'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 10:58

Ik weet niet met welke methode jij ervaring hebt opgedaan, maar zowel onze Shar Pei, als onze HR hond hebben basis gehoorzaamheid gedaan met de nadruk op belonen (stem, voer, spelen). Een goede hondenschool stemt de methode af op de combinatie van eigenaar+hond. Ik vind wel dat elke hond, ongeacht ras, een aantal basisprincipes moet kunnen leren, zoals het negeren van andere honden. En eigenlijk denk ik dat naast het trainen van de honden, het overbrengen van kennis aan eigenaren d.m.v. theorielessen misschien wel nóg belangrijker is, alsmede het leren herkennen en interpreteren van signalen van jouw én andermans honden.

En ik ben me ervan bewust dat HR rassen op veel hondenscholen geweigerd worden, terwijl júist die de training zo goed kunnen gebruiken! Daar mag de overheid dan ook zeker iets aan gaan doen en lijkt me een stuk haalbaarder dan het uitvoeren van dagelijkse controles in alle losloopgebieden die we in Nederland hebben.

Edit; en stel nou dat je liever zelf thuis traint met je hond, dan kun je misschien wel inschrijven voor alleen het examen? Het examen vindt ook plaats in een groep, dus dan kun je meteen bewijzen dat jouw hond inderdaad normaal reageert op andere honden en mensen. Het gaat er tenslotte om de rotte appels eruit te halen, dat zie je snel genoeg.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:01

stel een algeheel muilkorf gebod in,voor alle honden >15 kilo ,en wil je van dat gebod afkomen moet je een soort MAG cursus met je hond doen,in ieder geval een theorie en praktijk examen waarin je een bewijs ontvangt dat jij verantwoordelijk met je hond omgaat en je hond maatschappelijk aanvaardbaar gedrag heeft.

lijkt mij een hele faire deal :)
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 27-02-17 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Re: 'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:02

Geen slecht plan Kimmie. :j

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:02

Een goede instructeur behandelt elke hond als een individu, niet met een 'methode' per ras. Het lijkt me net een goede opvoeding voor elke hond om met veel verschillende types honden in contact te komen. Anderzijds kan ik het me best voorstellen dat hondenscholen leeglopen als er veel honden van een bepaald type komen. Blijft lastig.
Nu vind ik wel dat er een levensgroot verschil is tussen pitbull en aanverwanten en herders. De eerste zijn generaties lang geslecteerd op hard te kunnen vechten, herders zijn geselecteerd om met een kudde dieren te werken en in geval van nood de boel te verdedigen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:04

ik ben dan zelf eerder voorstander van een verplichte test voor alle honden op 1 en 3 jarige leeftijd en de mogelijkheid om deze opnieuw te doen na een cursus gericht op het probleem wat te zien was tijdens de test... scoort je hond niet voldoende op bijvoorbeeld honden, dan mag hij niet loslopen. scoort hij niet goed op mensen moet hij met een muilkorf etc. En dan van te voren geen verplichte puppy cursus etc, maar de eigenaar de keus geven.

De meeste hondenscholen werken tegenwoordig inderdaad met belonen, maar toch hebben ze er een tijdsdruk op. Deze les MOET de hond zitten. tja, mijn hond heeft bijvoorbeeld iets meer tijd nodig voor die oefening en raakt dan gefrustreerd. of dat mijn hond al kan zitten en de rest nog niet. Tja, ik ga mijn hond dan echt niet honderd keer laten zitten tijdens die les... Veel hondenscholen zien caesar milan nog altijd als een god, nou... die man heeft zijn goede kanten, maar hoeft echt niet met mijn honden te komen werken.

Ook willen nog heel veel hondenscholen dat puppy speelkwartier behouden... nou... nee! mijn hond mag niet met andere honden spelen. Mijn hond moet te negeren. Als ze wilt spelen heeft ze thuis nog een hele roedel honden waar ze dat mee mag doen, maar onbekende honden blijft ze vanaf.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:12

kimmie261 schreef:
stel een algeheel muilkorf gebod in,voor alle honden >15 kilo ,en wil je van dat gebod afkomen moet je een soort MAG cursus met je hond doen,in ieder geval een theorie en praktijk examen waarin je een bewijs ontvangt dat jij verantwoordelijk met je hond omgaat en je hond maatschappelijk aanvaardbaar gedrag heeft.

