Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Leo schreef:Belasting op de organen is het altijd, alleen niet altijd aan de hond merkbaar.
Titeren is eigenlijk vooral feitelijke controle of het wel of niet aangeslagen is en of de hond (nog) voldoende beschermd is.
Rabiës was ik nog vergeten te melden, die doen we wel ook. We gaan regelmatig de grens over.
IMANDRA schreef:Leo schreef:Belasting op de organen is het altijd, alleen niet altijd aan de hond merkbaar.
Titeren is eigenlijk vooral feitelijke controle of het wel of niet aangeslagen is en of de hond (nog) voldoende beschermd is.
Rabiës was ik nog vergeten te melden, die doen we wel ook. We gaan regelmatig de grens over.
Een verwaarloosbare belasting als het gaat om een gezonde hond, vind ik. Zeker in contrast met de bescherming die vaccins bieden.
En wij enten gewoon op basis van het advies/schema van onze DA dus persoonlijk vind ik titeren voor onze honden niet nodig.
Leo schreef:IMANDRA schreef:
Een verwaarloosbare belasting als het gaat om een gezonde hond, vind ik. Zeker in contrast met de bescherming die vaccins bieden.
En wij enten gewoon op basis van het advies/schema van onze DA dus persoonlijk vind ik titeren voor onze honden niet nodig.
Qua belasting verschillen we van mening.de meeste honden tonen er inderdaad geen problemen mee, maar ondertussen telt het vanbinnen wel mee in een optelsom. Dus ik ondersteun liever, ondanks dat mijn hond gezond is en nog nooit een duidelijke reactie op een vaccin heeft gehad.
Begrijp me niet verkeerd: ik vind vaccins nuttig en belangrijk. Maar wel op het juiste moment en de juiste manier. Helaas zijn er meerdere factoren die kunnen maken dat het vaste vaccinatieschema schijnveiligheid is en sommige honden dus inderdaad onbeschermd rondlopen.
mavantos schreef:Door het wetenschappelijk onderzoek is titeren hip natuurlijk. Ik ben me ervan bewust dat opnieuw vaccineren soms nutteloos kan zijn als er nog voldoende antistoffen zijn.
Echter bedoel ik meer dat een vaccin dan weliswaar een lichte belasting is op het lichaam, maar ook weer niet zo vreselijk slecht dat een hond die jaarlijks gevaccineerd wordt 5 jaar korter leeft bij wijze van spreken. Om die reden vaccineren wij gewoon jaarlijks. Vast wel eens overbodig, maar ik vind het ook fijn dat de boekjes netjes op orde zijn.
Ik vaccineer kennelhoest trouwens alleen als pup, daarna niet meer. Of ik weil ent heb ik eigenlijk geen idee van, maar die van mij liggen in elke sloot die ze tegen komen dus het zou wel verstandig zijn. Eind van het jaar eens overleggen met de dierenarts als ze weer moeten
KimD schreef:En dat is iets wat je dus precies niet met zekerheid kunt zeggen. Want als jij jouw hond met 5, 8, 10, 12 of welke leeftijd dan ook moet laten afmaken om bijvoorbeeld nier/leverfalen dan is vaak de oorzaak hiervan niet meer te herleiden. Het is wel een veel gehoorde kwaal bij oudere honden, die vaak verweten wordt aan genetische belasting of voeding.
KimD schreef:Titeren is niet 'hip', het is gericht vaccineren zodat je weet waar je mee bezig bent.
