Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:40

Ik denk ook niet dat je de slachtoffers er uit moet halen, maar de aanstichter.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:44

Ja idd. Het is nu weer rustig. Ik laat het voor nu zo. Gelukkig heb ik hier nog reserve kooien staan, mocht hij weer beginnen gaat hij daar in. Ik controleer zo de kleine nog een keer voor de zekerheid of er echt geen wonden zijn.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:48

Ik heb dit 1x in de zoveel tijd als 1 van mijn 2 meide beerig is dan gaan ze ook op elkaar lopen rijen enzo. Ook wel erg irritant want idd ook snachts, maar na dag of 2 is meestal weer voorbij. Dus laat het meestal maar gaan of geef ze wat extra groente zodat ze afgeleid worden door het eten.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:01

Roosje01 schreef:
Ik heb dit 1x in de zoveel tijd als 1 van mijn 2 meide beerig is dan gaan ze ook op elkaar lopen rijen enzo. Ook wel erg irritant want idd ook snachts, maar na dag of 2 is meestal weer voorbij. Dus laat het meestal maar gaan of geef ze wat extra groente zodat ze afgeleid worden door het eten.

Extra groente heb ik idd geprobeerd te geven, hij is daar totaal niet mee bezig op dat moment. Hij is echt gefocust op de andere 2.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:36

Zolang er geen bloed vloeit zou ik het zo laten. Dan hebben ze op deze manier een beter leven dan wanneer een cavia alleen zou zitten.
Ik denk alleen wel dat de kans groot is dat het mis gaat als de jongste cavia's rond de 8 maanden oud zijn. Dat is vaak een fase waarin 1 van de jonkies het over wil gaan nemen.
Heb je de kans ze meer ruimte te geven? Een ren aan het hok vast? Dat zou kunnen helpen.

Castreren zou ik inderdaad niet aan beginnen, dat heeft bij cavia's geen invloed op het karakter. Zorgt er alleen voor dat ze veilig bij een zeugje kunnen.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:51

Temeraire schreef:
Zolang er geen bloed vloeit zou ik het zo laten. Dan hebben ze op deze manier een beter leven dan wanneer een cavia alleen zou zitten.
Ik denk alleen wel dat de kans groot is dat het mis gaat als de jongste cavia's rond de 8 maanden oud zijn. Dat is vaak een fase waarin 1 van de jonkies het over wil gaan nemen.
Heb je de kans ze meer ruimte te geven? Een ren aan het hok vast? Dat zou kunnen helpen.

Castreren zou ik inderdaad niet aan beginnen, dat heeft bij cavia's geen invloed op het karakter. Zorgt er alleen voor dat ze veilig bij een zeugje kunnen.

Ze hebben op dit moment een c&c kooi van 1,75 bij 70. Ik kan de kooi eventueel verlengen naar 2.10 bij 70. Ik heb hier nog wel een ren staan, maar deze is erg wankel en ze springen graag tegen de zijkanten aan. Dus ben een beetje bang dat de ren dan om valt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:45

En een verdieping van C&C er bovenop maken ??
Met 70 cm hoogte kun je al 2 lagen kwijt.

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 14:51

DubbelFun schreef:

Dat is idd ook nog een goeie!
Ik heb de kooi nu zo, normaal hangt er nog een waterfles maar de andere is kapot dus daar moet nog een nieuwe voor in de plaats komen.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/176308959_4247847285228231_5819325438277463920_n.jpg?_nc_cat=109&ccb=1-3&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=zsr74-WKqZ0AX8Xy2N7&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=30116302d0054d44d8d31cda3e692e7b&oe=60A5500E
Het hooi ligt op de huisjes zodat de kleintjes ook nog rustig daar kunnen eten, de grote kan niet springen.

Ik weet niet of de foto het doet, afbeelding kon ik niet zo plaatsen. :D

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 22:32

Hoihoi mede cavia liefhebbers, vandaag heb ik te horen gekregen dat ik per 1 mei op mezelf ga wat voor mij mega fijn is! Maar ik heb 2 hele leuke cavia’s die ik liever niet meeneem. Ze zitten nu buiten, ik een groot hok met een mooie ren en in de zomer ook veel op het gras. Op mijn nieuwe plekje zullen ze op mijn kamer moeten staan. Wat betekend minder ruimte voor de cavia’s en ze zullen niet meer lekker rond kunnen rennen op het gras. Om die reden heb ik ook besloten om een goed plekje voor ze te zoeken. Maar dan nu mijn vraag; waar te zoeken? Ik wil ze niet op marktplaats want ik wil dat ze echt een heel goed huisje krijgen. Heeft er iemand tips?
Mijn 2 lieve snoetjes <3

Afbeelding
Afbeelding

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 23:47

Zou op Facebook kijken naar cavia groepen waar je ze aan kan bieden. Mocht dat niet gaan dan is misschien een goede opvang een optie? Weet ze alleen in het noorden van Nederland, misschien dat Melody bij jou in de buurt eentje weet?

