Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:39

Ja dat doen ze hier ook als ik ze en schaal muesli geef, alleen plassen de tutten er ook in :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 10:43

Als ik hem te lang laat staan gebeurd dat wel eens, maar meestal haal ik hem meteen weg als ie leeg is.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:54

Hier slepen ze de houten huisjes door het hok, het zal wel aan mijn gevoel van styling liggen :=

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:26

Wij hebben 2 konijnenhokken a la 2 meter lang samen en 55 cm breed aan elkaar en daar zitten van die hokjes met voetbankjes standaard in, ze duwen altijd de helft naast het bakje maar dan wachten we met voeren tot ze dat zelf op hebben gegeten. :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 13:26

Ja huisjes doen ze hier ook! Die vind ik zelfs regelmatig op zijn kop terug :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 14:43

Hier trekken ze wel altijd de fleece kleedjes van de huisjes af om vervolgens op te gaan liggen :)

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 14:49

Even offtopic @ dubbeldun , zou ik je eens wat vraagjes in pb mogen stellen over boomloze zadels? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 17:16

Tuurlijk :D ...

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 22:58

Wat heb ik dan brave cavia's over het algemeen :+ over de 7 hokken sleept er in 1 maar 2 cavia's met het huisje. Het mag niet in de hoek staan want ze verzetten hem standaard. Ze passen er eigenlijk ook net niet in met zijn 2 :')
In het hok van 3 gooien ze weleens met een stoffen bank of huisje. De jongste en oudste zitten daar bij elkaar en regelmatig keet _O- _O-

Bij mij moeten ze brokjes op hebben voor ik het vul. Laatst zat er bij 1 hok in het bakje alleen nog korrel, dus ik zeg tegen ze "eerst opeten"
In de avond lag het bakje op zijn kop met 1 van de beren voldaan erop.
Met inhoud om gegooid :') was een hint denk ik

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-17 09:17

Hier krijgen ze 1x per dag een flinke hand brokjes en als dat op is krijgen ze niet meer, pas de volgende dag weer. Het leert ze iig om door te eten :d

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 18:42

Ik stuit net op dit topic! Ik wil graag een C&C kooi aanschaffen voor mijn twee cavia's. Inmiddels heb ik wellicht een hok gevonden, maar weet iemand hier of/hoe je zo'n hok op een tafel plaatst?
Ik dacht er gewoon 3 of 4 Lack bijzettafeltjes van de Ikea onder te zetten, maar kun je de hekjes wel aan de coroplastbak vastmaken? Ik heb de C&C hokken op foto's alleen maar op de grond zien staan ...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-17 20:53

De coroplastbak moet zo groot zijn als de hekjes in omtrek zijn (1 cm groter), door de opstaande rand blijven de hekjes dan op zijn plek staan.
Misschen is het een idee om ipv Lacktafeltjes de onderkasten van de keukens van Ikea te nemen, dan heb je nog bergruimte ook. Of op MP een goedkoop dressoir op de kop tikken.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-17 21:37

Ik heb een hele grote bak en mijn zwager heeft een tafel voor mij gemaakt.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 15:41

Ik ben vandaag weer naar de dierenarts geweest -O- Nibbit at heel erg moeilijk en we dachten eigenlijk dat we haar in moesten laten slapen. Ze lijkt er gelukkig bovenop te komen, ze heeft wel een tumor in haar kin maar deze zit niet in de weg en is maar klein. Ze had wat haakjes aan haar kiezen, deze zijn weg gevijld en waren dus hopelijk de rede waarom ze zo moeilijk at.

Maar dan ;( Diggy had een bult onder een van zijn tepels en blijkt ook kanker te hebben, net zoals Freddy. Het is een mega zeldzame vorm voor beren (melkklier) en de dierenarts en assistente (had een opvang) hebben het allebei buiten die van mij nog nooit gezien, laat staan 2. Waarschijnlijk heeft de beer waarmee Effie gedekt is toch wat geheime foutjes gehad want dit moet erfelijk zijn. Dit wist Effie en Nibbit's fokker ook absoluut niet, ze had de beer toen speciaal gekocht voor vers bloed dus zij zal er ook wel de dupe van zijn met haar jonkies..
Nu heb ik dus 3 cavia's met kanker, eentje met slechte longen, eentje met waarschijnlijk down, eentje met zwaar overgewicht en dan 2 die wel gezond zijn. Je kunt maar pech hebben -O-

Gelukkig is het voor nu dus als het goed is wel weer allemaal goed, als Nibbit nu gewoon gaat eten maar het zijn wel tijdbommetjes..

