Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Echwel schreef:En dan bedenken dat die katten in dat natuurgebied jagen![]()
bruintje123 schreef:Celiien
Leuk idee![]()
Ik wil wel een vogelspin als huisdier, maar ik ben er zelf bang van, dus laat ik hem maar bij de buren los![]()
Maar wel goed vergelijk.
Ook van MDH, van Rijkswaterstaat eens vragen om een bijdrage aan de omheining.
Kan ik ook wel eens eens doen aan de buren, ik bedoel, die hebben 5 hectare wei, mogen die van mij toch ook wel op? Kan ik extra hooien en verkopen.
M_D_H schreef:Echwel schreef:En dan bedenken dat die katten in dat natuurgebied jagen![]()
En een mooi natuurgebied
We zijn er niet voor niks gaan wonen
En dan te bedenken dat die kat niet alleen in het natuurgebied jaagt maar ook probeert mijn huis in te komen om mijn egeltje op te vreten
Maar dan moet ik de ramen maar dicht houden
Want Poekie heeft schijnbaar meer rechten dan ik
Feitelijk is dit gewoon een variant van landje pikbruintje123 schreef:Celiien
Leuk idee![]()
Ik wil wel een vogelspin als huisdier, maar ik ben er zelf bang van, dus laat ik hem maar bij de buren los![]()
Maar wel goed vergelijk.
Ook van MDH, van Rijkswaterstaat eens vragen om een bijdrage aan de omheining.
Kan ik ook wel eens eens doen aan de buren, ik bedoel, die hebben 5 hectare wei, mogen die van mij toch ook wel op? Kan ik extra hooien en verkopen.
Goed idee
Ik zou het gewoon proberen
AlwaysH schreef:bruintje123 schreef:AlwaysH
Er kan toch gewoon een overgangsregeling komen.
Alle kittens nu moeten gechipt zijn en bij buiten lopen een boete.
Dat betekend dat als iemand nu een kat wil kopen dat hij moet investeren in een ren of stroomdraad of wat ook.
Dat is de keuze die dan gemaakt word.
Daar heb ik het over.
Maar goed, je vergeet dat er nu 'volwassen' katten van 2/3 jaar rondlopen die gewend zijn om buiten te lopen.
Als deze katten (of welke kat dan ook) duidelijk niet gelukkig zijn binnen (want lang niet iedereen kan nu de tuin afzetten natuurlijk), laat je ze dan inslapen? Vind ik gewoon erg egoïstisch.
AlwaysH schreef:bruintje123 schreef:AlwaysH
Er kan toch gewoon een overgangsregeling komen.
Alle kittens nu moeten gechipt zijn en bij buiten lopen een boete.
Dat betekend dat als iemand nu een kat wil kopen dat hij moet investeren in een ren of stroomdraad of wat ook.
Dat is de keuze die dan gemaakt word.
Daar heb ik het over.
Maar goed, je vergeet dat er nu 'volwassen' katten van 2/3 jaar rondlopen die gewend zijn om buiten te lopen.
Als deze katten (of welke kat dan ook) duidelijk niet gelukkig zijn binnen (want lang niet iedereen kan nu de tuin afzetten natuurlijk), laat je ze dan inslapen? Vind ik gewoon erg egoïstisch.
bruintje123 schreef:Ook van MDH, van Rijkswaterstaat eens vragen om een bijdrage aan de omheining.
RianneH schreef:Topics als deze doen altijd een hoop stof opwaaien en zorgen voor pittige discussies. De pittigheid is meer dan welkom, maar zouden jullie erop willen letten niet persoonlijk te worden naar elkaar en op de bal te blijven discussiëren?
Bedankt!
maura schreef:bruintje123 schreef:Ook van MDH, van Rijkswaterstaat eens vragen om een bijdrage aan de omheining.
Als je bereid bent een geldboete van de eerste categorie te betalen dan is dat inderdaad een goed idee. Maar als je geen boete wilt krijgen moet je je, net als iedereen in dit land, gewoon houden aan artikel 459 van het wetboek van strafrecht. Weliswaar is de term 'vee' niet langer nader gespecificeerd in dit artikel, maar er zal geen rechter besluiten dat jouw paarden niet onder 'vee' vallen. Net zomin als dat een rechter zal bepalen dat katten (of honden) wel onder 'vee' vallen.