Het is altijd grappig en verdrietig tegelijk om te lezen dat mensen alles maar geloven op de blauwe ogen van de DA en jaarlijks alles erin laten jakkeren. Terwijl het coronavaccin nog steeds discussies uitlokt die blijven duren en duren. Als het om onszelf gaat, of onze kinderen, dan leggen we alles op de weegschaal en stellen we kritische vragen met betrekking tot belasting van het lichaam, het nut ervan, enz. Maar wat betreft huisdieren 'Nee joh, DA zegt dat het zo goed is!' en hoppakeeeeee, alles, het liefst tegelijk, wordt dat lichaam ingeramd. Ook het liefst allemaal voor 12 weken, wel zo handig. Maar een baby of volwassen vaccineren op advies van medici, 'Nee joh! Ben toch niet gek, wat weten díe er nu echt vanaf?!'![]()
LICG schreef:Vaccinatieschema’s zijn door fabrikanten zo opgesteld dat vrijwel zeker is dat de hoeveelheid antilichamen in het bloed hoog genoeg blijft om een dier goed te beschermen. Maar zoals gezegd: hoe lang antilichamen in het bloed blijven, kan ook per dier verschillen. Fabrikanten moeten zekerheid geven voor grote groepen dieren: daarom zijn de schema’s zo opgesteld dat het ook goed gaat voor dieren waarbij de antilichamen sneller verdwijnen dan bij andere dieren. De bijsluiter zegt bijvoorbeeld dat elke 3 jaar opnieuw gevaccineerd moet worden, omdat er dieren zijn die na 3 jaar te weinig antilichamen over hebben om nog beschermd te zijn.
KimD schreef:Wij enten ook op maat, al jaar en dag. Kennelhoest en Weil beiden niet. Weil omdat deze enting gewoon ontzettend heftig is en niet zonder risico, en daarnaast, zoals Kim aangeeft, schijnbescherming bied. Hetzelfde met kennelhoest, het vaccin is erger dan de kwaal. Wij enten ook Rabiës iedere drie jaar, die zou ik liever ook titeren maar dat heeft geen toegevoegde waarde omdat die ondanks een goede titer alsnog herhaald moet worden.
lor1_1984 schreef:Er zit qua belasting, stress etc imo toch wel verschil tussen jaarlijks een vaccinatie erin douwen of elke 3-5 jaar wat bloed afnemen.
Tenminste, toen ik ze nog liet enten (t/m 2019 geloof ik) was het jaarlijks vaccineren bij mijn dierenarts.
Vooral voor Mahdutje probeer ik lichaamsvreemde stoffen zoveel mogelijk te vermijden ivm zijn secundaire epilepsie die door oa parasietenbestrijding getriggerd wordt.
Hij moest na zijn eerste titerbepaling in 2020 na 2 jaar weer getiterd worden gebaseerd op de antistoffen die gemeten werden terwijl hij dus jaarlijks gevaccineerd was, Dívka daarentegen had veel betere waarden terwijl die alleen de puppy-entingen gehad heeft en mss die met 1 jaar (moet ik ff opzoeken in haar boekje).
Ik heb haar meteen met Mahdutje meegenomen in 2022 en toen werden ze allebei afgetekend voor 3 jaar, dus komende zomer mogen ze weer.
Maar dat terzijde zal ik iemand die wel jaarlijks vaccineert daar niet op veroordelen ofzo.
Zoveel mensen, zoveel wensen zakmazegge.
edit:
Bij vaccinaties voor mezelf vraag ik wel even door of er bepaalde risico's aan kleven, maar vnl ivm mijn medische verleden.
Vaak laat ik ze alsnog zetten, maar dan ben ik wel bewust van evt risicofactoren en weet ik waar ik op moet letten.
Miepmiept schreef:Als een hond er heftig op reageert zou ik idd bv ook de Rabies schrappen, dan maar binnen de grens blijven. Mijn vader reageert ook zo heftig op vaccins, na de corona vaccinatie kunnen we de klok erop gelijk zetten wanneer hij naar zijn bed moet, flinke koorts. Toch blijft hij elke keer prikken, mja.. hij is een keer door de oog van de naald gekropen door griep en corona bracht hem ook in het ziekenhuis.
Ik heb in Beagles boekje gekeken, ergens 2011 heeft hij de laatste jaarlijkse DHP gekregen. Daarna eens in de drie jaar.