gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 23:02

Prima Eowyn. Zo heeft ieder zn eigen manier van omgaan met zijn/haar dieren.

Echter niet elk konijn is hetzelfde. Als je bunny hopping/jumping opzoekt zie ik toch echt konijnen die het helemaal geweldig vinden.

Imo is logisch dat als je konijn het helemaal eng en niet leuk vind aan een tuigje je er uiteraard niet mee doorgaat. :')

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 00:15

Eoweyn_x schreef:
Ik vind het verschrikkelijk. Sorry. Koop dan een hond of zo... Er zijn zat bewijzen dat een tuigje gevaarlijk is. Leuk dat er tuigjes zijn die de druk verdelen, maar alsnog is het een feit dat een konijn zonder tuig heel anders terecht komt. Een schok oid in de rug bij een konijn wat een tuigje draagt is onvermijdelijk. Ik zoek dat soort risico's niet op, zou het mezelf niet vergeven als een van mijn konijnen z'n rug breekt omdat ik 'm zo nodig aan een lijntje moest laten lopen.

Ik heb ook nog nooit konijnen gehad waarvan ik dacht goh ja, die vinden een tuigje wel leuk. Nee, ik laat ze liever in hun ren zodat ze zelf kunnen bepalen wat ze willen doen, kunnen ze tenminste veilig wegkomen als ze schrikken.

Een ingeënt konijn loopt overigens niet zoveel risico als een niet ingeënt konijn.

Dat filmpje ook... Bah. Lekker handig ook, een nat konijn in de zomer. :( hallo maden...

Ik ben ook niet zo fan van dat filmpje. Maar buiten dat; als je er goed mee om kunt gaan zie ik er het kwaad niet van in, zeker niet in een omheinde omgeving. Ik zou het alleen in mijn achtertuin doen en het konijn losjes vasthouden. Mocht deze schrikken dan laat ik direct de riem los zodat er nooit wat kan gebeuren.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:03

Nagini schreef:
Prima Eowyn. Zo heeft ieder zn eigen manier van omgaan met zijn/haar dieren.

Echter niet elk konijn is hetzelfde. Als je bunny hopping/jumping opzoekt zie ik toch echt konijnen die het helemaal geweldig vinden.

Imo is logisch dat als je konijn het helemaal eng en niet leuk vind aan een tuigje je er uiteraard niet mee doorgaat. :')

Joh, niet ieder konijn is hetzelfde :') ik heb er toch zo'n 20 gehad en geen een waarbij ik dacht, die vindt tuigjes helemaal geweldig.
Heb het zelf een keer geprobeerd met mijn eerste konijn en die maakte zo'n lelijke sprong dat ik echt verwachtte dat ie iets gebroken had. Gelukkig niet, maar voor mij wel een eye opener. Blijkbaar ga je er dan pas anders tegenaan kijken :)

En hoe zie je dat dan, dat ze dat geweldig vinden?

Ik snap gewoon niet waarom konijnen niet gewoon konijnen mogen zijn. Als je iets wil wat zonder dezelfde risico's aan een lijntje kan lopen, neem je een hond. Ik denk echt niet dat er konijnen bestaan die dat "helemaal geweldig" vinden tenzij ze dat gezegd hebben.
Het zijn vlucht/prooidieren die van ieder simpel onverwacht ding kunnen schrikken, wat jij niet altijd op tijd opmerkt. Ze zullen dus schrikken en willen vluchten, wat niet kan met een tuigje of lijntje. Logisch dus dat dat niet altijd zonder gevolgen is... Maar als men dat risico wil nemen: lekker doen! Het zijn mijn dieren tenslotte niet.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:27

Mooie hokken komen er voorbij. Ik heb hier ook wel eens naar zitten kijken.
Zelf een ren bouwen is misschien goedkoper maar ook een heel gedoe en je kan op geen enkele manier concessies doen want de ren moet gewoon 100% veilig zijn zonder ontsnappingsmogelijkheden.
Dus dan lijkt een kant en klare ren beter. Maar ja vaak zijn ze inderdaad nog steeds niet groot genoeg en ook best prijzig dus ik heb de ideale oplossing ook nog niet gevonden.
En het is ook wel fijn als het er een beetje fatsoenlijk uit ziet. Onze ren was voor de konijnen prima maar het zag er niet echt mooi uit in de tuin. Nou is dat bijzaak maar goed als het ook mooier kan is dat wel de moeite van het uitzoeken waard :)

Verder sluit ik me aan bij Nagini en Marloez.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:30

In mijn geval gaat het er gewoon om dat ik geen grasmaaier wil kopen voor een ministrookje gras. :+ Ik geef genoeg uit aan de konijnen dan mogen ze ook wel even een beetje van praktisch nut zijn. :D Ik weet ook dat ik het zo aanpak dat er nooit iets zal kunnen gebeuren. Ik zou mijn dieren nooit in gevaar brengen.

