Beginnen met kippen houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 14:32

Century schreef:
Ik heb nu elke dag een ei gehad van deze kip. Ik hoop dat de andere drie dames ook gaan volgen. Dan krijg ik er op een bepaald moment ook wel weer teveel denk ik, maar nu kan ik het nog wel aan :D
Kip maakt echt een nest in het legnest, alle bodembedekking opzij, en dan in de kuil word het ei gelegd. Doen jullie kippen dat ook?

Ja, dat doen mijn dames ook. Elke avond klop ik het weer netjes op.

Mijn marans hennen hebben de hele winter doorgelegd, en ondertussen zijn de Vorwerk kippen ook begonnen met leggen.

tamary

Re: Beginnen met kippen houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 15:01

Jonge kippen leggen al sinds eind dec. (of in elk geval 1 regelmatig zo om de dag), rest nog niet. Ik schakel denk ik weer over op wat wyandottes als kloekje broeds wordt, toen had ik nl zo'n 10 maanden/jaar eitjes de 1e 2 legjaren.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 15:57

tamary schreef:
Jonge kippen leggen al sinds eind dec. (of in elk geval 1 regelmatig zo om de dag), rest nog niet. Ik schakel denk ik weer over op wat wyandottes als kloekje broeds wordt, toen had ik nl zo'n 10 maanden/jaar eitjes de 1e 2 legjaren.

Als het je om de eitjes te doen is dan zou je ook kippen van stichting red een legkip kunnen overnemen. Dat waren mijn beste leghennen voor een jaar of 2.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:15

Ik heb bewust krielen ivm ruimte en daarnaast fok ik liefst zelf de opvolgers ipv nieuw blijven kopen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 16:40

Even vraagje blijven kippen achter schapengaas en eventueel prikpaaltjes, want dan zou ik het graskantje als extra uitloop erbij kunnen doen. En daar ook een doorgang maken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 17:04

Mijn kippen gaan daar onderdoor/bovenlangs/doorheen. Maar dat zijn ook wel een stelletje uitbrakers.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 23:46

Wie heeft er de tip om de legplaats van de eieren te bepalen/veranderen?

In oktober 2 jonge hennen erbij gezet, waren mega schuw en klommen snachts in de boom, na 3 maanden en tig keer uit de boom vissen (of s ochtends uit de voortuin omdat ze aan de verkeerd kant van hek belandde..) slapen ze eindelijk braaf binnen. En zijn ze heel tam! Maar eentje blijft dagelijks de ren uitgaan en haar ei in het houthok in een doos leggen. De ander is ook daar begonnen, maar die legt, sinds ze zelf binnen gaan slapen, het wel in het nachthok.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:45

Door drukte dit topic niet echt kunnen volgen, maar wou toch jullie onze nieuwe aanwinsten laten zien. Mijn kuiken van vorig jaar bleek een haan te zijn, dus had ik twee hanen en drie kippen. Dat vond ik een beetje weinig kippen, dus vorige week een kip erbij gekocht.

Afgelopen maandag heb ik via marktplaats nog vier jonge kippen van 17 weken (volgens de verkoper). We hebben ze in het donker gekocht, en trouwens er ook niet aan gedacht, maar nu dacht ik opeens "en wat nou als het geen hennen zijn..". De advertentie zei dat het hennen waren, dus als het hanen worden wil ik ze omruilen.

Maar wat denken jullie? Kunnen dit ook hanen zijn, of zien die er echt anders uit op die leeftijd?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de grote dames en heren..

Afbeelding
Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 06:27

Mooie kippen!

Je hebt er denk ik geen haan bij zitten maar het is vreselijk moeilijk te zien bij dit ras op deze leeftijd.

Hier onwijs veel pech gehad met de vorwerk hoenders.
Heb er nog maar 3 over, de haan en 2 hennen.
15 eieren aan een vriendin gegeven om uit te broeden maar ondanks dat er 13 bevrucht waren heeft niks het overleefd.
Uiteindelijk zijn er maar 5 uitgekomen en die waren heel zwak.

