nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 21:39

Hier hebben gister bijen gevlogen bij drie van onze kasten. Niet veel bijen, het was ook maar 7 graden, maar ze kwamen wel terug met stuifmeel *\o/*

Century

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 20:23

En, vliegen ze af en toe alweer? Het is soms best fijn weer.
Ik heb nu een aantal lessen gehad, volgende keer gaan we materiaal bestellen. Ik vind dat nog best lastig, om keuzes te maken. Ik wil alles :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 20:41

Ik heb ze een week of twee geleden kort zien vliegen en ik hoop van harte ze morgen te zien. Er staan mega veel krokus te bloeien dus er is ook wel wat stuifmeel te halen

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 22:05

Ik heb ze van de week voor het eerst zien vliegen hier *\o/*

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 08:19

Ik heb ze helaas niet aan huis dus zie ze nog niet vaak. Door de glasplaat, dat wel :)

Wat voor spullen ga/wil je allemaal bestellen, Century? Misschien kunnen we nog advies geven over wat je eigenlijk niet nodig hebt ;)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 14:37

Ik moet eigenlijk alles hebben om zelfstandig te kunnen imkeren.

Ik krijg het volk op raampjes die in een spaarkast passen. Dus ik heb een kast nodig met in ieder geval een broedkamer (en dan zonder raampjes eventueel), en een honingkamer lijkt me ook fijn. Ik wil ook graag een glazen dekplaat. Heb ik nog een extra broedkamer nodig denken jullie? We krijgen de volken in mei, na de zwermfase.
Verder een pak, en ander materiaal om de bijen te kunnen controleren etc. Daar ben ik echt nog een leek in.
Ik heb verder de map van de cursus en al twee boeken :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:57

Hier vliegen drie van de vier volken enorm enthousiast en wordt er gelukkig ook veel stuifmeel gehaald. Bij één volk is het erg stil...

Century, wij hebben voor elk volk twee broedkamers en één honing kamer. Extra broedkamer kan ook in je opslag erg handig zijn om extra ramen in te hangen die je op een gegeven moment toch op voorraad hebt om een keer een hele vuile of eentje die stuk gaat, te kunnen wisselen voor een nieuwe verse.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:58

Het weer is ook wel echt mooi vandaag. Denk je dat het vierde volk het niet gehaald heeft?

Okee, dus iig een kast met twee broedkamers en een honingkamer. :j

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:00

Toen we in januari oxaalzuur verdampt hebben, zagen we door de glasplaat wel dat er nog een ( klein) volk in zat...
Nu is er om de kasten zo veel drukte dat ik de dekplaat er nu niet af haal om te gaan gluren, maar ik vrees er inderdaad voor dat wij dan ook ons eerste volk in 5 jaar verloren zijn...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 00:18

Meh, balen :\. Ik hoop dat ze er toch nog inzitten!

Raden jullie aan om de raampjes met al kunstvellen erin gesmolten te halen, of dat laatste zelf te doen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:37

Zelf doen. Goedkoper en dan weer je ook wat beter wat voor was er in zit.
Europese productie kopen. In Azië productie is soms goedkoper maar daar zit één of ander chemische troep door die in je honing kan komen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:39

En aanmelden op Bijenhouden.nl kan ik je ook aanraden.
Vriendelijk en prettig forum. Leuke tips voor elkaar en ook voor de beginner die met hele basale vragen zit, alle aandacht in antwoorden.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:36

Ik heb het de eerste keer wel laten doen, omdat ik toen geen transformator of wat ook had. Ze smolten hetzelfde in als wat ik anders in een pakje bij ze mee had genomen :)

Ik heb per kast nu 1 broedkamer en 2 honingkamers. Glazen dekplanken. Een 6-ramer, maar die heeft m’n vader gemaakt :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 12:10

Nickeltje schreef:
Zelf doen. Goedkoper en dan weer je ook wat beter wat voor was er in zit.
Europese productie kopen. In Azië productie is soms goedkoper maar daar zit één of ander chemische troep door die in je honing kan komen.

