gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:31

Goed dat het goed verlopen is! Als ik het zo zie en hoor denk ik dat het wel in orde komt! +:)+

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 00:16

MoppieFilou schreef:
Goed dat het goed verlopen is! Als ik het zo zie en hoor denk ik dat het wel in orde komt! +:)+

Denk 't ook. Ze heeft net ook al een sprietje hooi gegeten.

Ahhhh ik ben verliefd op Floki, wat een schatje!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 13:19

Wat een fijn leven heeft het ex-slachtkonijn nu bin jou Marloes!

Heeft iemand hier interesse in 1 of meerdere Vlaamse reuzen? Op stal is er een (perongeluk) nestje en die mogen weg. Ze zijn super leuk en komen meteen naar je toe.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 15:33

Jelleee schreef:
Wat een fijn leven heeft het ex-slachtkonijn nu bin jou Marloes!

Heeft iemand hier interesse in 1 of meerdere Vlaamse reuzen? Op stal is er een (perongeluk) nestje en die mogen weg. Ze zijn super leuk en komen meteen naar je toe.

Ik wil er graag een Vlaamse Reus bij maar ben bang dat het niet goed gaat met koppelen en dan hebben we ellende..

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 16:04

Wat zijn jullie adviezen voor het koppelen van konijnen? Beer krijgt een vriendinnetje, over een tijdje moeten we verhuizen en ik wou wachten tot dan omdat ze dan beide op neutraal terrein komen. Maar kunnen we ze dan beide gelijk samen zetten of toch nog met een draadje ertussen? Sowieso willen we ze in een weekend verhuizen zodat we er bij kunnen blijven. Beer is een gecastreerde ram, bij de poezen is hij zeer rustig, wel nieuwsgierig maar haalt nooit uit. Voor zijn vriendin hebben we een paar opties. Een jonkie van nu 10 weken, tegen de verhuis nog wel wat ouder. Moest het met haar echt niet klikken dan kunnen we nog een andere van het nest proberen ofwel de moeder.

Mijn vader fokt naar standaard en heeft dit jaar 6 jongen in totaal. Hiervan heeft hij 1tje gekozen die hij zeker wil houden, 2 zijn dezelfde kleur als beer en ook nog bij de mama en 1 is een rammetje. Dus dan hebben we nog keuze uit 3 blauwe voedsters. Ik heb voor nu even mijn favorietje gekozen, hoop dat ik haar ook genoeg gewend kan maken tot we gaan verhuizen.

Beer gaat momenteel wel op de kattenbak, jonkie is dat ook gewoon van bij de mama, maar nu in het hok met broer heeft ze geen bak meer. Gebruiken we gewoon 1 bak voor beide of elke een eigen bak? Voor voer wil ik 2 bakjes gebruiken, moet water ook in 2 bakjes? Ze hebben een hooiruif waar ze langs beide kanten aankunnen dus dat kan volgens mij perfect samen.
Beer heeft op het moment 2 huisjes, eentje gebruikt hij voor op de uitkijk te staan (gaat er zelden in maar altijd op) en 1tje om in te schuilen. Voorzien we best nog een plekje om in te zitten? We hebben appelkisten genoeg, daar had ik nu voor beer een constructie gemaakt, ik dacht aan de achterkant nog bij te bouwen en hem dan niet meer in de hoek te zetten maar tegen de wand. Maar de ruimte die ze gaan krijgen is ongeveer 2 op 2,5 dus ik wil het niet te vol zetten. Als we definitief verhuizen hebben ze een ruimte binnen van 2 op 4 met dan buiten nog een ren van 1,5 of 2 op 10m. Dit is een tijdelijke verhuis omdat ons huis niet op tijd af geraakt en mijn vriend zijn huurhuis afloopt. Dus tegen de echte verhuis (zomer) kunnen we een fort bouwen met appelkisten voor hen. Maar nu wil ik het liever wat beperkter houden zodat ze genoeg ruimte hebben om rond te lopen.

