'400 euro boete voor loslopende kat'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:01

En dan bedenken dat die katten in dat natuurgebied jagen :( :(

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:02

Celiien
Leuk idee }>
Ik wil wel een vogelspin als huisdier, maar ik ben er zelf bang van, dus laat ik hem maar bij de buren los :+

Maar wel goed vergelijk.
Ook van MDH, van Rijkswaterstaat eens vragen om een bijdrage aan de omheining.
Kan ik ook wel eens eens doen aan de buren, ik bedoel, die hebben 5 hectare wei, mogen die van mij toch ook wel op? Kan ik extra hooien en verkopen.

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:07

Wat voor mij echt de druppel was is dat je eigen huisdieren niet eens veilig zijn. We hebben twee cavia's gehad die heerlijk losliepen door de tuin, maar uiteindelijk door een kat zijn gepakt. Verder heb ik een keer gezien hoe ons zieke, herstellende konijn opgejaagd werd door een kat, en het alleen maar heeft overleeft doordat hij sneller was. Dat zijn van die momenten dat je zou willen dat je een buks had. Wat geeft het huisdier van de buren het recht om op onze dieren te jagen?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:08

Kijk hier eens naar het loopt bij veel mensen hoog op

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:13

Echwel schreef:

En een mooi natuurgebied :wow:
We zijn er niet voor niks gaan wonen :n
En dan te bedenken dat die kat niet alleen in het natuurgebied jaagt maar ook probeert mijn huis in te komen om mijn egeltje op te vreten :roll:

Maar dan moet ik de ramen maar dicht houden :+
Want Poekie heeft schijnbaar meer rechten dan ik :roll:

Feitelijk is dit gewoon een variant van landje pik :+

bruintje123 schreef:
Celiien
Leuk idee }>
Ik wil wel een vogelspin als huisdier, maar ik ben er zelf bang van, dus laat ik hem maar bij de buren los :+

Maar wel goed vergelijk.
Kan ik ook wel eens eens doen aan de buren, ik bedoel, die hebben 5 hectare wei, mogen die van mij toch ook wel op? Kan ik extra hooien en verkopen.

Goed idee :j
Ik zou het gewoon proberen :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:20

M_D_H schreef:
Echwel schreef:

En een mooi natuurgebied :wow:
We zijn er niet voor niks gaan wonen :n
En dan te bedenken dat die kat niet alleen in het natuurgebied jaagt maar ook probeert mijn huis in te komen om mijn egeltje op te vreten :roll:

Maar dan moet ik de ramen maar dicht houden :+
Want Poekie heeft schijnbaar meer rechten dan ik :roll:

Feitelijk is dit gewoon een variant van landje pik :+

bruintje123 schreef:
Celiien
Leuk idee }>

Maar wel goed vergelijk.

Goed idee :j
Ik zou het gewoon proberen :+

En als ze dan wat komen zeggen heel onschuldig "oh ik dacht omdat jouw kat hier ook zo vaak rond hangt dat dat best kon.."

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:25

34(!) pagina's gelezen (je moet wat in de trein :+).

Wij hebben geen katten, ik vind ze wel leuk, tot ze dus in m'n deur staan.. in m'n ouderlijk huis hadden we een hondsbrutale kat die gewoon naar binnen liep en op je aanrecht zat. Dat ding heeft dus een keer m'n lunch opgegeten. Beest naar buiten gebonjourd en baasje opgebeld.
Kreeg ik op m'n flikker omdat IK de deur open had staan en mijn brood op het aanrecht had staan..
Van mij mogen ze naar buiten, alleen als ze in m'n huis gaan staan ben ik er klaar mee.

Bij m'n paarden hebben ze een kat. Super lief beest, alle ruimte van de wereld en vangt muisjes en konijntjes. Minder leuk als ze er mee aan komt zetten, maar voor ons is het wel fijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:27

Wat betreft castreren, ik ken eigenlijk alleen maar mensen waarvan de katten gecastreerd zijn. Lijkt nu net of zelden iemand zijn kat laat helpen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:31

AlwaysH schreef:
bruintje123 schreef:
AlwaysH
Er kan toch gewoon een overgangsregeling komen.
Alle kittens nu moeten gechipt zijn en bij buiten lopen een boete.
Dat betekend dat als iemand nu een kat wil kopen dat hij moet investeren in een ren of stroomdraad of wat ook.
Dat is de keuze die dan gemaakt word.

