Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ronnie25

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:13

Geef ze ook geen chocola hoor :) , maar lag op me bordje. Ze had 1 vlokje gestolen en opgeknabbelt. Dat kan ik toch niet meer afpakken als ze het eenmaal heeft :P.

Ja denk ook dat je het beste je hok vaker schoon kan maken, en echt goed. Ik maak na het leeghalen ook nog een sopje en neem ik alles af. Dan laat ik het drogen en doe ik er nieuw strooisel in :)

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 18:17

hallo, wil me hier ook even melden, heb met me vriend ook 2 ratjes alleen nou heeft 1 ratje kale voorpootjes.
wie weet wat dat zou kunnen zijn? ze zijn 2 keer geent bij de dierenarts tegen schurft.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:46

Welkom! Ik heb geen idee wat het kan zijn, nog nooit van gehoord!

Wat voor ratjes heb je?

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 08:48

ietjelover schreef:
_Dribbel schreef:
Ontdek ik net dat mijn 3 weken geleden gecastreerde man een bult onder zijn oksel heeft bij zijn voorpootje. Ter grote van een knikker, het zit niet vast.

Jullie een idee wat het kan zijn? Heb de da al gebeld maar die gaf mij het advies om het nog even een week aan te kijken.

Ik wilde het et hier gaan vragen!
Die van mij heeft echt precies het zelfde, zelfde plaats, zelfde grote en zit ook niet vast!
oke, nou dan wacht ik ook af

Ben jij al naar de DA geweest?

Ik ben afgelopen woensdag geweest. Ze hadden erin geprikt maar er kwam niks uit. Dus het is geen abces en het was ook geen tumor.
Nu medicijnen gekregen tegen het rare geluid wat hij maakt tijdens het slapen en daar kon de bult ook van weg gaan. Dus ben benieuwd.
Anders een operatie overwegen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 09:35

gerlienke schreef:
hallo, wil me hier ook even melden, heb met me vriend ook 2 ratjes alleen nou heeft 1 ratje kale voorpootjes.
wie weet wat dat zou kunnen zijn? ze zijn 2 keer geent bij de dierenarts tegen schurft.

Wat bedoel je met geënt? :) En hadden ze schurftmijt? Weet je waarmee ze behandeld zijn en hoeveel tijd er tussen de behandelingen zat?

Een kaal voorpootje/ander plekje kan ook komen door barberen: http://www.ratjes.nl/gezondheid

Citaat:
Als een van je ratten last heeft van kale plekjes die niet worden veroorzaakt door mijt, kan er sprake zijn van het zogeheten barberen. Er wordt gesproken over barberen als een rat bij zichzelf of een kooigenoot kale plekken veroorzaakt door aan de vacht te knabbelen of overdreven te poetsen. Een rat die zichzelf barbert doet dit vaak aan de voorpootjes, bij een rat die gebarberd wordt door een andere rat zie je vaak plekjes op de kop of in de nek. Barberen kan ontstaan door verveling, stress of pijn, maar er schijnt ook genetische aanleg voor te zijn. Als je ontdekt dat een van je ratten zichzelf of anderen barbert, kijk dan in ieder geval of er een reden kan zijn (zoals een andere kooi of een nieuwe rat in de groep).

lieveli schreef:
Ik ga mijn mannen volgend weekend wassen denk ik, ze ruiken allebei naar oude urine :')

Is de kooi/slaapplek dan wel schoon genoeg? In principe hoort een rat naar niks anders te ruiken dan naar 'rat', in een omgeving die schoon genoeg is zijn het juist heel schone dieren. Wel zijn sommige mannen extreem lui en plassen ze gewoon waar ze slapen, dan gaan ze dus wel stinken. Als die van jou dat doen zou ik de hangmatjes/bodembedekking waar ze liggen gewoon vaker verwisselen, wassen vinden ze ten eerste niet fijn en is ten tweede een risico voor de luchtwegen vanwege kou vatten. :)

_Dribbel schreef:
Ik ben afgelopen woensdag geweest. Ze hadden erin geprikt maar er kwam niks uit. Dus het is geen abces en het was ook geen tumor.
Nu medicijnen gekregen tegen het rare geluid wat hij maakt tijdens het slapen en daar kon de bult ook van weg gaan. Dus ben benieuwd.
Anders een operatie overwegen.