Even een vraag meer iets wat mij op viel. Bij al mijn borstels die ik heb gehad heb en nog heb kregen ze vanaf 4+ allemaal talgbulten. Zijn er meer die dat mee hebben gemaakt of heb ik gewoon iets aparts?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 00:49

Wat een schatjes <3 Ik zie in je berichten dat je ze bij een opvang hebt gekocht. Love & care is inmiddels gestopt, maar ik zou toch even contact met ze opnemen. Meestal denken (ex-) opvangen graag mee en zij hebben een netwerk aan cavia-liefhebbers. Waar ik help in Dongen zijn ze ook altijd welkom natuurlijk, maar ik zou eerst even met hun contact opnemen.

Als je wel ruimte hebt voor een wat groter binnen verblijf zou ik dat trouwens wel overwegen, buiten is leuk maar niet noodzakelijk en je weet ook nooit zeker dat de volgende eigenaar ze altijd zo blijft houden. (Via een opvang komen ze meestal altijd binnen terecht.)

Talgbulten zie ik vaker, meestal bij oudjes :j Kan volgens mij nooit kwaad. Als het echt in de weg zit zou ik het wel na laten kijken, maar tot nu toe stelde het bij die van mij nooit veel voor.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 03:31

melissac schreef:
DubbelFun schreef:

Dat is idd ook nog een goeie!
Ik heb de kooi nu zo, normaal hangt er nog een waterfles maar de andere is kapot dus daar moet nog een nieuwe voor in de plaats komen.
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.6435-9/176308959_4247847285228231_5819325438277463920_n.jpg?_nc_cat=109&ccb=1-3&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=zsr74-WKqZ0AX8Xy2N7&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=30116302d0054d44d8d31cda3e692e7b&oe=60A5500E
Het hooi ligt op de huisjes zodat de kleintjes ook nog rustig daar kunnen eten, de grote kan niet springen.

Ik weet niet of de foto het doet, afbeelding kon ik niet zo plaatsen. :D

Ik heb ook zon kooi maar heb er een 2e verdieping op gemaakt zodat ze meer ruimte hebben om elkaar uit de weg te gaan mocht dar nodig zijn.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 07:47

melody7 schreef:
Wat een schatjes <3 Ik zie in je berichten dat je ze bij een opvang hebt gekocht. Love & care is inmiddels gestopt, maar ik zou toch even contact met ze opnemen. Meestal denken (ex-) opvangen graag mee en zij hebben een netwerk aan cavia-liefhebbers. Waar ik help in Dongen zijn ze ook altijd welkom natuurlijk, maar ik zou eerst even met hun contact opnemen.

Als je wel ruimte hebt voor een wat groter binnen verblijf zou ik dat trouwens wel overwegen, buiten is leuk maar niet noodzakelijk en je weet ook nooit zeker dat de volgende eigenaar ze altijd zo blijft houden. (Via een opvang komen ze meestal altijd binnen terecht.)

Talgbulten zie ik vaker, meestal bij oudjes :j Kan volgens mij nooit kwaad. Als het echt in de weg zit zou ik het wel na laten kijken, maar tot nu toe stelde het bij die van mij nooit veel voor.

Dankjewel, dan ga ik eens contact opnemen met de persoon waar ik ze heb geadopteerd!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 08:11

xbelieveitx schreef:
Hoihoi mede cavia liefhebbers, vandaag heb ik te horen gekregen dat ik per 1 mei op mezelf ga wat voor mij mega fijn is! Maar ik heb 2 hele leuke cavia’s die ik liever niet meeneem. Ze zitten nu buiten, ik een groot hok met een mooie ren en in de zomer ook veel op het gras. Op mijn nieuwe plekje zullen ze op mijn kamer moeten staan. Wat betekend minder ruimte voor de cavia’s en ze zullen niet meer lekker rond kunnen rennen op het gras. Om die reden heb ik ook besloten om een goed plekje voor ze te zoeken. Maar dan nu mijn vraag; waar te zoeken? Ik wil ze niet op marktplaats want ik wil dat ze echt een heel goed huisje krijgen. Heeft er iemand tips?
Mijn 2 lieve snoetjes <3

[ [url=m/56e8k8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/makE1T.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zijn het zeugjes of beertjes?