Daar heb ik het over.
Maar goed, je vergeet dat er nu 'volwassen' katten van 2/3 jaar rondlopen die gewend zijn om buiten te lopen.
Als deze katten (of welke kat dan ook) duidelijk niet gelukkig zijn binnen (want lang niet iedereen kan nu de tuin afzetten natuurlijk), laat je ze dan inslapen? Vind ik gewoon erg egoïstisch.

Maar het is niet egoïstisch om andere mensen lastig te vallen met jouw huisdier. Om nog maar niet te spreken wat de diertjes allemaal kan overkomen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:38

AlwaysH schreef:
bruintje123 schreef:
AlwaysH
Er kan toch gewoon een overgangsregeling komen.
Alle kittens nu moeten gechipt zijn en bij buiten lopen een boete.
Dat betekend dat als iemand nu een kat wil kopen dat hij moet investeren in een ren of stroomdraad of wat ook.
Dat is de keuze die dan gemaakt word.

Daar heb ik het over.
Maar goed, je vergeet dat er nu 'volwassen' katten van 2/3 jaar rondlopen die gewend zijn om buiten te lopen.
Als deze katten (of welke kat dan ook) duidelijk niet gelukkig zijn binnen (want lang niet iedereen kan nu de tuin afzetten natuurlijk), laat je ze dan inslapen? Vind ik gewoon erg egoïstisch.

Maar het is niet egoïstisch om andere mensen lastig te vallen met jouw huisdier. Om nog maar niet te spreken van wat de diertjes allemaal kan overkomen.

Kuggur

Re: '400 euro boete voor loslopende kat'

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:40

Helpt de discussie vast, elkaar over en weer van egoïsme beschuldigen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 14:56

Maar het bagatelliseren van iemand problemen en diegene daardoor maar onverdraagzaam noemen helpt ook niet bepaald :roll:

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:19

Ik zat zo eens te denken... Ik heb sinds pas een kat... die nog binnen is... dus nog geen last veroorzaakt...

Maar los daarvan...

Gelukkig heb ik geen last van de katten van mijn buren... Er loopt wel eens een kat door de tuin... heb ook wel eens een drol gevonden... Maar ervaar zelf geen overlast... Waarschijnlijk om dat we vrij en ruim wonen...

Maar er is wel degelijk overlast... dat moeten we erkennen... Die overlast onstaat volgens mij meest waar een te grote concentratie katten buiten loopt op te weining ruimte...

Kan er niet een regel/wet komen om dat tegen te gaan... ? Een maximaal aantal katten... per huishouden in verhouding tot de ruimte oid...

Of zeg ik dan iets heel raars...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:31

bruintje123 schreef:

Als je bereid bent een geldboete van de eerste categorie te betalen dan is dat inderdaad een goed idee. Maar als je geen boete wilt krijgen moet je je, net als iedereen in dit land, gewoon houden aan artikel 459 van het wetboek van strafrecht. Weliswaar is de term 'vee' niet langer nader gespecificeerd in dit artikel, maar er zal geen rechter besluiten dat jouw paarden niet onder 'vee' vallen. Net zomin als dat een rechter zal bepalen dat katten (of honden) wel onder 'vee' vallen.

