Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

owens-mama

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 07:44

Kan iemand mij vertellen of je serama's in de winter buiten kan houden. We hebben wel een nachthok. Maar die is niet geschikt om hele dagen daar binnen te scharrelen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:28

Eilinora schreef:
Over een paar weken heeft die man Marans kuikens en daar mag ik dan wat hennen van.

Maransen zijn práchtig.
Mijn 2 marans hennen zijn voor de duuvel niet bang, maar echt héél leuk.

Mijn 2 Vorwerk hennen krijg ik met geen mogelijkheid "tam".

owens-mama schreef:
Kan iemand mij vertellen of je serama's in de winter buiten kan houden. We hebben wel een nachthok. Maar die is niet geschikt om hele dagen daar binnen te scharrelen.

Mijn schoonouders hebben ze gewoon jaarrond in hetzelfde hok met uitloop. Ze brengen dan wel veel binnen door, maar dat is ook niet echt een groot nachthok.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-20 13:45

Ik lees mee, ik heb een hokje in de achtertuin en ga daar een stuk of 4 amrock krieltjes in houden. Ze kunnen overdag ook in de achtertuin lopen, die helaas betegeld is maar daar verzin ik nog wel wat op

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 08:45

Hoi allemaal. Ben ik weer met een vraagje. 1 van mijn 3 cochin kriel hennen is volgens mij broeds. Ik krijg ineens geen ei meer en ze zit echt de hele dag op het legnest en wordt erg luidruchtig en gaat pikken als ik haar eraf haal.
Moet ik haar dit gewoon laten doen? Ze gaan hier altijd óp het hok op stok, dus ik sluit het hok nu elke avond al af, dat ze dan ook even eet en drinkt. Maar moet ik haar overdag ook zoveel mogelijk eraf halen?
Die andere 2 scharrelen wel gewoon rond, maar hebben gisteren ook beide geen ei gelegd terwijl die echt niet de signalen vertonen van de broedse kip.
Tips zijn welkom!

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:12

Ik haal die van mij er altijd af en dan sluit ik het nachthok, zodat ze even gaat lopen, eten en drinken. Mijn hennetje wordt ook altijd mank van het broeds zijn, kramp ofzo denk ik. Na een paar dagen is het dan over.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:36

Ik haal ze er meestal 2x per dag af en dan sluit ik het nachthok zodat ze wat gaan eten en drinken. Vorig jaar besloot 1 van m'n hennen om broeds te worden toen het 38 graden was. Die werd bijna gekookt in het hok.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:04

Als je meer kippen wil en aan broedeieren kan komen kan je haar laten zitten, anders is broeds af maken of op zijn minst 2x/dag zorgen dat ze beweegt en eet/drinkt essentieel. Ze blijven anders zitten en vermageren rap. Einde broeds is normaal door het uitkomen van de eieren, als dat niet gebeurt door niet bevrucht of geen eitjes, dan kan het zijn dat die uitknop niet werkt en ze doorgaan tot ze er van sterven (verzwakt door te weinig beweging en eten, zelfs met 2xdaags ervan af moeten van jouw). Let dus zeker goed op het gewicht van zo'n kip (voelen of zelfs wegen).

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-20 21:33

Ik kom hier even binnengevallen.

