Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:18

Jackyyb schreef:
Voeren jullie naast gemengd graan ook leg korrel?

Eigenlijk is de basis andersom.
Legkorrel en af en toe tegen de schemering een handje gemengd graan.

Tegenwoordig voer ik de Alfamix mengeling van Garvo, onder het mom van beter verwend dan verwaarloosd, maar die hebben ze ook in een mum van tijd opgegeten. Eigenlijk veel teveel snoepgoed ;-)

https://www.dierenverblijf.com/143-alfa ... nvoer.html

Century

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 11:36

Hier onbeperkt legkorrel, nu ze volop aan het leggen zijn ook nodig. Verder scharrelen ze veel zelf bij elkaar. Handje graan krijgen ze als extra als ik even bij ze kom kijken, komen ze aangestoven.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:09

Ze krijgen bij ons legmeel, onbeperkt met zo'n trapbak. En als we de eitjes halen en de poep weghalen (dagelijks) krijgen ze een handje meelwormen of soms een bakje kattenvoer, Daarnaast gedroogd brood en wat we aan fruit of groente afval hebben gaat ook vaak bij ze in de ren. Eten ze het niet, dan verteert het wel.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 13:28

Hier 2x per week een bakje 'beestjes' inderdaad voor eiwitten. Al vinden ze ook wel veel bij het scharrelen. En regelmatig iets van groente of fruit. Ze lusten helaas niet zoveel, denk weinig geleerd vroeger.

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 19:37

Ik voer onbeperkt krielkippen mix in een trapbak. 2 a 3x per week paar meelwormen en groente en fruit. En de rest kunnen ze in de ren scharrelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:13

Hier krijgen ze geen legkorrel. Ik heb eens een kip flink ziek gehad van legkorrel, die had teveel eiwit binnen gekregen, en omdat ik wat oudere kippen heb die niet allemaal meer leggen, en een haan erbij, vind ik het veiliger om ze geen legkorrel te geven. Gewoon wat gemengd graan dus, en ze lopen overdag op de wei en vinden dus genoeg beestjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-20 20:40

Hier krijgen ze legmeel, korrels vinden ze te groot. Verder altijd ruwvoer en heel vaak restjes groente/fruit/ei/pannenkoeken/rijst/yoghurt. Soms gaan er lekkerder uitziende schaaltjes ri kippenhok dan wat ik eet :')

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 14:53

ik heb bovenstaand hok ook, maar dan in het wit. Alleen die gekke kippen van mij gaan er nooit ín op stok, maar zitten er bovenop. Nadeel dus dat het dak in mum van tijd helemaal onder de kippenpoep zit.

Hier krijgen de kipjes legkorrel in zo'n trapbak en strooi om de dag een mengsel van meelwormen, zaden en grit om te pikken. Verder regelmatig wat groente of fruit. Momenteel heb ik een gehalveerde galiameloen bij ze liggen, die pikken ze mooi helemaal leeg, zijn ze dol op!
Qua afval van het eten van onszelf vind ik het lastig. We koken bijna altijd wel met ui en knoflook en ik had begrepen dat de eitjes daarvan niet lekker worden? En bijv. gekookte rijst, zit toch zout bij, dat mogen ze niet hebben neem ik aan of wel?
Afgelopen weekend het grasveld geverticuteerd en al het mos wat eruit kwam bij de kippen gegooid, vonden ze prachtig!

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 15:39

Zijn hier mensen, die kippen hebben in een woonwijk??? We hebben een volière. Met nachthok. We hebben wat vogeltjes, maar niet zoveel meer. En twee kwartels. Mijn man komt van het boerenland en wil graag kippetjes. Welke ras raden jullie aan?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:26

Zullen onze Orpington's dan dom zijn, heb het nog niet voor elkaar gekregen dat ze die trapbak begrijpen...

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 16:40

owens-mama schreef:
Zijn hier mensen, die kippen hebben in een woonwijk??? We hebben een volière. Met nachthok. We hebben wat vogeltjes, maar niet zoveel meer. En twee kwartels. Mijn man komt van het boerenland en wil graag kippetjes. Welke ras raden jullie aan?

Hier in een woonwijk 6 kippen (3cochin en 3 zijdehoenders)
Alles hennen. Ik weet op dit moment niet of ik het nog een keer zou doen. Vooral 2 van de kippen schreeuwen op dit moment voor dat ze leggen, of als een van de andere hennen gaat leggen. Dus over de hele dag verdeeld 6keer voor rond 30min tot een uur :+
Nu heb ik geluk en zijn de buren erg geduldig en hebben er niet zo veel last van. Maar ja het zou ook anders kunnen zijn.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:10

Hier ook alleen maar hennen, Brahma's (5 stuks). Er is 1 hen die een soort van hanengedrag vertoont, die schreeuwt om alles. Een andere hen die in de weg loopt, als ze honger heeft (er is altijd voer beschikbaar) als wij naar buiten gaan of als er vogels voer willen jatten.