Verder zal Rijkswaterstaat niet bijdragen aan iemands omheining omdat het Rijkswaterstaat een biet zal zijn of er paarden op de weg lopen. Als er vee op een weg loopt komt de politie, al dan niet met RWS samen, en dan wordt dat vee gevangen en achter de dichtstbijzijnde omheining gezet. Als dat niet kan en de veiligheid in het geding is, wordt het vee afgeschoten. Alle gevolgschade wordt verhaald op de eigenaar van de loslopende dieren. En als die eigenaar het vee niet achter een deugdelijke omheining hield, waardoor het eigen schuld was dat ze de weg op liepen, gaat de verzekering van die eigenaar geen cent betalen. Als je per se een bijdrage in de kosten van je omheining wilt en je heel erg goed kunt argumenteren kun je eens een balletje opgooien bij je verzekering, maar het idee om Rijkswaterstaat te vragen is alleen maar een toevoeging aan de lange, lange rij van nonsens die in dit topic al de revue is gepasseerd.

Er is nooit een wet geweest die loslopende katten verbiedt en er zal nooit zo'n wet komen. Om een aantal redenen, maar ik zal er een paar noemen. Loslopende katten veroorzaken geen problemen op dusdanig grote schaal dat de veiligheid in het geding komt of er kans bestaat op serieuze economische gevolgen. Loslopende katten hebben ook geen significante invloed op natuurwaarden of op populaties van kwetsbare of bedreigde diersoorten. Katten zijn nog altijd nachtactieve jagers en bovendien opportunisten. Ze verschalken echt wel eens een vogel, maar als het te moeilijk wordt haken ze af. Te moeilijk is een vogel die ze te snel af is of die te hard terugvecht. Jonge vogels zijn inderdaad kwetsbaar, maar die hebben meer te duchten van andere vogels dan van katten. Uit het project 'wat vangt de kat' van Vroege Vogels en waarneming.nl blijkt dat vogels minder dan 10% uitmaken van de prooien van Nederlandse huiskatten. Ze jagen, heel traditioneel, vooral op muizen.

Een andere reden dat er nooit een wet zal komen die loslopende katten verbiedt, is dat de problematiek die daarmee gepaard gaat zich voordoet op zeer lokaal niveau. En Den Haag is er niet voor lokaal niveau. Dat heeft dat Tilburgse raadslid alvast goed begrepen, vandaar dat hij met dit onderwerp komt in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. Maar ook een gemeente zal zich niet zomaar de vingers branden aan een wijziging of uitbreiding van de plaatselijke verordening voor een probleem dat uiteindelijk slechts op straat- of buurtniveau speelt en bovendien niet continu speelt. Voor die problemen zijn er instrumenten als wijkagenten en mediation.

Tot slot noem ik de uitvoeringskosten, administratie en handhaving. Die staan allemaal, ook op gemeentelijke niveau, in geen enkele verhouding tot de omvang van het probleem.

Het echte probleem zit hem volgens mij niet in die katten. En ook niet in 'de katteneigenaar' of 'de hondeneigenaar'. Het probleem zit hem in de manier waarop mensen met elkaar omgaan. We leven in een land waar het voor mensen kennelijk een minder grote drempel is om meester Visser of Patty Brard te bellen als ze ruzie met de buren hebben dan om bij elkaar te gaan zitten en het samen op te lossen. Ik snap daar werkelijk he-le-maal niets van. Begrijp me niet verkeerd, ik vind mr. Visser een zeer capabele man en bewonder zijn vermogen om door te dringen tot de meer eigenaardige medemens. En met Patty Brard zou ik best eens een middagje in de kroeg willen zitten, volgens mij heeft ze mooie verhalen te vertellen en kun je ook goed met haar lachen. Maar je dag in dag uit kapot ergeren aan de buren, op internet je beklag doen over hun kat, hun hond, hun kind, de meest idiote acties verzinnen om ze terug te pakken, ik vind het heerlijke televisie maar allemachtig, als je oud en wijs genoeg bent om een huis te kopen of huren en om te stemmen, dan kun je toch ook gewoon de ergernissen die zich nou eenmaal voordoen als je andere mensen in je omgeving hebt op een volwassen manier oplossen?

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:32

RianneH schreef:
Topics als deze doen altijd een hoop stof opwaaien en zorgen voor pittige discussies. De pittigheid is meer dan welkom, maar zouden jullie erop willen letten niet persoonlijk te worden naar elkaar en op de bal te blijven discussiëren?
Bedankt!