Vorig jaar heb ik eitjes in de broedmachine gedaan voor mij en mijn broer. Deel orpington en een deel cochinkrielen. Gezien mijn broer minder plaats had dan wij en een klein nachthok had, hadden we uiteraard de orpingtons voor ons gehouden. Nu, al van in het begin was er 1 kuiken wat heel vervelend deed, altijd opvliegen en pijn doen. Toen ze in de ren die onder het hok zat mochten kon ik aan deze ook niet meer aankomen. Vanaf ze ook op de kippenweide mochten was het helemaal gedaan met die. Ik wou wel tamme kippen, geen knuffel kippen maar wel dat ik er gewoon normaal bij kon blijven bij het hok kuisen ed. Dat ging wel goed. Nu, orpingtons zijn groot, ons hok was in principe voorzien maar ze sliepen altijd buiten. Uiteindelijk beslist dat ze naar mijn ouders gingen omdat ze gewoon in de regen buiten sliepen. Bij mijn ouders welke een soort tuinhuis hebben gingen ze gelijk binnen slapen. Wij hebben dan 3 marans kippen van mijn vader meegekregen. Kippen die volgens hem tam waren. De eerste paar dagen ging het redelijk maar toen begonnen ze aan te vallen, elke keer als ik mijn rug draaide sprongen ze tegen me op. Zo erg dat ik niet binnen durfde zonder de tuinslang in geval dat ze iets wouden doen dat ik ze weg kon jagen. Op een avond beslist dat ze terug naar mijn vader moesten. Waar ze om magische reden ook weer braaf zijn.

Iemand enig idee hoe dit kan? We wonen rustig qua buurgeluiden, wel aan een steenweg. De weide is op een 20 tal meter van de grote weg en er staat een dichte houten schutting tussen. De weide is 8 op 6 meter groot, staat een nachthok op met een ren onder. Nachts was de bedoeling dat ze daar in zaten en door de dag op de weide ook.
We hebben ook 3 honden waar er 1 regelmatig van blaft, maar als ze begint te blaffen moet ze ook binnen. 2 van de honden waren heel lief voor de kippen, eentje mocht helpen met schoonmaken, dus die kwam wel mee de ren in. Maar aangezien de orpingtons hun kende vanaf kuikentje waren ze niet bang van de honden, in tegendeel. Bij de marans mocht hij niet mee binnen uiteraard. De 3e hond was pup die de kippen wel spannend vond maar hij stond gewoon aan de draad te kijken als ik binnen was, anders liet hij ze met rust.

Ik zou heel graag weer kippen willen, maar ik ben er gewoon bang voor dat het weer 'boze' kippetjes gaan zijn. Ligt het aan het karakter van het ras, vooral de marans dan, nochtans lees ik hier dat ze wel heel tam zijn? Kan ik beter kippetjes kopen die bij een kip uitgebroed zijn, of al volwassen of maakt dat geen verschil?
Als er nieuwe komen gaan het sowieso richting cochinkrielen zijn, gezien dit ook de kippen waren die ik vroeger had naast zijdehoentjes en die ik had waren altijd veel rustiger van karakter.

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 18:46

Oh Leen, wat vervelend zeg! Geen idee waar dat gedrag weg kan komen..
Als kuikens, op 1 na dan, had je ze wel aardig mak begrijp ik?

Afbeelding
De kippies doen het goed hier. Sinds vrijdag een ren om het nachthok klaar.
Uiteindelijk ook de bedoeling dat ze door de rest van de tuin ook mogen scharrelen. :)
Ze worden al best mak. Zit geregeld bij ze en voer ze uit de hand. Ze zijn nu 17 weken, we zijn erg benieuwd wanneer ze het eerste ei gaan leggen haha!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 20:05

Ja eentje was vervelend als kuiken. Ik had 3 hennen van de orpington, waarvan eentje nogal fel en opdringerig kon zijn. De cochin krielen dat er bij waren, waren 3 hennen en 1 haantje en die waren echt heel lief. Ze zitten nu bij mijn broer waar ze zelfs geaaid worden door hun 1 jarig kindje. De orpingtons had ik wel willen houden maar die leken zich gewoon niet comfortabel te voelen bij ons. Ik heb al overwogen om in plaats van het nachthok wat we nu hebben een soort tuinkast te zetten (zo type half tuinhuisje) en de orpingtons terug te halen. Maar geen idee of ze nu, nog rustig gaan zijn.