Edit: het komende verblijf is een voormalige vogelkooi. Grote uiteraard, 1 dichte achterkant naar de noorderkant, 1 wand is voor de helft dicht en muurtjes van ongeveer 30cm daarboven draad tot 2,20 ongeveer. Beer is nu gewend van in de garage te zitten, wel met de poort altijd volledig open maar dus wel helemaal uit de wind. Hangen we best nog zeil tegen de wind? Er groeien nog struiken rond dus echt binnenregenen doet het er niet.
Bedenk me net dat ik een foto heb:
Afbeelding

Eventueel kunnen we wel een ren aan de buitenkant maken, maar dan moeten we zien dat de duitse herder hun niet te lekker vind. Kippetjes waren alleszins wel heel lekker zei hij...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 19:45

Ik zou ze gewoon meteen samen zetten op neutraal terrein :)
Zelf gebruik ik meerdere waterbakken, meerdere hooiruiven en meerdere toiletbakken.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:07

Pff Binky is niet helemaal zichzelf, hij ligt al minimaal 2 uur te slapen. Normaal gesproken als ik buiten kom dan doet ie niks anders dan mij in de weg lopen en aandacht zoeken. Ook eet hij niet.. moet ik me hier zorgen om maken of is hij gewoon moe?

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:08

Jannickee schreef:
Pff Binky is niet helemaal zichzelf, hij ligt al minimaal 2 uur te slapen. Normaal gesproken als ik buiten kom dan doet ie niks anders dan mij in de weg lopen en aandacht zoeken. Ook eet hij niet.. moet ik me hier zorgen om maken of is hij gewoon moe?

Heb je 'm al wat lekkers geprobeert te geven? Neemt ie dat ook niet aan?

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:19

Neee ook niet, wel heeft ie wat gedronken. Heb hem ook al uit het hok getild omdat ik het hok schoon wou maken ook toen ging hij gelijk weer terug om te slapen

Edit; even een filmpje gemaakt, zo ligt hij dus al vanaf minimaal 11 uur

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:02

Zou er toch even mee naar de da gaan of tenminste bellen! Een konijn dat niet eet is sowieso ziek en je hebt daarbovenop ook nog het risico dat de darmpjes stil gaan liggen.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 15:58

Ik ben bij de dierenarts geweest, zijn maagdarmkanaal ligt stil. Moet 3 keer per dag medicijnen geven en daarna dwangvoeren. Verder zag hij er heel goed uit, mooi slank en mooi gebitje. Alleen heeft mij dit grapje wel 100 euro gekost :=
Maarja als Binky maar beter wordt!

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:09

Goed dat je bent geweest. Als ze niets aannemen, zou ik idd ook op controle gaan.

Kees is twee dagen na de sterilisatie weer helemaal de oude, op haar vervelende 'paultje stalken' na. Ze is nu al een stuk liever en blijer dan dat ze voorheen was.

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:55

Ja gelukkig heb ik op tijd de dierenarts gebeld. Ben nu ook wel blij dat hij zo ontzettend tam en makkelijk is. Kan hem gewoon op schoot 'dwang' voeren en totaal geen stress, hij likte zelfs wat van mijn vinger af dus komt helemaal goed! :)

Wat fijn dat het goed gaat met Kees, blijft toch altijd spannend zo'n ingreep bij zo'n klein beestje.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:25

Hoe gaat het nu Jannickee?

Kees is echt knuffelig aan het worden. Vanmorgen heeft ze een kwartier tegen me aan gelegen op bed. Ze heeft me helemaal afgelebberd. <3 Wist niet dat doe sterilisatie zoveel zou doen!
Hiervoor lag ze gewoon in dr hok en was ze een beetje schuw.

Paultje is vanmorgen weer aan het racen door huis incl binkies en heeft net alle wc rollen alvast uit de verpakking gehaald :')

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:01

Gaat al een stuk beter, hij kijkt al een stuk helderder uit zijn ogen. Eet nog niet uit zichzelf maar heeft wel gepoept, dus dat is een goed teken!
Afbeelding

De verzorging neemt Nora opzich :D

Och wat fijn dat ze zo goed uit de sterilisatie is gekomen, wist helemaal niet dat ze er zo door konden veranderen. Ik zit ook te twijfelen om mijn voedster te steriliseren.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:19

Sterkte met de verzorging in de ziekenboeg. Hopelijk is hij snel weer de oude.