Ik quote deze nog maar een keer voelde me erg aangevallen daarstraks......

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:34

maura schreef:
bruintje123 schreef:

Als je bereid bent een geldboete van de eerste categorie te betalen dan is dat inderdaad een goed idee. Maar als je geen boete wilt krijgen moet je je, net als iedereen in dit land, gewoon houden aan artikel 459 van het wetboek van strafrecht. Weliswaar is de term 'vee' niet langer nader gespecificeerd in dit artikel, maar er zal geen rechter besluiten dat jouw paarden niet onder 'vee' vallen. Net zomin als dat een rechter zal bepalen dat katten (of honden) wel onder 'vee' vallen.

Verder zal Rijkswaterstaat niet bijdragen aan iemands omheining omdat het Rijkswaterstaat een biet zal zijn of er paarden op de weg lopen. Als er vee op een weg loopt komt de politie, al dan niet met RWS samen, en dan wordt dat vee gevangen en achter de dichtstbijzijnde omheining gezet. Als dat niet kan en de veiligheid in het geding is, wordt het vee afgeschoten. Alle gevolgschade wordt verhaald op de eigenaar van de loslopende dieren. En als die eigenaar het vee niet achter een deugdelijke omheining hield, waardoor het eigen schuld was dat ze de weg op liepen, gaat de verzekering van die eigenaar geen cent betalen. Als je per se een bijdrage in de kosten van je omheining wilt en je heel erg goed kunt argumenteren kun je eens een balletje opgooien bij je verzekering, maar het idee om Rijkswaterstaat te vragen is alleen maar een toevoeging aan de lange, lange rij van nonsens die in dit topic al de revue is gepasseerd.

Er is nooit een wet geweest die loslopende katten verbiedt en er zal nooit zo'n wet komen. Om een aantal redenen, maar ik zal er een paar noemen. Loslopende katten veroorzaken geen problemen op dusdanig grote schaal dat de veiligheid in het geding komt of er kans bestaat op serieuze economische gevolgen. Loslopende katten hebben ook geen significante invloed op natuurwaarden of op populaties van kwetsbare of bedreigde diersoorten. Katten zijn nog altijd nachtactieve jagers en bovendien opportunisten. Ze verschalken echt wel eens een vogel, maar als het te moeilijk wordt haken ze af. Te moeilijk is een vogel die ze te snel af is of die te hard terugvecht. Jonge vogels zijn inderdaad kwetsbaar, maar die hebben meer te duchten van andere vogels dan van katten. Uit het project 'wat vangt de kat' van Vroege Vogels en waarneming.nl blijkt dat vogels minder dan 10% uitmaken van de prooien van Nederlandse huiskatten. Ze jagen, heel traditioneel, vooral op muizen.

Een andere reden dat er nooit een wet zal komen die loslopende katten verbiedt, is dat de problematiek die daarmee gepaard gaat zich voordoet op zeer lokaal niveau. En Den Haag is er niet voor lokaal niveau. Dat heeft dat Tilburgse raadslid alvast goed begrepen, vandaar dat hij met dit onderwerp komt in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. Maar ook een gemeente zal zich niet zomaar de vingers branden aan een wijziging of uitbreiding van de plaatselijke verordening voor een probleem dat uiteindelijk slechts op straat- of buurtniveau speelt en bovendien niet continu speelt. Voor die problemen zijn er instrumenten als wijkagenten en mediation.

Tot slot noem ik de uitvoeringskosten, administratie en handhaving. Die staan allemaal, ook op gemeentelijke niveau, in geen enkele verhouding tot de omvang van het probleem.