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 08:58

NAIWHL schreef:
xbelieveitx schreef:
Mijn 2 lieve snoetjes <3

[ [url=m/56e8k8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/makE1T.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zijn het zeugjes of beertjes?

Het zijn 2 zeugjes :o

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 09:12

Ik heb je even een pb gedaan

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:03

melody7 schreef:

Talgbult zit op een plek wat met oppakken niet handig is. Maar meneer is sowieso al geenpolonaiseaanmijnlijf cavia, groter word ie ook niet dus ik laat het even voor wat het is. Mocht hij er last van krijgen dan ga ik langs de dierenarts

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 10:28

Ja dat is idd nog een goed idee, over 2 weken ga ik verhuizen omdat ik stage moet lopen in Griekenland. Het voordeel is dat ze bij m’n moeder verblijven en we daar meer ruimte aan ze kunnen geven. Mijn coroplast plaat is uitschuifbaar tot 2.10, dus die ruimte wou ik sowieso al gebruiken en een verdieping erop neemt natuurlijk verder geen ruimte in beslag dus daar kan ik ook even naar gaan kijken!

Het is nog steeds rustig na gisternacht. De 2 kleintjes bleven gister een beetje uit z’n buurt maar beginnen nu weer wat meer met hem op te trekken.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 00:59

Misschien even een rare vraag, maar mijn lieve vriend heeft astma en de cavia's staan al in de bijkeuken daar door. Maar het hennepvezel slaat alsnog flink op zijn longen. Zijn er alternatieven? Houtkorrels zat ikzelf aan te denken maar daar moet nog een laag andere bodembedekking overheen. Wie heeft een goede tip voor mij? Back to nature heb ik ook geprobeerd geen succes eentje vond het leuk om die korrels op te eten soms... |o

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 08:20

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 08:59

Cavia's kunnen prima tegen hout, dus af en toe er van eten is geen enkel probleem.
Verder heb je ook van die papier'wokkels'.
Maar het probleem hoeft natuurlijk ook niet de bedding alleen te zijn, maar kan ook de cavia's zelf zijn. In dat geval zul je op naaktcavia's over moeten...

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:34

DubbelFun schreef:
Cavia's kunnen prima tegen hout, dus af en toe er van eten is geen enkel probleem.
Verder heb je ook van die papier'wokkels'.
Maar het probleem hoeft natuurlijk ook niet de bedding alleen te zijn, maar kan ook de cavia's zelf zijn. In dat geval zul je op naaktcavia's over moeten...

Het is echt de bedding helaas, naakt cavias zou ze willen maar ik kan Het niet over mijn hart verkrijgen wat ik nu heb weg te doen

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:46

Mijn cavia's zitten op badmatten, met dweilen eronder. Dit bevalt erg goed en lijkt me voor jou ook een optie met het minste stof :)

Er zijn ook veel mensen die vetbed gebruiken. Heb ik zelf geen ervaring mee maar zou je ook eens naar kunnen kijken.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:36

Nou we hebben hier nu een mooie stabiele groep van 7 :D de twee meiden van xbelieveitx zijn hier komen wonen.

En vanaf zondag gaat de nachttemperatuur omhoog lijkt het en kunnen ze weer dag en nacht naar hun eigen wei. Was nu nog even improviseren tussen wei en garage met mooi weer...

Afbeelding

brudoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:59

Hallo,
Sorry voor het binnenvallen. We kunnen 2 cavia’s krijgen. Het zijn 2 mannetjes. Ze zouden dan buiten een hok met ren krijgen. Zijn er bepaalde dingen waar we op moeten letten? Worden ze snel ziek?Speciaal voer? De tuin ligt op het zuiden en word in de zomer echt heet. We hebben overal beton liggen behalve in de wei van de schapen/pony’s. Is het überhaupt mogelijk om hier een fijn en veilig plekje voor ze te kunnen maken? Alvast bedankt ;)