé les, de diagnose, toen moest ik het ziekenhuis in en toen ik een week in bed lag hoorde ik hoe het beneden zo enorm escaleerde en dacht ik nee, dit kan niet.

Van de Giardia zijn we helaas nog niet af en ik geloof helemaal dat dat invloed heeft, maar dat was niet 100% de reden :'). Het was echt gewoon allemaal dwingerig, als je niet doet wat ik wil baas...

Ik heb mezelf naar beneden gesleept na een dikke week in bed, gezegd dat Chef maar thuis moest blijven, en toen heb ik even vrijwel alle positiviteit weggehaald, want er was geen gedrag om te belonen, en gezorgd dat hij meer slaap kreeg. Na 3 dagen zagen we ineens een wat vrolijke hond ipv het onzekere schepsel wat hij was. Maar het gaat op en neer, op en neer en de dalen zijn ongeveer midden van de aarde diep :')

Maar, ik heb nu 3 succesvolle wandelingen achter elkaar gemaakt, voor het aller aller eerst! Manlief zat 6 dagen in het buitenland dus ik kon 6 dagen lang 100% voor consistentie zorgen en natuurlijk escaleerde het precies maandag de pan uit, de dag dat manlief thuis kwam -O-. Maar gister was er een omslag lijkt het en nu ziet mijn man dat we echt énorme stappen hebben gemaakt in die 6 dagen. Ik hoefde hem niet eens meer te overtuigen om straks mee te gaan als we weer naar les gaan _O-

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 09:24

Er zijn natuurlijk meerdere manieren om honden te trainen en het moet maar net passen. Ik ben bij de 1e hondenschool ook na de eerste kennismaking les meteen weggegaan.
Ik mocht geen 'nee' zeggen want nee is een negatief woord. Daarnaast moest ik telkens van tevoren aangeven als ik Bonne ging aanraken, dat mocht namelijk niet zomaar. En er werd overal met snoep gestrooid. Ook bijvoorbeeld op de mand. Dan moest je 'mand' zeggen en gooide je er meerdere snoepjes in en zo moest hij leren dat dat een fijne plek was om te blijven. Bonne kreeg juist stress van het blijven zoeken naar snoep.

Daarna naar de hondenschool van Sanne overgestapt en dat was heel leuk. Omdat Bonne wat ouder was daarna een keer overgestapt naar een hondenschool waar ze strenger zijn (voor anderen weer te streng) en waar ze verschillende cursussen aanbieden waaronder ringtraining die ik wilde volgen.
Ze hadden zomerstop en blok 4 niet ingeschreven omdat ik 6 weken met vakantie ga in december dus zonde van het geld/missende lessen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 09:33

Machie schreef:
Jemig wat een advies zeg!
Doe dat bij een border collie en die heeft na 2x door dat ie moet bijten voor koek.
Ik ben enorm voor het positief belonen maar ook voor het grenzen stellen. Nee is gewoon nee. Bijten is echt een nogo!

Dat dus. Maar nee, een hond kan écht niet zo slim zijn hoor... Belachelijk dat ik dacht dat Chef dat zou kunnen leren :+

Nou zijn Borders nog wel een stukje slimmer maar poe, Chef is ook echt wel uitgenast :'). We hadden ook een Visla en een Rhodesian in de les, guess what....

Ik weet nog dat iemand hier in de les met een CC had gezeten die zijn baasje het hele veld over sleurde, ik was ineens bang dat dat ook mijn toekomst ging zijn _O-

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 09:53

StalMelyn schreef:
Er zijn natuurlijk meerdere manieren om honden te trainen en het moet maar net passen. Ik ben bij de 1e hondenschool ook na de eerste kennismaking les meteen weggegaan.
Ik mocht geen 'nee' zeggen want nee is een negatief woord. Daarnaast moest ik telkens van tevoren aangeven als ik Bonne ging aanraken, dat mocht namelijk niet zomaar. En er werd overal met snoep gestrooid. Ook bijvoorbeeld op de mand. Dan moest je 'mand' zeggen en gooide je er meerdere snoepjes in en zo moest hij leren dat dat een fijne plek was om te blijven. Bonne kreeg juist stress van het blijven zoeken naar snoep.