Mijn vriend is minder geneigd voor iets anders te zetten aangezien het hok ons al 380 euro gekost had. Zijn optie is dan liever normale maat of krielen of niets meer :(

Dit was hun verblijf, uiteraard met rechts wel de draad die doorliep. Dit is 6 meter breed en bijna 8 meter diep. De tak lag in het midden daar gingen ze op zitten.
Om een idee te geven qua grootte. De marans konden makkelijk staan onder het nachthok, de orpingtons niet. Orpingtons paste wel net samen in het hok maar dat deden ze dus nooit. De marans zaten wel elke nacht samen binnen.

Afbeelding
Afbeelding

Edit: toen de kippetjes er nog waren stond er een deels betonnen omheining (voorraan) en houten schutting (zijkant) die nu tegen de andere staat zo plankjes.
We hebben nu een nieuwe omheining laten zetten daarom dat er zoveel rommel is nu.

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:56

Jeetje wat vervelend Leen! Hier helaas nog onvoldoende ervaring met kippen om er iets zinvols over te zeggen.

Ik ga deze week eindelijk kuikentjes ophalen! Echter moeten ze best een reisje maken, uur in de auto. Hoe kan ik ze het beste vervoeren? Ik dacht nu een doosje met handdoek erin en een warme pittenzak onder de handdoek? Of moet ik proberen de warmteplaat aan mee te nemen in de auto?

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 21:58

Merell123 schreef:
Jeetje wat vervelend Leen! Hier helaas nog onvoldoende ervaring met kippen om er iets zinvols over te zeggen.

Ik ga deze week eindelijk kuikentjes ophalen! Echter moeten ze best een reisje maken, uur in de auto. Hoe kan ik ze het beste vervoeren? Ik dacht nu een doosje met handdoek erin en een warme pittenzak onder de handdoek? Of moet ik proberen de warmteplaat aan mee te nemen in de auto?

Met de temperaturen van nu hoef je denk ik niet veel toe te voegen overdag. Je loopt namelijk ook het gevaar dat het juist te warm wordt. Zorg wel dat je de airco uitzet indien je die normaal gesproken gebruikt. Doosje met een handoekje erin, er lekker donker houden want dat scheelt stress. Succes met je kuikentjes straks!

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:42

Dank voor de tips m.b.t. mijn broedse kipje. Maar als ik haar er 2 x daags afhaal en het hok dichtdoe, betekent dat ook meteen dat de andere 2 niet kunnen leggen. Hoe lossen jullie dat dan op? Of is dat niet erg als de andere 2 ook een uurtje niet kunnen leggen?
Hier gaan ze 's nachts altijd op stok óp het hok en nooit erin, dus nu haal ik haar elke avond eruit, hok dicht en dan 's morgens rond 10uur pas weer open. Al die tijd heeft ze dus eet en drink en rondloop tijd. Is het dan nog nodig dat ik haar overdag er ook nog regelmatig afhaal?
Inmiddels zit ze alweer op een dikke 10 dagen broeds zijn en het lijkt nog niet echt te verbeteren, zodra ik het hok zo dadelijk open, vliegt ze er meteen weer in. En nummer 2 lijkt ook aangestoken te zijn en zit ook gezellig mee op het legnest naast haar de hele dag, waardoor nummer 3 geen plek heeft om te leggen en we i.p.v. de 3 eitjes per dag die we vorige maand hadden, er nu geen 1 meer hebben..

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:51

Tjah, de dames weten wel wat ze willen. ;)

Maar hier heb ik een soort van dezelfde situatie maar dan wat anders. Heb hier drie broedse kippies die samen 1 nest uitbroeden. Omdat de rest er anders eieren bij blijft leggen doe ik het hok 's ochtends open, iedereen behalve de broedsters eruit, en hok de rest vd dag dicht. Ik heb onder het hok (hok staat op pootjes) een legnest gemaakt, en daar legt de rest hun eitjes nu ze het hok niet in kunnen overdag.

Je zou dus een nest erbij kunnen maken voor de andere kippies, en het hok dus dicht doen, dan heb je overigens wel kans dat zij op dat nest alsnog gaat broeden.

Wat voor kippen hebben? Bepaalde rassen staan erom bekend dat ze nogal overtuigend broeds kunnen zijn. Dan zul je vaak toch echt een flinke periode de kip steeds weer van het nest moeten halen.

