gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gigixponys

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 08:58

Normaal komt het zo rond de 6 maanden terug, maar bij die van mij moet het maar 1x per jaar gedaan worden, die heeft het ook wel pas laat gekregen, dus is van ouderdom denk ik..

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 11:06

Jeetje wat rot.. Arme Kees -O-
Hoorde dat het ook erfelijk kan zijn..

Ik hoop eigenlijk dat het ligt aan minder hooi eten. Voorheen haalde ik een baal hooi van stal maar omdat die konijnenziekte hier heel erg speelt (er zijn dode konijnen in het weiland achter ons gevonden), durf ik dat niet aan.
Dus ik ben overgegaan op het fijne hooi van de dierenwinkel maar dat eten ze een stuk minder helaas.

Dus ik heb nu voor mijn verwende schatjes hooi met paardenbloemen gehaald. Volgens de man van de dierenwinkel eten ze die smaak het beste.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 12:50

Hier ook ervaring met een konijn met haken. Hij moest om het half jaar behandeld worden, zonder narcose want het waren gelukkig nooit z'n achterste kiesjes :)

Nu ben ik een jaar terug overgestapt van cuni complete (zachtere maar kwalitatief goeie brok) naar harde brokjes van de welkoop, ik moet afkloppen maar hij heeft al een jaar geen last meer van z'n tandjes. (Hij geeft dit gelukkig zelf aan, niet willen eten of moeilijker eten). Misschien heb je er iets aan ;)

Mijn konijntjes gaan allemaal super, en wie mij nog kent, met m'n wonderkonijntje Pepper gaat het SUPER!! <3 ik ben nog altijd blij dat ik toen ze zo ziek was alles op alles heb gezet om haar te redden <3Afbeelding
M'n 6 schatjes <3

Afbeelding
Kleine muis (Pepper) <3

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 22:44

Goed nieuws hier! :) Moppie zijn ogen zijn al een stuk beter! Ik denk dat het door tocht van onder de deur kwam. We hebben er sinds gisteravond een knuffelachtig ding dat je voor de deur legt ( :') ) ervoor gelegd. En sindsdien is zijn oog gebeterd! Hoe gaat het met Kees?

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 22:52

Lieve konijnen heb je Tarzan. Mooi ook!

Wat fijn dat moppie beter gaat!! Tocht kan echt naar zijn.

Kees gaat is door de pijnstilling weer helemaal haarzelf. En ook heel knuffelig. Ondertussen ligt er weer een heel nest klaar in het hok.. wordt echt tijd dat ze gesteriliseerd wordt.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 23:15

Ja idd, superleuk groepje nijnen!! <3

Goed dat ze zich weer beter voelt! Haha

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 19:08

Fijn Tarzan!
Gelukkig MoppieFilou
Fijn dat Kees weer zichzelf is

Laatst de konijnen een paar keer in de sneeuw gehad, vonden ze wel geslaagd geloof ik :)

Afbeelding

Afbeelding
Spency <3

Afbeelding
En met zn allen

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-17 22:34

Leuke konijntjes heb je! <3

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 15:30

Vandaag mocht het ex slacht konijntje voor het eerst los in de tuin. Ik vind het zo'n mooi en leuk beestje! Heel tam en ondernemend. <3
Afbeelding

Mijn ram Sproet heeft haar niet gezien omdat meneer uitgebreid aan het eten was in zijn binnenhok. :') Terwijl ze toch wel een half uur los heeft mogen lopen. Ik wil haar elke dag wat langer los laten lopen in de tuin, dan zal Sproet haar ook langzaam een beetje leren kennen via het gaas. Zodra Sproet rustiger reageert op haar aanwezigheid mag hij ook los in de tuin (hij heeft daar nog niet eerder los gelopen).

Omdat Sproet een nogal pittig konijn is (wel lief geen vechter) en een stuk ouder dan de jonge voedster lijkt het me goed om het zo aan te pakken. Dan voelt zij zich wat sterker in die omgeving. Sproet voelt zich overal wel thuis. :')

A.s dinsdag is Sproet 2 weken gecastreerd en vanaf dan zouden ze in principe bij elkaar kunnen. Ik wil het niet overhaasten en ze eerst nog een weekje aan elkaar laten wennen op deze manier (als dat goed lijkt te werken).

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:28

Oeh marloez tegen mij zeiden ze 4 tot 6 weken voordat hij niet meer vruchtbaar is. Misschien nog even dubbel checken.