Daarna naar de hondenschool van Sanne overgestapt en dat was heel leuk. Omdat Bonne wat ouder was daarna een keer overgestapt naar een hondenschool waar ze strenger zijn (voor anderen weer te streng) en waar ze verschillende cursussen aanbieden waaronder ringtraining die ik wilde volgen.
Ze hadden zomerstop en blok 4 niet ingeschreven omdat ik 6 weken met vakantie ga in december dus zonde van het geld/missende lessen.

De 1ste klinkt wel ongeveer hetzelfde :'). Ik ben dan alleen schijnbaar zo enorm onzeker dat als ze zeggen, 15 jaar geleden werd er veel teveel negatief getraind, er zijn nieuwe inzichten, je moet lief zijn... Dat ik schrik omdat ik schijnbaar mijn hele leven een enorme kenau ben geweest naar mijn honden, die waarschijnlijk nooooit lol in het leven hebben gehad, dat ik dan álles rigoureus omgooi :Y)

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 09:56

Bielsje schreef:
Ik weet nog dat iemand hier in de les met een CC had gezeten die zijn baasje het hele veld over sleurde, ik was ineens bang dat dat ook mijn toekomst ging zijn _O-

Dat was ik _O- 12 weken was die hond en toen konden ze m al niet houden :') altijd benieuwd wat daar van geworden is.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 09:57

Wat rot dat jullie dat door moeten maken!
Ik ben ook 100% voor positieve bekrachtiging, maar inderdaad niet voor het indirect belonen van bijtgedrag. Het is ook zo per hond-baas combinatie verschillend in wat werkt en wat niet.
75 minuten is trouwens echt heel lang! Dan heb ik zelf ook geen concentratie meer.

Wij gaan zondag voor het eerst, weer terug naar de hondenschool waar we ooit met de oudste begonnen zijn.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 10:11

xSannee schreef:
Bielsje schreef:

Dat was ik _O- 12 weken was die hond en toen konden ze m al niet houden :') altijd benieuwd wat daar van geworden is.

Maar zo stond ik dus ook, want je mocht niet corrigeren dus ging je wachten tot de hond aandacht voor jou kreeg. Ik heb weleens een uur gestaan maar volgens mij was hij compleet vergeten dat ik er was ofzo :'). Dan heb je 18 kilo vol in de lijn hangen, en een slijmbeurs ontsteking :o
2 weken geleden kon hij me ook echt van mijn plek aftrekken, moest ik me stiekem vasthouden aan een boompje of iets _O-

Maar jouw bericht heeft me wel de kracht gegeven om mezelf goed te ankeren en niet het hele veld over te gaan, dus dankjewel :D
Ik ben ook enorm benieuwd wat ervan geworden is....

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 11:11

Pffoe ik ben echt volledig voorstander van positief trainen, maar dat is iets heel anders dan zomaar snoepjes strooien of voor alles snoep in de hond stoppen. Dat heeft niets meer met trainen te maken, behalve ongewenst gedrag bevestigen :? :+

Jammer dat zulke hondenscholen een compleet verkeerd beeld creëeren van positief trainen. Want je kunt ook echt heel goed positief trainen en tegelijkertijd grenzen stellen. Honden stellen aan elkaar ook grenzen en gaan niet wachten tot het negatieve gedrag klaar is. En een correcte correctie beschadigd echt de onderlinge relatie niet, integendeel!

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 11:32

Jammer dat het zo gegaan is bij de hondenschool! Ik ben ook pro positief trainen, maar inderdaad er moeten wel grenzen zijn.
Hopelijk wordt het gauw beter. Had je nog een gedragstrainer ingeschakeld of nog niet?

Ik was zelf ook aan het kijken naar een gedragstrainer ivm blaffen naar andere honden. Is nog niet problematisch maar ik wilde geen probleem creeeren. Hoewel het nu weer wat beter lijkt te gaan, hij kijkt mij op een gegeven moment aan en dan kan ik hem belonen en hij haalt zn focus sneller van de andere hond af. Maar we komen zo vaak ook geen andere honden tegen met uitlaten dus lastig testen of oefenen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 11:55

Nou ja, het kan natuurlijk zijn dat ik sommige dingen wat verkeerd geïnterpreteerd heb maar correcties stonden niet op het programma al mocht je wel een keer een schreeuw geven als ze iets potentieel levensbedreigends voor zichzelf deden als ik het goed begreep :+