Bij mij leggen de andere kippen trouwens gewoon eieren in het nest waar gebroed wordt (ik wil dat dus niet want dan moet ik de hele dag de broedse kippen optillen om de nieuwe eieren weg te halen).

Fotootje van de drie dames voor een beeld:
Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 09:57

Leen, dat hok is ook veel te klein voor Orpingtons, dus logisch dat ze daar niet in gingen zitten. Ons hok is minstens 3x zo groot en daar heb ik maar 2 hennen en 1 haan in. Wel typisch dat die hen agressief was, Orpies staan namelijk bekend om hun rustige en lieve karakter.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:18

Bij ons zijn inmiddels 4van de 6 hennen broeds. :+ ik gooi dus iedereen eruit, hok dicht en als de andere twee lawaai beginnen te maken (voor het leggen) doe ik het hok weer open en als ze klaar zijn weer dicht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:24

Hier netjes 1, dat is mijn kloek, en die krijgt dus selectief eitjes om nieuwe generatie legkipjes uit te broeden van mij. Scheelt berg aan werk, geen zorgen over broedmachine, verenstof in huis, etc. en de andere kippen accepteren ze ook meteen. Maar ik heb er mede voor de rust in het toom ook een haan bij lopen (kan daar en hij maakt niet zoveel herrie). Anders had ik wel gekeken naar broedeieren, maar nu is dit een fijnere oplossing.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 10:38

Wat Tamary schrijft is ook mijn ervaring, een haan erbij geeft rust. Ik heb er nu 2 bij lopen (met 16 dames).

In mn bericht hierboven las ik de vreemde zin: "Wat voor kippen hebben?" Dat moet dus zijn: "Wat voor kippen heb je?" ;)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 11:01

Kinke schreef:
Wel typisch dat die hen agressief was, Orpies staan namelijk bekend om hun rustige en lieve karakter.

En maransen zijn in de regel ook niet echt druktemakers, dus wel bijzonder...

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:17

Ik heb ook wel eens twee hennen op 1 nest gehad maar dat was bij mij niet zo'n goed idee, toen de eieren uitkwamen pikte 1 van de hennen de kuikens dood, geen idee waarom precies, misschien was ze later broeds en was het voor haar nog geen tijd voor kuikens waardoor ze dacht dat de kuikens die uitkwamen niet van haar waren, andere verklaring heb ik ook niet.
Ik doe dus nooit meer meerdere dames op 1 nest laten broeden

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:25

Tinkermuts schreef:
Ik heb ook wel eens twee hennen op 1 nest gehad maar dat was bij mij niet zo'n goed idee, toen de eieren uitkwamen pikte 1 van de hennen de kuikens dood, geen idee waarom precies, misschien was ze later broeds en was het voor haar nog geen tijd voor kuikens waardoor ze dacht dat de kuikens die uitkwamen niet van haar waren, andere verklaring heb ik ook niet.
Ik doe dus nooit meer meerdere dames op 1 nest laten broeden

Ik heb vroeger een hen gehad die dat ook deed met de kuikens van een ander. Niet tot het punt van doodpikken, maar wel echt onaardig zijn. Deze hennen zijn dikke vriendinnen, en het ging ook een beetje doordat het zo liep. Ik had 1 broedster waar ik broedeieren voor had besteld, maar 2 dagen voor ik die ging ophalen besloten de andere erbij te gaan zitten. Omdat het soms voorkomt dat zodra ik de eieren erbij leg, ze ineens broedsaf raken (nogal zinnige tantes) besloot ik dat met 3 broedsters de kans van slagen groter zou zijn dat er tenminste eentje zou blijven zitten. Zodra de kuikens eruit komen verplaatst ik ze naar het kuikenhok plus speciale ren (kleinere mazen in het gaas en overdekt ivm katten en roofvogels). Dan zal ik eentje meeverplaatsen (ik ga denk ik voor de zwarte, die is een heel goede moeder leert de ervaring) en blijven de andere twee in de grote ren.

