Ja denk ook dat je het beste je hok vaker schoon kan maken, en echt goed. Ik maak na het leeghalen ook nog een sopje en neem ik alles af. Dan laat ik het drogen en doe ik er nieuw strooisel in

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ietjelover schreef:_Dribbel schreef:Ontdek ik net dat mijn 3 weken geleden gecastreerde man een bult onder zijn oksel heeft bij zijn voorpootje. Ter grote van een knikker, het zit niet vast.
Jullie een idee wat het kan zijn? Heb de da al gebeld maar die gaf mij het advies om het nog even een week aan te kijken.
Ik wilde het et hier gaan vragen!
Die van mij heeft echt precies het zelfde, zelfde plaats, zelfde grote en zit ook niet vast!
oke, nou dan wacht ik ook af
gerlienke schreef:hallo, wil me hier ook even melden, heb met me vriend ook 2 ratjes alleen nou heeft 1 ratje kale voorpootjes.
wie weet wat dat zou kunnen zijn? ze zijn 2 keer geent bij de dierenarts tegen schurft.
Citaat:Als een van je ratten last heeft van kale plekjes die niet worden veroorzaakt door mijt, kan er sprake zijn van het zogeheten barberen. Er wordt gesproken over barberen als een rat bij zichzelf of een kooigenoot kale plekken veroorzaakt door aan de vacht te knabbelen of overdreven te poetsen. Een rat die zichzelf barbert doet dit vaak aan de voorpootjes, bij een rat die gebarberd wordt door een andere rat zie je vaak plekjes op de kop of in de nek. Barberen kan ontstaan door verveling, stress of pijn, maar er schijnt ook genetische aanleg voor te zijn. Als je ontdekt dat een van je ratten zichzelf of anderen barbert, kijk dan in ieder geval of er een reden kan zijn (zoals een andere kooi of een nieuwe rat in de groep).
lieveli schreef:Ik ga mijn mannen volgend weekend wassen denk ik, ze ruiken allebei naar oude urine
_Dribbel schreef:Ik ben afgelopen woensdag geweest. Ze hadden erin geprikt maar er kwam niks uit. Dus het is geen abces en het was ook geen tumor.
Nu medicijnen gekregen tegen het rare geluid wat hij maakt tijdens het slapen en daar kon de bult ook van weg gaan. Dus ben benieuwd.
Anders een operatie overwegen.
Ronnie25 schreef:Geef ze ook geen chocola hoor, maar lag op me bordje. Ze had 1 vlokje gestolen en opgeknabbelt. Dat kan ik toch niet meer afpakken als ze het eenmaal heeft
.
Ja denk ook dat je het beste je hok vaker schoon kan maken, en echt goed. Ik maak na het leeghalen ook nog een sopje en neem ik alles af. Dan laat ik het drogen en doe ik er nieuw strooisel in
lieveli schreef:Ronnie25 schreef:Geef ze ook geen chocola hoor, maar lag op me bordje. Ze had 1 vlokje gestolen en opgeknabbelt. Dat kan ik toch niet meer afpakken als ze het eenmaal heeft
.
Ik maak mijn hok 1 keer per week grondig schoon, de verdiepingen elke dag. Punt is alleen dat ze plassen terwijl ze in het toiletje liggen. Dan valt er nog weinig aan te doen
_Dribbel schreef:@ RedPassion: Ik weet zo uit mijn hoofd niet hoe het heet. De bult word niet groter, is nog even groot als toen ik hem ontdekte.
kiimberley schreef:Hun vachtje ziet er niet zo mooi meer uit, hebben jullie een idee wat ik hiervoor kan doen?
Misschien een bepaalde kruiden of voer? Ontvlooien doe ik regelmatig!
RedPassion schreef:_Dribbel schreef:@ RedPassion: Ik weet zo uit mijn hoofd niet hoe het heet. De bult word niet groter, is nog even groot als toen ik hem ontdekte.
Zou je eens willen kijken?Ben wel erg benieuwd. Is er aan een vetbult gedacht?
_Dribbel schreef:Sorry ik ben een tijdje niet op bokt geweest dus lees het nu pas!
Ik geef Enrofloxoral drops. Heb alleen niet het idee dat het helpt. Vet bult heb ik inderdaad ook aan gedacht. Heeft dat een goede kans op slagen als je laat opereren? En is dat geen probleem omdat hij 6 weken terug ook al geopereerd is?
Het kon zijn dat de bult kwam door de castratie, door de injectie. Ze wisten het niet zeker maar konden het ook niet uitsluiten.
RedPassion schreef:Om eerlijk te zijn zou ik naar een andere DA gaan.Uit wat jij schrijft maak ik helaas niet op dat het iemand is die genoeg verstand van ratten heeft. Enrofloxoral is meestal niet de eerste keus voor een infectie aan de luchtwegen, laat staan dat het zowel zou helpen tegen het reutelen (het geluid dat hij maakt als hij slaapt) èn de bult.