Nu dus een poging 2 en als dat weer niet lukt dan stappen we over op een ander ras.
De haan gaat dan ook weg want hij is behoorlijk agressief naar mij toe.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 08:30

Bedankt voor je reactie!
Och, klote joh! Staat dit ras daarom bekend, of heb je gewoon pech?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-20 14:51

Ik heb gewoon pech helaas, en ik vermoed dat de fokker waar ik ze vandaan heb iets teveel inteelt heeft in zijn koppel.

Daarom gaat de haan ook verhuizen ergens de komende weken.

lisje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:13

Hallo allemaal!

Wij overwegen om misschien een paar kipjes te nemen.
Wel heb ik nog een aantal vragen, wellicht kunnen jullie me helpen.
Het heeft geen haast, ik heb al een boel gelezen, maar daardoor ook vragen gekregen. Ik doe het liever of goed, of niet :)

We hebben naast huis een stukje tuin wat we als ren willen gebruiken.

Afbeelding

Het is een stuk van 4 bij 12(of 13?) meter.
Het verwilderde stukje tuin zou ik grotendeels willen betegelen en het hok neerzetten. Hier wil ik ook een klein stukje overkappen zodat ze droog kunnen zitten.
Waar nu de houtsnippers liggen, zou ik wel gras willen aanleggen, met wat planten er tussen en langs waardoor het ook echt een tuintje wordt.

Alleen: ik begrijp dat kippen wel een sprietje lusten, en met het huidige weer is alles nat. Een perfect gazonnetje verwacht ik dus ook echt niet. Maar blijft er met 3 a 4 kippen wel gras over of is het zonde van mijn energie om dat überhaupt aan te leggen? En als dit laatste het geval is, zijn die houtsnippers een optie om te laten liggen, of is dat slecht voor de pootjes, of wordt het een stinkbende?
Hierlangs wil ik een lage (+/-1 meter) omheining plaatsen.
De stoep is een pad langs de garage en blijft zoals deze is.

Als wij thuis zijn zouden ze in de rest van de tuin kunnen en mogen, maar dit wil ik niet als uitgangspunt hebben.

Vanwege de lage omheining zou het kunnen dat een buurtkat erin springt. Moet ik bang zijn dat een kat een groot kippenras pakt?
Moet je in een woonwijk (in een dorp) nog aan andere gevaren denken overdag? En 's nachts? Dan het hok afsluiten zou voldoende zijn denk ik?
Ik heb op internet meerdere rennen met lage omheining gezien. Dat geeft me de indruk dat dit dus wel een optie is.

Ik ben op zoek gegaan naar rassen die rustig zijn (niet teveel geluid voor de buren), geen vliegers, goed tam te maken zijn.

Ik zit aan Orpingtons te denken omdat dit een groter ras is, die achter een lage omheining zou blijven en makkelijk tam te maken is.
Alleen krijg ik de indruk dat dit ras niet veel verkrijgbaar is.
Marktplaats gaf hier in de regio ook niet veel aanbod.

Daarnaast heb ik gelezen dat door hun dons ze niet goed tegen nattigheid kunnen, en de poep nog wel eens aan hun donzige kontjes kan blijven plakken.
Is dit bij andere rassen dan echt anders? Is een strookje overdekte ren naast een nachthok (veel) te weinig? Zijn er rassen die beter tegen de Hollandse regen kunnen?

Ik lees ook veel over Brahmas, Wyandottes en Cochins die bij onze wensen/omstandigheden passen. Wat is jullie mening?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 23:31

Er wonen inmiddels meer vossen in de stad dan op het platte land, afsluiten ook boven is wel zo practisch.
Gras in die ren kan je vergeten, al zullen je kippen wel blij zijn met het mogen slopen/omspitten er van.
Dons en veren aan de poten = overdekte ren aan te raden, en met de maat dieren die je wil is de hele ren dan een stuk fijner ivm genoeg ruimte 4-6 maanden/jaar. Flinke laag houtsnippers helpt ren droog houden en met composteren poep. Nat = stank, zeker in de zomer als het warmer is.
Let verder ook op hoe je voert, want kippen = ratten, zeker als er voedsel te vinden is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 00:06

