Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pippa13

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:16

Oooh klote Giardia!!
Vidar heeft het meerdere keren gehad en zijn immuunsysteem kreeg het zwaar te verduren. Hij heeft er gevoelige darmen aan over gehouden. En wij een poep trauma :')
Inderdaad heel veel schoonmaken, wassen, stomen etc. Tot je er bij neervalt. Pas weer hertesten na 2 weken/2.5 week.
Wat bij ons ook hielp was overstappen op vers vlees en psyllium bijvoeren om de darmen rustig te krijgen. En na een negatieve test meteen probiotica geven.
Heel veel succes!!!

Afbeelding

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:25

Pippa13 schreef:
Oooh klote Giardia!!
Vidar heeft het meerdere keren gehad en zijn immuunsysteem kreeg het zwaar te verduren. Hij heeft er gevoelige darmen aan over gehouden. En wij een poep trauma :')
Inderdaad heel veel schoonmaken, wassen, stomen etc. Tot je er bij neervalt. Pas weer hertesten na 2 weken/2.5 week.
Wat bij ons ook hielp was overstappen op vers vlees en psyllium bijvoeren om de darmen rustig te krijgen. En na een negatieve test meteen probiotica geven.
Heel veel succes!!!

[ Afbeelding ]

Dit zijn Love_mandy & haar vriend! Met hun poeplijstje. _O- Vond ik zo hilarisch. Waren we samen aan het gamen, ging een van de twee de hond uitlaten en bij terugkomst was de standaard vraag "Hoe was de poep, heb je het opgeschreven?" :')

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:31

Mijn standaard vraag als ik thuiskom van werk is "hoe was zijn poep vandaag?" En ja dat komt voor "hoe was je dag vandaag" :')
Inderdaad een poeptrauma.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:35

Hier goddank geen giardia meegemaakt nog in de 18 jaar dat ik honden heb gehad en hoop het nooit mee te maken. *klopt af

Wel 3/4 maanden terug 2 darm ontstekingen op korte tijd achter elkaar bij Arya gehad en ook daar een poep trauma van overgehouden en angst dat het weer terug zou komen. Ik vraag nu 3 maanden later ook nog steeds elke keer hoe de poep was als m’n man heeft gewandeld :')

Maar eerlijk; dat deed ik ervoor ook wel. Ik wil altijd weten hoe de ontlasting is als ik het zelf niet zie/ niet loop want mijn man beoordeelt het niet altijd hetzelfde als ik dus ik wil alles weten :')
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 23-10-24 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:35

Dingen die je met hondenmensen kunt bespreken zonder enige vorm van schaamte. :')

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:36

KimD schreef:
Dingen die je met hondenmensen kunt bespreken zonder enige vorm van schaamte. :')

True :')

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:44

Oh wat lachen al die reacties.

Freek heeft ook 2x Giardia gehad en gewoon hele gevoelige darmen. Als familie hem soms wat wil geven zeg ik altijd dat een klein stukje mag, maar als ze meer geven dat hij dan bij hun blijft logeren _O-

Werkt trouwens heel goed als mensen ze wat willen geven :))

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:46

Dat is hier nu ook standaard inderdaad, vragen hoe de poep was _O-
Maar, op de week voor diagnose na waar de poep wat wisselend was, en de dag van de diagnose toen het eruit spoot als water, moet ik zeggen dat het eigenlijk top is en weet ik eigenlijk niet zo goed waarom ik het vraag :+

Spoiler:
Nou ja, overbezorgde honden mama...

@Pippa, waarom pas ná een negatieve test pro biotica als ik vragen mag?

@Cursebreaker, ik klop ook voor je af hoor want ik had het ook nog nooit meegemaakt maar ja, nu ineens wel _-:(

Jochie lijkt er trouwens niet erg onder te lijden hoor, dat laat ie aan mij over :') , en hij was gister door de 20 kilo heen... Hij is 4 maanden |(

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:03

KimD schreef:
Pippa13 schreef:
Oooh klote Giardia!!
Heel veel succes!!!