Het echte probleem zit hem volgens mij niet in die katten. En ook niet in 'de katteneigenaar' of 'de hondeneigenaar'. Het probleem zit hem in de manier waarop mensen met elkaar omgaan. We leven in een land waar het voor mensen kennelijk een minder grote drempel is om meester Visser of Patty Brard te bellen als ze ruzie met de buren hebben dan om bij elkaar te gaan zitten en het samen op te lossen. Ik snap daar werkelijk he-le-maal niets van. Begrijp me niet verkeerd, ik vind mr. Visser een zeer capabele man en bewonder zijn vermogen om door te dringen tot de meer eigenaardige medemens. En met Patty Brard zou ik best eens een middagje in de kroeg willen zitten, volgens mij heeft ze mooie verhalen te vertellen en kun je ook goed met haar lachen. Maar je dag in dag uit kapot ergeren aan de buren, op internet je beklag doen over hun kat, hun hond, hun kind, de meest idiote acties verzinnen om ze terug te pakken, ik vind het heerlijke televisie maar allemachtig, als je oud en wijs genoeg bent om een huis te kopen of huren en om te stemmen, dan kun je toch ook gewoon de ergernissen die zich nou eenmaal voordoen als je andere mensen in je omgeving hebt op een volwassen manier oplossen?

Je slaat de spijker op zijn koppen het helemaal met deze post eens _/-\o_ :j

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 15:40

maura schreef:
bruintje123 schreef:

Ik kan hier niets anders op zeggen dan AMEN (en ik ben atheïst, dat wil wat zeggen ;) )

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:16

Voor een volwassen oplossing zijn twee mensen nodig die dat willen...
En in mijn geval is dat al niet zo :n

Poekie mag in mijn huis komen en als Poekie mijn huisdier opvreet had ik de ramen maar niet los moeten laten en mijn huisdier had in haar verblijf moeten blijven.

Tot zover het volwassen gesprek :roll:

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 16:49

Maura.
Met he bericht eens. Behalve op het stukje van mij.
Dat samen geschreven met een ander bewust overtrokken was om wel duidelijk te maken dat roepen wil je geen kat in de tuin dan maak je zelf de boel maar af.
Dat is de omgedraaide wereld.

Zou er hier Iemand aan de deur komen dat mijn honden of paarden overlast veroorzaken zou ik het schaamrood op de kaken hebben en het op gaan lossen.
Uiteraard op mijn kosten want het zijn mijn dieren. Ik zal niet als antwoord geven tegen de buurman. Betaal jij maar voor de overlast die ik veroorzaak.
En dat is precies wel wat enkele katten liefhebbers hier wel zeggen.
Meerdere malen.
En ja dat zijn dan klantjes rijdende rechter.
Jammer dat het zo moet. Dat zeker.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 17:21

bruintje123 schreef:
Maura.
Met he bericht eens. Behalve op het stukje van mij.
Dat samen geschreven met een ander bewust overtrokken was om wel duidelijk te maken dat roepen wil je geen kat in de tuin dan maak je zelf de boel maar af.
Dat is de omgedraaide wereld.

Zou er hier Iemand aan de deur komen dat mijn honden of paarden overlast veroorzaken zou ik het schaamrood op de kaken hebben en het op gaan lossen.
Uiteraard op mijn kosten want het zijn mijn dieren. Ik zal niet als antwoord geven tegen de buurman. Betaal jij maar voor de overlast die ik veroorzaak.
Meerdere malen.

Eens met jou Bruintje :j

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 17:40

Bruintje, het is me best duidelijk dat dat overtrokken was. Ik ben daar expres zo serieus op ingegaan omdat ook bewust overtrokken reacties in mijn beleving niet erg volwassen zijn. Kijk, dat iemand bij voorbaat al volledig de hakken in het zand zet en zonder verdere context roept dat iemand die geen katten van anderen in de tuin wil hebben, dan die tuin maar moet afzetten, stelt zich niet echt open-minded en volwassen op. Dat je het daar niet mee eens bent, begrijp ik volledig. Maar in mijn ervaring gaan mensen zich niet opeens wel open-minded en volwassen opstellen als je ze belachelijk gaat maken. En dat doe je door gechargeerde vergelijkingen te maken. Hartstikke begrijpelijk, maar gewoon niet constructief. Dat zie je door dit hele topic heen en dat moet iedereen natuurlijk gewoon zelf weten. Het is maar Bokt en een beetje stangen vinden mensen soms ook gewoon leuk. Maar in het echte leven kun je het misschien beter anders aanpakken (en wellicht doe je dat ook hoor, dat weet ik verder niet).