Orpingtons zijn hele leuke en gezellig kippen heb je in de groot en kriel formaat. Als de kippen genoeg te doen hebben zullen ze zeker achter een lage omheining blijven. Bij mij liepen ze op de stukken moestuin die niet in gebruik waren. Enige waar ze niet van hielden was veel wind en liepen ook lekker in de bagger te wroeten. Zou een deel ren gewoon zo met houtsnippers houden en een deel betegelen zodat ze zelf kunnen kiezen.

Binnen woonwijken hebben je ook vossen en marter achtige jagers voor de nachten en overdag zit je met roofvogels die ook gewoon in woonwijken jagen.

Dus een nachthok dat roofdier veilig is voor de kippen is wel handig. Tegen roofvogels overdag kan je ook een simpel net overheen spannen.

Aanbod begin nu langzaam aan weer op gang te komen. Hoop kippen stoppen in de winterperiode met leggen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 01:44

Ik heb 4 krielen op een goede 80m2 en er staat nog wel wat gras maar het zijn dikke slopers. De voorste helft is volledig kaal met kuilen. De omheining hier van een meter kunnen ze makkelijk over, maar dat doen ze niet meer, ze gaan alleen nog op het hekje zitten. Ze kunnen via het hok de schutting over, maar daar heb ik strips tegen vogels op gemaakt dus dat gaat ook goed.

Ik heb dus geen overdekte ren, maar een nachthok met automatische deur, 2 meter schutting rondom en een hek om ze van het terras af te houden. Ze hebben een stuk waar ze droog kunnen zitten en het is daar eigenlijk altijd droog genoeg voor een zandbad. Gaat prima.

Afbeelding

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 07:40

Wij hebben wel een overdekt gedeelte waar ze droog kunnen scharrelen en je raadt het al... Gisteren helemaal zeiknat zaten ze in de regen te lopen en te doen := ze leken een beetje op een natte poedel.

Zijn inderdaad erge slopers. Wij zetten nu ook weer een stukje af, zodat wij voor ons dochter een beetje gras in de tuin kunnen hebben.

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 10:24

Ik ben blij dat er weer wat aanbod in kippen komt.
Na deze winter zit ik met een 30tal kippen waarvan de helft hanen zijn.
Die 1 op 1 was geen probleem in de winter, maar nu de voorjaar kriebels beginnen, zijn sommige hanen iets te actief. Dus heel in het kort komen er hier nieuwe hennen bij. Ras heb ik nog geen idee van, maar het worden groothoenders. (Hebben jullie tips voor een ras met een bijzonder kleurtje?)

Verder ziet het er naar uit dat ik een 3tal vechthanen onder mijn hoede krijg. Ik kreeg een paar weken terug via een natuurhulpcentrum de vraag of ik er enkele kon opvangen. Dergelijke hanen zijn heel moeilijk te plaatsen, en nadat ze er 24 hebben laten inslapen, zoeken ze voor nog 9 hanen een nieuwe thuis, waar ze eventueel (in het begin) alleen kunnen leven.. Ben benieuwd of er daadwerkelijk mijn richting uit komen.

lisje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:08

Bedankt voor de reacties, ik ga er nog even over denken wat handig is.
Ik zou wel zoals Black_Kelpie heeft zo'n automatische deur willen.

Marcella, had jij de grote of kriel variant?

Veriye, lekker eigenwijze dieren :')

Binnenkort in ieder geval maar eens beginnen met snoeien en netter maken :)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:17

Mijn kipjes zitten gelukkig weer prachtig in de veren, het word nu wel tijd dat die krengen weer eens wat eieren gaan leggen haha

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 11:37

Ik had de groot variant had ze ook voor het vlees.
Afbeelding
Afbeelding
Ze mochten hier onkruid wieden en ik hoefde het alleen nog weg te halen. :')
Afbeelding
Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 14:07

Veriye schreef:
Wij hebben wel een overdekt gedeelte waar ze droog kunnen scharrelen en je raadt het al... Gisteren helemaal zeiknat zaten ze in de regen te lopen en te doen := ze leken een beetje op een natte poedel.