Wat voor medicijnen heb je gekregen? Groeit de bult nog of blijft die hetzelfde?

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:03

mijn ratten ruiken eigenlijk nooit naar rat, alleen als ze in hun toilet hebben liggen slapen :+ verder ruiken ze best normaal. Hier is het meer de bodem of het toilet wat je ruikt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:13

Met ruiken naar rat bedoel ik gewoon een eigen geurtje. :) Of naar muskus, zoals de alphadame in mijn groep, heerlijk!

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 12:17

@ RedPassion, de dierenarts zei dat het schurftmijt was omdat ze van de dierenwinkel kwamen en ze zijn daar 2 keer tegen geent, met een tussen pose van 2 weken.
wat jij daar neerzet kan het best nog weleens zijn, want heb er nog nooit eerder van gehoord.

@Dribbel, het zijn een bruine en een witte met een grijze streep op de buik en rug, foto's volgen later op de middag. :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:15

Nou ze plassen dus inderdaad in hun toiletje en gaan er dan in liggen slapen. Ik denk dat dat toiletje gewoon een slecht idee is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-12 13:16

Ronnie25 schreef:
Geef ze ook geen chocola hoor :) , maar lag op me bordje. Ze had 1 vlokje gestolen en opgeknabbelt. Dat kan ik toch niet meer afpakken als ze het eenmaal heeft :P.

Ja denk ook dat je het beste je hok vaker schoon kan maken, en echt goed. Ik maak na het leeghalen ook nog een sopje en neem ik alles af. Dan laat ik het drogen en doe ik er nieuw strooisel in :)

Ik maak mijn hok 1 keer per week grondig schoon, de verdiepingen elke dag. Punt is alleen dat ze plassen terwijl ze in het toiletje liggen. Dan valt er nog weinig aan te doen :')

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:09

@ RedPassion: Ik weet zo uit mijn hoofd niet hoe het heet. De bult word niet groter, is nog even groot als toen ik hem ontdekte.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:12

lieveli schreef:
Ronnie25 schreef:

Ik maak mijn hok 1 keer per week grondig schoon, de verdiepingen elke dag. Punt is alleen dat ze plassen terwijl ze in het toiletje liggen. Dan valt er nog weinig aan te doen :')

Dat doe je goed. Dat je daar de tijd voor hebt! Ik maak het hok ook het liefst iedere week schoon, maar vaker dan 1 keer per week lukt me echt niet. :+

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 00:30

Ik maak het hok schoon als het vies is. Die van mij doen alles in hun toilet dus ik vind het zonde om elke week al het schone spul weg te gooien en er nieuw in te doen. Toiletje maak ik zo vaak schoon als nodig en de plateaus haal ik ook af en toe af. Maar als je ratten er een bende van maken moet je 't wel vaker doen uiteraard.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 10:59

Ik snap wat je bedoelt met enten tegen mijt... de (vorige) DA die ik voor mijn ratjes had heeft me ook een keer spuiten tegen mijt meegegeven, omdat dat naar zijn mening effectiever was dan bv. een spray of druppeltjes... ik mocht de medicijnen zelf spuiten (subcutaan)... uiteindelijk heb ik deze behandeling niet voortgezet... het leverde heel veel stress op en ik heb er toen voor gekozen om met een spray verder te behandelen... dat gaf veel minder stress... dan maar wat langzamer werkend :)

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 12:39

Bij deze een foto van de ratjes :D

Afbeelding

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 13:31

Cuties!

Ik woon op een kamer, dus ik wil absoluut niet dat mensen het idee hebben dat ik zo'n vies rattenkamertje heb. Daarom hou ik 'm zo goed mogelijk schoon, hoewel je ze natuurlijk altijd wel ruikt. Zeker als ze zichzelf onderplassen. :')

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:40

Hallo iedereen, sorry dat ik binnen kom vallen, maar ik heb ook 2 ratjes.
Het zijn 2 mannetjes van 2 jaar dus al opa's haha!