[ Afbeelding ]

Dit zijn Love_mandy & haar vriend! Met hun poeplijstje. _O- Vond ik zo hilarisch. Waren we samen aan het gamen, ging een van de twee de hond uitlaten en bij terugkomst was de standaard vraag "Hoe was de poep, heb je het opgeschreven?" :')

Jep, nu geen lijstje meer maar ik vraag het altijd nog :') meestal het eerste wat ik vraag als hij weer binnen komt

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:06

Flinke jongen :))

Als je Probiotica geeft voor de darmen hersteld zijn, slaan ze niet aan. Je moet als het ware de darm voorbereiden op het weer kunnen huisvesten van goede bacteriën. Anders kun je ze ook door de gootsteen spoelen.
Een tweede belangrijk punt is dat een hond ook schade kan hebben aan de darmwand door giardia, zie je ook niet aan de buitenkant. Als je dan probiotica geeft, kunnen de bacteriën door de darmwand in de bloedbaan terecht komen en elders in het lichaam voor ellende zorgen.

Al met al is probiotica helaas niet zo eenvoudig in te zetten. :o

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:18

Wij hadden een aparte WhatsApp groep gemaakt om alles bij te houden _O-
En nu inderdaad nog steeds dagelijks 'had ie goede poep?'. Fijn dat ik niet de enige ben hahaha

Probiotica inderdaad geven als de darmen hersteld zijn. Ik vind psyllium vezels of konijnenoren met haar ook wonderen doen voor de darmen. En die zou je ook nu al kunnen geven ter ondersteuning.

Maar even zonder grappen, het is echt echt klote! Een hele zure appel waar je doorheen moet. Heel veel succes!!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:22

Haha zo vaak de vraag of de poep goed was inderdaad :)).

Maisie heeft er helaas wel blijvende klachten aan over gehouden. Of ja, blijvend... eens in de paar weken is ze dan een ochtendje niet lekker, borrelen de darmen wat meer, heeft ze even geen honger. Trekt meestal na een paar uur weer weg. Maar die was ook wel relatief jong toen ze Giardia kreeg meen ik. Ro heeft er eigenlijk niks aan over gehouden, gelukkig.

Het poetsen en wassen enzo was echt vreselijk, steeds als ze nu een keer wat minder goede poep hebben zijn we weer panisch dat het giardia is :)). We hebben het hier in huis nu 2x gehad, laatst had Ro denk ik toch een parasiet opgelopen van vies water en was even aan de dunne, maar thank god geen Giardia. Dat ging ook weer snel over, maar dan komen de flashbacks weer van poetsen wassen poetsen wassen hahaha.

Sterkte!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 09:33

Psylliumvezels heb ik inderdaad standaard in huis hier. Voor dunne darm diarree (herkenbaar als echt water poepen) zijn deze niet effectief, voor breiige ontlasting wel. Wel rustig opbouwen, niet te veel want het kan ook prikkelend werken. Starten met een half theelepeltje (voor een kleine hond een kwart).
Psyllium verdikt de brei in de darm en maakt dat het minder snel door de darmen gaat waardoor de darmbeweging weer bevorderd wordt.

Aandacht voor de darmgezondheid in algemeen is doorlopend goed. :j

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 14:36

Hier gelukkig nooit Giardia gehad. Poep controleer ik wel altijd vooral toen ik nog twee senioren had, al ben ik er nu met Chim iets minder op, maar hoor het wel als hij bv diarree had als iemand anders hem uitlaat.

Voor nu geniet ik even van mijn jonge sportman. Staat mooi op de foto, knietjes waren al bevoeld. We zitten nog maar in de opbouwfase, maar ze waren ook al erg te spreken over zijn bespiering. Nog even zijn best doen in de basis/vervolg en dan mag hij starten met behendigheid. Even goede berichten van de dierenarts waren we ook wel aan toe.

