Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kimmie261 schreef:stel een algeheel muilkorf gebod in,voor alle honden >15 kilo ,en wil je van dat gebod afkomen moet je een soort MAG cursus met je hond doen,in ieder geval een theorie en praktijk examen waarin je een bewijs ontvangt dat jij verantwoordelijk met je hond omgaat en je hond maatschappelijk aanvaardbaar gedrag heeft.
lijkt mij een hele faire deal
StonedRomy schreef:Ook willen nog heel veel hondenscholen dat puppy speelkwartier behouden... nou... nee! mijn hond mag niet met andere honden spelen. Mijn hond moet te negeren. Als ze wilt spelen heeft ze thuis nog een hele roedel honden waar ze dat mee mag doen, maar onbekende honden blijft ze vanaf.
Sclimpre schreef:StonedRomy schreef:Ook willen nog heel veel hondenscholen dat puppy speelkwartier behouden... nou... nee! mijn hond mag niet met andere honden spelen. Mijn hond moet te negeren. Als ze wilt spelen heeft ze thuis nog een hele roedel honden waar ze dat mee mag doen, maar onbekende honden blijft ze vanaf.
Speelkwartiertje is toch om de honden sociaal te maken en hen hondentaal te leren, hen te leren om te gaan met andere honden van allerlei soorten.
Als een hond niet gewend is aan vreemde honden kom je al gemakkelijk in het scenario van 'die labrador kwam naar mijn hond en die verdedigde zich' of 'die chichuahua is begonnen'.
Als je meerdere honden hebt is het nog belangrijker dat ze sociaal zijn, omdat ze van nature de neiging hebben mekaar te beschermen.
Dus laat dat speelkwartierje maar bestaan, vaak leren ze daar belangrijker dingen dan in de rest van de cursus (en de baasjes ook, door de honden te observeren).
kimmie261 schreef:stel een algeheel muilkorf gebod in,voor alle honden >15 kilo ,en wil je van dat gebod afkomen moet je een soort MAG cursus met je hond doen,in ieder geval een theorie en praktijk examen waarin je een bewijs ontvangt dat jij verantwoordelijk met je hond omgaat en je hond maatschappelijk aanvaardbaar gedrag heeft.
Sclimpre schreef:StonedRomy schreef:Ook willen nog heel veel hondenscholen dat puppy speelkwartier behouden... nou... nee! mijn hond mag niet met andere honden spelen. Mijn hond moet te negeren. Als ze wilt spelen heeft ze thuis nog een hele roedel honden waar ze dat mee mag doen, maar onbekende honden blijft ze vanaf.
Speelkwartiertje is toch om de honden sociaal te maken en hen hondentaal te leren, hen te leren om te gaan met andere honden van allerlei soorten.
Als een hond niet gewend is aan vreemde honden kom je al gemakkelijk in het scenario van 'die labrador kwam naar mijn hond en die verdedigde zich' of 'die chichuahua is begonnen'.
Als je meerdere honden hebt is het nog belangrijker dat ze sociaal zijn, omdat ze van nature de neiging hebben mekaar te beschermen.
Dus laat dat speelkwartierje maar bestaan, vaak leren ze daar belangrijker dingen dan in de rest van de cursus (en de baasjes ook, door de honden te observeren).
Sonja89 schreef:Diablo, het gaat er natuurlijk om welk gedrag eigenaar en hond tijdens zo'n cursus laten ZIEN, niet wat er wordt gezegd. Je kunt niet ontkennen dat een goede basisopvoeding (en dat de hond en eigenaar dan ook slagen voor het examen) bijdragen aan minder ongewenst gedrag.
