CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pippa13

Re: CaniTrail & CaniCross; Vallen en opstaan. Wie gaat mee op avontuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 09:36

Wat ontzettend leuk dat het trailen zo goed ging met 2 honden. Gaaf ook die felblauwe kleur! Ik hoop ook ooit een tweede hond er bij te nemen. Zou zo leuk zijn als ik samen met mijn vriend kan trailen en dan hebben we beiden een eigen trailhond. Is het niet soms onhandig 2 honden tegelijk? Dat ze allebei een andere kant op schieten? Bij horssii ziet het er ook altijd zo mooi uit zo'n tweespan honden. Maar kan me ook voorstellen dat het soms onhandig is haha.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 10:46

Gaaf met beide, heel leuk.

Hier is het al de hele week zo warm dat het niet van rennen komt.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 11:04

Ik vind met twee honden lopen echt een feestje <3
Leuk zo’n tweespan Podenco’s. Hoe ben je op een x-back gekomen bij je reu? Ik vind het zo niet heel mooi op de rug liggen moet ik bekennen :o Podenco’s bollen hun rug ook behoorlijk bij het rennen dus dan zou ik eerder voor een H-tuig kiezen of zoals dat van je teef. De kleur is wel heel tof! En misschien ligt het ook anders als je reu wat meer trekt hoor! Vanaf een foto is natuurlijk maar lastig te bepalen.

Hier ook een beetje stil want het is echt te warm voor mijn fanatieke Meeko. Ik train nu maar vooral zelf. Laatst wel nog even lekker samen gelopen.

Afbeelding

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 17:15

Pippa, dat is nog gezelliger om samen met je vriend en ieder een hond te kunnen lopen. Mijn vriend haat sporten dus ik moet in mijn uppie gaan.
En het is best wel oefenen hoor met twee honden, maar het scheelt dat Perla het nu kan en Rohan haar meestal wel volgt.

Horsii, ik vind het ook wat te warm nu hoor haha, hier liggen ze vooral te chillen in de zon.

Listiano, dit tuig heb ik eerst geleend en getest bij Dorethea, ze heeft ook meegekeken en vond dat dit tuig goed zat voor hem. Rohan is heel smal bij de hals en het tuig wat Perla heeft past hem niet want dat zit al te wijd bij hem (terwijl Perla ook vrij smal is, die heeft al de kleinse halsomvang van dit tuig). Ze zijn middelmaat Podenco en voor hun formaat/postuur vallen heel veel merken al af omdat de kleinste maat voor hun rondom de hals nog te wijd zit.
Heb namelijk voor Perla toen al een hele test sessie gedaan met allemaal soorten tuigjes van verschillende merken.

Sowieso zitten mijn Podenco's qua maat heel vaak net tussen 2 maten in, dat heb ik ook met hun jasjes bijvoorbeeld.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 21:31

Het zijn ook rotzakken qua pasvorm. Smal en hoog :)) Ik had met mijne ook veel moeite een goed tuig te vinden. Goed dat je zo zorgvuldig hebt laten passen!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-24 22:53

De Weimaraner is ook een tuig drama.
Binnenkort maar eens goed opmeten, hij is goed aan het aankomen. Bijna op gewicht, spiertjes moeten nog.
Bij mn herder zit haar op maat gemaakte tuig niet fijn meer, ondanks dat ze nog steeds evenveel weegt en in conditie is.

Morgen vroeg een rondje weg , hopelijk qua temperatuur te doen om 515.
Helaas te vroeg voor het bos. Ivm dochter moet ik voor vriend zijn werk.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 11:28

Hier weer een mooi rondje gehobbeld. Ik twijfelde gisteren om vandaag te gaan ivm hoge luchtvochtigheid, gisteravond was deze namelijk 95%. Vanochtend gelukkig teruggezakt naar 75% en 13-15 graden. Aangezien ik altijd in het bos loop durfde ik het wel aan. Mijn opbouw schema gaat goed, ik merk dat we beiden toe zijn aan wat meer km. Dus de volgende keer plakken we er 1km extra aan vast. :j

Kort filmpje van vandaag:
https://www.instagram.com/reel/C7Gk_RpI ... 5mbXZ3Nw==

En ja, je bent een jachthond of niet, Vidar ging onderweg nog even voorstaan op een muis of haas :+
Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-24 14:14

Ja die luchtvochtigheid de laatste dagen..
Gelukkig fijn rondje vanmorgen.

Hier gisteren ochtend vijf km. Bodi had wat last vd luchtvochtigheid dus 5 was de max. Wel vlot rondje. 5min/km.
Jody is het met de jaren wijs geworden en past haar snelheid aan met warmte, bodi moet dat nog leren.
Hopelijk vanavond of morgen een rondje afhankelijk van luchtvochtigheid en temperatuur. Vanmorgen was de bedoeling maar kind gooide roet in m'n plannen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 20:38

Twee dagen achter elkaar vroeg op pad geweest. 20 km in twee dagen en Meeko is nu wel moe := Dat heb je als je je voor 200% inzet.
Afbeelding

Tweede keer was 10 km door mul zand en in de tegenwind over het strand beuken met gemiddeld 6:12/km. Ik had dat zonder Meeko niet gehaald hoor :+

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:15

Wauw wat een power! Gaaf hoor, mooi tempo!
Maar ben je zelf niet ook een beetje moe met spierpijn? _O-

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 09:40

Lekker tempo. Fijn elkaar er zo doorheen helpen.