En je komt ook in het gebied van wat is een correctie? Dat merkte ik toen ik de vragenlijst voor volgende week in moest vullen. Volgens de hondenschool is imo dan een soort correctie om de hond te negeren. Maar tot 1,5 week geleden als ik negeerde, zag je Chef bijna denken; opgeruimd staat netjes, joejoe! Ik pakte hem mijn aandacht af, maar dat was aandacht die hij niet eens wilde :')
Nu geef ik hem een "time out" in zn bench en dat werkt, negeren nu ook want we hebben ineens een band gekregen lijkt het wel :+
Maar dan staat er de vraag; stuur je de hond wel eens voor straf naar zijn plaats? Is het straf? Ik weet het gewoon niet meer! In alle rust breng/stuur ik hem naar de bench om even na te denken over zijn gedrag... Straf? Ja, nee...

We hadden ook nog een halsbanden "discussie" trouwens. Ik begon met trainen met tuig. Ging ie heerlijk met zijn schouders in hangen en was ik op een gegeven moment wat klaar mee. Toen een halsband, wurmt naar achter en glibbert er zo uit :'). Dus halsband dan maar vrij strak om. Ik had altijd half checks maar dat mocht daar niet... Dus ik wilde dat gesprek aangaan want nu had ik de hele les een behoorlijk strakke halsband om terwijl ik dan juist een half check veel "positiever" vindt want als hij trekt zit die even strak als de normale halsband, maar als hij niet trekt valt hij los dus je hebt dan ook echt een "release". Nou, deed ik ineens aan wurgpraktijken :')

@Reeltje, jazeker! Dinsdag komt ze en als ik met haar een beetje op 1 lijn lig dan gaan we ook naar haar hondenschool straks. Ik wil het Chef niet aandoen alles nog 10x om te gooien want dat brengt zoveel verwarring en onzekerheid, dus ipv te gokken op de juiste weg, mag zij mij die wijzen. Ze is aangeraden door de fokker waar ik alle vertrouwen in heb dus verwacht dat dat wel goed komt!
Zullen we anders een maandje van huis ruilen? Hier kom je iedere wandeling minimaal 6 honden tegen :')

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 12:24

Ik train positief (met snoepjes en beloningen) maar Bonne is wel een Terriër en soms moet je gewoon even heel duidelijk zijn. Zo bleef hij telkens met avondeten van zijn plek afkomen en zeuren aan tafel (Norfolkjes staan bekend om heel gericht op eten te zijn), ik stuurde hem weer terug naar zijn mat en hij wilde niet. Ik was er zo klaar mee, heb hem een keer in zijn nekvel gepakt (hij draagt binnen ook geen halsband) en hem meegenomen -gesleept want hij wilde niet meelopen- naar de mat. Het deed geen zeer maar maakte wel indruk dat het nu serieus was en tot op de dag van vandaag komt hij er niet vanaf totdat ik/wij het zeggen. Hij heeft er niks onder geleden want hij houdt nog net zoveel van mij.

Ik mag graag doen wat werkt, ook als dat afwijkt van wat op de hondenschool wordt geleerd. Elke hond is anders, elke baas is anders en als combinatie ben je anders.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 12:40

Maar als dat in 1x werkt dan is dat imo ook een betere oplossing. Iets met zachte heelmeesters...

Ik heb 1x Chef zijn nekvel gepakt ergens toen het zo aan het escaleren was en ik helemaal op was. Ondertussen kon hij me gewoon nog een soort van bijten en hij gaf zich absoluut niet over en werd alleen maar nog bozer :'). Maar ik weet dus niet waar dat vandaan kwam. Was het dominantie, was het angst of onzekerheid? Ik hoop dat ik daar dinsdag duidelijkheid over krijg want hoewel hij echt stukken vrolijker en minder angstig is nu, is er wel iets waar ik mijn vinger niet op kan leggen omdat ik hem gewoon niet goed genoeg kan lezen nog.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 12:58

Wij trainen ook met positieve bekrachtiging maar wat je zegt over die voertjes doet me denken aan toen mijn schoonmoeder op puppy Obi paste. Obi was toen in de fase dat hij de hele tijd om aandacht vroeg (om te spelen) door tegen je aan te gaan staan. Als je daar op wat voor manier ook op inging dan kwam je niet meer van hem af. Als je hem dan even volledig negeerde stopte hij en droop af. Mijn schoonmoeder is niet zo goed in negeren en dus liet ze hem dan zitten en kreeg hij een voertje. En dat bleef zich dus de hele tijd herhalen :') Ja onbedoeld leer je ze dan iets wat je niet wil. Bij Obi was een correctie ook geen oplossing overigens want dan kreeg hij ook aandacht.

