[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:54

Ik heb mijn gupvrouwen en babyguppen allemaal weten uit te plaatsen. *\o/*
Bleek 12 babyguppen te hebben (eerst 14 maar de hond van mijn moeder heeft er wsl 2 opgeslobberd :+), 6 buiten en 6 binnen.
Die buiten waren veel groter dan die binnen, scheelde gewoon de helft ofzo.
Nu heb ik 5 gupmannen in de minivijver buiten, over 2 maanden gaan ze naar binnen.

Binnen heb ik alleen garnalen, ik wil een paar Japonica en een paar HQ vuurtjes bestellen, daarnaast nog 10 corydoras pygmaeus.

En ik wil de minivijver vervangen voor een 150l metselbak, daar 10 gupmannen en 10 luipaard danio longfin in wit/zilver in doen en het geheel in het voorjaar naar buiten zetten.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:24

Krijg ik nog eten?!
Afbeelding

Afbeelding

EINDELIJK!
Afbeelding

Ook even alles tussen de stenen vandaan halen..
Afbeelding

En een bijtje.. :D
Afbeelding

En meneer/mevrouw ná het eten. :')
Afbeelding

Wel heel leuk om te zien dat hij gegroeid is.. Mijn moeder was er verbaasd over. Ik zag het niet omdat ik 'm natuurlijk elke dag zie maar dit was zijn rug in december 2017:
Afbeelding

Hij heeft nu dus een extra gele stip op zijn rug er bij gekregen.. :))

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 09:57

iirrssjjee schreef:
Strohalmpje schreef:
Hoi allemaal!

Wat een leuk topic is dit zeg. Zie erg mooie aquaria voorbij komen.

ik heb sinds kort ook weer een aquarium staan. Vroeger altijd een bak gehad van 80cm en nu eentje van 60cm overgenomen van mijn schoonvader. De bak heeft ruim 2 weken ingedraaid en gisteren zijn de eerste vissen erin gegaan. Zo leuk!

Momenteel zitten er 12 zwarte neons in en 4 cory's. Nu zou ik het nog wel leuk vinden om nog een kleurrijk koppeltje toe te voegen en daar blijft het dan bij. Ik kom er alleen niet uit wat voor koppeltje dat zou moeten worden. Hebben jullie tips? Ze moeten natuurlijk samen met de cory's en de neons kunnen.

Groetjes!

Honinggoerami's, antennebaarsjes, bv?

Idd wel een leuk idee!

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:19

Ik heb ‘helaas’ moeten besluiten om mijn bakbeest te verkopen -O-

Deze bak heeft mij heel wat bloed zweet en tranen gekost en is nog niet zoals ik wil...
Maar omdat ik het qua tijd niet voor elkaar krijg en wss ga verhuizen naar een kleiner huis, toch de knoop wel doorgehakt.
Afbeelding

En deze beauty komt er voor terug in plaats <3
Afbeelding

BulletjeBeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:01

Heb ik helemaal mijn best gedaan om een leuke cave voor mijn ancistrus neer te zetten, zwemt ie er gewoon voorbij :+ ik was hartstikke blij met dat ding, hahaha. Maar goed, blijkbaar vermaakt hij zich uitstekend onder het stuk hout.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:10

@ captain: wat een leuke visjes! Volgens mij hebben die best wat persoonlijkheid of niet?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:39

Die kogeltjes blijf ik zo gaaf vinden!!!

Ooo wat blijft t lastig om te bepalen wanneer t klaar is voor een vis...

mijn mooie blauwe gup is al enkele dagen niet goed, verstoppen, geknepen vin, futloos, omvallen. Dan bepaal ik dat het klaar is maar als je hem dan eenmaal vangt in een bakje en hij toch een beetje rond zwemt met een mooie staart... wat moet je dan!

Hoe maken jullie dit besluit?