Hier zondag vroeg de auto in naar de krieken trail.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-24 10:29

Gaaf!

Die van mij heeft zondag voor het eerst voor een step gestaan. Hij vond het toch mooi!

Dit smaakt naar meer, dus na de zomer maar eens een workshop inplannen.

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 13:31

Ik was dit topic even uit het oog verloren, lees nog veel leuke verhalen van jullie. Even de tijd genomen om alles bij te lezen!

@Milky way; lekker bezig! Erg leuk om te zien dat het zo goed ging met 2 honden te lopen en ik vind de kleuren van je tuigen heel erg tof bij elkaar! Lastig die maten voor de tuigen!

@jeanine, wat goed dat je gestart bent en dat je streeft naar 2x per week lopen! En of ze dan loslopen of dat ze aan de riem zitten maakt natuurlijk niet uit, sowieso heel sportief! Lijkt mij een heel grappig gezicht zo met 2 teckels!

@horssi; ziet eruit alsof het heel goed gaat met je nieuwste hond erbij. Leuk dat samen lopen! Je loopt lekkere afstanden zo te zien!
Succes zondag met de krieken trail! Is dat ook met hond?

@Lisitano; mooi weer aan het opbouwen na je bevalling! Heerlijk dat Meecko zo fanatiek is! Jammer dat het dan ook snel te warm voor hem is natuurlijk, jullie hebben wel mooie afstanden te pakken al!

@Pippa; ook zo lekker bezig! Ik vind je hond heel erg knap en wordt blij van z’n blije koppie’ ik moest erg lachen om de ‘jachthondfoto’. Jullie zijn volgens mij mooi aan het opbouwen weer, geniet ervan!

@Peelie; gaaf het steppen voor het eerst! Heb je een workshop gevolgd oid?
Leuk hè als je hond zo blij wordt van iets wat je voor hem bedenkt!

Wij hebben qua crossen even wat weken stil gelegen, ik ben ook op vakantie geweest tussendoor en even de motivatie een beetje kwijt. Wel hebben we in maart een workshop steppen gedaan en dan beviel ons ontzettend goed. Ik heb inmiddels via marktplaats een step op de kop getikt en daar trainen we nu stukjes mee. Hier allebei heel erg veel plezier in! Afgelopen weekend goed gevallen ermee dus nu goed beurs en even rustig aan maar wil binnenkort ook het hardlopen weer op gaan pakken. Bevalt iig prima dat er nu nog goede dagen qua weer tussen zitten om vroeg in de ochtend nog wat te trainen.
Hoe doen jullie dat in de zomer? Leggen jullie de training van de honden helemaal stil als het te warm is? Of doen jullie dan andere dingen om conditie op peil te houden? En jij zelf?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 14:46

Ik was op de paard en erfgoeddag en daar stond een stand van Dogs2Go. Ze had een klein stuk er achter waar we eventjes een paar meter de step konden uitproberen.

Ik wil binnenkort ergens een workshop gaan doen.

Verder wbt het op conditie blijven. Ik ben het actief wandelen (in het harnas) aan het ontdekken. Dan blijft het hoofd wel aan het werk en het lijf ook wel.

En anders heeeeel vroeg in de ochtend gaan hardlopen.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-24 22:50

Oei, met de step onderuit gaan kan flink hard. Heb je je erg bezeerd?

Ik train in de zomer door met de honden. Ik ging dan vaak tussen 5 en 7 in de ochtend of ik nam ze kort en loslopend mee langs een gebied met veel water. En ook dan nooit midden op de dag.

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 07:59

Tof Peelie! Pas op want het is mega verslavend :)

@Lisitano; ja was een goede klap, op een recht stuk dus gingen behoorlijk hard. Meer pijn dan ik wil toegeven maar trekt vast weer bij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 08:53

Ik ben aan het denken om mijn tuig te verkopen. “Los” joggen met de hond bevalt me tot nu toe beter, anders loop ik alleen maar de hele tijd te mopperen op m dat ie moet stoppen met snuffelen en doorlopen :+ (of ik sleur hem juist mee aan het tuig via de bungee _O- ) Maar dan ben je je hele ritme iedere 10 meter kwijt. We kunnen het wel proberen met mijn vriend ervoor, maar dan gaat het weer zo hard dat ik alleen maar bang ben om te vallen of mijn knieblessure te verergeren :\

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 10:52

Los hardlopen is natuurlijk ook leuk Nala!
Maar mocht je het toch nog willen proberen: is het anders een idee om een keer met een groep te gaan lopen? Ervaring leert dat niet alle honden gelijk het spelletje snappen en juist enthousiast worden van een groep. En als ze het eenmaal doorhebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 13:06

kanjerroos schreef:
Los hardlopen is natuurlijk ook leuk Nala!
Maar mocht je het toch nog willen proberen: is het anders een idee om een keer met een groep te gaan lopen? Ervaring leert dat niet alle honden gelijk het spelletje snappen en juist enthousiast worden van een groep. En als ze het eenmaal doorhebben..

