SeaWorld...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: SeaWorld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:10

Kaus en xMercury: hebben jullie beidde de link bekeken?

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 21:29

Jazeker, ik kan wel even een paar punten bij langsgaan waarbij ik van mening ben dat het gewoon goedpraterij is of waarbij een correctie gewoon niet nodig is. (Heb de docu er naast staan, en nee ik heb niks beters te doen :') )
Zoals de eerste correctie. Volgens mij dacht niemand hier dat de beelden beelden waren van de 911 oproepen. Duidelijk is te zien hoe de orka's gewoon rustig zwemmen. Geen ledematen in bekken of wat dan ook.En al helemaal het shot rond 1:09. Dat beeld is gewoon overduidelijk onderdeel van de show en geen 'there's a dead man in the pool' geval waar de 911 oproep over gaat.
Maar toch doet het document alsof het de bedoeling was van Blackfish om het wel zo te laten lijken.

Dan dat stuk van al die mensen die daar wel/niet werken. Dat weet ik niet. Maar daarbij word ik niet meer overtuigd door het document of de documentaire.

Punt op minuut 4:48. Is het relevant of de persoon in het water de trainer is die vertelt? Lijkt me niet. Er wordt niemand vermoord of wat dan ook, ze hadden elk beeld kunnen kiezen. Imo probeert Blackfish met dit beeld niemand te misleiden want er valt niks te misleiden.

Punt op minuut 8:24. Dat klopt inderdaad niet. Niet handig om te zeggen dat Tilikum haar arm heeft opgegeten. Maar maakt het het beter dat hij haar arm niet op at maar 'alleen' van haar lichaam rukte en haar lichaam tijden heeft bewaakt en bewaard?

Het punt van 10:12-14:02. Ik snap niet waarom dit punt überhaupt genoemd wordt want ik zie geen punt. Nergens wordt gezegd dat SeaWorld nog steeds orka's vangt. De beelden zijn overduidelijk jaren oud en er worden meerdere keren jaartallen genoemd tussen de 1970 en 1990.

Dat was het voor nu. :D

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:56

Of moeder en kind meteen na geboorte of later gescheiden worden. Dat is niet relevant. Pods blijven hun hele leven bij elkaar. Voor de moeder is het net zo verschrikkelijk om bij haar kind weggehaald te worden als dat jaren later versleept wordt naar een ander aquarium/bassin. Dus punt 38 gaat imo niet op.
De waarheid zal vast ergens in het midden liggen... maar seaworld is degene die er centjes mee verdiend. Natuurlijk praat deze orka's in gevangenschap goed. Kost ze miljoenen euro's als ze toegeven dat orka's in een tank geen natuurlijk gedrag vertonen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 22:58

Maartje1990 schreef:
Milkberry schreef:
Dolfinarium doet ook goede dingen. Sos dolfijn bijvoorbeeld. Maar sinds wanneer geeft goede doen een vrijbrief voor dieren opsluiten in kleine hokjes?

Dat beweerde ik ook niet. Maar je bestempelt ze alsof ze alleen maar "slecht slecht slecht" zijn.

Xmercury: seaworld heeft al in geen 35 jaar orcas uit het wild gehaald. Dat zal dan zeer waarschijnlijk ook een andere generatie mensen zijn geweest dan die er nu werken.

Je qoute letterlijk een stuk tekst waarin ik aangeef dat het dolfinarium niet alleen slechte dingen doet.
En vervolgens ben IK degene die ze bestempeld als alleen maar slecht. Ben ik de enige die dit even 2 keer moest lezen? XD

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:17

Milkbe
[quote="Maartje1990 schreef:
Milkberry schreef:
Dolfinarium doet ook goede dingen. Sos dolfijn bijvoorbeeld. Maar sinds wanneer geeft goede doen een vrijbrief voor dieren opsluiten in kleine hokjes?

Dat beweerde ik ook niet. Maar je bestempelt ze alsof ze alleen maar "slecht slecht slecht" zijn.

Xmercury: seaworld heeft al in geen 35 jaar orcas uit het wild gehaald. Dat zal dan zeer waarschijnlijk ook een andere generatie mensen zijn geweest dan die er nu werken.

Je qoute letterlijk een stuk tekst waarin ik aangeef dat het dolfinarium niet alleen slechte dingen doet.
En vervolgens ben IK degene die ze bestempeld als alleen maar slecht. Ben ik de enige die dit even 2 keer moest lezen? XD[/quote]

Ik bedoelde Seaworld want daar hadden we het over.

Milkberry schreef:
Of moeder en kind meteen na geboorte of later gescheiden worden. Dat is niet relevant. Pods blijven hun hele leven bij elkaar. Voor de moeder is het net zo verschrikkelijk om bij haar kind weggehaald te worden als dat jaren later versleept wordt naar een ander aquarium/bassin. Dus punt 38 gaat imo niet op.
De waarheid zal vast ergens in het midden liggen... maar seaworld is degene die er centjes mee verdiend. Natuurlijk praat deze orka's in gevangenschap goed. Kost ze miljoenen euro's als ze toegeven dat orka's in een tank geen natuurlijk gedrag vertonen.