Bijvoorbeeld, al zou ik liever zien dat iedereen verplicht wordt zich te laten scholen/toetsen. Lijkt me geen overbodige luxe en het dwingt mensen zich actief in te zetten voor hun hond -ook de kleine keffertjes-, waardoor er gelijk beter wordt nagedacht over de aanschaf. Maar, ik zou bovenstaande ook zeker kunnen accepteren.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:24

Laatst bijgewerkt door mika11 op 27-02-17 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:27

StonedRomy schreef:
Ook willen nog heel veel hondenscholen dat puppy speelkwartier behouden... nou... nee! mijn hond mag niet met andere honden spelen. Mijn hond moet te negeren. Als ze wilt spelen heeft ze thuis nog een hele roedel honden waar ze dat mee mag doen, maar onbekende honden blijft ze vanaf.

Speelkwartiertje is toch om de honden sociaal te maken en hen hondentaal te leren, hen te leren om te gaan met andere honden van allerlei soorten.
Als een hond niet gewend is aan vreemde honden kom je al gemakkelijk in het scenario van 'die labrador kwam naar mijn hond en die verdedigde zich' of 'die chichuahua is begonnen'.
Als je meerdere honden hebt is het nog belangrijker dat ze sociaal zijn, omdat ze van nature de neiging hebben mekaar te beschermen.
Dus laat dat speelkwartierje maar bestaan, vaak leren ze daar belangrijker dingen dan in de rest van de cursus (en de baasjes ook, door de honden te observeren).

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:30

Sclimpre schreef:
StonedRomy schreef:

Speelkwartiertje is toch om de honden sociaal te maken en hen hondentaal te leren, hen te leren om te gaan met andere honden van allerlei soorten.
Als een hond niet gewend is aan vreemde honden kom je al gemakkelijk in het scenario van 'die labrador kwam naar mijn hond en die verdedigde zich' of 'die chichuahua is begonnen'.
Als je meerdere honden hebt is het nog belangrijker dat ze sociaal zijn, omdat ze van nature de neiging hebben mekaar te beschermen.
Dus laat dat speelkwartierje maar bestaan, vaak leren ze daar belangrijker dingen dan in de rest van de cursus (en de baasjes ook, door de honden te observeren).

spelgedrag kan enorm snel omslaan tot vechten en ik wil gewoon dat mijn hond andere honden leert te negeren. Bij deze hond is het mij heel goed gelukt en toch kent ze ook hondengedrag. ze moet gewoon naast mij staan of nog liever zitten als er een andere hond onze kant op komt. en mijn honden beschermen elkaar echt niet. Naja, als er een iets spannendere situatie dreigt te ontstaan komt mijn reu even langsrennen en komt tussen ze in staan, maar gaat vervolgens met de andere hond spelen. Mijn akita en shiba moeten buiten het huis gewoon op mij gericht zijn de andere honden negeren. Werkt voor het ras wat ik heb zo veel beter.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:31

kimmie261 schreef:

MAGcursus vind ik dan weer echt helemaal niks. Er zijn een hoop honden die daar niet doorheen komen terwijl ze in het dagelijks leven prima functioneren. Liever een test met focus op de baas, waarbij je als baas leert om goed op signalen te reageren, verantwoordelijk te zijn enz.
Dan red je het ook niet met "ja en amen", want je zal vaardigheden moeten tonen. Filmpjes inschatten, soort van gevaarherkenning bij het rij-examen combineren met een praktijk test. En zelf je hondenschool kiezen (dus ook je eigen methode, mijn hond zal niet goed functioneren op een dominantietheorie terwijl een ander er wellicht bij zweert) met daarbij wel de kanttekening dat alle honden naar een hondenschool in de buurt moeten kunnen.

