Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 22:23

Hier is ook weer eentje flink tekeer gegaan :D
Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 06:52

Mijn adoptie dwerg is al gaan hemelen :( Hij heeft het een week goed gedaan, tot ik hem ineens overdag niet zag. Huisje open gedaan en hij lag dood in zijn nestje :( Ik denk dat hij al te oud was en dat de verhuizing te stressvol voor hem was. Gelukkig heb ik hem tenminste een week in een grote bak met voldoende bedding en andere spulletjes kunnen geven (In de opslagruimte van de dierenwinkel leven de ‘teruggegeven’ dieren in hele kleine kooitjes). Mijn Syr doet het gelukkig wel heel goed, ze is al heel tam en heeft nu twee wielen en een saucer. Ik wil uiteindelijk wel weer op zoek naar een dwerg, maar pas als ik de nieuwe kooi voor mijn Syr gemaakt heb. Gelukkig vertoont ze nu geen stereotype gedrag meer!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 08:04

Oh wat sneu Juniper!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 10:14

En volgens mij viel dat goed in de smaak JesdaJinn!

Lekker fanatiek aan het graven die van jou Love_western, heerlijk!

Jeetje Juniper, dat is zuur zo snel! :( Sterkte met het verlies. Fijn dat het goed gaat met je Syr.

Ik heb hier niet meer gescaped & ga vanmiddag een aantal dagen op vakantie. Gister wel foto's gemaakt van de ouder dieren die hier wonen voor op de website. & vrijdag heb ik de 14-dagen-oud-shoot gedaan met de ukken waar ook deze grappige plaatjes uit kwamen.
Dus sorry, geen scapes :P

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:50

[code][/code]
xDenies schreef:
En volgens mij viel dat goed in de smaak JesdaJinn!

Lekker fanatiek aan het graven die van jou Love_western, heerlijk!

Jeetje Juniper, dat is zuur zo snel! :( Sterkte met het verlies. Fijn dat het goed gaat met je Syr.

Ik heb hier niet meer gescaped & ga vanmiddag een aantal dagen op vakantie. Gister wel foto's gemaakt van de ouder dieren die hier wonen voor op de website. & vrijdag heb ik de 14-dagen-oud-shoot gedaan met de ukken waar ook deze grappige plaatjes uit kwamen.
Dus sorry, geen scapes :P

[ [url=m/jVOAGz.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/tKU9H5.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YzWBLo.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0bXd1t.jpg]Afbeelding[/url] ]

Och wat een dotjes <3
juniper schreef:
Mijn adoptie dwerg is al gaan hemelen :( Hij heeft het een week goed gedaan, tot ik hem ineens overdag niet zag. Huisje open gedaan en hij lag dood in zijn nestje :( Ik denk dat hij al te oud was en dat de verhuizing te stressvol voor hem was. Gelukkig heb ik hem tenminste een week in een grote bak met voldoende bedding en andere spulletjes kunnen geven (In de opslagruimte van de dierenwinkel leven de ‘teruggegeven’ dieren in hele kleine kooitjes). Mijn Syr doet het gelukkig wel heel goed, ze is al heel tam en heeft nu twee wielen en een saucer. Ik wil uiteindelijk wel weer op zoek naar een dwerg, maar pas als ik de nieuwe kooi voor mijn Syr gemaakt heb. Gelukkig vertoont ze nu geen stereotype gedrag meer!

Ach wat sneu zeg...Maar zo te horen heeft hij wel een hele toffe laatste week gehad!

Mag ik hier ook mee kletsen? :D Heb nu sinds 3 dagen een überschattig rus dametje. Heel lief ding, maar nog wel schichtig (niet zo gek zo ineens weg bij al het bekende). Ze komt wel al regelmatig even voor het raam poseren!

Ze zit in een terrarium dat uit twee vakken bestaat, beiden zijn 60x50 en het geheel is 55 hoog, ze staan in permanent open verbinding met elkaar. 2 graaf “putten”, nu nog aan de lage kant maar die worden opgehoogd zodra ik morgen langs de winkel ben geweest (wil nog twee andere soorten bodems erbij voor betere tunnel bouw/variatie en moet nog het juiste zand vinden voor een zandbadje). Dus vanaf morgen zal de bodemlaag een stuk dikker gaan (15 cm, tot aan de onder rand van het raam) zijn en de twee putten rond de 30 cm. Verder heeft ze Heel veel schuil mogelijkheden en ook veilige klim plaatsen mocht ze daar behoefte aan hebben. Haar drinkbakje staat op een verhoging van twee leistenen zodat ze daar haar nageltjes getrimd kan houden.