Waar haal je dat vandaan? Dat is helemaal niet waar namelijk

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-16 23:31

Ik geloof niet dat je mijn post dan goed geinterpreteerd hebt. Let even op het woordje "ook" en bedenk dan wat ik daar waarschijnlijk mee heb willen aanduiden.

Dat onderzoek staat in het topic over het dolfinarium :)
Daar wordt ook het belang omschreven van familiebanden en het communiceren binnen een pod. Daar wordt bijvoorbeeld uitgelicht dat dolfijnen van verschillende pods elkaar niet eens "verstaan". Eigenlijk ook op de manier zoals wok verschillende talen gebruiken. De intentie is meestal wel duidelijk, maar een diepgaand gesprek voeren gaat niet.

Toen ik het onderzoek poste was je er al niet zo happig op om het onderzoek te lezen. Dus als je het niet erg vindt, ga ik dat onderzoek nu ook niet terug zoeken. Staat op de pc, ik lig in bed. En morgen gaat de festivalwekker vrij vroeg. Alvast een fijn weekend allemaal. Ik post weer mee als ik mijn tent weer levend uit ben gekropen.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 00:51

Ik weet welk onderzoek je bedoelt inderdaad. Nota bene SeaWorld vermeldt het op hun site := https://seaworld.org/en/animal-info/ani ... holocation

Maar goed, er staat ook van alles over het gedrag en bijvoorbeeld hun sterke familiebanden. Ze weten het allemaal wel, ze doen er alleen zo verdomd weinig mee -O-

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-16 06:51

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 07:42

over de ontkrachting van blackfish...

over operant conditioneren. ze geven aan dat de positive en negative reinforcement gebruiken en nooit punishment. ze onthouden dus wel eten. negative reinforcement is het onthouden van een "leuke" stimuli om bepaald gedrag te ontkrachten. of dit perdefinitie gebeurd door voer weet ik niet. ik kan me niet zo snel een andere negative reinforcement bedenken omdat ze niet anders gereinforced worden. daarnaast is punischment wel degelijk operant conditioneren. je hebt immer positive en negative punishment.

en zo zijn er nog een aantla dingen waar het om semantiek gaat en niet over de daadwerkelijke feiten. ik neem aan dat seaworl dit heft geschreven.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 11:38

De documentaire 'Keiko, the untold story' is trouwens een aanrader, over het rehabilitatietraject van Keiko (Free Willy).

Afbeelding
Toch heerlijk dat hij dit nog mee heeft kunnen maken. Keiko is de tweede van links met de slappe rugvin.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-16 12:03

Prachtige docu he! Die heb ik ook gezien. Deze week heb ik via YouTube 'Lolita, slave to entertainment' bekeken. Was ook weer interessant.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:15

Leuk stukje uit het boek 'Death at Seaworld' geschreven door David Kirby over de voorstanders van captivity. :)) :Y) Ik citeer:

'On the other side are aquarium and amusement park owners, managers and investors, current and former trainers and staff, industry trade associations, some scientists and veterinarians, and most government officials, especially those whose constituents benefit from having a large oceanarium in the area. They argue that captive whales serve to educate the public about wild whales, that the quality of life for captive orcas is superior to that in the ocean, and that whales in these collections receive world-class care, dine on “restaurant quality fish,” and are free from the worries of pollution and dwindling food supplies found in the wild. Captive orcas, they say, are simply better off. They are supported by millions of fans who spend billions of dollars each year on ticket sales, food, beer and merchandise at the parks.'

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 12:26

ik vind het wel mooi tot welke argumenten ze grijpen om dit maar in stand te houden. walvisachtige en dolfijnachtige zijn door de miljoenen jaren geevolueerd om in hun natuurlijke omgeving te functioneren. de natuur doet dusdanig haar werk dat de dieren "plezier" beleven in hun dagelijkse natuurlijke bezigheden. het opsluiten en stellen dat ze fantastische verzorgd worden en dat de dieren niks te kort komen geeft alleen gehoor aan de fysiologische behoeftes en geen mentale behoeftes. voor relatief "eenvoudige" dieren zoals paarden en honden is dat niet eens voldoende. laat staan voor dieren die een hogere mentale capaciteit hebben.

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 09:41

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 08:11

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:22

Bedankt voor het delen! Twee interessante stukken :j

Bumblehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 09:39

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:04

Net op het nieuws. Dolfinarium gaat minder dolfijnen houden. Ze gaan dolfijnen weg doen. Ben dan wel benieuwd waar die dolfijnen dan terecht komen..

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:16

Andere dolfinaria? :+ Of dat is toch wat het eerste bij mij opkomt.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:25

Daar ging ik ook van uit ja. Maar ik bedoelde meer: in welke dolfinaria

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 13:35

Had ik ook gehoord op de radio. Ik denk sowieso dat ze naar andere dolfinaria gaan

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 13:59

Tja echt een andere optie is er ook niet. Ik hoop trouwens dat er nog steeds 2 naar O'Barry gaan, ben benieuwd wat de resultaten daarvan zouden zijn :j

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 16:03

Dat hoop ik ook!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 19:56

Ik las op Facebook dat Tilikum weer mee doet in shows.... :n

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 05:49

Heb je dat stuk ook nog ergens? Ik kan er niks over vinden