EDIT: vergelijkbaar met wat Zwitserland dus heeft, dat lijkt me een prima methode. Daaraan gekoppeld zou ik zijn voor een databank om bijtincidenten te registreren en daarnaast ook goede wetgeving hoe om te gaan met bijtincidenten (voor politie en gemeente dus). En een goede hulp voor honden die gebeten zijn en hun baas.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:33

Sclimpre schreef:
StonedRomy schreef:

Ik heb nog nooit ergens zoveel spijt van gehad als dat speelkwartiertje. Mijn oudste hond pakte dit spelkwartier van een berg puppies bij elkaar niet goed op en is daar al sociaal onvaardig geworden. Ik heb het nog een beetje in betere banen kunnen leiden door haar voortaan uit dat speelkwartier te houden en alleen nog te spelen met sociale honden die wel al weten hoe het werkt. Maar daar zijn de eerste problemen ontstaan zover ik nu terug kan zien. Nadat ze behoorlijk heftig gebeten werd (door een HR hond overigens, dus ik heb aan beide kanten van de lijn gestaan :) ) is zij echt een angstbijter geworden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:35

Dat verplichte gespeel ben ik ook niet voor. Die van mij vermaken zich prima met elkaar, naast dat ze op mij/ons gericht moeten zijn. Naast elkaar hebben ze een paar vaste vriendjes (groot en klein) met wie we regelmatig samen lopen, met onze toestemming.

@ Barbet bedankt voor de link van Zwitserland, het kán dus wel en we hoeven het wiel niet helemaal opnieuw uit te vinden.

@ secricible precies, situaties leren inschatten, vaardigheden ontwikkelen en tonen en een hondenschool die bij eigenaar+hond pas. Laat ze maar een pasje uitgeven zoals het rijbewijs dat na zo veel tijd opgewaardeerd moet worden met een nieuwe cursus en examen. Kan nog extra geld opleveren ook, al die cursussen en pasjes. En met centrale registratie is zoiets veel makkelijker bij te houden dan een muilkorfplicht die toch niet gecontroleerd kan worden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:38

Sonja89 schreef:
Diablo, het gaat er natuurlijk om welk gedrag eigenaar en hond tijdens zo'n cursus laten ZIEN, niet wat er wordt gezegd. Je kunt niet ontkennen dat een goede basisopvoeding (en dat de hond en eigenaar dan ook slagen voor het examen) bijdragen aan minder ongewenst gedrag.

Jij noemt ze gewoon gevaarlijk voor andere honden, ik ervaar dagelijks anders als onze ongecastreerde reu op de grond gaat liggen voor het dwergkeesje en de JR van onze buren. Dat er vreselijke incidenten zijn ontken ik niet, maar ik vind het heel vervelend dat iedereen over een kam geschoren wordt m.b.t. dit onderwerp, net alsof we allemaal een stel asociale beesten zijn met moordwapens.

Maar wat wil je dan? Dat iedere hond apart bekeken wordt? Dat is simpelweg niet haalbaar. Bovendien, het onvoorspelbare zit in deze rassen. Bijna alle eigenaren van honden die incidenten hebben veroorzaakt, zeggen dat hond dit nog nooit eerder heeft gedaan en dat ze niet begrijpen waar het vandaan komt. De raseigenschappen worden gewoon keihard ontkend en daarom ben ik zo blij dat er eindelijk eens wat gebeurt, om deze mensen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:40

oomens schreef:
Grappig trouwens dat het probleem hier opvallend dichtbij de van alle kanten belachelijk genoemde oplossing van HC ligt ('geef iedereen een wapen om zich te verdedigen tegen de levensgevaarlijke honden van een ander'). Laat heel mooi zien hoe wapenwedlopen ontstaan.

Nog 'grappiger' is dat de onschuldige hr hond zich moeten kunnen verdedigen tegen een tasrat en een onschuldige mens op straat dit niet zou mogen.

Telkenmale wordt hier, bewust?, genegeerd dat de crux ernstige bijtenincidenten bij MENSEN in de openbare ruimte is.
Dat is simpelweg onacceptabel.
Daarbij gaat het om schrikbarende aantallen.
Kortom; bescherm tegen serieuze bijtincidenten of we doen het zelf.