Hun vachtje ziet er niet zo mooi meer uit, hebben jullie een idee wat ik hiervoor kan doen?
Misschien een bepaalde kruiden of voer? Ontvlooien doe ik regelmatig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:18

_Dribbel schreef:
@ RedPassion: Ik weet zo uit mijn hoofd niet hoe het heet. De bult word niet groter, is nog even groot als toen ik hem ontdekte.

Zou je eens willen kijken? :) Ben wel erg benieuwd. Is er aan een vetbult gedacht?

kiimberley schreef:
Hun vachtje ziet er niet zo mooi meer uit, hebben jullie een idee wat ik hiervoor kan doen?
Misschien een bepaalde kruiden of voer? Ontvlooien doe ik regelmatig!

Wat voer je nu, zowel als hoofdvoer als extra's? :) En wat bedoel je met ontvlooien, en wat is 'regelmatig'?

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 12:01

hier ziet de vacht er ook niet zo best uit maar ze zijn ook gigantisch aan het verharen dus ik ga er vanuit dat dat binnenkort gewoon weer netjes is, als dat overtollige haar allemaal losgelaten heeft. Maar bij oudjes denk ik toch dat het op een bepaald moment slecht wordt, mijn vader is ook kaal bovenop z'n hoofd en het maakt niet uit wat we 'm voeren :+

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 07:51

RedPassion schreef:
_Dribbel schreef:

Zou je eens willen kijken? :) Ben wel erg benieuwd. Is er aan een vetbult gedacht?

Sorry ik ben een tijdje niet op bokt geweest dus lees het nu pas!

Ik geef Enrofloxoral drops. Heb alleen niet het idee dat het helpt. Vet bult heb ik inderdaad ook aan gedacht. Heeft dat een goede kans op slagen als je laat opereren? En is dat geen probleem omdat hij 6 weken terug ook al geopereerd is?

Het kon zijn dat de bult kwam door de castratie, door de injectie. Ze wisten het niet zeker maar konden het ook niet uitsluiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 08:33

_Dribbel schreef:
Sorry ik ben een tijdje niet op bokt geweest dus lees het nu pas!

Ik geef Enrofloxoral drops. Heb alleen niet het idee dat het helpt. Vet bult heb ik inderdaad ook aan gedacht. Heeft dat een goede kans op slagen als je laat opereren? En is dat geen probleem omdat hij 6 weken terug ook al geopereerd is?

Het kon zijn dat de bult kwam door de castratie, door de injectie. Ze wisten het niet zeker maar konden het ook niet uitsluiten.

Om eerlijk te zijn zou ik naar een andere DA gaan. :) Uit wat jij schrijft maak ik helaas niet op dat het iemand is die genoeg verstand van ratten heeft. Enrofloxoral is meestal niet de eerste keus voor een infectie aan de luchtwegen, laat staan dat het zowel zou helpen tegen het reutelen (het geluid dat hij maakt als hij slaapt) èn de bult. Theoretisch zou dat alleen kunnen als de bult een abces zou zijn (en ook dan heeft een ander medicijn de voorkeur) maar dat was al uitgesloten...

Een vetbult is in principe prima te opereren, maar wat voor injectie heeft hij dan de vorige keer gehad? Wat het spuitnarcose of gasnarcose?
Wanneer ze niet zeker weten om wat voor bult het gaat zou ik voor een second opinion gaan bij een andere DA zodat de behandeling toegespitst kan worden op wat het is en niet op wat het zou kunnen zijn... Ook zou ik dan die andere DA goed laten luisteren naar de longen èn het hart, vanwege dat geluid dat je ratje maakt. Op basis daarvan kan een DA evt. medicijnen voorschrijven (Doxoral is het meest gangbare bij luchtweginfecties) en beslissen of een operatie -indien nodig- mogelijk is. Als het een goede DA is (die bij voorkeur met gasnarcose werkt) en je ratje gezond blijkt kan het geen kwaad dat hij zes weken geleden al geopereerd is. :)

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:04

Hallo!

