Beginnen met kippen houden

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veriye

Berichten: 2401
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:12

Aww sterkte!!
Was wel een mooie zo te zien!

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 17:18

Sterkte zeg!! Wat een mooierd was het! Ik hoop dat je een fijne en leuke vervanger kan vinden.

Y;(

cruesli

Berichten: 2026
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 18:21

Veriye schreef:
Bij ons zijn inmiddels 4van de 6 hennen broeds. :+ ik gooi dus iedereen eruit, hok dicht en als de andere twee lawaai beginnen te maken (voor het leggen) doe ik het hok weer open en als ze klaar zijn weer dicht.


Wij hebben een tuin van 70 meter diep en ik heb 3 kinderen en ben dus niet de hele dag bij de kipjes, dus hoor ze ook niet als ze herrie maken :D Dus kan dit helaas niet toepassen, vind het echt heel erg lastig dit. Vanmiddag had ik het hok weer geopend, de 2 broedse hennen vlogen naar binnen en de andere die af en toe nog legt stond ook in het hok een beetje sip naar de volle legnesten te kijken. Heb toen maar 1 broedse hen eraf gehaald, zodat de andere in elk geval een eitje kon leggen.

Maar als ze herrie maken, betekent dat dan dat ze willen leggen? Want dat hoor ik de bruine kip nog wel regelmatig doen, en dan zitten altijd de andere 2 in de 2 legnesten te broeden...

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:13

Kinke schreef:
Leen, dat hok is ook veel te klein voor Orpingtons, dus logisch dat ze daar niet in gingen zitten. Ons hok is minstens 3x zo groot en daar heb ik maar 2 hennen en 1 haan in. Wel typisch dat die hen agressief was, Orpies staan namelijk bekend om hun rustige en lieve karakter.


Sterkte met je mooie haan!
Ja dat was ook de reden dat ze naar mijn vader moesten. Ik had hem gevraagd welk hok groot genoeg was voor 3, want dat was het aantal dat ik graag wou houden, inclusief een ren aan zodat ze keuze hadden om te slapen en toch veilig zaten. Maar ja, achteraf bleek dat hok te klein, ofja ik had niet verwacht dat ze zo groot werden, dus vandaar de keuze om hun naar mijn vader te brengen. Met 1 vervelende orpington kon ik daar wel best overweg, 1 stamp op de grond en ze was wel even op afstand. Dat hadden de maranssen totaal niet. Daar was er 1 agressief van en de rest deed mee met haar. Toen ik ze moest vangen om terug te brengen, dat ik beter alleen de agressieve weggenomen. Want zodra die in de doos zat kon ik de andere gewoon opnemen zonder dat ze wegliepen, dus die waren wel tam, maar ze deden gewoon mee met de agressieve. Op dat punt was het voor mijn vriend gewoon genoeg dus ze moesten allemaal terug. Ik moet eerlijk zeggen dat ik huilend hun hok schoonmaakte omdat ze zo vervelend deden. Ik sloot ze uiteindelijk op in de ren, met het nachthok dicht zodat ik het nachthok kon schoonmaken. Maar ze er dan uitlaten was met een touwtje aan het deurtje omdat ze gelijk op mij vlogen.

Ik vrees dat het misschien de omgeving is, ik heb er nog over gedacht, onze buren hebben een zware ledlamp die nachts regelmatig aanspringt, werkt op warmtesensor. Zou dit ze misschien vervelend hebben gemaakt? Dat ze er gevoelig van worden door slechtere nachtrust? Die lamp staat net boven hun weide.

Sowieso als er nieuwe kippen zouden komen ga ik voor kleine maatjes gaan, en ook een 3 tal zodat ze zeker genoeg ruimte hebben. Of het hok vervangen, maar dan zegt mijn vriend adios denk ik :+

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 21:59

Serenity350 schreef:
Merell123 schreef:
Jeetje wat vervelend Leen! Hier helaas nog onvoldoende ervaring met kippen om er iets zinvols over te zeggen.

Ik ga deze week eindelijk kuikentjes ophalen! Echter moeten ze best een reisje maken, uur in de auto. Hoe kan ik ze het beste vervoeren? Ik dacht nu een doosje met handdoek erin en een warme pittenzak onder de handdoek? Of moet ik proberen de warmteplaat aan mee te nemen in de auto?

Met de temperaturen van nu hoef je denk ik niet veel toe te voegen overdag. Je loopt namelijk ook het gevaar dat het juist te warm wordt. Zorg wel dat je de airco uitzet indien je die normaal gesproken gebruikt. Doosje met een handoekje erin, er lekker donker houden want dat scheelt stress. Succes met je kuikentjes straks!

Dankjewel Serenity350! Dat stelt me wel een beetje gerust..

Crista

Berichten: 3027
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:02


Anoniem

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:07

Matheno heeft zoiets geloof ik!

En ik nu reclame ervan..