Hij is nogal gefocust op andere honden, dus ik denk niet dat hij in een rechte lijn voor me uit blijft rennen dan. Of hij doet het wel maar zonder rem :')

kanjerroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 16:50

Dan ga je wel hard :)

Lekker doen wat voor jullie past!

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 13:36

Kanjerroos, leuk om je weer in terug in het topic te hebben! En gaaf de step! Qua warmte bekijk ik het echt per dag. Ik kan met warm weer prima met 18 graden in de ochtend een rondje doen. Er is alleen 1 grote maar. De luchtvochtigheid. Als de luchtvochtigheid heel hoog is, benauwd en het is 15 graden en ook nog zon, dan ga ik niet. Het ligt dus voor ons niet per se aan de temperatuur, maar de luchtvochtigheid.
Ik ben sowieso een ochtend renner, dus als we gaan, dan gaan we in de ochtend. Hoe warmer de voorspelling, hoe vroeger ik ga. Soms kan ik ook besluiten om helemaal niet te gaan en wordt het gewoon een fijne wandeling. Vidar kan daarnaast ook ontzettend chagrijnig worden als hij dorst heeft en niet kan drinken, dus ik zorg altijd voor water onderweg. :)

@Nala, je kan je hond ook commando's aanleren tijdens het hardlopen. Dat maakt het voor jullie misschien fijner? Vidar is jacht gefokt en getraind en kan dus tijdens het hardlopen ineens de bosrand induiken als hij wat in z'n neus heeft. Daar gebruik ik het commando 'door' voor, zodat hij weet dat hij door moet lopen. Daarnaast kan hij veel spanning opbouwen, wat zich uit in veel markeren. Dan gebruik ik juist geen commando, maar blijf ik even op mijn plek hardlopen of stop ik de training. Als ik hem dan extra ga pushen zal zijn spanning alleen maar meer opbouwen. Ik vind het hardlopen met tuig en bungee juist zo leuk omdat je echt als een team bent verbonden en dus moet samenwerken. Hardlopen zonder hond of met de hond los voelt voor mij heel leeg. Maar zoals kanjerroos ook al zegt: Het is echt even zoeken wat het beste bij jou en je hond past. :j

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 10:51

Hier is het idd ook de luchtvochtigheid. Zo was het vanmorgen vroeg met de natte neuzen Krieken Trail 14 graden maar 99 procent luchtvochtigheid. na twee rondes, in totaal 15 km was de koek echt op bij de honden. En dan hebben we tussendoor al stukjes gewandeld.

Nala, hier een reactieve hond maar doet het juist altijd fijn in een groep.

De kriekentrail was mooi.
Planning was drie rondes, werden er twee. En een stukje verkeerd gelopen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 12:03

Een jonge reu is ook sneller afgeleid natuurlijk over het algemeen. Voor Fitz vielen de puzzelstukjes inderdaad mooi in elkaar met een groepsworkshop. Nog steeds volgt hij graag een haas maar we wisselen ook steeds meer af dat hij stukjes voorop loopt. Stemcommando "door!" helpt hier inderdaad ook goed. En hij weet: trekharnas en aan de bungee is 'werk'.

Gaaf die foto's van de Kriekentrail! Had die graag gelopen maar het paste niet in onze planning helaas.

Hier ligt het trailen al een poosje stil, Fitz heeft al snel last van warmte en luchtvochtigheid. Wel houd ik caniwalk/hike er goed in, dat we afstanden wandelen aan de heupgordel met een half elastische lijn. Daarmee houden we ons voorjaar en zomer bezig en dan hopelijk in het najaar het trailen weer oppakken.

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 12:27

Wauw dat vind ik toch nog knap gedaan 15 km! En wat is Park Rosendael toch prachtig <3 mooi ook met de opgaande zon.

Vidar heeft ook veel steun gehad aan het trainen in een groep. Hij was helemaal verliefd op een Weimaraner teefje uit onze groep en trok heel erg naar haar toe. Zij gaf hem juist dat zelfvertrouwen wat hij nodig had. En hij reageerde daardoor ook veel minder op passerende mensen en honden. :)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-24 12:57

Ja die luchtvochtigheid is funest.
Hierdoor ook vaak kortere rondjes nu.

Fijn leo, nog lekker caniwalken.

Bodi heeft het perfect gedaan , inhalen, ingehaald worden, zn tempo aanpassen omdat hij last had van de luchtvochtigheid. Echt top