Daarbij mijn Franse hangoor is niet zo atletisch aangelegd. :') En als ze ergens van "schrikt" loopt ze er doorgaans juist op af. Oftewel ze schrikt niet of nooit maar vindt alles interessant, net een jonge puppy. :))

Je zult er heel bewust mee om moeten gaan en een rustig konijn er voor gebruiken. Ik zou persoonlijk nooit de tuin uit gaan ook ivm honden en omdat je ze dan niet los kunt laten als ze heel erg schrikken. Mijn konijn is niet bang van honden maar ik weet hoe hysterisch honden kunnen reageren als ze een konijn zien.

En heel belangrijk is het tuigje, je hebt tegenwoordig zelfs een soort van "bodywarmer" tuigjes voor kleine honden, als een konijn daar z'n rug in wil breken moet hij wel heel vreemd gaan doen. Dan zou er zonder tuigje ook wel iets misgegaan zijn.

Nou ja de meningen zijn er duidelijk over verdeeld en daar is niets mis mee. :D Ik vertrouw er op dat zo'n beetje iedereen die hier nu actief is in dit topic er wel bewust mee om zal gaan. :j

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 10:57

Eoweyn_x schreef:
Joh, niet ieder konijn is hetzelfde :') ik heb er toch zo'n 20 gehad en geen een waarbij ik dacht, die vindt tuigjes helemaal geweldig.
Heb het zelf een keer geprobeerd met mijn eerste konijn en die maakte zo'n lelijke sprong dat ik echt verwachtte dat ie iets gebroken had. Gelukkig niet, maar voor mij wel een eye opener. Blijkbaar ga je er dan pas anders tegenaan kijken :)

En hoe zie je dat dan, dat ze dat geweldig vinden?

Ik snap gewoon niet waarom konijnen niet gewoon konijnen mogen zijn. Als je iets wil wat zonder dezelfde risico's aan een lijntje kan lopen, neem je een hond. Ik denk echt niet dat er konijnen bestaan die dat "helemaal geweldig" vinden tenzij ze dat gezegd hebben.
Het zijn vlucht/prooidieren die van ieder simpel onverwacht ding kunnen schrikken, wat jij niet altijd op tijd opmerkt. Ze zullen dus schrikken en willen vluchten, wat niet kan met een tuigje of lijntje. Logisch dus dat dat niet altijd zonder gevolgen is... Maar als men dat risico wil nemen: lekker doen! Het zijn mijn dieren tenslotte niet.

Goed, als jij vind dat elk konijn hetzelfde is. Prima dan.
Als jij graag je konijnen buiten houd, wat ik kan begrijpen aangezien je soms half wildjes hebt, prima.
Zo kunnen we het met alles vergelijken, niet? Paarden.. vinden die springen dan wel leuk? Of dressuur?

Ik ken m'n eigen dieren. Het zijn binnen konijnen en het verschil in karakter is zo overduidelijk dat ik echt wel kan zeggen dat sommige konijnen anders zijn.
Konijnen zijn ontzettend slim en vinden het leuk om uitgedaagd te worden met truukjes, agility of jumping. Niet ELK konijn, maar sommige konijnen.
Mbt het tuigje; niet elk konijn zal het accepteren en lopen aan een tuigje moet je leren. Niet boemklats tuigje om en gaan. De lijn is 3 meter lang. Dus ze kunnen weg zonder dat je ze gelijk ''de nek omdraait''.

Als een konijn het niet leuk vond deed hij dit echt allemaal niet:

Ik vind het een beetje vervelend hoe fel je erop bent. Prima als je er op tegen bent en het niet met jouw konijnen wilt doen, maar dat ik dit leuk vind wil niet zeggen dat ik een slechte eigenaar ben of dat m'n konijntjes leed gaan ondervinden. Er zijn meer manieren om konijnen te houden.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 11:41

@Marloez, daar hebben ze panelenrennetjes voor. Ideaal.