Verder zal Rijkswaterstaat niet bijdragen aan iemands omheining omdat het Rijkswaterstaat een biet zal zijn of er paarden op de weg lopen. Als er vee op een weg loopt komt de politie, al dan niet met RWS samen, en dan wordt dat vee gevangen en achter de dichtstbijzijnde omheining gezet. Als dat niet kan en de veiligheid in het geding is, wordt het vee afgeschoten. Alle gevolgschade wordt verhaald op de eigenaar van de loslopende dieren. En als die eigenaar het vee niet achter een deugdelijke omheining hield, waardoor het eigen schuld was dat ze de weg op liepen, gaat de verzekering van die eigenaar geen cent betalen. Als je per se een bijdrage in de kosten van je omheining wilt en je heel erg goed kunt argumenteren kun je eens een balletje opgooien bij je verzekering, maar het idee om Rijkswaterstaat te vragen is alleen maar een toevoeging aan de lange, lange rij van nonsens die in dit topic al de revue is gepasseerd.
Er is nooit een wet geweest die loslopende katten verbiedt en er zal nooit zo'n wet komen. Om een aantal redenen, maar ik zal er een paar noemen. Loslopende katten veroorzaken geen problemen op dusdanig grote schaal dat de veiligheid in het geding komt of er kans bestaat op serieuze economische gevolgen. Loslopende katten hebben ook geen significante invloed op natuurwaarden of op populaties van kwetsbare of bedreigde diersoorten. Katten zijn nog altijd nachtactieve jagers en bovendien opportunisten. Ze verschalken echt wel eens een vogel, maar als het te moeilijk wordt haken ze af. Te moeilijk is een vogel die ze te snel af is of die te hard terugvecht. Jonge vogels zijn inderdaad kwetsbaar, maar die hebben meer te duchten van andere vogels dan van katten. Uit het project 'wat vangt de kat' van Vroege Vogels en waarneming.nl blijkt dat vogels minder dan 10% uitmaken van de prooien van Nederlandse huiskatten. Ze jagen, heel traditioneel, vooral op muizen.
Een andere reden dat er nooit een wet zal komen die loslopende katten verbiedt, is dat de problematiek die daarmee gepaard gaat zich voordoet op zeer lokaal niveau. En Den Haag is er niet voor lokaal niveau. Dat heeft dat Tilburgse raadslid alvast goed begrepen, vandaar dat hij met dit onderwerp komt in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. Maar ook een gemeente zal zich niet zomaar de vingers branden aan een wijziging of uitbreiding van de plaatselijke verordening voor een probleem dat uiteindelijk slechts op straat- of buurtniveau speelt en bovendien niet continu speelt. Voor die problemen zijn er instrumenten als wijkagenten en mediation.
Tot slot noem ik de uitvoeringskosten, administratie en handhaving. Die staan allemaal, ook op gemeentelijke niveau, in geen enkele verhouding tot de omvang van het probleem.
Het echte probleem zit hem volgens mij niet in die katten. En ook niet in 'de katteneigenaar' of 'de hondeneigenaar'. Het probleem zit hem in de manier waarop mensen met elkaar omgaan. We leven in een land waar het voor mensen kennelijk een minder grote drempel is om meester Visser of Patty Brard te bellen als ze ruzie met de buren hebben dan om bij elkaar te gaan zitten en het samen op te lossen. Ik snap daar werkelijk he-le-maal niets van. Begrijp me niet verkeerd, ik vind mr. Visser een zeer capabele man en bewonder zijn vermogen om door te dringen tot de meer eigenaardige medemens. En met Patty Brard zou ik best eens een middagje in de kroeg willen zitten, volgens mij heeft ze mooie verhalen te vertellen en kun je ook goed met haar lachen. Maar je dag in dag uit kapot ergeren aan de buren, op internet je beklag doen over hun kat, hun hond, hun kind, de meest idiote acties verzinnen om ze terug te pakken, ik vind het heerlijke televisie maar allemachtig, als je oud en wijs genoeg bent om een huis te kopen of huren en om te stemmen, dan kun je toch ook gewoon de ergernissen die zich nou eenmaal voordoen als je andere mensen in je omgeving hebt op een volwassen manier oplossen?
maura schreef:bruintje123 schreef:Ook van MDH, van Rijkswaterstaat eens vragen om een bijdrage aan de omheining.
Als je bereid bent een geldboete van de eerste categorie te betalen dan is dat inderdaad een goed idee. Maar als je geen boete wilt krijgen moet je je, net als iedereen in dit land, gewoon houden aan artikel 459 van het wetboek van strafrecht. Weliswaar is de term 'vee' niet langer nader gespecificeerd in dit artikel, maar er zal geen rechter besluiten dat jouw paarden niet onder 'vee' vallen. Net zomin als dat een rechter zal bepalen dat katten (of honden) wel onder 'vee' vallen.
