Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 18:26

wij hebben gehakseld stro in het binnenhok. Bevalt de dames erg goed en ons ook.

SaartjeNina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:26

Van de 7 kippen heb ik nu 3eieren per dag

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 10:01

Ik had voor het hennep ook zaagsel. Hennepvezel is veel fijner, en het ruikt lekker!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 11:22

Hier zijn ze op 5 december begonnen met leggen en ik heb nu met 2 kipjes bijna dagelijks een eitje liggen.

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 13:07

Hé jij woont vlakbij! Mag ik vragen wat voor ras je hebt?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:26

Bedoel je mij? Ik heb wyandotte krielen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 12:41

Ik zie de kips overdag niet zoveel. Ze worden was wakker als ik naar mn werk ben, en gaan ook op stok (nouja, meer 'op pallet') voordat ik weer thuis ben.

Maar zaterdag en zondag kon ik ze nog eens bewonderen. Nu zag ik dat Betty Boop, de grote orpington nogal strijdt met Het Haantje, een kriel orpingtonnetje.

Het Haantje, gaat af en toe op een stapel stoepstenen staan om dan in godesnaam maar eens net zo groot te zijn als Betty Boop, maar de meeste tijd is ie ongeveer de helft :')

Dat strijden is nog niet zo heel erg. Wat opgezette nekveren. Betty Boop drijft Het Haantje in een hoek, en soms kwettert ie nogal.

Zou dit nog overgaan, of zou de Grote Betty Boop gewoon geen autoriteit van zo'n klein formaat Haantje accepteren?

Meer mensen met grote hennen en kleine krielhaantjes als 'baas'?

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 21:15

ik volg even !

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 23:15

Amaris schreef:
Meer mensen met grote hennen en kleine krielhaantjes als 'baas'?

Geen krielhaan, maar wel een kleinere haan als de hennen.
En hij is nog jong, probeert te dekken, kraait lekker in de rondte, maar ik ze ook veel met zijn allen lopen. Hij oefent maar wat. De grote leghennen slikken nog niet alles van hem, die sturen hem ook wel weg met eten :Y)

xHoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 00:13

Kippen zijn al jaren mijn vaders lievelingen dieren en hij zei geregeld ik zou wel een paar kippen willen. Een paar maanden voor vaderdag dacht ik Ja we gaan hem 2 kippen geven voor vader dag. Mijn handige vriend geheel zelf een kippenhok gemaakt en op vaderdag zelf twee hele mooie krielkippen gekocht. En wat was hij blij.

Het kippenhok gemaakt door mijn vriend overdag lopen ze lekker door de tuin 's avonds gaan ze op stok met het luikje en deurtje dicht. Het dak kan je open klappen om de eitjes te pakken
Afbeelding

De dames
Leggen iedere dag trouw een eitje.
Afbeelding

Wij weten helaas niet wat voor ras het is misschien hier iemand die het weet?

Onze dames zijn dol op gedroogde meelwormen. Verder krijgen ze wat luxer voor want de dames zijn kieskeurig.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 09:42

Zijn geen krielkippen, zijn gewone legkippen met een kleurtje.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:08

mijnes zijn ook kieskeurig, daarom krijgen ze juist gewoon legkorrel en strooi ik s'morgens graan voordat ik ga werken en voordat zij wakker zijn. Dan hebben ze wat te scharrelen als ze buiten komen.

Als ik ze luxe voer geef (met graan erdoor of met vlokkreeftjes erdoor) dan eten ze alles behalve de korrels.

xHoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:26

Laptopmuis schreef:
Zijn geen krielkippen, zijn gewone legkippen met een kleurtje.

Sorry bedoelde legkippen was even in de war zal het even aan passen

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 10:37

_Floss_ schreef:
En die 'regenpijpen' lijken me wel een goede oplossing, maar dat snappen de kraaien en merels en duiven toch ook?

Ik zie overdag eigenlijk nooit vogels van het voer mee pikken. Zou ik trouwens ook niet zo heel erg vinden, ik vind ratten en ander ongedierte veel erger. Maar mijn kippen zitten wel overdag gewoon rondom hun hok, ze hebben geen hectares de ruimte. Denk dat vogels overdag bij hun weinig kans krijgen om een graantje mee te pikken. En vwb de regen: als het overdag regent, wordt er inderdaad een laagje voer nat, maar ze eten dat net zo hard op. Ik heb eigenlijk nog nooit gezien dat het voer dan niet meer goed doorstroomde of zo. Geen probleem dus.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:18

Mijn tuin is sinds de kippen er zijn totally vogelvrij.... ik zag ze zaterdag nog met vier man sterk (Betty_Boop voorop) op een argeloos neergelande merel afstormen.