Aan de ene kant wetende dat hij eerdaags sterft en je hem dus verlost uit t lijden, zal het echt lijden zijn? Anderzijds zo lastig om het moment te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 14:45

Wat een leuk topic! Komen mooie aquaria voorbij :j

Ik wil mij bij deze ook even melden als beginnend aquarium houdster.
Afgelopen januari kreeg mijn zoontje van opa en oma een klein bakje met twee goudvissen:

Afbeelding

De drie sluierstaarten heeft een vriendin gister meegebracht nadat ze hoorde dat ik een nieuw aquarium had (en dus niet wist dat zoiets eerst in moet draaien) dus deze situatie is absoluut tijdelijk!
Water van dit bakje is overigens kraakhelder, achterwand is alleen een beetje vies.

Afgelopen week dus een groter aquarium gehaald omdat het bakje van opa en oma natuurlijk veel te klein is. Een Juwel Panorama van 120x50x50.

Schoonmaken:

Afbeelding

Grind netjes uitgespoeld, stenen en hout erin en vullen maar:

Afbeelding

Plantjes erbij en dan is dit het resultaat:

Afbeelding

Close-upje:

Afbeelding

Gisteren was de bak wit troebel, duidt volgens de experts op een explosie van bacterie groei. Heb wat 'zooi' van het filter van de kleine bak toegevoegd, vandaag alweer een stuk helderder gelukkig.
Straks even een test setje halen om in de gaten te kunnen houden wanneer de bak ingedraaid is, eerder gaan er nog geen vissen in. Ik reken op een week of 3 minimaal.
Ik maak gebruik van een juwel binnenfilter met grove en fijne sponzen en actieve kool.

Tips zijn uiteraard welkom :)

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 17:34

Agos die sluiers in het bakje... maar wat een mooie bak gaan ze ervoor terug krijgen!

Later wil ik ook naar zo’n formaat en die hoeken zijn erg mooi!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-18 19:40

Hallo! Ik heb me hier een tijd niet laten horen, gezien ik geen aquarium meer heb, maar ik kwam nog wat spulletjes tegen. Misschien iemand die hier nog interesse in heeft voor een zacht prijsje?

Ik heb nog staan;
Stuk of 6 legholen in verschillende maten
2 Leg kegels
Een stapel leisteen van een cm of 15 hoog (dunne plaatjes)
4x dragonstone
Een decoratie schot (zo'n stenen wandje)
2 andere stenen (1 lijkt op dragonstone maar is wat anders)
Een luchtslangetje (nieuw in verpakking, nooit gebruikt)
En nog wat tropisch visvoer zag ik net nog staan :+

Ik wil dit topic uiteraard niet als verkoopplek gebruiken maar wie weet heeft er iemand interesse! Voor foto's stuur maar een pb'tje, interesse? Pb maar een leuk bod! :)

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 16:24

Ik twijfel of mijn visbestand een goede keus is geweest...

Voor de vakantie heb ik een schooltje rasbora briggitae in mijn aquarium gezet. Mooie vissen en erg leuk om naar te kijken. In het begin waren ze wat flets maar ze zijn nu diep rood gekleurd en springen echt in het oog! Na een week of 4 heb ik daar 8 rasbora kubotai bij gezet. In het begin waren ze erg rustig en zwommen ze zij aan zij in een school door de bak. Later zijn ze wat drukker geworden en zag ik mijn briggitae erg weinig. Zij zaten veel verscholen tussen de planten en kwamen alleen met voeren iets tevoorschijn. Sinds gisteren heb ik de school uitgebreid naar 12 stuks en ik heb er 6 vuurzalmpjes (Hyphessobrycon Amandae) bij gezet. De kubotais trokken zich iets terug en de vuurzalmpjes en kubotai kwamen meer tevoorschijn. Helaas zie ik nu de kubotais vooraan druk door de bak zwemmen en zijn er 2 die de briggitae en vuurzampjes verjagen. Die 2 jagen ook op de overige kubotais.
Ik lees overal dat kubotais vredelievend zijn, maar daar is in mijn aquarium niets van te merken. Dacht eigenlijk dat deze 3 soorten best bij elkaar konden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:18

Ik lees nog steeds hier mee en wil toch even op jou reageren.
Ik heb ook kubotai en een kleine school is rustig, maar hoe meer hoe drukker en territorialer ze worden.
Ik heb er maar vier en daar zwemmen de corydoiras pygmaeus ook vrolijk tussen. Dat gaat prima!

