gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 17:20

Dan is het wel fijn dat ze binnen kunnen inderdaad, ook met oog op de vliegen op de wond.

Is er wel nog een stuk open zodat er frisse lucht bij kan? Teveel luchtvochtigheid en te weinig lucht is niet goed voor de longen..

Zo heb ik het. Koel, maar er kan ook frisse lucht bij.
Afbeelding

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:01

Eoweyn_x schreef:
Dan is het wel fijn dat ze binnen kunnen inderdaad, ook met oog op de vliegen op de wond.

Is er wel nog een stuk open zodat er frisse lucht bij kan? Teveel luchtvochtigheid en te weinig lucht is niet goed voor de longen..

Zo heb ik het. Koel, maar er kan ook frisse lucht bij.
[ Afbeelding ]

Ja hoor, er zijn stukken open!

nienke555

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 18:05

Morgen zal ik alleen de bovenkant bedekken :P

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:40

Het gaat niet lukken om ze morgen naar binnen te halen...

Ik ga de bodembedekking eruit halen, alleen een dun laagje zaagsel en kranten erin. Morgen ben ik niet thuis, dus zorg dat er een wit laken is en m'n moeder gaat af en toe bij ze kijken.
Vandaag hebben ze iig prima overleefd, alleen Kyra (volledig zwart) leek er wat meer last van te hebben dan Billy.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:51

Mijn baby's hebben vandaag gebruikt gemaakt van de koelelementen en lagen ietsje rustiger als normaal. Maar ze kwamen direct voor hun eten en leken verser geen last te hebben.... Pfieuww mama weer gerustgesteld voor vandaag :')

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:55

Hoihoi! :wave:

Als het mag meld ik mij hier graag!
Volgende week krijg ik voor het eerst 2 konijntjes, ben nog vrij onbekend met alles dus dacht misschien hebben jullie nog wat goede tips voor mij! :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:55

Welkom :D

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:56

snorremans schreef:
Hoihoi! :wave:

Als het mag meld ik mij hier graag!
Volgende week krijg ik voor het eerst 2 konijntjes, ben nog vrij onbekend met alles dus dacht misschien hebben jullie nog wat goede tips voor mij! :)

Welkom!

Wat voor verblijf krijgen ze? :)

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:00

Gezellig! :)

Ze gaan samen in een groot hok met boven verdieping en er komt een ren aan vast!

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:09

Wat zijn de geslachten van je nijntjes?

Fijn dat ze een ren krijgen! Verder: onbeperkt hooi, biks (Hope farms super trio, Science selective zijn goede soorten. Gemengd voer wordt afgeraden ivm selectief eten) en laten wennen aan verschillende groenten.

Ieder jaar enten tegen twee dodelijke ziektes. Meer info kun je oa op bunnybunch.nl lezen, dat is eeen goede site.

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:16

2 vrouwtjes, zusjes!

Onbeperkt hooi gaan ze zeker krijgen, heb mij er ook al over in gelezen dat biks beter is, dat gaan we dus halen!

Bedankt voor de site, nuttig!

Wat zijn nog leuke speeltjes voor nijntjes? en vinden ze een bak (onderkant kattenbak) met zand ook fijn?

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:22

Wat is trouwens het beste aan te raden als bodembedekking?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:25

Mooi dat ze een ren krijgen!

In de zomer gebruik ik in het nachthok zaagsel, in de winter ligt er stro op het zaagsel. In de winter geef ik ze in het beneden hok ook stro, als het echt koud is. In de ren ligt niks :P

Mijn konijnen vinden het heel leuk om met balletjes met zo'n geluidje te gooien :') Groente verstoppen is ook altijd een succes :D

En wel foto's plaatsen he :D

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 21:25

Ik doe altijd eerst een krant daarna zaagsel en daarop stro, weet niet of dit de beste manier is maar ik vind het prima :)

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:30

Dank jullie wel alvast! :)

Als ze er zijn zal ik zeker foto's plaatsen, gaat in ieder geval om 2 zwarte dwerg nijntjes van nu 8 weken oud!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:34

Voerbal zijn ze hier ook erg fan van :j

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:40

ons konijn vindt tunnels en dozen ook leuk speelgoed, maar het allermooiste vindt hij toch wel de wilgentakken :)
als het slecht weer is vindt hij het ook lekker om tegen zijn knuffeltje aan te slapen.

Wij hebben kattenbakkorrels in het hok, omdat zaagsel in zijn lange haren blijft hangen. Die bevallen echt heel erg goed, hij wordt veel minder vies dan met zaagsel, maar ook zijn hok blijft veel droger. Dit neemt vocht namelijk echt een heel stuk beter op Dat is zeker in de winter een voordeel, want natte plekken worden koud, dit dus niet. (wel een soort nemen dan die uit elkaar valt, opzwellen is gevaarlijk)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:17

Kleine extra tip, hou er rekening mee dat twee voedsters op puberleeftijd enorm fout kunnen gaan..

Ik gebruik 's winters stro, verder altijd hennepvezel in de toiletjes

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:39

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

*\o/*

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:01

Leuk dat je konijntjes krijgt snorremans! Ik heb ook 2 voedsters samen zitten, zijn ook zusjes. Tot nu toe nog geen problemen gehad (afkloppen). Ze zijn nu bijna 2, wanneer is de pubertijd eoweyn?

Ik heb mijn konijnen op ecobale met stro zitten.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:13

Meestal is het puberen rond de 4-6 maanden. Als het met 2 jaar (beide konijnen) nog goed gaat, denk ik dat dit ook wel zo zal blijven gaan.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:38

Mijn twee halfwilde voedsters, zusjes, gingen ook na 2 jaar ineens gigantisch fout. Het is niet voor niets dat de combi gecastr ram x voedster aangeraden wordt, zeg ik maar altijd

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:58

Ohhh echt, na 2 jaar alsnog fout!? Je leest het inderdaad vaak dat het fout gaat, net als bij twee rammen. Ik heb inderdaad om die reden gekozen voor een gecastreerde voedster + gecastreerde ram.

Ohhh en wat ben ik blij dat ze nu heerlijk samen buiten zitten. Ik heb net nog gespiekt en ze liggen heerlijk naast elkaar in de zandbak. Zo genieten!!!
Het zandbakzand in hun zandbak had ik trouwens nat gemaakt en daar wat droog zand bovenop gemixed, zodat het geen modder was maar echt koel licht vochtig zand. Echt een aanrader!!! Het blijft heerlijk koel. Ik heb over de bovenkant van het hele hok nu een groot wit laken en de zijkanten open zodat het door kan waaien. Vooral onder hun afdakje, waar altijd schaduw is, bleven vandaag de stenen heerlijk koel.
Fijn is hier ook dat het nachthok hoog is en eigenlijk helemaal niet zo warm wordt.

Lientjuhh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 00:30

Degene waar ik ze kocht wilde ze alleen samen verkopen, met de gedachte dat wanneer het fout gaat ik ze uit elkaar zou halen, heb ik ze toen meegenomen. En ik zou ze nu echt niet uit elkaar willen halen, ze zijn continue samen, als de ren open staat gaat de een de ander halen om samen de tuin te verkennen, om vervolgens weer heerlijk tegen elkaar aan te kruipen in de ren <3

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 07:28

Dank jullie wel! Dat is zeker iets om rekening mee te houden.. Hopelijk blijft het goed gaan! Is castreren anders een optie? Of is er als het fout gaan niets aan te doen?