Op fb in de groep kippen houden als hobby, zie ik ze ook voorbij komen met tevreden reacties!

tamary

Berichten: 29278
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:09

Je kippen zal het wel binnen houden, een vos ook wel buiten, marter, wezel, muis en rat vermoed ik niet, mazen gaas en ruimtes tussen de palen is daar te groot voor. Samen met goed nachthok dat 's avonds op tijd dicht gaat (zijn timers voor) en kritisch kijken naar hoe te voeren ivm aantrekken muizen en ratten is het wel degelijk een optie qua mooi ruim en kant en klare ren.

Jackyyb

Berichten: 409
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Stuifzand

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:16

Jammer van je mooie haan...

Crista

Berichten: 3027
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 17:40

tamary schreef:
Je kippen zal het wel binnen houden, een vos ook wel buiten, marter, wezel, muis en rat vermoed ik niet, mazen gaas en ruimtes tussen de palen is daar te groot voor. Samen met goed nachthok dat 's avonds op tijd dicht gaat (zijn timers voor) en kritisch kijken naar hoe te voeren ivm aantrekken muizen en ratten is het wel degelijk een optie qua mooi ruim en kant en klare ren.


We zouden voor een trapbak gaan, en inderdaad een goed nachthok. Dat hebben we al. Gaan dit weekend de ren bestellen denk ik.

Dan alles gereed maken en de kipjes kopen. We willen voor 3 kriel Barnevelders gaan

Matheno

Berichten: 7963
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 14:40

Crista schreef:
Heeft iemand van jullie hier ervaring met de gegalvaniseerde kippenrennen van Vidaxl?
https://www.vidaxl.nl/e/8718475738428/v ... eerd-staal


Ik heb er 1 van VidaXL!
Deze om precies te zijn:

https://www.vidaxl.nl/e/8718475568827/v ... eerd-staal

Degene die jij nu toont kun je niet goed in staan, en dat was wel een vereiste voor mij.

Afbeelding

Prima ren, blijft goed staan. Eventjes prutsen om op te zetten maar staat daarna als een huis.
Die van ons is 6 x 2.
Dit is een foto van toen ie net stond. Ik kan wel wat recentere foto's maken om te laten zien hoe het zich houdt.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 17:37

Dat ziet eruit als een mooie degelijke ren! Onze ren is niet zo strak hoor, maar die is ook langzaam over de jaren steeds wat groter gegroeid.

Ik heb ook wel een leuk nieuwtje, en nu ik een camera heb kan ik ook zo nu en dan een fotootje delen. Vandaag hebben de dames en heren een nieuwe huisgenoot erbij gekregen. Een opvangertje, want manlief is vannacht gegrepen door een steenmarter en de mensen wilden geen nieuwe kippen meer omdat ze bang waren dat die ook de dood zouden vinden.

En we hebben haar Geertruida gedoopt, Trui voor intimi. Ze zit nu nog in een aparte stuk van de ren, zodat de dames en heren haar kunnen ontmoeten zonder dat men meteen met veel bravoure elkaars veren eruit gaat lopen trekken. Afhankelijk van de sfeer gaat ze vannacht het gezamenlijke nachthok in of laat ik haar eerst morgen nog even een dagje in de aparte ren lopen met 1 of 2 zachtaardige kipjes. Soms doe ik dat als ik nieuwe introduceer, zodat ze alvast wat "vriendjes" maken. Ik heb namelijk ook "de Tantes" rondlopen, 4 legkippen, die wat dominant van karakter zijn en in het begin best hard kunnen zijn voor nieuwkomers, zeker als ze in hun uppie zijn. Dat is natuurlijk wel wat sneu, maar als ze al een maatje heeft, dan laten de Tantes ze vaak sneller ook met rust.

Afbeelding

Matheno

Berichten: 7963
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 21:29

Wat een dotje!

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 14:47

Matheno schreef:
Wat een dotje!

Ja hea! Vandaag een vriendinnetje voor der opgehaald. Althans, ik noem het zo omdat het ook al zo'n pluizenbol is. Die zou eerst al hierheen komen 2 weken geleden, maar daar kwam het 1 en ander tussendoor. Gister kreeg ik een berichtje dat ze toch met spoed alsnog een plekje nodig had, dus vanochtend meteen maar even opgehaald. <3

Afbeelding

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 15:42

Gave kippies Serenity. Trui mag hier ook wel wonen :D ;)

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 18:02

Haha, Trui is gaaf hea. Hoewel ik zelf niet zo'n fan ben van witte kippen omdat het hier in de winter op sommige stukken best modderig is en ze er altijd onder zitten.

Trof Trui en haar nieuwe vriendinnetje net samen slapend aan. Ook al kennen ze mekaar nog maar een paar uur.