Hetzelfde geldt voor M_D_H. Dat begrijp ik ook, echt. Het lijkt me nogal een teleurstelling om na een verhuizing, dat geeft toch altijd een hoop stress, binnen een paar weken gedoe te hebben met de buren omdat hun katten voortdurend bij je binnen zitten. Echt niet leuk. Maar zo'n kat 'zwemles geven in de sloot' is geen volwassen reactie. Gewoon niet. Begrijpelijk, absoluut, Je schrikt je de blubber als er opeens een kat achter je eigen huisdier aanzit. Ik wil ook niet beweren dat mij nooit zoiets is overkomen of zou kunnen overkomen. Maar wat ik lees, is geklaag over 'Poekie' op een toon die mij niet het gevoel geeft dat er nog veel ruimte is om rustig het gesprek aan te gaan.

Ik lees ook dat de eigenaar van die kat heeft gezegd dat de egel niet los in huis moest lopen of iets in die trant. Totale onzin natuurlijk, maar het is nogal een verschil of dat gezegd is direct nadat de kat in kwestie zeiknat en bloedend thuis is gekomen of een paar dagen later, met een kop koffie erbij. Het maakt ook nogal uit of de indruk is gewekt dat het eigenlijk de bedoeling was om de kat meteen helemaal te verdrinken, of dat je het zelf ook heel vervelend vindt om zo'n dier pijn te zien hebben. Met emoties valt niet volwassen te praten. Emoties moet je erkennen en kalmeren, daarna kun je aan de slag met een oplossing.

In een situatie die zo kort na een verhuizing zo hoog oploopt, zou ik bij de gemeente mediation vragen. Je kunt ook Patty bellen, uiteindelijk wordt het probleem meestal netjes opgelost en het resultaat telt. Wat mij daar vaak bij opvalt, is dat de situatie heel snel verbetert als mensen elkaar een beetje leren kennen en leren begrijpen waar de emoties van de ander vandaan komen. Het zal waarschijnlijk geen vriendschap voor het leven worden, maar je woongenot zal er vermoedelijk wel flink op vooruit gaan. En als jij nou net die ene buur te pakken hebt die volledig sociaal gestoord is, ook zonder professionele begeleiding geen interesse kan opbrengen voor een ander en er met volle overtuiging voor kiest om katten te houden zonder enige actie te willen ondernemen voor de veiligheid van die dieren, dan helpt zo'n mediation traject je in elk geval doordat je dan bekend bent bij de gemeente en de wijkagent bij een volgend incident snel zal reageren en mogelijk de kat in kwestie in beslag zal nemen.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 17:41

bruintje123 schreef:
Maura.
Meerdere malen.

Ik denk dat heel veel katteneigenaren op dezelfde manier (zullen) reageren als de buren een probleem hebben. Maar dat zijn de mensen waar niet over geschreven wordt hier in het topic, want als iedereen zo zou reageren heeft niemand een probleem met katten in de tuin...

Het is net als met alle problemen: degenen die normaal communiceren (beide kanten) hebben geen probleem, want zij lossen het samen op voor het een groot probleem wordt. Dan heb je geen probleem met kattenstront, schreeuwende katten, hangjeugd, honden die achter paarden aangaan, en ga zo maar door. Dan wordt het probleem gemeld, erkent, en er wordt samen aan een oplossing gewerkt.

Als ik het persoonlijk houd: buren houden niet van kattenstront, maar willen ook geen hoge schutting (zijn mijn directe buren, dus houd je katten dan maar eens in de tuin). Zij hebben gaas over de aarde gespannen zodat de kat niet haar behoefte in hun achtertuin kan doen.
Ik houd daarentegen mijn ene kat 'snachts binnen, zij snapt het kattenluik alleen als ze naar buiten gaat, maar gaat hard staan roepen als ze er weer in wil... 8)7 Omdat ze precies naast het raam van de buren roept, houd ik haar nu 'snachts binnen, dan houdt ze niemand (inclusief mezelf) uit de slaap.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 18:04