(Al voel ik me nu wel enorm schuldig, hij is nog erg slaperig van zijn roesje...)

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 16:02

Fijn miept!
Odin mag dit jaar ook nog voor zijn HD foto’s. ED moet nog even wachten tot volgend jaar.
Ik hoop dat ik binnenkort wat hoor van de honden school, dan gaan wij beginnen met hoopers <3

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 17:12

Goeiemiddag, heeft iemand van jullie een groeischema bijgehouden van de pup?
Ik heb hier op Sicilië een nestje gedumpte, rasloze hondjes opgevangen. Ze waren toen ongeveer 30 dagen oud, nu zijn ze dus 11 weken. Het is een middenmaat, dat kan ik qua gewichten nog wel vergelijken met het vorige opgevangen nestje, maar verder qua raskenmerken totaal verschillend. En 'middenmaat' is okk weer zo'n rekbaar begrip.

Een vriendin heeft interesse in het blonde teefje, maar ze wil weten hoe groot (stokmaat) het hondje wordt. Ze is nu 31 cm hoog en 5,5 kilo.
Hebben jullie enig idee qua stokmaat?

Afbeelding

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 17:42

Mijn koningspoedel van 10 weken is nu 5 kg. En dat wordt een grote maat hond.
Kan je daar iets mee?

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 17:53

Jongens al jullie giardiaverhalen maken me bang _O- hopelijk blijft dat ons bespaard.

Oeh lastig met zo'n hondje Gem. Onze Corgi was 4,7kilo met 11 weken, is uiteindelijk 15 kilo nu al volwassen hond. Maar wellicht wel een wat "afwijkend" ras.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 18:00

Odin was met 11 weken 7,9 kg.
Hij was met bijna 5 maanden 13 kilo en 48 cm.
Inmiddels 1+ en 54 cm en 19,2 kg
Volgens mij is het heel lastig te bepalen :')

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 18:12

Ja ... dat het heel lastig is heb ik wel gemerkt :) . Vooral omdat het onderkruipertje (reutje) uit het vorige nest nu met 7 maanden groter en zwaarder is dan de grootste (teefje) uit dat nest. Nu is reu en teef niet te vergelijken, maar toch had ik het niet verwacht.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 18:14

love_mandy schreef:

En Odin zijn broer is zeker groter dan dat en net aan 15kg. :+

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 18:16

Een koningspoedel staat wel heel hoog op de poten en dat gaan deze hondjes niet doen. Momenteel denk ik dat ze qua compactheid het best te vergelijken zijn met een retriever of labrador, maar dan een stuk kleiner want ze voldoen niet aan de gewichtscurves.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 18:26

Mijn Australian Shepherd was met 11 weken 9,5 kg en is als volwassen hond rond de 27,5 kg met 59 cm schofthoogte.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 18:29

KimD schreef:
love_mandy schreef:

En Odin zijn broer is zeker groter dan dat en net aan 15kg. :+

Scharminkel is het :')
Ben echt benieuwd als ze weer bij elkaar zijn hoe veel ze schelen.
Maar Nil heeft ook echt wel lange poten toch?

Edit: ik dacht trouwens dat hij 54 was, maar misschien was het wel 56. In ieder geval ergens rond dat :')
Laatst bijgewerkt door love_mandy op 25-10-24 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 18:30

Ik krijg ook schrik van de giardia verhalen dus hoop het nooit te hoeven meemaken.

En qua maat, bonne hoef ik niet te vergelijken die is zo klein :)

Vandaag onverwacht een herfstshoot. Ze zocht rond 11 uur een model voor 13.30 uur omdat er iemand had afgemeld en ik werkte thuis en het was zo rustig, dus aangemeld en gegaan. Super weer vandaag en Bonne was weer een goed model.