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 15:48

Och wat een ellende :( vreselijk om dat te horen, want nu weet je dat ook van de rest :(.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 15:52

@melody: dat is wel sneu. :(:) Wat is de levensverwachting van die met kanker ??
Ik wist niet dat cavia's ook Down konden hebben ??

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 15:59

Ja precies Nienke, het zijn nu alleen de beren maar we weten niet hoe de kansen bij de dames zijn :\
De levensverwachting is onbekend, ze voelen zich nu kiplekker maar lang vooruit kijken kan niet. Misschien worden ze er oud mee, misschien gaan ze eraan dood. Ik houd ze strak in de gaten dus als ze pijn krijgen is het klaar natuurlijk.

Ja geen idee of het echt precies down is, maar iets in die richting is het wel. Het is een heel bijzonder cavia, Effie stootte haar na een paar dagen ook af dus ik heb haar met de hand groot gebracht. Ze heeft nergens last van maar ze heeft gewoon heel rare gewoontjes, gebrek aan instinct, haar bewegingen kloppen niet helemaal.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:04

Hoe bedoel je glimmende vacht hihiAfbeelding

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:05

Ach wat een pech :(:)
Gewoon aankijken tot wanneer het goed blijft gaan lysanne. Meer kun je niet doen.
Net wat ik zei, verworven tandziekte bij cavia's. Relatief weinig over bekend en ik heb ze er weer tussen zitten.
Plus een kneus met chronisch blaas problemen, 1 met chronisch darmproblemen, overgewicht genoeg waarvan 1 met regelmatig beestjes en jeuk.
Need i say more :') heb ook al een tia gezien, oorproblemen etc.

Maar het zijn en blijven onze schatjes. Al kost het een godsvermorgen :) je kan niet meer dan je best doen

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 18:14

Ja jij hebt ook de nodige pechgevalletjes rondlopen..
Tia heeft Sammy ook gehad, dat ziet er zo akelig uit :(:)

Precies! Al kost het hier gelukkig niet mega veel, ik heb een heel aardige dierenarts :D Hij heeft nu 3 cavia's nagekeken, bij Diggy vocht wat er bij zat uitgeknepen en bij Nibbit met de bekspreider gekeken en die haakjes weggevijld. Dat was inclusief een zakje Critical Care 13€ terwijl we zeker een half uur binnen zijn geweest :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 18:18

13 euro is echt heel netjes !

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 19:43

Ja dat is alleen de Critical Care :j

Ik heb net ook nog een klein abces bij Freddy gevonden, dat heb ik zelf leeg en schoon gemaakt.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:12

Dat is wel heel erg fijn :j
Bij mij komt meestal alles tegelijk :') dus dan is het automatisch veel.
Gelukkig denken hier de artsen wel mee en als ik naar België moet weet ik al dat het een stuk erger is wat ze mankeren en ben ik voorbereid c _O-

Mijn zielepootje zit de hele dag te wheepen om haar poeder papje. Nee ze is niet verwend. Vanmorgen mocht ze heel ongegeneerd bij mij onder het deken in bed
Afbeelding

Inderdaad genoeg pech gevallen en best intensieve zorg als je het eigenlijk zo bekijkt.
Weet ook zeker dat ik er geen 15 meer wil hebben later maar minimaal de helft. :')

BlueMilk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 11:13

Ik lees hier al even mee, omdat ik nog niet lang geleden een zwak heb gekregen voor cavia's. Ik heb enkele weken een cavia verzorgt die ziek was, maar helaas is hij overleden. Ik zou graag in de toekomst wel enkele cavia's willen houden. In wat voor hokken, kooien, ruimtes houden jullie de caafjes ?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 12:41

@BlueMilk: zo groot mogelijk :D
Die van zitten nu met zijn 5'n op haast 2,5 m2.
Een omgebouwde (goedkope 2e hands) kast staat vaak ook leuke in een kamer dan een kooi.