Als dat konijn het zo leuk vond kwam ie zelf dat mandje uit. Doet mijn hond althans wel als ie uit de auto mag. Ik zie hier een konijn wat uit het mandje getrokken moet worden en ook het filmpje laat mij geen konijnen zien die dit echt heel leuk vinden. Ja, ze springen, maar betekent dat meteen dat ze het leuk vinden? Als ik soms kijk hoeveel ijzer er bij springpaarden in hun mond hangt, en die springen ook, ja. Vinden ze dat dan gelijk hartstikke leuk?

Verder weet ik wat voor dieren konijnen zijn, ik heb ze immers zelf al jaren. Mijn halfwildjes zijn er overigens altijd en niet soms.
Ik ken zo ook de gevaren van tuigjes en wil daar enkel voor waarschuwen. Een 3 meter lijn is leuk maar heb je uberhaupt weleens een konijn gezien wat vol weg schiet nadat ie geschrokken is? Dan stelt zo'n 3 meter lijn alsnog niets voor.
Zou zonde zijn als een van jouw konijnen straks zijn rug breekt nietwaar? Een risico wat gewoon altijd aanwezig is als je met een tuigje werkt. Maar blijkbaar ben ik de enige die dat soort risico's niet op wil zoeken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:08

maar als konijnen het zo leuk vinden om te springen, waarom moet hij dan een tuigje om? Neem aan dat je niet van plan bent dit buiten je huis te doen? Want dat is veel te stressvol voor een konijn.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:27

Eoweyn, mijn konijn springt binnen een minuut over zo'n panelen rennetje heen. Ik heb er wel een staan hoor, inclusief net zelfs. Sproet interesseert het allemaal niet, die krijgt zichzelf daar zo uit. Daar mee zou ze nog veel eerder iets breken dan aan een super zacht tuigje met de juiste begeleiding.

Ik denk dat je je punt inmiddels wel duidelijk hebt gemaakt, ik ook. :P We denken er gewoon verschillend over.

MarlindeRooz, als ze springen echt leuk vinden hoeven ze inderdaad geen tuigje om. Ik had vroeger een konijntje die los mee rende en uit zichzelf er over heen sprong. Soms had ze geen zin om te springen en pakte ze de hindernis vast met haar tanden en gooide die in een boog over haar rug naar achteren. :))

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:38

De standaard 60 cm rennetjes zijn inderdaad niet hoog genoeg, maar gelukkig zijn er veel meer soorten rennen.
Het gaat er ook niet om of dat tuigje van watten of van beton gemaakt is, het gaat om de schok die ze opvangen als ze weg zouden willen komen.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:47

Prima. Je hebt gelijk. Ik ben totaal onverantwoordelijk, onverstanding, konijnontwetend, risiconemend, ongeinformeerd.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:49

Dat zijn dan weer jouw woorden :D

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 12:50

+:)+

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 13:12

Eoweyn_x schreef:
De standaard 60 cm rennetjes zijn inderdaad niet hoog genoeg, maar gelukkig zijn er veel meer soorten rennen.
Het gaat er ook niet om of dat tuigje van watten of van beton gemaakt is, het gaat om de schok die ze opvangen als ze weg zouden willen komen.

Je hoeft me niet te overtuigen hoor ik blijf bij mijn mening en vind het prima dat jij bij jouw mening blijft. Ik heb de oplossing voor mezelf gevonden en ga niet nog meer geld uitgeven aan moeilijk te vinden dure rennen die hoog genoeg zijn om mijn konijnen tegen te houden. Ik weet van mezelf dat ik geen risico neem door hoe ik handel. Je kunt je mening er over nog zo aandringen, mijn mening over tuigjes zal daardoor niet veranderen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:07

Heb al ruim 10 jaar konijnen achter die 'standaard' hekjes , geen konijn over heen gegaan

Kan je een ram die buiten zit nu castreren? , het is voor een ram van een bekende en dat arme ding zit in het hok alleen en castratie is te duur (maar eigenaar is jarig volgende maand :)) , dus wil geld bij elkaar halen en Pluis laten castreren en 6 weken erna koppelen aan een nieuwe vlam :+

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:16

ach, ik heb ook een tuigje, met mijn vorige konijn ging ik wel eens wandelen :) dat vond hij niet erg. ik liet hem lekker op het gras en hij ging gewoon rondjes lopen en eten. ik vond het leuk, het konijn vond het ook leuk. wel alleen in de tuin. heel grappig hoe die konijntjes springen op dat filmpje!
mijn konijnen gaan ook niet over panelen heen, ze zijn daar te lui voor :P

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:00

Wil jij dan ook stoppen met jouw mening opdringen Marloez? Ik weet dat jullie tuigjesfan zijn, wees er vooral erg gelukkig mee en ik hoop oprecht dat het nooit fout gaat.