Ook best om die als enige soort boven in je bak te houden zodat ze alle ruimte daar voor zichzelf hebben.

Hoe groot is je bak?

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 17:19

Ik heb er 8 en heb een juwel rekord. 60cm en 63 liter.

Ik heb achter dik beplant en voorin zwemruimte. Ze eisen nu alle zwemruimte op en jagen in alle lagen de andere vissen naar achter en naar de zijkanten.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:24

Ik denk dat je bak iets te klein is voor de schoolvisjes en ze daardoor meer territoriaal gedrag gaan tonen?

Ik wil mijn aquarium helemal opnieuw inrichten, meer ‘houtgericht’
Ze noemen dat ‘hardscaping’
Iemand ervaring mee?
Ik wil hem inrichten zoals deze

Afbeelding

Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:27

Ik heb toevallig een paar dagen geleden mijn aquarium met meer hout ingericht.. Het geeft alleen nog wel flink kleur af dus morgen maar weer een waterwissel doen. :+
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:37

Ukkiepuk
Hoeveel vissen heb je er totaal in dan?
Even rekenen
8 kubotai
12 briggitae
En 6 vuurzalmpjes.
Vind ik eigenlijk te druk :o
Zou voor 60cm eigenlijk niet meer dan een 12/15 vissen aanhouden willen ze goed hun eigen ruimte hebben.
Ook best kiezen voor 1 school op de bodem
1 school in het midden
en 1 bovenin

Zou kijken of je ze er misschien uit kan halen en in een andere bak.
Heb je meteen een goed excuus voor een 2e bak :P

Mindful <3

Wauw, ja erg mooi zoiets.

Ik heb nu dus 3 bakken, 3x 60cm.
Had een 100x40x40 besteld bij zoo plus.
Maar kreeg eerst mail dat het niet op voorraad was,maar na 3 weken wel.
En gister kreeg ik mail dat mijn bestelling geannuleerd was, product was er niet meer |o
Was jammer want was een aquatlantis style led, met kast voor "maar" 250 euro!

Ga morgen kijken bij een juwel vision 180 met kast.
En in die bak wil ik ook absoluut mooi hout hebben....heb nu ook hout in de bakken voor mijn ancistrus
Maar is mooi dat scapen. Hele zoektocht ook naar mooie stukken hout :j

Ben zelf lid van de facebookgroep aquarium clubje en haal daar al veel goede info vandaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 20:52

Hallo dames, hier draait de bak ook mooi, waterwaardes stabiel.
Van het weekend heb ik black Molly’s in de bak gedaan en nu komt het: ik zag vandaag dat één van de heren een enkel ‘blaasje’ op de onderlip heeft en één van de dames heeft er 3 op een rij. Op Google kan ik niks vinden dus misschien dat jullie weten wat het is?

Afbeelding
Afbeelding

Alleen de heer wou op de foto, hoop dat jullie weten wat het is.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:05

Hmm was eigenlijk uitgegaan van 1cm vis per cm. Zou in principe precies uitkomen.
Het is nu overigens erg rustig. Denk dat de onrust vooral was door het voeren. Ze zwemmen nu allemaal vrij relaxt door elkaar.