Bij ons zitten ze 28m bij huis vandaan, dus nog iets meer van de buren. Op het moment maken er meerdere iets meer geluid door het eieren leggen zoals Veriye al aangaf. Maar die ene hen die ik hierboven al aangaf, die heeft de volumeknop en kwantiteit flink verhoogd op het moment. Strontvervelend, ben bang dat de buren er iets van gaan zeggen :+ Hopelijk snel allemaal weer eieren leggen zodat we kunnen uitdelen aan de buren :)

Als je een kleine tuin hebt en je buren er ook zo dicht op wonen zou ik het niet helemaal aanraden. Qua stank ruik je ze hier alleen als het nat is en je tegen het hok aanstaat. Dus de buren ruiken ze echt niet gelukkig :)

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 17:38

Stank hebben wij geen, maar ik maak de hok ook 2* per week schoon en ze hebben een mooie ren.
Net ook een doos eitjes naar de buren gebracht. Ze gaven aan dat ze ze wel horen 's morgens, maar omdat ze lekker eitjes krijgen is het geen ramp :+

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 20:33

Wij konden onze bestelling nog aanpassen en voor nu dit hok besteld.
Heb de kalk al in huis om hem te witten en mijn vriend gaat de ren al verlengen, dus zit met smartop het hok te wachten!
Het is wel de bedoeling dat de kippen door de hele tuin kunnen scharrelen, dus vooral voor de nacht zullen de kippen er in zitten :D

Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:13

Gezellig met z'n allen een appeltje eten, eerlijk delen :D
Afbeelding

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:40

Jeej vanmiddag deze 2 wyandotte kriel hennetjes opgehaald!
Eerst rustig in het nachthok gelaten, toen in de ren en daarna weer in het nachthok gezet.
Ze hebben er lol omgekregen, hebben hierna de hele tijd trappetje, op trappetje af gedaan! :D
Zitten nu lekker rustig in het nachthok, vind ze nu al gezellig haha! :o

Afbeelding

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 20:53

Wat een leukerds! Gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding.

Cherubijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:13

Heb een vraag misschien kan iemand die beantwoorden. Mijn vraag is hoeveel het ongeveer kost als je eieren uit laat broeden in machine ? En ook de materialen die je nodig hebt warmtelamp/plaat ?
Eigenlijk wat het totaal plaatje kost behalve een broedmachine (dat zal een vol automatische worden ben nog niet uit welke).

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:06

Leuk die wyandottes.
Wij moeten helaas afscheid nemen van onze 3 zijdehoender hennen. ze schreeuwen hier echt alles bij elkaar en ik krijg problemen met de buren.
dus de zijdehoenders moeten weg en dan hoop ik dat de cochin rustig blijven, anders moeten die ook weg. Vind het wel jammer, maar het is niet anders

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 08:41

Wat balen joh, zijn gewone legkippen niet wat stiller?

Mijn dames maar eens wat yoghurt gegeven, heerlijk vinden ze het

Afbeelding
Afbeelding

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:17

Vandaag zijn ze weer stil tot nu toe en gisteren was er ook maar een die aan het schreeuwen was. Wij wachten nu nog even af.

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:11

Hopelijk houden ze zich wat rustiger! Zou zonde zijn als je afscheid moet nemen..

Jackyyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 18:12

Afbeelding
Hier druk aan het oefenen om ze tam te maken. :D

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:02

Zulke leuke kippen hier.

Wij hebben enorme pech gehad met de vorwerkjes.
Had uiteindelijk nog enkel de haan en 1 hen over.

De haan bleef al maanden lang extreem agressief naar mij en nu kon ik niet eens meer het hok in om te voeren.
Vanavond is hij opgehaald door iemand op een kwartier rijden van hier, daar mag hij in zijn koppel hennen voor vers bloed zorgen.

Over een paar weken heeft die man Marans kuikens en daar mag ik dan wat hennen van.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:37

Leuk Jackyyb!
Vind het altijd grappig gevoel als ze uit de hand picken.

Jammer Eilinora, dat jullie pech met de vorwerkjes hadden. Hopelijk beter met de marans.

Hier de rest van de dag zo goed als stil geweest. eentje was 5 minutjes een keer bezig. Vind ik niet erg en de buren ook niet, maar als ze 2uur aan een stuk doorgaan, dan is dat wel vervelend en geef ik de buren gelijk want ik wordt er ook gek van.
Dus even duimen :)