Rebecca schreef:
Heb al ruim 10 jaar konijnen achter die 'standaard' hekjes , geen konijn over heen gegaan

Kan je een ram die buiten zit nu castreren? , het is voor een ram van een bekende en dat arme ding zit in het hok alleen en castratie is te duur (maar eigenaar is jarig volgende maand :)) , dus wil geld bij elkaar halen en Pluis laten castreren en 6 weken erna koppelen aan een nieuwe vlam :+

Ja hoor, kan prima!

Hier hebben ze weer lekker losgelopen in de tuin. Nala maakte een binkie, die mafkees springt zeker een meter de lucht in :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:43

Dan gaat plan verder :)) , de binnen pret alleen al :') . Hij zit in de schuur scheelt ook weer , nu deel 2 een ren even bewerkstelligen :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:43

Eoweyn_x schreef:
Wil jij dan ook stoppen met jouw mening opdringen Marloez? Ik weet dat jullie tuigjesfan zijn, wees er vooral erg gelukkig mee en ik hoop oprecht dat het nooit fout gaat.

Nou moet je de rollen niet gaan omdraaien. Ik heb heel duidelijk gemaakt waarom ik geen ren gebruik en dat we toch wel bij onze mening blijven:
Marloez schreef:
Ik denk dat je je punt inmiddels wel duidelijk hebt gemaakt, ik ook. :P We denken er gewoon verschillend over.

Daarop antwoord je met een verhaal over nog betere rennetjes plaatsen waarin ik mijn konijnen ook zonder tuigje op het gras kan laten. Dat komt nogal over als je zin door drammen.

Daarbij; jij verkondigd steeds dat het zo slecht is zo'n tuigje, en ik leg alleen maar uit wat ik zelf van plan ben om te gaan doen. Ik probeer jou niet om te praten om met je konijnen aan een tuigje te gaan wandelen. Dus wie dringt hier nu dan een mening op?

Je komt ook nogal neerbuigend over in je reactie. Tuigjesfan? Ik :+ Haha waar haal je dat vandaan. Ik wil gewoon m'n gras kort hebben en naast de ren(nen) die ik al heb niet nog zo'n ding aanschaffen voor 2 vierkante meter gras in m'n tuin. :P

Ik hoop dat het nu een keer einde discussie is, laten we stoppen over het hebben van wel of niet goed, we hebben verschillende meningen er over, en dat was dan dat! :+
Laatst bijgewerkt door Marloez op 16-01-17 20:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:45

Morgenochtend wordt Sproet gesteriliseerd overigens en ik vind het super spannend.. := Zal ik haar de eerste 2 dagen in haar binnenhok houden? Het lijkt me geen goed doen als ze na de operatie lekker op de koude stoeptegels in de ren gaat liggen..

Rebecca; een ram castreren is niet zo'n enorme ingreep dus dat moet wel goed komen! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:51

*Verwijderd*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-01-18 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:36

1 dag of nacht binnen houden is goed genoeg hoor ;)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:26

Inderdaad, even 1 nacht binnen houden en dan weer terug naar buiten :)

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:17

Sproet blijkt geen voedster te zijn maar een ram! :)) Hij is nu dus gecastreerd. :') Hij staat nu binnen in een onverwarmde kamer met het raam open. De dierenarts zei dat twee dagen binnen het beste was maar je moet ook gewoon kijken naar hoe je konijn zich voelt. Sproet eet nu zelfs alweer hooi dus ik denk dat hij snel naar buiten kan!

Ik had dus wel een andere ram aangeschaft als maatje.. dat is ook wat. Hij gaat weer terug naar de opvang helaas.. en hij wordt ingeruild voor zijn zusje! :+

Stom van me om klakkeloos de verkoper te geloven dat het een voedster was. Het stond ook in het paspoort je gaat er vanuit dat het goed zit. Ik heb het zelf nooit gecontroleerd omdat ik geen twijfels had.

Wel bijzonder dat ze dan niet gevochten hebben en dat Sproet het andere rammetje uit zijn voerbak liet eten! :P

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:41

Marloez, oeps hahaha! Gelukkig dat je 'haar' wilde steriliseren en ze daardoor niet zijn gaan vechten :) het kan komen dat de ander nog niet oud genoeg was om echt het gevecht aan te gaan.

Wat ik wel vreemd vind, het jonge mannetje is van een opvang? Die kijken normaal de konijnen wel even na op geslacht := (in ieder geval in de opvang waar ik ga wel)