Alleen dan komt het volgende probleem, hoe haal je bij hem de stress weg en bij jou het kl*te gevoel. Want dat gaat voor een cirkeltje zorgen.
Als er niks medisch uit komt, zou ik helemaaaaal opnieuw beginnen met het zindelijk trainen. En daarmee kijken of je het zo kan trainen dat je er commando's aan kan koppelen. Op het moment dat je het commando geeft en het word uitgevoerd, ga je belonen.
Ik vind dit altijd heel lastig, met dingen aanleren en afleren. Het is echt per persoon en hond verschillend hoe je traint. En ook hoe je wel of niet corrigeert. Ik ben van het ouderwetse, ja is ja, maar nee is nee. Ik stel ook grenzen. En sommige dingen werken het beste door ze aan te leren. Bijvoorbeeld: (overmatig) blaffen. Je kan dit onder commando zetten door blaffen uit te lokken en dat onder commando te zetten, bijv ''luid'' of ''blaf'' en te belonen als hij dan blaft op commando. Vanuit kun je daar ook het commando ''stil'' aanleren.
Ik ben wel zo, dat ik in veel dingen het soms duidelijker is om aan te geven wat wel mag en wat niet mag. Chick was o.a. door stress onzindelijk. Sterker nog. Op veel plekken durfde ze niet te plassen. Ik heb het met haar aangepakt door haar op commando te laten plassen. Zodat ze weet wanneer het goed is (ik heb een plek gekozen waar ze durfde te plassen, wel buiten

Mocht je willen ''sparren'' mag je altijd een pb sturen