[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 11:07

Granoek schreef:
En zijn er visjes die zij wel kunnen houden in hun bak (ik ga gokken dat de bak 40x20x25 is) ?

Er zijn genoeg mensen die in ongeveer dit formaat 1 mannelijke betta splendens houden. Ik weet niet of ik het zelf zou doen though, het lijkt mij persoonlijk nog aardig klein. En de garnaaltjes die ook werden voorgesteld lijkt mij geen slecht idee hoor :) zeker vuurgarnalen kan weinig fout mee gaan, zijn gewoon zoet water, vrij sterk en grappig om te zien. Bij mij planten ze zich ook als een malle voort dus je kan prima beginnen met 10 en voor je het weet heb je er 100

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 10:25

Mijn vriend en ik zijn bezig met het opstarten van een (voor ons) heel grote bak :) 150x60x50 is ‘ie. Ik vraag me af wat jullie van ons geplande visbestand vinden?
Gaat mee over vanuit de huidige 70cm bak:
12x kardinaaltetra
3x sewellia lineolata
3x pangio kuhlii
50x vuurgarnaal
Komt erbij:
40x koperzalm
15x corydoras panda
2x sturisoma panamense
12x epiplatys annulatus
?x apistogramma

We twijfelen vooral nog over de apistogramma’s. Mijn vriend wil graag meerdere koppels, ofwel van verschillenden soorten (cacatuoides; agassizi en viegeta, of evt microgeophagus ramirezi’s), ofwel 3 koppels van een van die drie soorten. Ik vraag me af of we niet beter met 1 koppel kunnen beginnen om te zien hoe dat gaat. Mijn vriend is bang dat dan evt later nog een koppel introduceren moeilijk is omdat er al territoria gevormd zijn. Wat denken jullie?
Afbeelding

mindful

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:47

Wow dat is al redelijk ruim! Voorzichtig met visbestand en niet teveel in 1 keer, dit geeft heel veel stress aan de groepen.
Je krijgt al snel een overdrukke bak met vanalles en nig wat door elkaar.
Een aquarium moet rust geven, ook om naar te kijken. Soms ben je geneigd om er teveel in te zetten, ik heb die fout ook gemaakt in het begin.
Nu hou ik het op drie groepen
1/ grondbewoners zoals corry’s
2/ mijn oogappels, de gele appelslakken
3/ een grote groep kleine schoolvisjes (welke weet ik nog niet)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 15:54

Ik moest eerst tellen.
Kom op 97 vissen uit?

Ik vind dat al eigenlijk veel te veel..

Kuhli zijn grondvisjes,de corydoras , sturisoma ook, hebben ook erg veel ruimte nodig.
sewellia ook.
Dus heb je de bodem al veel te druk vind ik.
Niet gaan doen hoor zoveel bodembewoners.
Max 2 hooguit 3 soorten houden, ook al lijkt 150 vrij lang.
Elke vis heeft zijn eigen schuilplekje nodig he.
Zou daar schrappen tot eerst eens 2 soorten en kijk dat eerst eens een half jaar aan.

Doe eerst je huidige bestand er eens in...
kijk het even een tijd aan en kijk dan goed welke midden,boven of grondvisjes er bij kunnen.
En zou echt niet gaan volproppen.
Op internet is ontzettend veel info te vinden over elke vissoort,zou me heel goed gaan inlezen over welke temperaturen, of ze zacht of zuur moeten zitten etc..

Oh en meer planten er in! :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-18 17:39

Jeetje wat een hoop vissen zeg.
Wij hebben hetzelfde formaat bak, dus ook 1.50, en hebben daar hooguit de helft in zitten. Nou hebben we wel 4 maanvissen dus die nemen al wat ruimte in, verder een stuk of 7 corydora's, stuk of 10 die ik niet bij naam ken en een stuk of 5 L-nummers. Normaal zit er nog een setje ramirezi's in en een schooltje bijzalmpjes maar die hebben we momenteel niet meer.
Wij gaan binnenkort weer wat aanvullen.

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 08:53

Bedankt voor het meedenken!
Wat ik vergeten was te melden is dat we zeker niet van plan zijn om die hele bups er in een keer in te gooien. Het oude bestand gaat inderdaad (over een week of 3 a 4 zoiets), kijken hoe het daarmee gaat. Als dat goed gaat een groep koperzalmen erbij (dan doen we denk ik 30 ipv 40) en de cory’s. De rest (epiplatys, sturisoma en apistogramma) zouden pas komen als er nog plaats blijkt te zijn, zo niet dan komen ze er niet. Zeker de sturisoma zijn meer voor als uiteindelijk de sewellia’s en de kuhlii’s er niet meer zijn en dat kan best nog een tijd duren.
Qua meer plantjes; de foto die ik toevoegde was nog een in progress foto, er staan inmiddels al weer meer plantjes in en er komt nog meer bij :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:48

Afbeelding

Mag ik mij hier ook melden? Sinds een week of 2 in het bezit van een aquarium van 1.5 meter. Planten zijn er dinsdag in gegaan, en nu is het een week of 4 wachten voordat er vissen in komen. Er is nog een drijfplant en een stuk spiderwood onderweg, die zullen dit weekend aan komen.
Temperatuur ligt op 23 graden, en er lopen 2 externe filters op, aan allebei de kanten eentje. Zo ingesteld dat het water langs de kopse kanten wat harder stroomt, en er in het midden een soort rustplek is ontstaan.