Die van mij ook, helemaal natte borst. Zag er zo zielig uit, verzopen kip. En dan kunnen ze best droog staan hoor.

JustMeKV schreef:
Ras heb ik nog geen idee van, maar het worden groothoenders. (Hebben jullie tips voor een ras met een bijzonder kleurtje?)

Ik heb Bielefelders, rustig en groot ras met best leuk kleurtje vind ik zelf. Maar ook hun rustige karakter vind ik fijn.

@lisje90: ik zou idd niet de moeite doen daar gras te laten groeien, dat is zo weg. Kleine kippen vliegen makkelijker dan grote kippen (die zijn vaak te zwaar). Ik heb zelf Bielefelders, die vliegen niet en zijn heel rustig, maken ook weinig geluid. Ik wil zelf ook nog Orpingtons :) Qua stank en poep, gewoon regelmatig opruimen zal al een boel schelen!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 18:06

Yeah, deze week is onze New Hampshire hen na bijna een jaar weer gaan leggen! *\o/*
Vorige week was ik begonnen met zoeken naar twee nieuwe leghennen erbij, zodat deze huidige twee lekker hun pensioen kunnen houden hier. Dat wil zeggen: de blonde leghen was ook weer begonnen na de winterperiode, alleen niet meer elke dag. Je zou bijna zeggen dat de NH het aanvoelde, ha ha! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 18:39

De oude dametjes komen met dit weer alleen even van stok om te eten. En dan gaan ze direct weer terug. En van de rest komt enkel familie Wyandotte buiten, mits het niet regent. Heel rustig in de ren dus. Als de wind weer weg is komen de oudjes ook weer eens buiten denk :')

Lisje, gras zullen ze leuk vinden, maar is ook zo weer weg. Wat struikjes zijn wel leuk. Eerst even afzetten met gaas. En als ze hoog genoeg zijn, overleven ze het wel. Zijn leuke schuilplekken voor ze.

Zelf zou ik een hoge omheining kiezen met bovenkant ook dicht. Dan heb je ook geen problemen met roofdieren. En dan een deel dicht, zodat er altijd voldoende plek droog is. Katten erin bij een lage omheining, moet eerder de kat uitkijken, zeker met groot formaat kippen :D

hobbyboerin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:32

Hallo allemaal ik had een vraag over broedmachine's en kwam zo bij dit topic uit. Hoop dat ik het hier mag vragen. Mijn broedmachine is stuk en nu ben ik op zoek naar een nieuwe maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik zoek een broedmachine waar zo'n 10 tot 20 (kippen) eieren in kunnen. Maar waar je ook Chinese kwateleieren mee kunt uitbroeden. Iemand een tip over welke dan fijn/goed is en welke niet?

JustMeKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:45

@ Hobbyboerin : Ik ben heel tevreden over mijn R- com king suro. Zowel kwartel, ganze -, kriel en gewone kippeneitjes zijn hier met succes uitgebroed geweest.

@ Century: Bielefelders staan al een eindje op mijn lijstje om eens aan te kopen, helaas zijn ze in Belgiė zo lastig te vinden in een goeie kwaliteit..

Sedert dit weekend zijn de 3 vechthanen aan mij toegewezen, en ondertussen in mijn bezit.
Triestig hoe 2 van hen onder de littekens zitten, maar al bij al super leuke dieren , gewend om op gepakt te worden, en vandaag al 1 haan zover gekregen dat hij met andere hanen kan...
Enkel het ras blijft een groot vraagteken wrs een mix tussen Grand combattant du Nord en aziaats vechtrassen... In elk geval deze 3 hoeven nooit meer te vechten voor hun leven en mogen rustig hun dagen hier verder slijten.