Ik ben in ieder geval al heel tevreden voor een eerste scape *D

Afbeelding

Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 11:00

Welkom! Natuurlijk mag je mee kletsen! :)
Fijne ruimte heb je voor je hamstertje, al zou ik de onderbreking wel onhandig vinden :P Ik zie een hoop nepplanten(?) en verder kan ik niet echt iets van je scape zien dus kan er niets over zeggen.
Voor in het zandbad kan je het beste de Beaphar bandzand aanschaffen. Er zijn wel eens mensen geweest die van dat oranje terrariumzand hebben geprobeerd maar dat heeft toch niet hetzelfde effect!

Ik ga hier de boel vakantieproof maken :P

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 11:14

xDenies schreef:
Welkom! Natuurlijk mag je mee kletsen! :)
Fijne ruimte heb je voor je hamstertje, al zou ik de onderbreking wel onhandig vinden :P Ik zie een hoop nepplanten(?) en verder kan ik niet echt iets van je scape zien dus kan er niets over zeggen.
Voor in het zandbad kan je het beste de Beaphar bandzand aanschaffen. Er zijn wel eens mensen geweest die van dat oranje terrariumzand hebben geprobeerd maar dat heeft toch niet hetzelfde effect!

Ik ga hier de boel vakantieproof maken :P

Dat dacht ik oorspronkelijk ook, dat die scheiding irritant zou zijn, alleen nu heb ik exact dezelfde bak staan maar dan zonder tussenwand. Had ook eerst alles daar in gedaan maar na opbouwen toch verhuisd naar deze. Door die opdeling kan ik straks in de linker helft de grond echt goed en leuk ophogen zonder dat gelijk heel de bak een opgehoogd “zooitje” wordt dat verschuift en doet en elke keer als het deurtje open gaat dat alles eruit valt. De linker helft laat ik dan gewoon dicht zitten *D

2 nepplantjes ja, een rood bladeren/bloem geval ding en een soort oranje groen gebladerd liaan. De rest is wel allemaal natuurlijk materiaal. Krijg het idd allemaal echt slecht fatsoenlijk op de foto helaas...Zal morgen na het bouwen eens een nieuwe poging ondernemen.

Ohnee wacht wat betreft de planten, heb idd ook nog die twee vierkante dingen tegen de achtergrond haha

Thanks voor de tip!

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 23:15

Nadat ik mijn rusje in februari dood aantrof toen ik haar wilde verhuizen, heb ik een tijd zonder HamsterTV gezeten. Vandaag vond ik een nieuwe via marktplaats. Hij schijnt een jaar oud te zijn en kijkt zijn ogen uit in zijn nieuwe verblijf. Het flesje gaat mettertijd weg, als ik zeker weet dat hij het bakje snapt (fles is hij gewend). Een naam heeft hij nog niet.

Naamsuggesties zijn tot nu toe: Hammstein, Meneer de Vries, Ham Solo. En zelf bedacht: Hans, Heinz, Johammes, Hammibal Lector.

Afbeelding
Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 23:23

Hammstein is wel briljant :')
Welkom!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:37

Wat sneu Juniper, sterkte..

Denise, mooie ukjes! <3

Christina, welkom. Leuke hamster, je krijgt vast vanzelf een ingeving voor welke naam bij hem past.

Hier ben ik minder blij met Sneaky, hij had afgelopen nacht verzonnen dat hij via de daken van 2 van mijn huisjes een mooie shortcut had over mijn deksel. Maar god, wat maakt dat een pokkeherrie, dus ik heb midden in de nacht een huisje verlaagd neergezet en de andere maar vervangen door een kleiner huis. Dus nu komt het idee hopelijk niet meer in hem op om relaxt ondersteboven te gaan wandelen. Hij was niet erg blij toen ik de kooi aanpaste, maar het is even niet anders. Het is voor mijn eigen nachtrust en zijn veiligheid beter dat hij niet meer bij de tralies kan. Wel jammer, want het ging net zo goed met een hoge bodembedekking en hoge huisjes bij hem. Zonder deksel neerzetten durf ik niet aan helaas, ben dan bang dat ie eruit besluit te klimmen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:40

Altijd flink passen en meten Jorex, heb zelf ook "last" van een hele nieuwsgierige hamster die maar al te graag uit de bak probeert te komen. Ik moet er echt op letten dat ik de huisjes niet te hoog heb want ze heeft al een keer over de rand gehangen. Godzijdank was ik er toen direct bij en heb ik toen het hok meteen aangepast. :') Dat was echt schrikken joh!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 11:52

Ja hier heb ik alleen de huisjes enzo staan die hij in zijn inrichting heeft zitten, want de rest is allemaal alweer thuis thuis. Maar hij kan ook prima toe met 1 huisje minder, heeft veel beschutting. Hij was denk ik klaar met tunnels graven en verzon daardoor eens wat anders. Maar nu ben ik erg moe zelf. Het is niet echt bevorderlijk voor mijn nachtrust als ik uren wakker lig ipv te slapen. :Z

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 17:21

Dankjulliewel!