Maar onze Jabba zit ook in een vreselijke fase, hij sloopt alles wat hij te pakken krijgt. Trekt dingen van tafel, plast in de mand van Obi... -O- Dus we hebben weer een bench voor hem neergezet, straks bezeert hij zich nog ergens. Hij kan ook niet meer zo goed zonder Obi, waar dat eerst geen enkel probleem was raakt hij nu een beetje in paniek. We oefenen maar weer rustig door en hopen dat het een fase is :o

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 13:19

Ik denk, even zoeken hoe oud Jabba dan nu is zodat ik weet of ik me moet voorbereiden :+

Citaat:
Afgelopen zaterdag hebben we Jabba opgehaald. Echt een mega leuk lief pupje, voor mijn gevoel moet er ergens een addertje onder het gras zijn, hij is zoveel makkelijker dan Obi toen was. Maargoed komen we vanzelf achter

Nou, je hebt je addertje gevonden dus _O-.
Maar poe, ik ben ook altijd bang voor "slopen". Niet omdat mijn spullen dan kapot gaan maar wat als ze wat pakken dat ze inderdaad kan bezeren of erger...

Mijn vorige CC had als volwassen hond een keer mijn handbagage gepakt, tas opengemaakt, neusdruppels gepakt en een dichte zak lollies met kauwgom erin. Dat zag ik op de camera terwijl ik op het werk zat. Blinde paniek! Vol gas naar huis in een half uur, de neusdruppels had hij met rust gelaten maar geen zak lollies... Vond ik vlak naast zijn plek de lege zak terug en alle plasticjes die om de lollies zaten. Aan de andere kant een berg stokjes :'). Hij heeft vrij lang kauwgom uitgepoept maar verder ging dat goed, maar die stress :=

Maar pups denken gewoon niet na en slikken soms echt alles door 8)7

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 13:58

In welke omgeving zit die gedragstrainer van jou?

Ik heb Koda ook wel eens in z’n nekvel gepakt hoor. Hij heeft dan wel door dat hij dat niet meer moet doen.

We hebben ook een fotoshoot gehad vorige week :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heeft iemand ervaring met de BAER test? Wij twijfelen aan het gehoor van Koda (of dat, of hij is écht oost indisch doof). Ik denk dat hij zeker iets hoort, maar hij reageert eigenlijk nooit als je hem roept, gekke geluidjes maakt. Beweegt zn oor niet eens. Als je in je handen klapt vlak achter zijn hoofd en hij dat niet ziet geeft hij ook geen kick. Misschien is dat achteraf ook waarom hij anders was dan de andere pups in het nest. De clicker lijkt hij overigens wel (misschien niet élke keer of misschien wel vaag) te horen. Daarbij kijkt hij wel om als ik opzettelijk click als hij niet naar mij kijkt. Of soms als je fluit lijkt hij te reageren maar niet te weten vanuit welke kant het komt.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:07

Mooie foto's voorbij zien komen!

En haha ja daarom verzeker ik pups ook graag. Ze weten zichzelf toch regelmatig in de nesten te werken.

Hier werkt de school ook positief met voertjes, maar ze kennen hier ook wel gewoon allemaal een 'nee'. Mijn Beagle was ook zo'n slimmerik die wist dat zodra hij uit beeld ging, ik hem zou roepen en dat hij dan een koek kreeg als hij kwam. Ging gerust een hele wandeling zo.

Chim heeft onverwachts al zijn basis certificaat. Geen examen eind november. Ze hebben geen vaststaande blokken meer en examens geschrapt. Op zich wel fijn, want de basis kon Chim vlotter door, maar de vervolg zou hij wel eens wat langer over kunnen gaan doen. We hebben nu ook een nieuwe juf en die houdt van wat strakkere gehoorzaamheid, leuk als ik weer een herdertje heb maar voor Chim is dat allemaal niet zo weggelegd dus moet het ook nog even zien. Ik snapte er niets meer van, daarmee snapte Chim er nog véél minder van en toen de musketon ineens los schoot kan je wel raden wat er gebeurde, een doldwaze hond die de spanning er even lekker af ging crossen. Het duurde wel een minuut of tien voordat iemand hem kon pakken. :')

