Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-15 10:33

Ik volg al een tijdje, en was toen weer het topic vergeten. Inmiddels is de vaars geboren, en ik vind het een prachtig diertje!

Ben benieuwd hoe hoog het diertje gaat scoren en wat er uiteindelijk mee gebeurd.
Mijn hooiboer en naast gelegen buur heeft dit jaar ook veel mooie kalveren maar ook heel veel stiertjes. En helaas ook deze worden niet aangehouden, hij grapt nog wel eens dat ik er 1 gratis mag uitzoeken :D
Vaak blijven ze maar 2/3 weken en worden ze door andere opgefokt tot vlees en de hele mooie willen ze nog wel eens bekijken hoe dat uitpakt.

Maar wat ik me nou wel serieus altijd af vraag, waarom steekt een koe altijd z'n tong in de neus :+

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 08:37

*\o/* gisteren is er dan toch eindelijk een vaarskalfje geboren! Dus waarschijnlijk krijgt mairy toch nog n maatje.

Gisteren was zwartje ook al tochtig dat is een heel goed teken. Haar baarmoeder is dus mooi schoon. Ze is pas 3 weken aan de melk dus voorlopig insemineer ik haar nog niet. Wij insemineren de koeien pas als ze meer dan 80 dagen hebben gekalfd.

Ik zal nog een keer een uier foto maken. Want die is best mooi geworden.

Jaan81

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 10:24

Wat super dat zwartje zo goed gaat zeg! +:)+
Is het voor een koe trouwens moeilijker of zitten er voor de koe zelf bepaalde risico's aan vast bij zo'n embryotransplantatie?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 11:11

Jaan81 schreef:
Wat super dat zwartje zo goed gaat zeg! +:)+
Is het voor een koe trouwens moeilijker of zitten er voor de koe zelf bepaalde risico's aan vast bij zo'n embryotransplantatie?

Nee eigenlijk niet, er is alleen minder kans dat ze dragen dan bij een gewone inseminatie.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-15 11:13

Kletskousz schreef:
Ik volg al een tijdje, en was toen weer het topic vergeten. Inmiddels is de vaars geboren, en ik vind het een prachtig diertje!

Ben benieuwd hoe hoog het diertje gaat scoren en wat er uiteindelijk mee gebeurd.
Mijn hooiboer en naast gelegen buur heeft dit jaar ook veel mooie kalveren maar ook heel veel stiertjes. En helaas ook deze worden niet aangehouden, hij grapt nog wel eens dat ik er 1 gratis mag uitzoeken :D
Vaak blijven ze maar 2/3 weken en worden ze door andere opgefokt tot vlees en de hele mooie willen ze nog wel eens bekijken hoe dat uitpakt.

Maar wat ik me nou wel serieus altijd af vraag, waarom steekt een koe altijd z'n tong in de neus :+

Nou ik had er nooit zo over na gedacht haha maar ik denk dus het volgende, als een koe eet komt ie met zn neus in het voer en zn neus is nat. Dus daar zal wel wat aan blijven plakken en het 1 en het ander in komen te zitten. Dat zal wel kriebelen ofzo dus likken ze hem schoon. Denk ik

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 11:17

Wat fijn dat er een vaarsmaatje is voor Mairy *\o/*

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 17:52

Afbeelding
Nou de eerste zak brokjes zijn binnen. Eens kijken of ze hem op krijgt.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:11

Lekkerrr!

Hier is vanochtend vroeg een kalfje geboren, een vaarsje! :):) Ze heet Elin15 en doet t goed.

Een van de oudere kalfjes (+3mnd) is ineens niet fit. Wat traanoogden, oortjes niet volledig rechtop en verhoging. Verder geen diarree, navelontsteking en ze eet gewoon. Iemand een idee? De rest van haar groepje (staan met 6) ogen gewoon helemaal fit.
Ze zijn van het weekend van de melk gegaan, zou dat t kunnen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 18:40

@jaan81; hoe is haar ademhaling?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 19:34

Dacht indd ook meteen aan de longen. Met dat warme weer helemaal.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 19:43

Afbeelding
Zwartjeeee!

Afbeelding
Haar uier

Afbeelding
Vol

Afbeelding
En helemaal leeg..

Ze doet het eigenlijk helemaal super goed. Ben al een beetje aan het nadenken over met welke stier ik haar eens zal laten dekken als ze zo ver is.

Vandaag naar de veearts geweest om een afspraak te maken, volgende week dinsdag gaan we 15 koeien drachtig voelen, spannend dus. Verder word mairy onthoornt en we gaan bloedtappen bij het vaarskalf die het maatje van mairy moet worden.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 19:49

Wat vinden jullie nou eigenlijk allemaal van het nieuwe fosfaat 'quotum'?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 19:53

Persoonlijk een waardeloos iets.. Had dan gewoon het melkquotum gehouden.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:09

Kun je daar wat meer over vertellen? Heb er nog niks van gehoord. Gaat dat over het fosfaat gehalte in melk oid?

Zwartje ziet er schitterend uit. Ben ook benieuwd naar het andere vaars kalf! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 20:55

Mooi uier van zwartje!

Ik heb me er nog niet in verdiept, maar heb me al wel laten vertellen door de boer waar ik werk dat hij waarschijnlijk door dit fosfaatquotum niet mag uitbreiden, ook al heeft hij voldoende eigen grond en kan hij zelfs mest aanvoeren.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 21:17

Flux schreef:
Kun je daar wat meer over vertellen? Heb er nog niks van gehoord. Gaat dat over het fosfaat gehalte in melk oid?