Verder zal Rijkswaterstaat niet bijdragen aan iemands omheining omdat het Rijkswaterstaat een biet zal zijn of er paarden op de weg lopen. Als er vee op een weg loopt komt de politie, al dan niet met RWS samen, en dan wordt dat vee gevangen en achter de dichtstbijzijnde omheining gezet. Als dat niet kan en de veiligheid in het geding is, wordt het vee afgeschoten. Alle gevolgschade wordt verhaald op de eigenaar van de loslopende dieren. En als die eigenaar het vee niet achter een deugdelijke omheining hield, waardoor het eigen schuld was dat ze de weg op liepen, gaat de verzekering van die eigenaar geen cent betalen. Als je per se een bijdrage in de kosten van je omheining wilt en je heel erg goed kunt argumenteren kun je eens een balletje opgooien bij je verzekering, maar het idee om Rijkswaterstaat te vragen is alleen maar een toevoeging aan de lange, lange rij van nonsens die in dit topic al de revue is gepasseerd.
Er is nooit een wet geweest die loslopende katten verbiedt en er zal nooit zo'n wet komen. Om een aantal redenen, maar ik zal er een paar noemen. Loslopende katten veroorzaken geen problemen op dusdanig grote schaal dat de veiligheid in het geding komt of er kans bestaat op serieuze economische gevolgen. Loslopende katten hebben ook geen significante invloed op natuurwaarden of op populaties van kwetsbare of bedreigde diersoorten. Katten zijn nog altijd nachtactieve jagers en bovendien opportunisten. Ze verschalken echt wel eens een vogel, maar als het te moeilijk wordt haken ze af. Te moeilijk is een vogel die ze te snel af is of die te hard terugvecht. Jonge vogels zijn inderdaad kwetsbaar, maar die hebben meer te duchten van andere vogels dan van katten. Uit het project 'wat vangt de kat' van Vroege Vogels en waarneming.nl blijkt dat vogels minder dan 10% uitmaken van de prooien van Nederlandse huiskatten. Ze jagen, heel traditioneel, vooral op muizen.
Een andere reden dat er nooit een wet zal komen die loslopende katten verbiedt, is dat de problematiek die daarmee gepaard gaat zich voordoet op zeer lokaal niveau. En Den Haag is er niet voor lokaal niveau. Dat heeft dat Tilburgse raadslid alvast goed begrepen, vandaar dat hij met dit onderwerp komt in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. Maar ook een gemeente zal zich niet zomaar de vingers branden aan een wijziging of uitbreiding van de plaatselijke verordening voor een probleem dat uiteindelijk slechts op straat- of buurtniveau speelt en bovendien niet continu speelt. Voor die problemen zijn er instrumenten als wijkagenten en mediation.
Tot slot noem ik de uitvoeringskosten, administratie en handhaving. Die staan allemaal, ook op gemeentelijke niveau, in geen enkele verhouding tot de omvang van het probleem.
Het echte probleem zit hem volgens mij niet in die katten. En ook niet in 'de katteneigenaar' of 'de hondeneigenaar'. Het probleem zit hem in de manier waarop mensen met elkaar omgaan. We leven in een land waar het voor mensen kennelijk een minder grote drempel is om meester Visser of Patty Brard te bellen als ze ruzie met de buren hebben dan om bij elkaar te gaan zitten en het samen op te lossen. Ik snap daar werkelijk he-le-maal niets van. Begrijp me niet verkeerd, ik vind mr. Visser een zeer capabele man en bewonder zijn vermogen om door te dringen tot de meer eigenaardige medemens. En met Patty Brard zou ik best eens een middagje in de kroeg willen zitten, volgens mij heeft ze mooie verhalen te vertellen en kun je ook goed met haar lachen. Maar je dag in dag uit kapot ergeren aan de buren, op internet je beklag doen over hun kat, hun hond, hun kind, de meest idiote acties verzinnen om ze terug te pakken, ik vind het heerlijke televisie maar allemachtig, als je oud en wijs genoeg bent om een huis te kopen of huren en om te stemmen, dan kun je toch ook gewoon de ergernissen die zich nou eenmaal voordoen als je andere mensen in je omgeving hebt op een volwassen manier oplossen?
bruintje123 schreef:Maura.
Met he bericht eens. Behalve op het stukje van mij.
Dat samen geschreven met een ander bewust overtrokken was om wel duidelijk te maken dat roepen wil je geen kat in de tuin dan maak je zelf de boel maar af.
Dat is de omgedraaide wereld.
Zou er hier Iemand aan de deur komen dat mijn honden of paarden overlast veroorzaken zou ik het schaamrood op de kaken hebben en het op gaan lossen.