Hij is echt super nieuwsgierig. Als ik hem rond zie lopen, doe ik mijn hand in de bak, verder niks. Loopt ie eerst weer een hol in, maar komt bijna meteen alweer terug en zo gaat ie dan een beetje heen en weer als ik per ongeluk even beweeg. Maar toch wel weer terugkomen. Heerlijk!

Wat een boefje die Sneaky, hij verveelt zich niet? Of valt dat niet in de categorie stereotype gedrag?

Dat ontsnappen had ik ook eens bijna met verschonen van de vorige. Toen had ik haar even in een hoog bakje gedaan, kon ze blijkbaar net bij de rand komen als ze zich ver uitstrekte! Of misschien dat ze toch nog iets was gegroeid, want voorheen ging het altijd goed.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 17:57

Het hebben van een nieuwsgierige en energieke hamster is natuurlijk hartstikke leuk! Maar het willen ontsnappen en aan bijvoorbeeld een deksel gaan hangen en knagen (of dit nu mogelijk is of niet) is en blijft stereotype en dus negatief gedrag voortkomend uit bijvoorbeeld verveling. Het verplaatsen van huisjes is dan in principe op dat moment een mooie oplossing, maar uiteraard geen blijvende. Immers is de oorzaak niet opgelost.

Ik heb zoals jullie weten geen deksels en ik bouw ook niet persé mijn scapes lager, dus in principe als ze willen kunnen ze zo uit de bak. Maar het gebeurd niet. Wanneer het wel gebeurd dan zal ik de scape aanpassen zodra ik daar de mogelijkheid voor heb.

Heb je al een naam kunnen verzinnen Christina?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:06

De enige oorzaak bij mij zou dat de kooi-ruimte te klein is zijn en dan zou ik dus de hamster moeten verkopen aan iemand die hem wel in een 100 x 50 kan houden, want ik zie niet waar ik mijn indeling nog mee kan verbeteren. Ik heb gewoon lagere huisjes neergezet nu dat ik weet dat hij heeft uitgevonden dat hij ondersteboven kan wandelen voor zijn eigen veiligheid. De scape veranderen kan ik nu niet en een betere scape kan ik denk ik ook niet maken in deze bak. De scape ga ik uiteraard wel aanpassen zodra ik weer thuis thuis ben, maar dat moet nog 6 weken wachten. Hij ging overigens meteen na de aanpassing weer verder met normaal hamstergedrag (graven en knabbelen aan eten ondergronds en lopen in zijn wiel) en wandelde ook gewoon relaxt ondersteboven dus ik denk meer dat ie het deed omdat het kon en niet omdat hij zich verveelde. Net als een klein kind dat iets nieuws ontdekt heeft wat eigenlijk niet mag. Kijk als ie nu, net als Peanut deed als ze aandacht wilde of voe,r tegen de wanden ging staan opkrabbelen dan zou ik echt zeggen hij verveelt zich en wil een nieuwe inrichting/grotere kooi, maar zolang dat niet aan de orde is maak ik me nog geen zorgen om hem. Hij krijgt allemaal nieuwe andere huisjes in zijn volgende inrichting en een groter zandbak. Dus dan heeft hij weer genoeg vermaak. En dan zorg ik er ook voor dat ik rond de 2 maanden iedere keer zijn bak opnieuw verander zodat hij sowieso veel afwisseling krijgt. Uiteraard met behoud van bodembedekking voor het grootste deel.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 17-06-20 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 18:17

Nee, ik heb nog geen naam gekozen. Ik vind Hammstein ook wel erg goed gevonden, maar ik twijfel nog of ik dat wel bij hem vind passen en die heb ik natuurlijk niet zelf bedacht. Al heb ik de naam van de vorige ook niet zelf bedacht (maar die naam was ook wel heel stom haha: Svetlana).