Plannen voor vissen zijn een school neontetras, stuk of 20. Corydoras (welke variant ben ik nog niet uit) stuk of 15. En dan een stel dwerggouramis, bestaande uit een man en 2 of 3 dames. Oh ja en nog een berg garnalen.

Tips en trucs zijn welkom, ik vind het heerlijk om op mijn gemakje alles te lezen wat maar relevant kan zijn. Teststrips zijn aanwezig, en water gaat de eerste 2 weken 3x per week 20% ververst worden, dan de 3e week 2x, en de 4e week hoop ik over te kunnen naar 1x in de week verversen.

Bak is voornamelijk gekocht voor mijn dochtertje van 1.5 om naar te kijken, en voor mezelf om fijn mee te prutsen.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:55

Dwerg gourami en garnalen zijn niet aan te raden. Bij mijwerd het ook afgeraden want anders is het duur voer :+

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 19:57

Heb ik gelezen, maar alleen als je kleinere garnalen neemt. Ik ben van plan voor de grotere variant te gaan. Geen leuke kleurtjes, maar gewoon saai grijs :')
En ik dacht, ik probeer er eens een bergje, en als het mislukt weet ik meteen dat er geen nieuwe in komen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:47

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:14

Oh die pantanalensis is leuk! Heb ik hier nog nooit gezien, eens even op zoek naar tropische speciaalzaken in de buurt. Lijkt me sowieso niet onverstandig om daar visjes vandaan te halen...
En die orange Venezuela is ook prachtig.

Pygmaeus heb ik ook over gedacht, maar schijnen toch meer midden zwemmers te zijn? Ik vind juist dat grondgezwem zo leuk :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:21

Corydoras pygmaeus midden?
Ik heb ze en bij mij zijn het echt bodemvisjes.
Ze gaan ook wel de plantjes,in het midden langs.
en soms zwemmen er een paar boven bij mijn groepje kubotai rond.
Maar meest op de bodem en net er boven.
Ik vind ze wel gevoelig voor veranderingen in de bak.dan gaan ze vrij snel dood

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:39

Dat zou op zich geen ramp zijn, want ik ben niet van plan heel veel te veranderen.
Oh ik las dat ze juist veel door de bak heen zwemmen en af en toe gaan grondelen. Dat andere soorten meer grondelen dan deze.
Zojuist een speciaalzaak in de buurt gevonden, dusdanig in de buurt dat de visjes niet te lang in een zakje hoeven te zitten. Over 4 weken daar eens neons gaan halen, kan ik meteen kijken wat ze nog meer hebben en hoe het er uit ziet :j

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 10:54

Bij mij zaten de pygmaus inderdaad wel veel meer midden dan welke andere cory die ik ooit gehad heb.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 20:34

Heb op het werk een aquarium die ik bij hou, opperde vandaag iemand dat ik al best veel guppys had en dat de bak dus ook wel groter mocht. Heb nu 2 weken vrij en als ik terugkom krijg ik waarschijnlijk een meterbak :D
(staat nu een 60 liter)

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 15:45

ellepel schreef:
Ukkiepuk
Hoeveel vissen heb je er totaal in dan?
Even rekenen
8 kubotai
12 briggitae
En 6 vuurzalmpjes.
Vind ik eigenlijk te druk :o
Zou voor 60cm eigenlijk niet meer dan een 12/15 vissen aanhouden willen ze goed hun eigen ruimte hebben.
Ook best kiezen voor 1 school op de bodem
1 school in het midden
en 1 bovenin

Zou kijken of je ze er misschien uit kan halen en in een andere bak.
Heb je meteen een goed excuus voor een 2e bak
:P

Inmiddels de trotse eigenaar van een juwel primolux 80 O:) wel met de afspraak dat de juwel rekord verkocht gaat worden -O-

Helaas het aquarium wel met visbestand overgenomen en net een bestand die ik zelf niet wil hebben :=
Er zwemmen nu 5 mannen platy's, 4 corydoras julii, 3 kardinaaltetra's, 3 rasbora galaxy, 2 mannen guppen (1 heb ik overgeplaatst naar mijn 60 aquarium), 4 longfin zebra danios, 3 halfsnavelbekjes en er zwommen 3 kubotais in, daar heb ik nu de kubotais uit mijn 60 aquarium bijgezet.

