Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Kaus schreef:Diandra, met een Aussie snap ik dat dat niet gebruikelijk. Is maar bij een poedel wel toch?
kiwiwitje schreef:https://wooof.xyz/?gclid=EAIaIQobChMIqY ... gKQI_D_BwE
Dit bedoel je?
is gewoon een beetje lidl kwaliteit, dat kan ook niet anders voor die prijs. En de analyse van de meeste brokken is hoog in calcium en fosfor
welmoed__ schreef:Dat ga ik inderdaad sowieso doen, kijken wat ze vanuit het nest mee krijgen. Maar vind het ook wel fijn om alvast te kijken wat er allemaal is, voor het geval ik wil overstappen.
Citaat:De zoektocht naar een brok waar zowel hond als eigenaar tevreden mee zijn, kan eindeloos duren.
(Ik heb geen tonnen ervaringen, maar dit is mijn conclusie:)
Er zijn verschillende prijsklassen brok
1 de goedkoopste brokken die je kan vinden, denk hierbij aan Lidl, Aldi, Action, ( Hoogvliet, Jumbo, AH, Plus...) eigenmerk. Prijs ligt zo rond de €10 per 12kg verpakking. Deze brokken bestaan voornamelijk uit graanproducten met een klein beetje vlees en dierlijke bijproducten.
2 Bennefull, Bonzo, Frolic... de bekende merken die voornamelijk in de supermarkt te koop zijn. Deze brokken zijn iets duurder dan uit categorie 1, maar je betaald nog steeds max €1,5 per kg. Ook deze brokken bestaan voornamelijk uit granen en vlees en dierlijke bijproducten, maar er zit bijvoorbeeld wel 4% kip, rund, enz in.
3 Carocroc, Eukanuba, Prins, Royal Canin, Hills, Pro Plan, Cavom.... Veel van de bekendste merken vallen in deze categorie. Toch kan je hier in zowel kwaliteit als prijs best veel verschil vinden. De meeste grote merken voer hebben namelijk meerdere varianten brok. Vaak een goedkopere variant die meer naar categorie 2 neigt en een luxere duurder variant met een stuk hoger % vlees en bijvoorbeeld maïs of aardappelen als zetmeel. Dit is gewoon heel goed de ingrediënten lijst lezen. Prijs van deze categorie ligt zo tussen de €2 en €3,5 per kg brok.
4 Darf Vol, Smølke, Renske, Nutro, Yarrah, Nutram, Opti Life....vanaf deze categorie vind ik het interessant om te voeren, er zit een behoorlijk aandeel vlees in de brok. Vaak zo rond de 40%, wel bestaat de rest uit aardappelen, maïs, zoete aardappel enz. In deze categorie vind je ook de eerste graanvrije brokken. (De grote merken zoals Royal Canin hebben natuurlijk ook graanvrije brokken, deze vallen kwa ingrediënten en prijs in deze categorie, maar ik heb het merk in een andere categorie benoemd omdat de meeste van hun brokken alles behalve graanvrij zijn.) De prijs zit zo rond de €40-€55 per zak, zn €3- €5,5 per kg.
De laatste categorie is waar bijvoorbeeld Tast of The Wild, Wolf Of The Wilderniss, WolfsBlut, Acana, Orijen.. die laatste 2 zijn eigenlijk een andere categorie, nl categorie nr 6, maar het prijsverschil en de ingrediënten zijn niet extreem groot. Categorie 5 is zn beetje Best of The Best wat betreft brokken. De meeste zijn graanvrij en hebben linzen, erwten, zoete aardappel als zetmeel en bevatten meestal tussen de 60-85% vlees. De prijs is dan ook de grootste spelbreker voor mij in deze categorie. Je betaalt namelijk al snel €6 tot €8,5 per kg brok. Heb je een kleiner hondje of een hond die niet zoveel eet, dan is dit mijn nr1 keuze, maar mijn hond eet zn 350g per dag aan brokken, doet dus nog geen 3 dagen met een kg. Dan is het wel een beetje een dure hobby....
Helaas blijkt mijn hond erg slecht tegen brokken te kunnen. Ik heb zowel Bennefull als Professional Plus (vergelijkbaar met Acana, Orijen) gevoerd, steeds bleef er zachte ontlasting komen en Skip was schraal zat.
Ik ben toen overgestapt op Vers Vlees, KVV van Smuldier. Ik weet het, Smuldier valt kwa kwaliteit in categorie 1als dit verhaaltje over vers vlees zou gaan. Komt verandering in als ik verhuisd ben.
Kijk dus niet alleen naar brok, maar ook eens naar KVV mocht je hierin geïnteresseerd zijn.