Ik meld me ook, samen met mijn hoogbejaarde rat Ciske :)

Ciske is inmiddels alweer bijna 4 jaar, dus heel erg oud, maar nog even actief als toen ik hem kocht :)

Ciske is wonderbaarlijk genoeg ontzettend vriendelijk, en ik heb hem van school gekocht waar hij door de leerlingen werd overgegeooid, ze gooiden hem op de grond, pakten hem bij de staart op en gooiden expres hooi in zijn kooi. Ondanks dat zou Ciske nooit bijten oid. :)

Hier wat foto's (Voor&aNa)

Toen ik hem ±2 maandjes had, hij ging voor het eerst in bad en ik was hem aan het behandelen tegen zijn schurft. Als je naar zijn oortjes kijkt en je realiseert dat dat dus nog erger was... Arm beestje. Ook vond ik hem heel mager, want hij werd door 2 andere mannetjes waar hij bij zat steeds weggejaagd bij het voer enz.. Vooral als je kijkt hoe hij is aangekomen haha
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Hij zit nu wel op geperste korrels haha ^^

Dit is Ciske ongeveer een jaar geleden met een halsbandje wat ik had gemaakt hehe :')
Afbeelding
Wat recente foto's:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik weet dat Ciske alleen zit, maar ik kan hier helaas niets aan veranderen omdat mijn ouders hierover beslissen.. Ik zeur vanaf de eerste dag of er een ratje bij mag, en die eerste dag is alweer 3 jar geleden.. Ciske mocht ik ook kopen met een goede reden omdat hij anders aan de slangen gevoerd zou worden, maar omdat mijn ouders een hekel hebben aan ratten, mag er geen bij..

Uiteraard zeur ik hier nog steeds volop naar, maar het mag tot nu toe niet baten... Alsjeblieft geef hier geen commentaar over want dan laat je mij mezelf een vrselijke eigenaar voelen terwijl ik er nog steeds heel erg mijn best voor doe (:

Maar ik hou heel erg van Ciske en ik hoop dat hij ondanks zijn leeftijd nog een hele poos meegaat :)

Bedankt als je mijn verhaal hebt gelezen haha :')

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-12 18:11

RedPassion schreef:
Om eerlijk te zijn zou ik naar een andere DA gaan. :) Uit wat jij schrijft maak ik helaas niet op dat het iemand is die genoeg verstand van ratten heeft. Enrofloxoral is meestal niet de eerste keus voor een infectie aan de luchtwegen, laat staan dat het zowel zou helpen tegen het reutelen (het geluid dat hij maakt als hij slaapt) èn de bult.

Enrofloxoral drops werd mij ook meegegeven en het hielp ook prima, maar na een week of 2 kwam de infectie net zo erg (als het niet erger was) terug...

Ik heb ook doxoral drops meegekregen maar dit had hetzelfde effect.

Ik heb nu een spulletje voor het afweersysteem aangezien het de luchtweginfectie chronisch bleek te zijn. Nu kan ik het voor het alleen maar proberen te verlichen en hier gebruik ik dat spulletje voor ^ en ik ze hem in een handdoek in de badkamer om te stomen als ik ga douchen. dit geeft misschien wel tijdelijke verlichting, mar het is iéts.

sinds ik dat doe gaat het beter dus ik houd dit aan :)

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 17:58

ponytjuh76 : Wat een lieverd zeg!! Hij ziet er nu goed uit, en zeker voor zijn leeftijd!! Misschien moet je het nu ook niet meer doen een kleintje erbij zetten. Vraag me af of dat goed zal gaan, en hij is al zo oud inmiddels.

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:11

Haha ja ik heb het wel geprobeerd en het ging wonderbaarlijk genoeg wel goed, hij beet niet, deed niet gek oid. maar én mijn ouders gingen weer moeilijk doen dat er geen bij mocht, én het kleintje was ondanks lieve opa ciske doodsbang haha :')

En daarbij was het ook nog een mannetje dus of dat lang goed zou gaan wist ik ook niet haha :)

Maar ik doe mijn best! :) Helaas ben ik allergisch geworden een jaar geleden, maar ondanks dat zit hij iedere dag nog lekker op mijn schouder hoor (op mijn dikke trui! ) Ik moet wel echt opletten want zodra ik in aanraking met Ciske kom dan zit ik met jeuk en opgezwollen vlekjes en daar heb ik dan een paar uur last van.. Ik doe gewoon iedere keer mijn handen wassen.

Meer kan ik niet doen want ik kan hem moeilijk de hele dag in zijn kooi laten zitten, dat zou wel heel erg sneu zijn van me :)