In mijn 60 aquarium is het nu rusitger en de briggitaes en vuurzalmen zijn actief aan het zwemmen in de ruimte die ze nu hebbben.

Ik ben aan het denken wat ik in mijn 80cm aquarium wil hebben. De corydoras zijn erg leuk, die wil ik het liefst houden. De briggitae en vuurzalmen ook. De rasbora galaxy zijn ook erg leuk en de halfsnavelbekjes ook.
De platy's wil ik er graag uit, evenals de gup en de kardinaaltetras. Ik twijfel over de danios, ze zijn erg leuk, maar ook druk. Denk dat de briggitae zich niet laat zien als deze er in blijven.
Met de briggitae, vuurzalmen, galaxys heb ik wel weer 3 scholenvissen en in de 60 ging dat natuurlijk niet zo goed...
Iemand die mee wil denken over wat ik erin kan houden en wat er uit moet?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 19:15

@ukkiepuk, je woont waarschijnlijk heel ver van mij. Anders waren ze welkom.
Morge ga ik 10 platy’s halen
Ik heb mijn aquarium veranderd vorige week en heb enkele dode vissn als gevolg. Heel raar want mijn waterwaarden waren net dezelfde erna. Gelukkig heeft de rest het overleefd.
Heb nu een Brazilaanse rivier nagebootst met takvormig hout, keien en ‘verdorde’ eikenbladeren.
Ben na een week nieuwe visjes gaan halen, guppy sunset. Ze hebben een hele felgele staart.
Nu wil ik de cory groep terug vergroten en dan morgen een stuk of 10 rode platy’sAfbeelding
Afbeelding
De bovenste foto is zij aanzicht

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 19:16

Moeilijk is dat he bedenken hoe je het,wil.
Een 80cm is al heel mooi!

Ik denk dat je misschien met de vissoorten die je wel wil houden je wat moet uitbreiden?
De corydoras van 4 naar 6
Welke soort vind je echt het allerleukste om naar te kijken?

Ik ben al weken aan het dubben of,ik de juwel rio 125 met kast moet gaan kopen.
Of toch de rio 180 led met kast.

Echt vreselijk ! kan gewoon niet beslissen :o

Mindfull, ik,vind zo een donkere bak wel mooi!
Ja niet alle vissen kunnen goed tegen verandering in de bak.
Misschien bepaalde stoffen uit het hout die je niet meet met een testje?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 19:42

Ik vind de corydoras echt geweldig <3
Afbeelding

De briggitae en de galaxys zijn ook leuk. Hoewel de galaxys wat schuw zijn, want ze zijn maar met 3.
De danios zijn met 4 en die zorgen wel voor gecontroleerde actie in de bak. Meer dan 4 wordt te druk voor de rest gok ik.

Alle vissen zijn een beetje obees :') ze hebben genoeg voer gehad bij de vorige eigenaar.

Afbeelding

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:04

Kan een hoogzwanger vrouwtje zijn ukkiepuk :D
Ik ben ook fan van cory’s, zou graag een bende panda’s hebben <3

Ja ellepel, het hout is de enige reden denk ik. Heb er dan gauw wat filter medium aan toegevoegd, geweldig spul vind ik. Pakt een 30 tal chemicalien en troep aan zodat je visjes beschermd worden. Enige nadeel is dat je water enkele dagen ‘melkachtig’ is.
En ja de donkere bak is leuk, heel naturel ook. Ik heb keuze om de verlichting te dimmen of sluierwolken na te bootsen afwisselend met zonneschijn. Ben hier heel tevreden over, het houd alles extra natuurlijk.
Ik wou eerst zonder verlichting maar dat vinden de plantjes dan weer niet zo tof, dusja voor de gulden middenweg gekozen :)*

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:19

mindful schreef:

Het zijn allemaal mannen := :')

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:27

ukkiepuk schreef:
mindful schreef:

Het zijn allemaal mannen := :')

Wow dan zijn ze echt wel vetgemest, zoals wij hier zeggen _O-

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:40

Alleen de danios, guppy's en kubotais zijn mooi op gewicht. De rest is behoorlijk rond. De kardinalen zijn echt bizar dik ook. Ik heb er 6 potten voer bij gekregen. Voor elk soort vis een eigen soort voer. Volgens mij gooiden ze alles per dag er in.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:42

Omg hahahaha 6 potten! Dat klinkt echt erover hahahaha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 20:47

Zo dat is een dikke dan!
Zo heb ik een hoogvinkarper vrouwtje, die is ook zo dik :o

Krijg haar alleen niet goed op de foto.
Ze is ook alleen,had een mannetje,maar die is dood en wil er niet meer.
Ze kweken me ook veel te makkelijk.

Mindfull hopelijk krijg je niet meer dode vissen dan.
Soms gaat dat zo, is altijd wel jammer..

Favoriete vis blijft hier toch eigenlijk wel ancistrus .
Vind ze gewoon zo leuk..wel schuw,maar zo leuk als ze eten
Afbeelding