Uiteraard op mijn kosten want het zijn mijn dieren. Ik zal niet als antwoord geven tegen de buurman. Betaal jij maar voor de overlast die ik veroorzaak.
En dat is precies wel wat enkele katten liefhebbers hier wel zeggen.
Meerdere malen.
En ja dat zijn dan klantjes rijdende rechter.
Jammer dat het zo moet. Dat zeker.
bruintje123 schreef:Maura.
Zou er hier Iemand aan de deur komen dat mijn honden of paarden overlast veroorzaken zou ik het schaamrood op de kaken hebben en het op gaan lossen.
Uiteraard op mijn kosten want het zijn mijn dieren. Ik zal niet als antwoord geven tegen de buurman. Betaal jij maar voor de overlast die ik veroorzaak.
En dat is precies wel wat enkele katten liefhebbers hier wel zeggen.
Meerdere malen.
En ja dat zijn dan klantjes rijdende rechter.
Jammer dat het zo moet. Dat zeker.
maura schreef:Bruintje, het is me best duidelijk dat dat overtrokken was. Ik ben daar expres zo serieus op ingegaan omdat ook bewust overtrokken reacties in mijn beleving niet erg volwassen zijn. Kijk, dat iemand bij voorbaat al volledig de hakken in het zand zet en zonder verdere context roept dat iemand die geen katten van anderen in de tuin wil hebben, dan die tuin maar moet afzetten, stelt zich niet echt open-minded en volwassen op. Dat je het daar niet mee eens bent, begrijp ik volledig. Maar in mijn ervaring gaan mensen zich niet opeens wel open-minded en volwassen opstellen als je ze belachelijk gaat maken. En dat doe je door gechargeerde vergelijkingen te maken. Hartstikke begrijpelijk, maar gewoon niet constructief. Dat zie je door dit hele topic heen en dat moet iedereen natuurlijk gewoon zelf weten. Het is maar Bokt en een beetje stangen vinden mensen soms ook gewoon leuk. Maar in het echte leven kun je het misschien beter anders aanpakken (en wellicht doe je dat ook hoor, dat weet ik verder niet).
Hetzelfde geldt voor M_D_H. Dat begrijp ik ook, echt. Het lijkt me nogal een teleurstelling om na een verhuizing, dat geeft toch altijd een hoop stress, binnen een paar weken gedoe te hebben met de buren omdat hun katten voortdurend bij je binnen zitten. Echt niet leuk. Maar zo'n kat 'zwemles geven in de sloot' is geen volwassen reactie. Gewoon niet. Begrijpelijk, absoluut, Je schrikt je de blubber als er opeens een kat achter je eigen huisdier aanzit. Ik wil ook niet beweren dat mij nooit zoiets is overkomen of zou kunnen overkomen. Maar wat ik lees, is geklaag over 'Poekie' op een toon die mij niet het gevoel geeft dat er nog veel ruimte is om rustig het gesprek aan te gaan.
Ik lees ook dat de eigenaar van die kat heeft gezegd dat de egel niet los in huis moest lopen of iets in die trant. Totale onzin natuurlijk, maar het is nogal een verschil of dat gezegd is direct nadat de kat in kwestie zeiknat en bloedend thuis is gekomen of een paar dagen later, met een kop koffie erbij. Het maakt ook nogal uit of de indruk is gewekt dat het eigenlijk de bedoeling was om de kat meteen helemaal te verdrinken, of dat je het zelf ook heel vervelend vindt om zo'n dier pijn te zien hebben. Met emoties valt niet volwassen te praten. Emoties moet je erkennen en kalmeren, daarna kun je aan de slag met een oplossing.
In een situatie die zo kort na een verhuizing zo hoog oploopt, zou ik bij de gemeente mediation vragen. Je kunt ook Patty bellen, uiteindelijk wordt het probleem meestal netjes opgelost en het resultaat telt. Wat mij daar vaak bij opvalt, is dat de situatie heel snel verbetert als mensen elkaar een beetje leren kennen en leren begrijpen waar de emoties van de ander vandaan komen. Het zal waarschijnlijk geen vriendschap voor het leven worden, maar je woongenot zal er vermoedelijk wel flink op vooruit gaan. En als jij nou net die ene buur te pakken hebt die volledig sociaal gestoord is, ook zonder professionele begeleiding geen interesse kan opbrengen voor een ander en er met volle overtuiging voor kiest om katten te houden zonder enige actie te willen ondernemen voor de veiligheid van die dieren, dan helpt zo'n mediation traject je in elk geval doordat je dan bekend bent bij de gemeente en de wijkagent bij een volgend incident snel zal reageren en mogelijk de kat in kwestie in beslag zal nemen.