Ik denk echt dat de overlast die katten veroorzaken erg gebagatelliseerd worden door eigen verantwoording op anderen die de overlast ervaren te schuiven
Dat werkt dus niet in een maatschappij laten we eerlijk zijn als ik jodel en de buren hebben daar last van moet ik mijn maatregelen nemen
Waarom kan dat niet met katten ik begrijp dat werkelijk niet met de beste wil van de wereld niet

En daar zit het kernpunt men wil niet snappen dat het überhaupt overlast geef net als het loslaten van katten in een natuurgebied dat is in mijn ogen gewoon onfatsoen en geen respect voor de natuur die enorm kwetsbaar is

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 18:33

maura schreef:
Bruintje, het is me best duidelijk dat dat overtrokken was. Ik ben daar expres zo serieus op ingegaan omdat ook bewust overtrokken reacties in mijn beleving niet erg volwassen zijn. Kijk, dat iemand bij voorbaat al volledig de hakken in het zand zet en zonder verdere context roept dat iemand die geen katten van anderen in de tuin wil hebben, dan die tuin maar moet afzetten, stelt zich niet echt open-minded en volwassen op. Dat je het daar niet mee eens bent, begrijp ik volledig. Maar in mijn ervaring gaan mensen zich niet opeens wel open-minded en volwassen opstellen als je ze belachelijk gaat maken. En dat doe je door gechargeerde vergelijkingen te maken. Hartstikke begrijpelijk, maar gewoon niet constructief. Dat zie je door dit hele topic heen en dat moet iedereen natuurlijk gewoon zelf weten. Het is maar Bokt en een beetje stangen vinden mensen soms ook gewoon leuk. Maar in het echte leven kun je het misschien beter anders aanpakken (en wellicht doe je dat ook hoor, dat weet ik verder niet).

Hetzelfde geldt voor M_D_H. Dat begrijp ik ook, echt. Het lijkt me nogal een teleurstelling om na een verhuizing, dat geeft toch altijd een hoop stress, binnen een paar weken gedoe te hebben met de buren omdat hun katten voortdurend bij je binnen zitten. Echt niet leuk. Maar zo'n kat 'zwemles geven in de sloot' is geen volwassen reactie. Gewoon niet. Begrijpelijk, absoluut, Je schrikt je de blubber als er opeens een kat achter je eigen huisdier aanzit. Ik wil ook niet beweren dat mij nooit zoiets is overkomen of zou kunnen overkomen. Maar wat ik lees, is geklaag over 'Poekie' op een toon die mij niet het gevoel geeft dat er nog veel ruimte is om rustig het gesprek aan te gaan.

Ik lees ook dat de eigenaar van die kat heeft gezegd dat de egel niet los in huis moest lopen of iets in die trant. Totale onzin natuurlijk, maar het is nogal een verschil of dat gezegd is direct nadat de kat in kwestie zeiknat en bloedend thuis is gekomen of een paar dagen later, met een kop koffie erbij. Het maakt ook nogal uit of de indruk is gewekt dat het eigenlijk de bedoeling was om de kat meteen helemaal te verdrinken, of dat je het zelf ook heel vervelend vindt om zo'n dier pijn te zien hebben. Met emoties valt niet volwassen te praten. Emoties moet je erkennen en kalmeren, daarna kun je aan de slag met een oplossing.

In een situatie die zo kort na een verhuizing zo hoog oploopt, zou ik bij de gemeente mediation vragen. Je kunt ook Patty bellen, uiteindelijk wordt het probleem meestal netjes opgelost en het resultaat telt. Wat mij daar vaak bij opvalt, is dat de situatie heel snel verbetert als mensen elkaar een beetje leren kennen en leren begrijpen waar de emoties van de ander vandaan komen. Het zal waarschijnlijk geen vriendschap voor het leven worden, maar je woongenot zal er vermoedelijk wel flink op vooruit gaan. En als jij nou net die ene buur te pakken hebt die volledig sociaal gestoord is, ook zonder professionele begeleiding geen interesse kan opbrengen voor een ander en er met volle overtuiging voor kiest om katten te houden zonder enige actie te willen ondernemen voor de veiligheid van die dieren, dan helpt zo'n mediation traject je in elk geval doordat je dan bekend bent bij de gemeente en de wijkagent bij een volgend incident snel zal reageren en mogelijk de kat in kwestie in beslag zal nemen
.