Qua zelf doen kan je dan beter wat minder honing voor lief nemen en de bijen zelf laten bouwen, weet je zeker dat er geen rotzooi door de was zit.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 12:50

Das waar, maar dan hadden de volken afgelopen jaar nog harder geleden met het slechte weer onder ze minder dan eigen reserve overhouden...

Alle vier mijn volken vliegen vandaag dus wie weet komen we toch wel met alle vier de winter door.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:01

Oh dat is positief!

Indy_Mouse_9 schreef:
Ik heb het de eerste keer wel laten doen, omdat ik toen geen transformator of wat ook had. Ze smolten hetzelfde in als wat ik anders in een pakje bij ze mee had genomen :)

Dat is hier ook het geval, het is dezelfde was. Ik denk dat ik het niet erg vind de bijen een handje te helpen door ze al was aan te bieden. Ze moeten het nog steeds zelf verder uitbouwen. Had jij dat ook laten versturen Indy_Mouse, en bleeft dat heel? Daar ben ik een beetje bang voor.

Ik ga naar bijenhouden.nl kijken :) Jullie tips zijn ook al heel fijn!

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:51

De raampjes die de was al ingesmolten hadden heb ik gekocht bij de lokale bijenwinkel, dus die zijn niet verstuurd.
Pakken was heb ik denk ik wel eens laten opsturen, dat was geen probleem, die werden goed verpakt.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 14:55

Wij laten ook regelmatig spullen waaronder pakken was versturen en dat gaat inderdaad prima.
Bijenkasten.nl daar hebben wij onze kasten gekocht en bijna alles er omheen en ook laten versturen. Voor de jas met kap en handschoenen zijn we naar een imker winkel gereden omdat ik die wilde passen...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:08

Wij gaan met de vereniging/cursus bij de imkershop bestellen, dan krijg ik ook korting en geen verzendkosten. Dus dat is ook wel fijn :)
Laatst bijgewerkt door Century op 27-02-22 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:34

Ow, dat zal dan zeker schelen, mooie deal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 18:21

Kijk of je voor bestellen van anderen de jas kan passen. Ik heb toen echt alles gepast.. en een deel vond ik qua kap echt niet fijn bewegen. Terwijl anderen degene die ik nu heb weer niet fijn vonden. Ik heb gelukkig het bijenhuis om de hoek zitten :D

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 18:00

Ik maak me rond deze tijd altijd zorgen hoeveel voer er nog in de kast zit… gisteren liet ik echter de app met de BEEP meetgegevens van mijn ene kast zien aan een vriend, en van daaruit kwam ik aan het onderzoeken :)

Dit is de gewichtsdata uit september, je kan duidelijk zien wanneer ik heb gevoerd, 1,5L per keer:

Afbeelding

Dus zo’n 10kg aan voer hebben ze toen opgeslagen - van ~ 24kg totaalgewicht naar ruim 35kg totaalgewicht

Dit is 2x een maand, vanaf begin januari, tot nu.

Afbeelding

Afbeelding

Begin januari zaten ze op ruim 31kg totaalgewicht en hadden ze dus zo’n 4kg voer verbruikt. En sindsdien (over 2 maanden) hebben ze nog eens 3kg voer verbruikt.
En dan zouden ze nog ongeveer 4kg over hebben :)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 18:18

Tof om dat zo bij te kunnen houden!!
Wij maken ons geen zorgen om voer. Wij winteren ze nu al vijf jaar met 20 kilo aan droge stof ( omgerekend) in en hebben in het voorjaar wat meer of wat minder over ( vorig jaar na die sneeuw en strenge vorst maar heel weinig) maar we zijn nog nooit tekort gekomen.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:02

Dat scheelt wel zorgen in het beginnende voorjaar inderdaad :)
Op hoeveel bakken winteren jullie ze in? Want ik heb niet het gevoel dat er 20L in 1 broedkamer past?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:05

Wij winteren altijd op twee broedkamers in.
Straks bij de voorjaars controle kan het zijn dat we ze dan terug brengen naar eentje, met aan beide kanten van het nest 1 nieuw uit te bouwen raam en daarnaast weer voer. En als ze dan lekker aan de groei gaan krijgen ze er ook snel weer terug een tweede kamer met nieuwe / lege ramen bij.