Het is idd wel echt een mooie nijn!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 21:55

Oh dan moet ik voor de zekerheid nog maar wat langer aanhouden, al denk ik dat de voedster nog niet vruchtbaar is (ze is ongv 12 weken oud). Dat is geen probleem. Thanks voor de tip, wat stom dat ze dat advies dan geven bij de dierenarts... lekker onwetend. Op internet lees ik variërende antwoorden van twee tot zes weken. Ik houd ze langer uit elkaar dan, de voedster is nog zo jong, lang niet uitgegroeid en is heel mager. Ik wil absoluut geen risico lopen.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 22:02

Na 2 weken zijn rammen niet meer vruchtbaar dus is geen probleem ze bij elkaar te zetten ;) na 6 weken zijn de hormonen uit het lijf meen ik (kwa gedrag dus)

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:22

Mooi konijn Marloez! <3 Leuk dat ze zo tam is! Ik zou ook nog wat langer wachten ivm de reden van Tarzan. Het lijkt me niet echt bevorderlijk voor hun relatie dat de hormonen uit het lijfje van Sproet er nog zijn. ;) Beter wat langer wachten dan dat je ze niet meer bij elkaar krijgt omdat de voedster bang is geworden... Dat is mijn mening dan toch hè ;) . Heb je al een naam?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:25

Bij aankomst was ze echt super bang. Maar af en toe een stukje peterselie voeren doet soms wonderen bij konijnen.. O:) Ze is echt heel snel "ontdooit" dus ze zal wel nog veel tammer worden. :D

En ah vandaar de verschillende meningen over hoeveel weken na de castratie er gekoppeld kan worden. Ik kijk het even aan hoe enthousiast Sproet elke keer via het gaas reageert, zodra hij er relaxed mee is dan kan ik langzaam aan een koppel begin gaan maken.

Haar naam is Floki. :D
Laatst bijgewerkt door Marloez op 29-01-17 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:29

Leuke naam!!

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 23:31

Thanks! :D

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 13:31

Ohhh ik ben opgelucht. Kees is gesteriliseerd en alles is goed gegaan. Ze had alleen een extreem grote baarmoeder.
Kleine haakje van haar kies is ook verwijderd.

Nu nog 1 gesprek op het werk en dan ga ik haar ophalen vanmiddag.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:14

Goed dat alles prima is verlopen! Ben je haar al gaan ophalen?

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 18:38

MoppieFilou schreef:
Goed dat alles prima is verlopen! Ben je haar al gaan ophalen?

Ja ik heb haar al opgehaald. Eten komt nog niet echt op gang. Kreeg de tip om wat olvarit te proberen dus dat wordt zo gehaald. Met pijn en moeite drie hapjes wortel gegeten.

Bizar joh, haar buikje is echt een heel stuk smaller ineens. Had niet verwacht dat haar baarmoeder zo groot zou zijn.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 19:43

Aw, werkt peterselie ook niet? Ik kreeg daar mijn rammetje weer mee aan het eten na zijn castratie.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:19

Hopelijk gaat ze snel weer eten! Vergeet niet op tijd te dwangvoeren want als hun darmen stilliggen heb je pas echt een probleem. Dat zou ik ook niet denken, dat je het verschil zo hard ziet... :=

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 20:31

Babyvoeding werkt iig! Peterselie heb ik niet in huis. Ga ik even halen.

Deze dierenarts was trouwens suuuuper goedkoop :wow: ik hoefde maar 95,- te betalen. Sterilisatie was 85,- en de tandjes 10,-

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 21:46

Peterselie is een goede tip! Die gaat er ook in :-)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 22:43

Wauw dat is echt een goed betaalbare dierenarts inderdaad.

Peterselie werkt ook eetlust opwekkend dus super dat ze dat eet! :)

Vandaag hebben Sproet en Floki elkaar voor het eerst kunnen besnuffelen via het gaas. Sproet schrok zich eerst rot bij het zien van Floki en begon heel hard te stampen. :)) Terwijl hij katten die in de tuin komen altijd achterna rent.. maf konijn. Maar uiteindelijk vond hij het wel heel leuk en hebben ze heel lief elkaar besnuffeld. :D

Floki heeft nog een paar binkies lopen maken en ging uiteindelijk vanzelf weer haar hokje in om te eten.

Hier twee stills uit een video;

De eerste begroeting
Afbeelding

Floki maakt een binkie
Afbeelding

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 23:06

Schattig! <3