Zwartje ziet er schitterend uit. Ben ook benieuwd naar het andere vaars kalf! :D

http://www.milkstory.nl/artikel/wat-bet ... eehouderij

Artikel met uitleg..

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:00

Dank voor de link!

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 22:31

Bedankt voor de link!

*Lol, ik zei melk, bedoelde natuurlijk mest haha :') Damn autocorrect

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:48

Wat leuk om te zien dat zwartje het ook zo goed doet! althans, voor zover ik kan zien, ik vind dat ze er vrolijk uitziet en een volle uier heeft. Maar ja, ik ben natuurlijk nog steeds best wel een leek ;)

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 11:37

mirriezz schreef:
Wat leuk om te zien dat zwartje het ook zo goed doet! althans, voor zover ik kan zien, ik vind dat ze er vrolijk uitziet en een volle uier heeft. Maar ja, ik ben natuurlijk nog steeds best wel een leek ;)

Haha goed gezien hoor, ze doet het echt prima. Ze blijft ook mooi in conditie en ze is vrolijk.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:59

lisaaahtjuuh schreef:

Ik denk, zoals het nu lijkt, dat wederom het effect niet ten gunste van de koe zal zijn. Dat wij genoodzaakt zijn om de koeien zoveel mogelijk te laten produceren om het bedrijf maar enigsinds gezond te houden. Dat koeien die minder produceren eerder opgeruimd zullen worden terwijl deze in een quotumloos tijdperk rustig door zouden kunnen lopen.
Eigenlijk alle dingen die de consument niet wilde......
We worden gedwongen keuzes te maken waar we niet per definitie achter staan....

Verder vind ik het TE zot dat alle europese landen nu vrolijk quotumloos gaan melken en Nederland weer eens zo nodig het braafste jongentje van de klas moet zijn.
Natuurlijk kan uitbreiden niet grenzeloos door gaan. Dat weet iedereen. Maar ik had toch meer gehoopt dat men vetrouwen zou hebben in alle huidige regels. De mest moet ook ergens heen allemaal.
(Niet dat ze daar in ons omliggende landen zo moeilijk over doen maar alla) Dierwelzijn moet in orde zijn, weidegang regels beperken de boel ook al wel, de bank moet ook nog mee doen.
Het idee dat we maar aan kunnen fokken en doen, dat was al belachelijk.

Dit is weer handel, papieren handel, een wassen neus...

Ik denk dat we eerdaags al gaan zien dat het aantal koeien wat voor de slacht word aangeboden hard gaat stijgen. Veel boeren hebben zoveel mogelijk aan gehouden in afwachting op wat komen ging. Nu maken ze hun rekensom......

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 12:27

Even een kleine update over Mairy.

Ze doet het super! Ze groeit hard en is mega vrolijk.

Ze eet al heel stoer haar brokjes

Afbeelding

En haar hooi

Afbeelding

Maar melk is toch het lekkerste

Afbeelding

Haar pootjes blijven alleen zo krom, mag toch wel hopen dat dat nog bij trekt..

Afbeelding

Morgen komt de veearts en word ze onthoornt en er word bloed getapt bij het andere vaarskalf.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 12:39

PardoesJessi schreef:
lisaaahtjuuh schreef:

Ik denk, zoals het nu lijkt, dat wederom het effect niet ten gunste van de koe zal zijn. Dat wij genoodzaakt zijn om de koeien zoveel mogelijk te laten produceren om het bedrijf maar enigsinds gezond te houden. Dat koeien die minder produceren eerder opgeruimd zullen worden terwijl deze in een quotumloos tijdperk rustig door zouden kunnen lopen.
Eigenlijk alle dingen die de consument niet wilde......
We worden gedwongen keuzes te maken waar we niet per definitie achter staan....

Verder vind ik het TE zot dat alle europese landen nu vrolijk quotumloos gaan melken en Nederland weer eens zo nodig het braafste jongentje van de klas moet zijn.
Natuurlijk kan uitbreiden niet grenzeloos door gaan. Dat weet iedereen. Maar ik had toch meer gehoopt dat men vetrouwen zou hebben in alle huidige regels. De mest moet ook ergens heen allemaal.
(Niet dat ze daar in ons omliggende landen zo moeilijk over doen maar alla) Dierwelzijn moet in orde zijn, weidegang regels beperken de boel ook al wel, de bank moet ook nog mee doen.
Het idee dat we maar aan kunnen fokken en doen, dat was al belachelijk.

Dit is weer handel, papieren handel, een wassen neus...

Ik denk dat we eerdaags al gaan zien dat het aantal koeien wat voor de slacht word aangeboden hard gaat stijgen. Veel boeren hebben zoveel mogelijk aan gehouden in afwachting op wat komen ging. Nu maken ze hun rekensom......

Helemaal mee eens en bovendien zie ik nu mijn droom van ooit een eigen bedrijf helemaal im duigen vallen. Het is zelfs zo dat de toekomst van ons bedrijf thuis onzeker is geworden. Vooral met de melkprijs van nu. De toekomst zal het leren maar ik zie het niet heel rooskleurig meer in.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 22:16

Ik Ben al bijna 2 jaar werkzaam in de melkveehouderij, maar wat houdt het bloedtappen in bij een kalf?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 08:33

othelloster schreef:
Ik Ben al bijna 2 jaar werkzaam in de melkveehouderij, maar wat houdt het bloedtappen in bij een kalf?

We tappen een bloedje van dat kalf om te kijken of ze vrij is van ibr. Als ze vrij is mag ze bij Mairy in het hok. Mairy moet perse vrij blijven van ibr omdat ze in de toekomst misschien geveild gaat worden of naar keuringen ect moet.