Vreemd pluimage wordt niét door de dames geaccepteerd! }>

xHoefijzer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-13 11:26

Onze dames zijn ook zeer nieuwsgierig eentje kan trap lopen en komt altijd de balkon trap op om eens te kijken wat ze aan het doen zijn.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 11:10

Ik meld me hier ook! Wij willen graag 2 kleine kipjes gaan houden maar hebben niet zoveel ruimte voor een hok. Ze zouden een 9 m² krijgen. We zijn wel van plan om ze, wanneer mogelijk - dus met toezicht, los in te tuin te laten scharrelen. Ofwel in een verplaatsbare (konijnen)ren, ofwel de tuin helemaal goed afmaken.

Wat is jullie ervaring trouwens met los in de tuin scharrelen? Poepen ze veel? In de winter maakt dat natuurlijk niet zoveel uit, maar in de zomer met een lekker bbq'tje of in het zonnetje lijkt het me minder fijn...

In het begin zullen ze dus lekker gras etc gaan eten vermoed ik, maar wat kunnen we nog in het hok zetten om hen wat bezig te houden zodat het gras niet meteen helemaal weg is en om hen wat afwisseling te geven?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:20

Die van mij lopen standaard los door de tuin, ook als ik er niet ben. Staan hoge schuttingen omheen dus dat gaat prima.

Nu mogen ze ook nog op het terras bij de achterdeur komen, maar in de zomer ga ik dat deel wel afzetten. Wil gewoon op mn blote voeten naar mn tuinstoel kunnen lopen zonder poep tussen de tenen :Y)

De rest van de tuin is toch useless voor mij (lees: daar kan ik niets mee qua meubels neerzetten ofzo) dus daar mogen ze blijven lopen.

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 12:31

Maar maken ze dat dan niet snel kaal? Daar ben ik zo bang voor... De stukken waar ik kippen op zie hier in de buurt zijn echt helemaal kaal gevreten/omgewoeld. We willen wel nog graag van de tuin kunnen genieten... :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 13:11

Ja maar ik ben geen tuinier, dus ik vind kaal prima, want kaal = geen onkruid :')

Pina22

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 14:15

Zo, ik reageer ook weer eens :o Onze kippen lopen los, maar als er niemand thuis is zitten ze wel in de ren, omdat er een keer een kat kwam die ze heeft opgejaagd, en een kipje had daardoor een wondje. Ze poepen wel héél veel, maar wij spuiten het altijd weg met de tuinslang ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 16:41

dat doe ik ook, met de tuinslang

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:00

Oh fijn als dat zo kan opgeost worden! Het gaat niet stinken dan?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:05

Ik los veel op door gewoon te vegen en met de handveger en blik opruimen.

Als het veel regent is vegen niet te doen (je 'smeert' het dan alleen maar uit) dus dan zet ik de tuinslang er wel op.

Nu veeg ik minder omdat het donker is als ik thuis kom, elk weekend ruim ik alles zoveel mogelijk op. Ik moet elke dag de schuurdeur voor ze open en dicht doen, dus dan moet ik het hele tuinpad af. Ik probeer dat zo schoon mogelijk te houden anders loopt het zo onhandig...

Het enige wat ALTIJD slecht op te ruimen is zijn die blinde darm poepjes, de zogenaamde 'hopjes-vla' poepjes. Daar zet ik eigenlijk altijd wel de tuinslang op....

Het stinkt eigenlijk nooit, hooguit in de zomer bij 30 graden maar dan spit ik elke dag de tuin om, en ik hou de betegeling dan wel extra schoon.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-13 17:21

Ik heb het opgeteld; kip heeft een half uur buiten gelopen en 2 grote flatsen achter gelaten op de tegels. Ja, ze poepen veel := als ik zie wat voor opbrengst 1 nacht heeft in het binnenhok! Zo :=

Ik krijg wel onkruid ervoor terug, door de zaadjes die de dames uitpoepen en die ik gemist heb met opruimen. Ze maken wel een bende van de tuin, maar t is ook zo weer netjes.