Trui is erg tam ook, ze laat zich makkelijk oppakken ook. Maar voor nu merk ik dat ze vooral veel rust nodig heeft. Ze is nog wel wat in shock heb ik het idee. Meeste kippen die ik ken zijn altijd een paar dagen even "de weg kwijt" als ze een aanval hebben overleefd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:35

achgossie, dat is toch te schattig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 21:49

Wat is trui een leukerd! Iig fijn dat ze al een nieuw vriendinnetje heeft. Hopelijk snel over de schrik heen!

Hier vanmiddag even heerlijk bij de kipjes gezeten. Heel handig een boomstam in de ren om op te zitten :+
Afbeelding
Onze meest recente adoptiekip..
Afbeelding
Chabo wit x zwart = heel wat anders :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We hebben meer zwarte chabootjes, maar die zitten gezellig met zn drieen te broeden op niks :')

Kinke

Berichten: 20593
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:37

echt prachtig die tekeningen op hun veren idinn

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 09:42

Schitterende kippies ook zeg! En ja, fijn is dat, zo'n boomstam.. Ik heb op meerdere plekken in de ren ook "zitplekken" voor mezelf gemaakt, hoewel de kippen veelal van mening zijn dat ze voor kippen ook prima geschikt zijn. :')

De aftekeningen van die zwart-wit "gestreepte" vind ik heel gaaf. Hoe heet die kleur ook alweer?

Gisteren heb ik ook 2 kleine zwart-goud gezoomde kippies weggebracht naar een nieuw huisje. Die waren blijkbaar niet heel erg op hun gemak in de grote kudde hier en zonderde zich met zn tweetjes steeds maar weer af. Ze kwamen ook van een plekje waar ze maar met een paar kippies waren. Toen ik dus een berichtje kreeg van iemand die 3 kippen kwijt wilde omdat ze te groot waren voor hun haan, zei ik ook meteen; "Goh, zou je dan wel blij worden van deze twee kleine dames?" Dus zo gezegd zo gedaan, en nu dus 3 pikzwarte kippen erbij lopen die overduidelijk het wel leuker vinden in een grote groep. Hier en daar wordt er door de dames nog wel wat gekibbeld, maar er zijn ook al een aantal vriendschappen gesloten. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:33

Die zwartwitte is een meerzomig zilverpatrijs. En de andere twee wyandottes zijn roodporselein en goud-blauw gezoomd.

Oeh zwart-goud gezoomd is ook mooi! Fijn dat ze nu op een plek terecht zijn gekomen waar ze beter passen.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:40

Ja vind ik ook. Meestal blijven de kippetjes hier voor altijd, tenzij ik van mening ben dat ze hier niet op hun plek zijn. En soms als vrienden een nieuwe kip of haan zoeken, mogen ze ook wel eens langskomen. Maar vooral met de hanen ben ik wel wat terughoudend. Ik heb er meerdere rondlopen en de rangorde is vrij strak. Valt een hooggeplaatste haan weg, dan is er kans dat de rest met elkaar aan de kibbel gaat om die plek. Nu is een beetje stoeien niet erg, maar omdat er ook oudjes rondlopen vind ik het wel belangrijk dat de rust zoveel mogelijk wordt bewaakt.

Wyandottes vind ik ook zo leuk. Die van jou zijn echt schitterend! Hier lopen er 3. 2x goud-zwart gezoomd en 1 keer wit-zwart gemarmerd. Die laatste kwam binnen zonder veren op de bovenkant, dat lijkt nu langzaam beter te worden, maar weinig foto's van want het ziet er erg zielig uit.


Over kleurtjes gesproken, we hebben drie (hondsbrutale) koekoekjes ook. <3


Afbeelding

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-20 12:34

Leuke fotos en kippen kom er weer voorbij!!

Zijn er mensen die een volautomatische broedkast hebben waar er ongeveer 40 tot 50 tal eitjes in kunnen?
Welk merk raden jullie mij aan? Ik heb er nu 1tje waar er met wat puzzelen 36 eitjes in kunnen, volautomatisch maar word te klein. (King suro)
Een 2de broedkast dringt zich stilaan op.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 14:41

Hier helaas geen ervaring waar je wat aan hebt, ik heb een stel kippen die ik de nestjes uit laat broeden. Nog nooit met een broedmachine gewerkt ook.

Over broeden gesproken, eigenlijk zouden de eitjes donderdag uit gaan komen, maar ik vermoed dat de dames hier en daar een beetje met hun eigen eitjes gesmokkeld hebben want ik trof zojuist een kersvers kuikentje aan. <3

Afbeelding

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 08:19

Normaal hier ook steeds natuurbroed, enkel toen ik nog erkend fokker was ging de broedkast aan. Maar ik krijg op heden de kans terug te fokken met een zeldzaam ras, mijn betrouwbaarste hennen zitten reeds te broeden en gezien ik met deze broedeitjes geen risico wil nemen verkies ik de broedkast.
Die onverwachtse kuikentjes zijn steeds zo leuk om aan te treffen.. maakt meteen je dag goed. <3