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 15:44

Echt leuk om al jullie mooie foto's te zien! <3 Wij moeten binnenkort nieuwe foto's bestellen voor aan de muur en ik wil er nog een foto bij maken van mijn paard met de honden. Moet ik alleen even vriendlief overtuigen om mee te gaan naar het paard O:)

@Bielsje, haha ja ik was wel voorbereid in elk geval! Het is leuk hoe ze zo verschillend zijn. Obi had als pup vooral heel veel last van zichzelf, mega snel overprikkeld, niet goed zijn rust kunnen vinden. Moeite met aanrakingen maar wel de hele tijd bij je willen zijn. En naarmate hij ouder werd konden we daar steeds beter mee dealen en werd het steeds makkelijker, ondanks puberfases had hij gewoon een lineare wordt-steeds-makkelijker lijn. Obi was ook altijd heel goed in het uitvoeren van opdrachten, maar zonder opdracht was hij totaal verloren. Daar hebben we bij hem echt het meeste op moeten trainen.

Jabba is veel zekerder van zichzelf en heeft heel veel vertrouwen in de wereld. Niet dat hij nooit spanning heeft maar hij kan véél beter reguleren. Bij hem merken we dus wel echt duidelijk fases en hij kan echt een dikke boef zijn. Heel leuk wel en soms kunnen we hem wel achter het behang plakken maar dat maakt hij dan ook snel weer goed <3

Haha ik zie het helemaal voor me, Chim die als een gek aan het rondrennen is en zich niet meer laat pakken. En iedereen maar wachten totdat de les verder gaat _O-

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 17:58

Het is soms bizar hoe hondenscholen gehouden worden en vele toch elk ras over 1 kamp scheren i.p.v. naar iedere hond als individu.

Gelukkig gaat het nu weer de goede kant op!

Leuke foto's komen voorbij!
Vooral de laatste van Odin vind ik geweldig!!!

Vanmorgen gebruik gemaakt van het zachte herfstweer en lekker met Nero gewandeld. Een nieuwe route en dan merk je gelijk spanning bij hem. Maar hij doet het goed en we maken gewoon meters. <3

Nieuwe Agility hondenschool bevalt goed! Andere instructeur wilde ons niet kwijt maar nu ben ik verzekerd van wekelijks les en niet meer weersafhankelijk.

Afbeelding

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 19:05

Reeltje_5 schreef:
In welke omgeving zit die gedragstrainer van jou?

Ik heb Koda ook wel eens in z’n nekvel gepakt hoor. Hij heeft dan wel door dat hij dat niet meer moet doen.

We hebben ook een fotoshoot gehad vorige week :D
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Heeft iemand ervaring met de BAER test? Wij twijfelen aan het gehoor van Koda (of dat, of hij is écht oost indisch doof). Ik denk dat hij zeker iets hoort, maar hij reageert eigenlijk nooit als je hem roept, gekke geluidjes maakt. Beweegt zn oor niet eens. Als je in je handen klapt vlak achter zijn hoofd en hij dat niet ziet geeft hij ook geen kick. Misschien is dat achteraf ook waarom hij anders was dan de andere pups in het nest. De clicker lijkt hij overigens wel (misschien niet élke keer of misschien wel vaag) te horen. Daarbij kijkt hij wel om als ik opzettelijk click als hij niet naar mij kijkt. Of soms als je fluit lijkt hij te reageren maar niet te weten vanuit welke kant het komt.

Ohhh, wat een mooie foto's ook <3

Haar werkgebied is Zuid-Holland, Gelderland en Noord-Brabant.

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 22:30

Jeetje wat vervelend zeg, zowel voor Chef als jullie. Lijkt me ontzettend lastig als je iets opvolgt en het niet zo uit pakt als je verwacht.. fijn dat er nu wel al progressie in het gedrag zit.

Dat vonden wij ook best spannend met het uitzoeken van een hondenschool. Hier merken we ook verschil per instructie. Maar er is hier inderdaad wel altijd even een gezamenlijk momentje voor vragen. Wij liepen tegen het alleen laten van Millie aan en hebben daar direct tips voor gekregen en ook de vraag om geluid/ beeld materiaal te delen. Wij vonden het best spannend om te delen omdat het voelde als falen maar het bleek dat de anderen er ook tegen aan liepen.

Hopelijk is aanstaande dinsdag een nieuwe weg die bij jullie past 8-)