gerlienke schreef:hallo, wil me hier ook even melden, heb met me vriend ook 2 ratjes alleen nou heeft 1 ratje kale voorpootjes.
wie weet wat dat zou kunnen zijn? ze zijn 2 keer geent bij de dierenarts tegen schurft.
Wat bedoel je met geënt?
En hadden ze schurftmijt? Weet je waarmee ze behandeld zijn en hoeveel tijd er tussen de behandelingen zat?
Een kaal voorpootje/ander plekje kan ook komen door barberen: http://www.ratjes.nl/gezondheid
Citaat:
Als een van je ratten last heeft van kale plekjes die niet worden veroorzaakt door mijt, kan er sprake zijn van het zogeheten barberen. Er wordt gesproken over barberen als een rat bij zichzelf of een kooigenoot kale plekken veroorzaakt door aan de vacht te knabbelen of overdreven te poetsen. Een rat die zichzelf barbert doet dit vaak aan de voorpootjes, bij een rat die gebarberd wordt door een andere rat zie je vaak plekjes op de kop of in de nek. Barberen kan ontstaan door verveling, stress of pijn, maar er schijnt ook genetische aanleg voor te zijn. Als je ontdekt dat een van je ratten zichzelf of anderen barbert, kijk dan in ieder geval of er een reden kan zijn (zoals een andere kooi of een nieuwe rat in de groep).
lieveli schreef:Ik ga mijn mannen volgend weekend wassen denk ik, ze ruiken allebei naar oude urine

Is de kooi/slaapplek dan wel schoon genoeg? In principe hoort een rat naar niks anders te ruiken dan naar 'rat', in een omgeving die schoon genoeg is zijn het juist heel schone dieren. Wel zijn sommige mannen extreem lui en plassen ze gewoon waar ze slapen, dan gaan ze dus wel stinken. Als die van jou dat doen zou ik de hangmatjes/bodembedekking waar ze liggen gewoon vaker verwisselen, wassen vinden ze ten eerste niet fijn en is ten tweede een risico voor de luchtwegen vanwege kou vatten. 
_Dribbel schreef:Ik ben afgelopen woensdag geweest. Ze hadden erin geprikt maar er kwam niks uit. Dus het is geen abces en het was ook geen tumor.
Nu medicijnen gekregen tegen het rare geluid wat hij maakt tijdens het slapen en daar kon de bult ook van weg gaan. Dus ben benieuwd.
Anders een operatie overwegen.
Wat voor medicijnen heb je gekregen? Groeit de bult nog of blijft die hetzelfde?