Wel goed dat je het benoemt, want het gaat inderdaad lang niet altijd goed. Als je je kipjes dan ook niet goed kent mbt broeden en kuikens zou ik het inderdaad ook in de eerste instantie afraden. :j
Laatst bijgewerkt door Serenity350 op 21-04-20 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:32

Kippen konden onderling prima met elkaar, maar helaas dus de schedeltjes inpikken toen ze uit het ei waren, was zo ontzettend sneu.
Daarom idd nooit meer gedaan, maar ik geloof je als je zegt dat het prima kan hoor, ik durf het alleen niet meer aan.
Maar je hebt het al prima opgelost als ik het zo lees.
Ze zijn zo leuk dat kleine grut

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:43

Tinkermuts schreef:
Kippen konden onderling prima met elkaar, maar helaas dus de schedeltjes inpikken toen ze uit het ei waren, was zo ontzettend sneu.
Daarom idd nooit meer gedaan, maar ik geloof je als je zegt dat het prima kan hoor, ik durf het alleen niet meer aan.
Maar je hebt het al prima opgelost als ik het zo lees.
Ze zijn zo leuk dat kleine grut

Ja, zo ontzettend schattig dat ze zijn. Ik mag maximaal 1 nestje per jaar van mezelf haha, anders wordt het teveel. :')

De zwarte en de koekoek hebben al eerder samen gebroed, dus van hen weet ik dat het sowieso goed gaat. Maar ik houd het inderdaad ook nauwlettend in de gaten. Moet er niet aan denken de kuikentjes doodgepikt aan te treffen, dus ik kan me je angst helemaal voorstellen!

Van het nestje van vorig jaar heb ik nog een filmpje, dat was een gecombineerd nest, dezelfde dag uitgekomen, maar duidelijk verschil bij de kuikens wat formaat betreft. De grote was een bewust nestje (daar komt de grijze kip ook uit), de kleintjes eentje die ik een dag voor het uitkomen vond in de tuin. De bruine kip die erbij loopt zat op het nest, en heeft echt bizar veel geluk gehad. Ik was haar al een hele tijd kwijt, en was ervan uitgegaan dat ze gepakt was door een roofvogel. Ik had een ruig stuk op het land aangepakt met de bosmaaier, en toen ik het gemaaide gras weg ging harken vloog ze ineens op. Mn maag draait nog steeds om bij het beeld dat ze daar dus in elkaar gedoken zat toen ik er met het mes van de bosmaaier langs kwam. %)

De bruine kip was echt een super tof beest, en supermoeder ook. Helaas is zij in januari overleden. De zwarte kip is een dochter van haar.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 12:54

Zo cute, dat rennen met wat lekkers vind ik altijd zo hilarisch.

Jeetje, wat een verhaal van die kip

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-20 16:17

Onze meneer De Haan is niet meer. Ik vond hem begin van de week in ons weiland. Ik had onze hennen zien lopen zonder hem, dat is natuurlijk niet ok. Lagen allemaal veren om hem heen. Hij had wonden op z'n kam, 1 oog helemaal dicht en 1 oog klein beetje open. Veel te rustig was hij, kon hem zo oppakken. Dierenarts heeft pijnstiller en ab gespoten en toen duimen maar. Even dacht ik dat hij iets verbeterde maar hij bleef slecht. Wou niet eten en drinken, dus zelf maar water gegeven. Op een gegeven moment had ik door dat hij bijna niet kon zien dus toen was het mooi geweest helaas. Was een geweldig dier, super karakter en mooi ook. Heb wel een nieuwe Orpington haan aangeboden gekregen maar die is nog maar een maand of 3 a 4 oud, moet ff dubben of ik dat wil. Ik verwacht niet dat onze hennen erg dominant zijn maar als dat wel zo is dan moet de haan eerst apart tot hij een echte bink is.
Dag meneer De Haan :(
Afbeelding