Jij noemt ze gewoon gevaarlijk voor andere honden, ik ervaar dagelijks anders als onze ongecastreerde reu op de grond gaat liggen voor het dwergkeesje en de JR van onze buren. Dat er vreselijke incidenten zijn ontken ik niet, maar ik vind het heel vervelend dat iedereen over een kam geschoren wordt m.b.t. dit onderwerp, net alsof we allemaal een stel asociale beesten zijn met moordwapens.
oomens schreef:Grappig trouwens dat het probleem hier opvallend dichtbij de van alle kanten belachelijk genoemde oplossing van HC ligt ('geef iedereen een wapen om zich te verdedigen tegen de levensgevaarlijke honden van een ander'). Laat heel mooi zien hoe wapenwedlopen ontstaan.
StonedRomy schreef:ik ben dan zelf eerder voorstander van een verplichte test voor alle honden op 1 en 3 jarige leeftijd en de mogelijkheid om deze opnieuw te doen na een cursus gericht op het probleem wat te zien was tijdens de test... scoort je hond niet voldoende op bijvoorbeeld honden, dan mag hij niet loslopen. scoort hij niet goed op mensen moet hij met een muilkorf etc. En dan van te voren geen verplichte puppy cursus etc, maar de eigenaar de keus geven.
Sonja89 schreef:Dat verplichte gespeel ben ik ook niet voor. Die van mij vermaken zich prima met elkaar, naast dat ze op mij/ons gericht moeten zijn. Naast elkaar hebben ze een paar vaste vriendjes (groot en klein) met wie we regelmatig samen lopen, met onze toestemming.
@ Barbet bedankt voor de link van Zwitserland, het kán dus wel en we hoeven het wiel niet helemaal opnieuw uit te vinden.
@ secricible precies, situaties leren inschatten, vaardigheden ontwikkelen en tonen en een hondenschool die bij eigenaar+hond pas. Laat ze maar een pasje uitgeven zoals het rijbewijs dat na zo veel tijd opgewaardeerd moet worden met een nieuwe cursus en examen. Kan nog extra geld opleveren ook, al die cursussen en pasjes. En met centrale registratie is zoiets veel makkelijker bij te houden dan een muilkorfplicht die toch niet gecontroleerd kan worden.
Sclimpre schreef:Als het nog niet lukt om een groepje puppies zonder ongelukken met elkaar te laten spelen, terwijl er per pup 1 begeleider bij is + nog een instructeur voor de groep, hoe kan het dan ooit lukken met volwassen honden?
Uiteraard is het niet de bedoeling de pups op een omheind veldje los te laten terwijl de geleiders in de kantine zitten, maar moet iedereen bij de pups blijven. Als een pup vervelend doet en de baas grijpt niet in, dan lijkt het me logisch dat de instructeur dan zegt wat er moet gebeuren.
secricible schreef:MAGcursus vind ik dan weer echt helemaal niks. Er zijn een hoop honden die daar niet doorheen komen terwijl ze in het dagelijks leven prima functioneren. Liever een test met focus op de baas, waarbij je als baas leert om goed op signalen te reageren, verantwoordelijk te zijn enz.
.
EDIT: vergelijkbaar met wat Zwitserland dus heeft, dat lijkt me een prima methode. Daaraan gekoppeld zou ik zijn voor een databank om bijtincidenten te registreren en daarnaast ook goede wetgeving hoe om te gaan met bijtincidenten (voor politie en gemeente dus). En een goede hulp voor honden die gebeten zijn en hun baas.
Sclimpre schreef:Als het nog niet lukt om een groepje puppies zonder ongelukken met elkaar te laten spelen, terwijl er per pup 1 begeleider bij is + nog een instructeur voor de groep, hoe kan het dan ooit lukken met volwassen honden?
Diablo schreef:Sclimpre schreef:Als het nog niet lukt om een groepje puppies zonder ongelukken met elkaar te laten spelen, terwijl er per pup 1 begeleider bij is + nog een instructeur voor de groep, hoe kan het dan ooit lukken met volwassen honden?
Dat is het hem nou net. Bepaalde rassen zijn nou eenmaal niet sociaal naar andere honden toe. Dat moet je niet af willen dwingen.