Even kijken wat ik ga doen. Wilde juist van de guppy's, platy's enzo af. Vond de vissen te groot in de bak. Daarom wilde ik 'nanovisjes'.
Toen de 6 briggitae en 8 kubotai erin zaten (zonder de vuurzalm en 'tweede' school briggitae) hadden ze dit gedrag ook al. Ze dulden dus ook geen 6 briggitae in de bak en toen had ik er in totaal 14.
Tweede bak kan helaas niet. Daar heb ik geen handige plaats voor in huis. Staat op overige plaatsen te veel in direct daglicht.
Ik kan op deze plaats wel een 80 cm kwijt. Daar was ik al een beetje naar aan het kijken. Misschien de kubotai dan toch weer verkopen en iets anders erbij wat beter past.
Cory's zijn ook erg leuk, maar ik heb fijn grind en weinig plek om over de bodem te grondelen, dus die viel al af.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:14

Dat 1cm vis per cm voorruit is maar een hele grove richtlijn hoor. Maakt heel veel verschil wat voor vissen je hebt. Zou gewoon de leukste van de scholenvisjes kiezen en alleen die doen, met evt. een anders schooltje in een andere waterlaag of een solitair/koppel visje er bij. :)

Oh, en iemand toevallig tips voor een rovertje om de jonge guppen op te eten die klein/lui genoeg is om de volwassen guppen met rust te laten? Ph van 7, temp rond de 24.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:18

Ik wou al zeggen, volgens die richtlijn had het algenetertje prima in mijn bak kunnen blijven.
Helaas stuiterde die met zijn 6-7cm al bijna mijn bak uit. :+
En volgens die redenatie kun je ook prima een goudvis in een 30-40cm bakje houden, wat ik niet aanraad ivm vergroeiingen etc. :n

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:25

lor1_1984 schreef:
Ik wou al zeggen, volgens die richtlijn had het algenetertje prima in mijn bak kunnen blijven.
Helaas stuiterde die met zijn 6-7cm al bijna mijn bak uit. :+
En volgens die redenatie kun je ook prima een goudvis in een 30-40cm bakje houden, wat ik niet aanraad ivm vergroeiingen etc. :n

Die kennis had ik nou nog net wel. Ik wil bewust geen vissen groter dan een centimeter of 4 in mijn bak. Vandaar de de kleinere scholenvisjes. In principe zou ik ook best 2 vissen van 10 cm kunnen houden, maar weet dan nog net wel dat ze erg weinig zwemruimte zouden hebben.
Had het leuk bedacht alleen onderschat dat 3 soorten scholenvisjes mss niet heel handig zou zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:25

Wij hebben ook een bak met eigenlijk alleen hout en keien erin.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 21:50

Goof schreef:

Als je een foto hebt, is die welkom. Ik ga er half oktober aan beginnen.
Ben mijn plantenmiserie zo beu en wil eens meer rust dan kopzorgen.
Na veel opzoekwerk ben ik toch wel aardig verrast moet ik zeggen

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-18 23:48

julius_juut schreef:
Dat 1cm vis per cm voorruit is maar een hele grove richtlijn hoor. Maakt heel veel verschil wat voor vissen je hebt. Zou gewoon de leukste van de scholenvisjes kiezen en alleen die doen, met evt. een anders schooltje in een andere waterlaag of een solitair/koppel visje er bij. :)

Oh, en iemand toevallig tips voor een rovertje om de jonge guppen op te eten die klein/lui genoeg is om de volwassen guppen met rust te laten? Ph van 7, temp rond de 24.

Vijfstreepbarbelen vreten hier altijd alles op.. net als de hoogvinkarpers. De jonkies dan. De rest laten ze goed met rust. De mannetjesguppen houden hun staarten lang mooi in ieder geval.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 09:15

mindful schreef:
Goof schreef:

Als je een foto hebt, is die welkom. Ik ga er half oktober aan beginnen.
Ben mijn plantenmiserie zo beu en wil eens meer rust dan kopzorgen.
Na veel opzoekwerk ben ik toch wel aardig verrast moet ik zeggen

Op blz 309 staan wat foto's. Wr hadden er toen net wat plantjes bijgezet omdat ik het saai vond, maar daar is er nog maar 1 van over. Verder enkel hout en steen dus