@moderators: Laat mijn hoofdletters STAAN svp. Ik heb geen accenten op dit toestenbord en dit geeft zwaartepunt aan net als in normaal taalgebruik.
Als jullie dat niet kunnen laten, geef me dan maar weer een pw en ban.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 27-02-17 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:42

Als het nog niet lukt om een groepje puppies zonder ongelukken met elkaar te laten spelen, terwijl er per pup 1 begeleider bij is + nog een instructeur voor de groep, hoe kan het dan ooit lukken met volwassen honden?
Uiteraard is het niet de bedoeling de pups op een omheind veldje los te laten terwijl de geleiders in de kantine zitten, maar moet iedereen bij de pups blijven. Als een pup vervelend doet en de baas grijpt niet in, dan lijkt het me logisch dat de instructeur dan zegt wat er moet gebeuren.
Dat lijkt me nu net de kern van het probleem: honden die afgeschermd worden van alle andere honden en mensen. Op het moment dat er dan per ongeluk toch contact ontstaat, al is het door de fout van een ander, dan gaat het mis omdat de hond dan plots in een situatie zit die helemaal onbekend is voor hem.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 27-02-17 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:42

kimmie261 schreef:

Daar kan ik me ook wel in vinden, behalve dat ik liever de muilkorf niet af zou zien. Vanaf welke leeftijd zou jij de test willen zien?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:43

StonedRomy schreef:
ik ben dan zelf eerder voorstander van een verplichte test voor alle honden op 1 en 3 jarige leeftijd en de mogelijkheid om deze opnieuw te doen na een cursus gericht op het probleem wat te zien was tijdens de test... scoort je hond niet voldoende op bijvoorbeeld honden, dan mag hij niet loslopen. scoort hij niet goed op mensen moet hij met een muilkorf etc. En dan van te voren geen verplichte puppy cursus etc, maar de eigenaar de keus geven.

Waarom geen muilkorf als hij niet scoort op honden? Dat is nou net het probleem, dat ze andere honden doodbijten.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:44

Sclimpre schreef:
StonedRomy schreef:

Als ze jong zijn misschien nog, maar als ze ouder worden, moet je dat niet willen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:45

Sonja89 schreef:
Dat verplichte gespeel ben ik ook niet voor. Die van mij vermaken zich prima met elkaar, naast dat ze op mij/ons gericht moeten zijn. Naast elkaar hebben ze een paar vaste vriendjes (groot en klein) met wie we regelmatig samen lopen, met onze toestemming.

@ Barbet bedankt voor de link van Zwitserland, het kán dus wel en we hoeven het wiel niet helemaal opnieuw uit te vinden.

@ secricible precies, situaties leren inschatten, vaardigheden ontwikkelen en tonen en een hondenschool die bij eigenaar+hond pas. Laat ze maar een pasje uitgeven zoals het rijbewijs dat na zo veel tijd opgewaardeerd moet worden met een nieuwe cursus en examen. Kan nog extra geld opleveren ook, al die cursussen en pasjes. En met centrale registratie is zoiets veel makkelijker bij te houden dan een muilkorfplicht die toch niet gecontroleerd kan worden.

En die extra kosten kunnen ook weer een extra belemmering zijn om te kiezen voor HR-rassen, wat ik toe zou juichen. Nogmaals: ik spreek alleen voor de akita, maar een hoop mensen met een broodfokhondje kiezen daarvoor omdat ze weinig geld uit willen geven. Juist de broodfokhonden hebben de neiging sneller agressief te worden bij dit soort honden. Een pasje zou ik voor zijn.

Sclimpre, dat zou ik met je eens zijn, ware het niet dat je met allemaal onervaren begeleiders loopt die allemaal iets anders goed vinden. En allemaal pups van verschillende maten, dus een chihuahuapup met een deense dog pup waarbij de chihuahuapup-eigenaar een snuffel van de deense dog pup al eng vind en begint te piepen, enz. En in mijn geval stond er (achteraf besef ik me dat) een trainer op die er ook geen ervaring mee had hoe ze met te opdringerige pups om moest gaan. Mijn pup was opdringerig en heeft uiteindelijk geleerd met volwassen honden hoe ze zich moest gedragen. Niet met puppies waar ze alleen maar winstsucces bij had als grootste en meest massieve pup van de groep. En een instructeur die je alleen in liet grijpen door je pup uit de groep te halen en weer los te laten zodat hij als een blok weer zich in de groep kon storten en weer winstsucces had -O-
Laatst bijgewerkt door secricible op 27-02-17 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:46

Sclimpre schreef:
Als het nog niet lukt om een groepje puppies zonder ongelukken met elkaar te laten spelen, terwijl er per pup 1 begeleider bij is + nog een instructeur voor de groep, hoe kan het dan ooit lukken met volwassen honden?
Uiteraard is het niet de bedoeling de pups op een omheind veldje los te laten terwijl de geleiders in de kantine zitten, maar moet iedereen bij de pups blijven. Als een pup vervelend doet en de baas grijpt niet in, dan lijkt het me logisch dat de instructeur dan zegt wat er moet gebeuren.