Begrijp mij niet verkeerd, maar de enige plek waar ik Poekie mijn tuin uit kan gooien is de plek bij de sloot. En om heel eerlijk te zijn was ik zo in paniek dat ik pas achteraf bedacht dat daar een sloot zat :oo (Wat ik in mijn andere berichten ook al heb aangegeven) Ik heb tijdens mijn gooi nog geprobeerd Poekie over de sloot heen te krijgen... Maar ik ben niet zo goed met gooien dus dat faalde faliekant.

Overigens noem ik Poekie Poekie omdat de buurvrouw Poekie ook Poekie noemt. Ik ga er dus eigenlijk van uit dat Poekie Poekie heet. Hoe haar andere kat heet geen idee :n

Vind het trouwens wel knap dat je een toon uit mijn bericht op kan maken. Want mijn berichten zijn niet zo bedoelt als dat jij ze interpreteert en volgens mij is het sowieso erg lastig een toon op te halen uit de berichten die geschreven en niet gesproken zijn. Als buurvrouw morgen aan mijn deur staat voor een kopie koffie is ze absoluut welkom.

Verder ga ik nu nog niet naar een mediator toe, ik wacht voorlopig nog rustig af, misschien dat de buurvrouw haar Poekie en andere kat nu wel binnen houd?

Verder is het gelukkig ook niet mijn directe buurvrouw dus dat scheelt :j

Daarbij heb ik wel de nodige ervaring met emoties en die te moeten kalmeren maar dat was nu gewoon nagenoeg onmogelijk. (Helpt natuurlijk ook niet dat ik zo verbaasd was door haar opmerkingen dat ik er spontaan van in de lach schoot).
Verder groet ik mevr vriendelijk als ik haar tegen kom zoals ik iedereen vriendelijk groet,
Ik ben er alleen niet van gediend dat haar dieren mijn huis in lopen en gezien de regels die aan mijn huis gebonden zijn kan ik daar niks aan doen dus ben ik helaas afhankelijk van de buurvrouw.

Overigens maak ik zo'n belachelijke vergelijking in de hoop dat diegene die zegt dat ik mijn tuin moet afbakenen voor haar huisdieren, ziet wat voor een belachelijke opmerking dat is. Vaak helpt zo'n radicale vergelijking wel daar mee :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 18:34

Maura, in het echt heb ik geen last van katten, de JR eet ze op }>
En ik heb ons totale erf zo gemaakt dat de honden niet het erf af kunnen om de kat van de linker buurman te pakken. Komt die hier op het erf kan ik er weinig aan doen, maar ze is zo slim het te laten.

Zelf ben ik een kattenliefhebber, maar ik heb geen katten, mede door de JR, maar nog meer om het feit dat de rechter buurman kipjes heeft, een hele grote voliere, eendjes met een vijver.
Dus uit respect voor de buren heb ik geen kat. Dat is vragen om onenigheid.

En daarom des te meer verbaas ik me om de reacties hier. Waar is het fatsoen dan gebleven denk ik?!
Maar dat verbaas ik me ook vaak over topics met geluidsoverlast wat mensen maar normaal vinden na middernacht.
Dan denk ik, of ze hebben het zelf nooit meegemaakt of zijn ze zelf dezelfde soort tokkies?
Hou verdorie rekening met elkaar.
En ja als de mensen volwassen reacties willen krijgen en houden zou het eens wat zijn als ze eens na gaan denken in wat hun eigen verantwoordelijkheid is, wat hun eigen uitspraken zijn. En als ze dan niet begrijpen, maak elf je tuin katproof, misschien dat ze dan met hele flauwe vergelijkingen wel begrijpen wat voor iets idioots ze eigenlijk zeggen.