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-20 18:29

_Christina schreef:
Nee, ik heb nog geen naam gekozen. Ik vind Hammstein ook wel erg goed gevonden, maar ik twijfel nog of ik dat wel bij hem vind passen en die heb ik natuurlijk niet zelf bedacht. Al heb ik de naam van de vorige ook niet zelf bedacht (maar die naam was ook wel heel stom haha: Svetlana).

Ik moest gelijk aan Rammstein denken dus ik vind het geweldig! :Y)

@ Jorex,

Rustig aan :( Jouw ruimte voldoet prima & er is heel veel mogelijk in jouw bak, dus ik vind het jammer dat je het zo verwoord alsof het aan jou of je bak ligt, want dat is niet zo en is ook niet iets dat ik suggereer.
Ik deel je mening niet volledig, sorry daarvoor. Een hamster is niet te vergelijken met een klein kind die iets nieuws ontdekt en een hamster doet ook niet iets 'omdat het kan'.

Verder was het een antwoord op Christina haar vraag. En we kunnen er lang of kort over praten; het hangen aan een deksel & heen en weer klimmen is negatief gedrag.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:12

Hammstein is echt leuk :')

Mijn dwerghamster heeft best lange nageltjes, viel mij vandaag op. Ik weet niet zo goed wat ik hiermee moet/kan doen. Iemand tips?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 17:42

Wanneer ze eenmaal gaan krullen is het van belang dat ze geknipt worden. Ik kan dat doen, maar volgens mij woon je niet dicht bij, of een goede dierenarts. Of wellicht lukt het je zelf wel? Maar ze moeten geknipt worden. Voor de toekomst kan je met meer verschillende materialen werken die ruwer zijn waar de hamster over heen moet om het zo op een natuurlijke wijze te kunnen laten slijten :) De pootstand van de hamsters doet hier overigens ook wel iets in - maar dat is niet iets wat je kan veranderen haha.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 17:47

Jaa 1 nageltje is wel wat gaan krullen volgens mij. Ik zal vanavond even kijken of ik het op de foto kan krijgen. Zelf knippen durf ik niet aan, daarvoor zit ze ook niet stil genoeg haha. Helaas woon ik inderdaad niet echt dichtbij jou, woon zelf in Groningen namelijk. Maar ik zal even op zoek naar een dierenarts hier in de buurt die het kan doen!

Wat voor bodembedekking raad je in dit geval aan? Ik gebruik momenteel cotton n cotton, cotton n fibre, carefresh, en hooi.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-20 18:43

Qua bodembedekking kan je niets veranderen, dat moet graafbaar blijven en niet ruw. Lekker werken met kurktunnels, halve tunnels en andere producten zoals stenen die ruw zijn en dan op plekken leggen waar de hamster hoe dan ook over heen moet lopen. Je hebt van die terracotta huisjes bijvoorbeeld, of een wat groter voerbakje die van ruwer materiaal is waar die in en op moet klauteren.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 15:50

Bedankt voor de tips! Ik heb nu een terracotta huisje voor haar, en ook een terracotta nagelplaat. Morgenavond ga ik opnieuw een scape maken. Ik heb een platform in de bak staan momenteel, en daar leg ik dan die nagelplaat op zodat ie niet weg kan zakken want hij is best zwaar. Daar zet ik dan haar radje op en haar voerbakje zodat ze daar dagelijks meerdere keren overheen loopt. Hopelijk slijt dat haar nageltjes voldoende en anders naar de dierenarts. Wil het alleen eerst op deze manier proberen, want gok dat nageltjes knippen behoorlijk wat stress kan gaan opleveren.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-20 16:13

Heel goed! Alleen onthoud wel dat te lang-gegroeide-nageltjes niet meer uit zichzelf slijten. Het te slijten gedeelte komt namelijk niet meer over de oppervlaktes heen ;)

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 16:14

Nee? Haar nageltjes zijn nu namelijk lichtjes gekruld maar wel naar beneden zegmaar, lijkt me dat als ze loopt dat dat wel op de grond komt?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:21

Gisteravond weer gescaped. Niet helemaal tevreden, maar de terracotta plaat is behoorlijk groot en vond hem moeilijk veilig te plaatsen. Ook kwam ik erachter dat ik niet voldoende badzand had, ze heeft nu een karig laagje dus snel even nieuwe halen. Ze heeft er al wel weer in liggen rollen dus gelukkig is het niet te karig.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De plaat ligt hier onder dat huisje, ik heb haar voerbakje op de plaat liggen, zodat ze er dus dagelijks op "moet"

Afbeelding