Mijn andere honden konden als puppy ook gewoon goed spelen met andere honden, maar werden allemaal aangevallen door andere honden als ze aan het spelen waren.

Een trainingsveld is een plek om te trainen, niet om te spelen. op het veld moeten ze gewoon serieus bezig zijn en zo kan iedereen ook bezig zijn met zijn hond op de manier dat die persoon dat wilt. voor mij is dat dus het compleet negeren van andere honden. Gewoon het bestaan ontkennen.

ik zeg niet dat mijn puppy's het niet kunnen hoor, maar ik wil het gewoon niet en ik vertrouw de andere honden niet genoeg.

Diablo of een muilkorf. maakt mij helemaal niets uit. Gaat er gewoon om dat er dan met een gedragsspecialist gekeken wordt wat het beste werkt bij die hond en dat dat op een soort pasje komt te staan en geregistreerd wordt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:46

secricible schreef:
MAGcursus vind ik dan weer echt helemaal niks. Er zijn een hoop honden die daar niet doorheen komen terwijl ze in het dagelijks leven prima functioneren. Liever een test met focus op de baas, waarbij je als baas leert om goed op signalen te reageren, verantwoordelijk te zijn enz.
.

EDIT: vergelijkbaar met wat Zwitserland dus heeft, dat lijkt me een prima methode. Daaraan gekoppeld zou ik zijn voor een databank om bijtincidenten te registreren en daarnaast ook goede wetgeving hoe om te gaan met bijtincidenten (voor politie en gemeente dus). En een goede hulp voor honden die gebeten zijn en hun baas.

daarom schreef ik ook een soort MAG cursus..

laten we het dan maar letterlijk nemen en Maatschappelijk Aanvaardbaar Gedrags examen,wat bestaat uit theoretische kennis + een praktijk examen.

zoiets als in zwitserland dus +:)+

lijkt mij een prima uitvoerbaar en ook nog eens een heel goed controleerbaar...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:47

Sclimpre schreef:

Dat is het hem nou net. Bepaalde rassen zijn nou eenmaal niet sociaal naar andere honden toe. Dat moet je niet af willen dwingen.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:49

Diablo schreef:
Sclimpre schreef:

Dat is het hem nou net. Bepaalde rassen zijn nou eenmaal niet sociaal naar andere honden toe. Dat moet je niet af willen dwingen.

Inderdaad en net met die rassen moet je ze gewoon leren om ze te negeren. Echt wat die van mij allemaal al heeft meegemaakt en dan blijft ze nog gewoon naast mij zitten. *D
ook aan de lange lijn loopt ze tussen een groep van 17 honden en weet ze ze gewoon te negeren. Ik kan haar sandwichen tussen twee honden die ze niet kent en dan nog zal ze gewoon voor zich uit blijven kijken ( of naar mij ) en doet ze niets. Gewoon door haar vanaf 8 weken aan te leren dat andere honden geen reactie mogen opwekken bij haar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:50

kimmie261 schreef:

Realiseer je dan wel dat dit gecontroleerd moet worden?
Dat de hond en de baas daarvoor en identiteitbewijs en het certificaat bij zich moeten hebben.

Enneh is dat fair voor de niet eigenaars?
Het geef geen veiligheidsgevoel want is die ongemuilkorfde hond vermoedelijk* veilig of van iemand die de regels negeert?

* het is een inschatting over toekomstig gedrag en door wie???
Dat adresseert dus een belangrijk aspect niet.

Vraag je eens af wat fair is voor de onschuldige niet hondeneigenaars die recht hebben om van de openbare ruimte gebruik te maken.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 27-02-17 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 11:51

In de auto vraag ik me ook niet bij iedere chauffeur af of diegene een rijbewijs heeft of dat hij zonder rijbewijs in de auto stapt. Maar ik zou daarbij ook van mening zijn dat je pas een hond mag kopen als je dat certificaat hebt :) Verzekeringen kunnen daar ook aan gekoppeld zijn. Net als bij een auto.
Laatst bijgewerkt door secricible op 27-02-17 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt