[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 09:47

iirrssjjee schreef:
julius_juut schreef:
Dat 1cm vis per cm voorruit is maar een hele grove richtlijn hoor. Maakt heel veel verschil wat voor vissen je hebt. Zou gewoon de leukste van de scholenvisjes kiezen en alleen die doen, met evt. een anders schooltje in een andere waterlaag of een solitair/koppel visje er bij. :)

Oh, en iemand toevallig tips voor een rovertje om de jonge guppen op te eten die klein/lui genoeg is om de volwassen guppen met rust te laten? Ph van 7, temp rond de 24.

Vijfstreepbarbelen vreten hier altijd alles op.. net als de hoogvinkarpers. De jonkies dan. De rest laten ze goed met rust. De mannetjesguppen houden hun staarten lang mooi in ieder geval.

Oh wat leuk, vijfstreepjes vind ik al jaaaaren leuk. :D Daar eens even op google-en. :D

DiscoDipp

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 16:48

Hier ook overal hout en stenen in de bakken.
Dit is mijn laatste, lekker makkelijk gehouden :)

Afbeelding

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 22:54

Bedankt voor de foto DD, ja ik wil het ook wat makkelijker hebben en mijn plantenfrustratie kwijt te geraken <<)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-18 21:37

Wij hebben een antennebaarsje die ineens zwarte vlekken op zijn lijf krijgt, ook is ie erg mager.... Ik kan op Google niks vinden. Iemand van jullie een idee wat er is? Hij zit nu iig apart van de rest.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 08:43

Heb je een foto? Foto van de bak
Krijg je een hele rij vragen
Waterwaardes, water temperatuur.
hoe lang heb je de vis.
Wat voer je, welke vissen heb je nog meer
Afmeting van de bak

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 10:16

ellepel schreef:
Heb je een foto? Foto van de bak
Krijg je een hele rij vragen
Waterwaardes, water temperatuur.
hoe lang heb je de vis.
Wat voer je, welke vissen heb je nog meer
Afmeting van de bak

Even geen foto. Zal kijken of het vanmiddag lukt.
Tenperatuur is 26 graden. Waterwaardes kan ik niet meten, heb gewoon zo'n stokje wat ik erin doe en met kleurtjes kan aflezen, en dat is allemaal gewoon netjes binnen se waardes.
Heb de vis ongeveer een half jaar. Voer gewoon standaard voer voor tropische vissen (gekleurde vlokken) en heel af en toe witte muggenlarven erbij.
Ik heb: honinggoerami's, kardinaaltetra's, pandas, roodkopzalmen, wat guppen en dan 2 antennebaarsjes. Bak is een standaard van Juwel 180L. Iig 1 meter breed, denk 30 diep en 60 hoog ofzo?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:18

Zou kunnen dat er iets mis is met de waardes namelijk, hoe vaak ververs je water?
Jouw vissen heb ik geen verstand van,maar met wat googlewerk vind ik wel dat ze eigenlijk beter niet met gouramis in een bak kunnen.
omdat ze van heel andere waterwaardes houden.

Kwam dit tegen.
https://vissenpraat.wordpress.com/2015/ ... um-begint/
Misschien kun je er wat info vinden over wat er mis kan zijn?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 11:36

ellepel schreef:
Zou kunnen dat er iets mis is met de waardes namelijk, hoe vaak ververs je water?
Jouw vissen heb ik geen verstand van,maar met wat googlewerk vind ik wel dat ze eigenlijk beter niet met gouramis in een bak kunnen.
omdat ze van heel andere waterwaardes houden.

Kwam dit tegen.
https://vissenpraat.wordpress.com/2015/ ... um-begint/
Misschien kun je er wat info vinden over wat er mis kan zijn?

Wij verversen elke week ongeveer 40 liter water. 3 a 4 volle emmers.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:12

Nooit gedacht me hier ooit te melden maar het leven kent rare wendingen :D
Ik ben geen vissen mens, heb er ook geen ervaring mee maar nu hebben een tijdje terug kennissen 2 goudvissen gekocht om er nu achter te komen dat het misschien toch niet ideaal is om die in een bakje te houden van een 30-tal liter (geschat, geen idee van de juiste afmetingen).
Ze vragen of ik ze wil omdat ik nog een leeg aquarium heb staan dat voor mijn nu overleden hamster gebruikt werd.
Blijkt dat ik nogal een weke ruggengraat heb en dus geen nee kan zeggen :+
Is dit haalbaar in een aquarium van 1.10x35x35 ?

En zijn er visjes die zij wel kunnen houden in hun bak (ik ga gokken dat de bak 40x20x25 is) ?

Of is er een ander topic waar ik dit moet vragen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:31

Goudvissen worden erg groot,maar die kun je best wel een tijd in jouw bak houden hoor.
Mooiste is zo groot mogelijk,maar dat geld voor alle vissen.
goudvissen kun je ook nog als ze erg groot worden naar iemand doen met een vijver
Maar ik ken wel iemand die er 3 in een bak van een meter heeft,en dat gaat ontzettend goed
Zou wel goed testen of jouw bak wel goed waterdicht,is nog :D
En zoek info op op google over het houden van goudvissen.

Bakje van 40cm is echt veel te klein voor vissen.
Al zou je een kleine soort doen,dan moet je,die nog het liefst in een schooltje van 10 houden, en dan is die bak alsnog te klein.
Garnalen zou wel kunnen, zijn ook leuk!
https://www.aquascaping-blog.com/2948/g ... -opstarten

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:37

Ik heb licg al doorgelezen omdat die voor hamsters heel betrouwbaar is maar qua inrichting etc is het altijd fijn om wat ervaringen te lezen!

Had ook gekeken voor andere vissen maar zie dat 60cm overal een beetje als minimum wordt aangehouden. Ga garnaaltjes niet voorstellen, dadelijk komen er weer andere gekke ideeen en duwen ze er een haai in ofzo, dan kan ik beter gewoon zeggen dat ze de bak weg moeten doen haha.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:45

Haha, ja een haai word proppen.
:P

Als ze wel wat willen dan kunnen ze inderdaad beter voor wat groters kijken

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:11

Ligt er natuurlijk ook aan wat voor goudvissen je hebt, gewone goudvissen kunnen het best op minimaal 2m baklengte gehouden worden, sluierstaarten op minimaal 1m.
Voor sluierstaarten geldt de vuistregel van minimaal 50l per vis (groot wordende soorten zoals de ryukin liever op minimaal 75l), voor gewone goudvissen meen ik 200l per vis.

Voor jonge sluierstaarten kun je daarnaast aanhouden dat ze minimaal 8x hun lengte aan zwemruimte nodig hebben en dat je minimaal 2x per week 50-100% water moet verversen omdat de hormonen die ze afscheiden de groei flink afremmen en daardoor vergroeiingen kunnen veroorzaken.
Voor goudvissen zou ik het dubbele aanhouden aan zwemruimte, dat zijn veel snellere en drukkere zwemmers.

Zelf heb ik sinds kort sluierstaarten, 4 stuks (oranje-witte pearlscale, butterfly panda telescoopoog, zwarte telescoopoog en calico) in een 150l bak, gaat nu nog prima met veel waterwissels maar ik hoop toch dat het bestelde zwembadje vlot binnen komt zodat ze meer liters en zwemruimte krijgen.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:22

Ik heb even gegoogled en ze lijken het meest op die sluierstaart variant, verversen is geen probleem, ben toch thuis dus dat maakt niet uit.
Het is een witte en een oranje :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 17:44

Ah, super. :)
Hou er wel rekening mee dat ze groter moeten zodra ze onder de 8x lichaamslengte aan zwemruimte komen, maar ze kunnen in principe ook in een vijver.
Als die dieper is dan 120cm kunnen ze er ook in overwinteren, is die minder diep dan is het verstandig om ze binnen of in de schuur te laten overwinteren.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:32

Een vijver heb ik helaas niet, ik krijg ook de indruk dat ik slechts een tijdelijke plaats kan bieden. Groter dan die 1.10 wordt ook hier moeilijk.. maar daar kunnen ze dan in ieder geval nog even in groeien

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 18:42

110cm is ruim voldoende, dat is zo'n 180-220l gok ik (meeste meterbakken zijn 180l).
Er zou zolang het geen ryukin oid zijn zelfs geschikt zijn om 1, heel mss 2 sluierstaarten bij te voegen.
Als je de maten van je bak weet kun je de inhoud makkelijk berekenen via http://www.berekenen.nl/eenheden/inhoud-berekenen, het zal mss iets afwijken afhankelijk van of je buitenmaten neemt of binnenmaten.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:36

lor1_1984 schreef:
110cm is ruim voldoende, dat is zo'n 180-220l gok ik (meeste meterbakken zijn 180l).
Er zou zolang het geen ryukin oid zijn zelfs geschikt zijn om 1, heel mss 2 sluierstaarten bij te voegen.
Als je de maten van je bak weet kun je de inhoud makkelijk berekenen via http://www.berekenen.nl/eenheden/inhoud-berekenen, het zal mss iets afwijken afhankelijk van of je buitenmaten neemt of binnenmaten.

De bak was 110 x 35 x 35 :P 135 liter dus maar...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:39

Prima voor 2 sluierstaarten hoor. :)
Maar dan geen nieuwe bijzetten, tenzij je een groter aquarium koopt.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 19:45

Overigens heb ik vorige week een intex zwembadje van 122x122x30cm/437l besteld en komt er in het voorjaar een zwembad van 220x150x70cm/1800l (ff uit mijn hoofd, maten kunnen verschillen) bekleed met vijverfolie in de tuin.
Volgend najaar koop ik dan een koi bowl van 1500l, kunnen ze mooi daarin overwinteren in de kattenkamer. :)

Nu zitten ze hierin in mijn slaapkamer:
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:33

Wat eigenlijk een geweldig idee om ze in een zwembadje te doen :D

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 20:55

Haha, is voortgekomen uit ze de ruimte willen geven maar (nog) geen vijver hebben.
Nadeel is evt lekkage en de weekmakers in het zeil wat op lange termijn dodelijk kan zijn voor vissen (te ondervangen met vijverfolie), voordeel is dat het makkelijk op te bergen of te verplaatsen is en dat gaatjes te plakken zijn, het is ook veel lichter dan een aquarium en vaak een stuk goedkoper ook met veel meer liters.
Een kaal aquarium van 200x70x100cm is al €1800,- of meer, een vijver framezwembad van vergelijkbaar formaat/aantal liters is een €150,- à €300,-.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 22:24

Ik heb ook ooit een koudwaterbak willen hebben in mijn 120cm lange bak. Ze waren heel watervervuilend en heb ze aan mijn schoonouders gegeven. Nu zijn ze drie keer zo groot geworden op 2 jaar tijd, echte joekels van vissen nu :j

Vandaag mijn hardscape Amazone gemaakt, het hout moet nog helemaal verzadigd raken, heb er een platte leisteen op gelegd. Visjes zijn nog wat verloren nu, ben nog maar net klaar van 20uur. Phoeh was me dat een klus zeg :')

Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 22:49

Ze noemen goudvissen, sluierstaarten etc niet voor niets watervarkentjes. :')
Moet zeggen dat het nu nog meevalt hier maar ze zijn nog vrij klein en ik doe 1-2x per week een 50-80% ww.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 23:15

Ja idd hahaha