Even een random gedachte... zou een 'paddock paradise ' ook iets voor konijnen zijn? Dus een aantal plekken in de tuin verbinden door 'tracks' en tunnels?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:20

Fijn dat het beter gaat met Binky! En ook met Kees natuurlijk :)

Ik maakte gisteren vergelijkingsfoto's van Nala :D wat was ze nog een baby...
Afbeelding

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 17:45

Wat fijn dat binky weer beter gaat! Hopelijk is hij snel weer de oude :)

Malenka, ik denk dat konijnen dat best leuk vinden, aangezien die van mij echte avonturiers zijn. :')

Eoweyn, wat is ze groot geworden! Hoe oud is ze nu?

Heeft iemand enig idee wat het betekend als je konijn haar pootje vaker zo houdt? Ze zit vaker zo, het lijkt wel alsof ze ergens last van heeft ofzo maar kan niks ontdekken .. het is mij pas na haar EC aanval opgevallen, geen idee of ze het voorheen ook al had. (Dit doet ze overigens niet gewoon om te wassen, ze gaat vaker zitten en tilt dan haar poot zo op en blijft zo zitten :?Afbeelding

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:17

Raar... nog nooit gezien! Als ik het opzoek denk ik toch dat het met de EC te maken heeft. Zou er toch even mee naar de DA gaan. Mijn konijn Moppie heeft dit ook gehad en het is toch echt wel serieus! We hebben hem er twee maanden door moeten sleuren en hem net niet laten inslapen maar nu is hij weer helemaal gezond al heeft hij wel veel last van kleine kwaaltjes... :=

Dooortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:58

Malenka ik denk dat konijnen dat wel heerlijk vinden zo'n plekje!

Jeetje wat is Nala groot geworden <3

Ik heb geen idee Tarzan, heb dat nog nooit eerder gezien!

Net na de medicijnen geven had ik Binky even bij Nora in de tuin gezet, aangezien Binky z'n hok nog niet was uitgekomen vandaag. Viel Nora Binky ineens aan.. dit heeft ze nog nooit gedaan. In het hok was ze heel lief voor Binky. Kan het komen omdat Binky nog zwakker is? En is het verstandig om ze uit elkaar te halen of toch bij elkaar laten?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:11

Ik zou ze zeker even uit elkaar halen vooral nu Binky nog iets zwakker is. Daarna weer rustig kijken of het lukt en in kleine stapjes terug opbouwen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:29

Ze heeft EC gehad en medicatie voor gehad maar is er geheel van genezen.

Ze is bijna ingeslapen vanwege een abces, maar doordat ze at heeft de DA haar een laatste kans gegeven waar ze ook misschien dood aan kon gaan,dit heeft ze allemaal overleefd en toen kreeg ze een acute aanval van EC, weer naar de DA en weer de melding gekregen dat ze het waarschijnlijk niet ging halen. (Ze was er echt heel slecht aan toe! Ik heb elke keer dat ik de konijnenren verliet afscheid van haar genomen omdat ze zo enorm zwak was, ze at bijna niet en je zag er bijna geen leven meer in!) en toen is het gelukkig alleen maar bergopwaarts gegaan! :D

Alleen dit is een trekje wat mij nu vaker opvalt en ik niet snap.

Ik wil eigenlijk niet naar de DA, je wilt niet weten hoe ze er aan toe is geweest en hoeveel stress de DA geeft door wat ze heeft meegemaakt, buiten het feit dat het een heel duur konijn is :')

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:30

Jannicke, konijnen vallen vaker zwakke konijnen aan, zo lang het in het hok goed gaat zou ik ze bij elkaar laten, ze hebben toch veel steun aan hun maatje en elke verandering brengt stress met zich mee..

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 19:59

Je hebt al veel meegemaakt zo te horen! Ons konijn heeft ons ook al veel geld gekost maar dat hebben we er zeker voor over! Als je een dier hebt moet je ervoor zorgen, ook voor een konijn vind ik! Misschien kan je gwn eens bellen? Dat kost niks en je konijn heeft er ook geen stress door.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:21

Pfoeh, hier ook veel ervaring met konijnen die veel geld kosten... :')

Zou het even in de gaten houden maar zolang ze eet en verder zichzelf is, zou ik niets ondernemen qua DA. Mocht je andere dingen merken wel bellen en gaan uiteraard :) het blijft een zorgennijn hè! :(

Wat betreft Binky en Nora sluit ik me aan bij Tarzan. Nora's reactie is normaal, Binky is zwak.

Nala is in april een jaar :)