Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 18:47

Dank voor alle meningen! Ik ga het even rustig laten bezinken. :)

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 20:20

fannetje schreef:
rabiës 1 x per 3 jaar, maar niet te jong,want dan schijnt hij wel regelmatig niet aan te slaan.

Rabies zouden ze van mij mogen misprikken, als het boekje maar klopt. :+ Het is maar dat ik ze niet aan een paaltje aan de grens moet achterlaten om de benzinetank te vullen. :')

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 00:02

Leo schreef:
Belasting op de organen is het altijd, alleen niet altijd aan de hond merkbaar. :)

Titeren is eigenlijk vooral feitelijke controle of het wel of niet aangeslagen is en of de hond (nog) voldoende beschermd is.

Rabiës was ik nog vergeten te melden, die doen we wel ook. We gaan regelmatig de grens over. :j

Een verwaarloosbare belasting als het gaat om een gezonde hond, vind ik. Zeker in contrast met de bescherming die vaccins bieden.
En wij enten gewoon op basis van het advies/schema van onze DA dus persoonlijk vind ik titeren voor onze honden niet nodig.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 05:35

Vaccins bieden niet altijd bescherming. Jip werd in zijn puppy/eerste jaar ook volledig volgens het schema van de dierenarts geënt, omdat ik toen nog weinig wist van titeren. Maar de eerste keer dat we daarna gingen titeren waren de vaccins niet aangeslagen. Dus het zegt vrijwel niets dat een vaccins altijd aanslaan & bescherming bieden, want dat klopt gewoon weg niet.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 05:59

IMANDRA schreef:
Leo schreef:
Belasting op de organen is het altijd, alleen niet altijd aan de hond merkbaar. :)

Titeren is eigenlijk vooral feitelijke controle of het wel of niet aangeslagen is en of de hond (nog) voldoende beschermd is.

Rabiës was ik nog vergeten te melden, die doen we wel ook. We gaan regelmatig de grens over. :j

Een verwaarloosbare belasting als het gaat om een gezonde hond, vind ik. Zeker in contrast met de bescherming die vaccins bieden.
En wij enten gewoon op basis van het advies/schema van onze DA dus persoonlijk vind ik titeren voor onze honden niet nodig.

Qua belasting verschillen we van mening. :j de meeste honden tonen er inderdaad geen problemen mee, maar ondertussen telt het vanbinnen wel mee in een optelsom. Dus ik ondersteun liever, ondanks dat mijn hond gezond is en nog nooit een duidelijke reactie op een vaccin heeft gehad.

Begrijp me niet verkeerd: ik vind vaccins nuttig en belangrijk. Maar wel op het juiste moment en de juiste manier. Helaas zijn er meerdere factoren die kunnen maken dat het vaste vaccinatieschema schijnveiligheid is en sommige honden dus inderdaad onbeschermd rondlopen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 07:24

Leo schreef:
IMANDRA schreef:

Qua belasting verschillen we van mening. :j de meeste honden tonen er inderdaad geen problemen mee, maar ondertussen telt het vanbinnen wel mee in een optelsom. Dus ik ondersteun liever, ondanks dat mijn hond gezond is en nog nooit een duidelijke reactie op een vaccin heeft gehad.

Begrijp me niet verkeerd: ik vind vaccins nuttig en belangrijk. Maar wel op het juiste moment en de juiste manier. Helaas zijn er meerdere factoren die kunnen maken dat het vaste vaccinatieschema schijnveiligheid is en sommige honden dus inderdaad onbeschermd rondlopen.

Vaccinaties zijn zulke kleine hoeveelheden —die belasting op de lever is echt verwaarloosbaar. Of een hond moet al zo veel toxische stoffen binnenkrijgen dat dit de druppel is die de emmer doet overlopen, maar ik hoop toch dat hier in de meeste gevallen toch geen sprake van is. Maar ook hier, to each their own natuurlijk.

Dat een vaccinatie niet aanslaat is eerder uitzondering dan regel. Dus prima als je wil titeren hoor, niks mis mee, maar ik vind het daarom persoonlijk niet nodig in het geval van mijn honden.

mavantos

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 07:39

Hier ent ik de honden ook gewoon. Titeren is tegenwoordig super hip en uiteraard ook een prima optie, maar al járen worden honden gewoon standaard geënt dus ik ben overtuigd dat dit gewoon veilig kan.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 08:22

Titeren is niet hip maar een meer wetenschappelijk gestaafde wijze van gericht vaccineren. Wetenschap gaat door, dus inzichten veranderen mee.
Juist om te voorkomen dat dieren onwetend zonder bescherming rondlopen en om niet onnodig te vaccineren op een moment dat het lichaam nog voldoende antistoffen heeft (een vaccin doet op zo'n moment precies niets, het is niet dat er een "vaatje" antistoffen is dat je aanvult. Zo werkt het immuunsysteem niet.)

Tenzij vaccins worden aangepast, zoals bij mensen met de griepprik. Dan wordt het immuunsysteem wel getriggerd tot het maken van nieuwe antistoffen. Dan heeft opnieuw vaccineren wel zin. :j

Maar iedereen is er natuurlijk helemaal vrij is en ik heb er ook geen oordeel over. Ik wilde alleen toelichting geven. :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 09:06

Door het wetenschappelijk onderzoek is titeren hip natuurlijk. Ik ben me ervan bewust dat opnieuw vaccineren soms nutteloos kan zijn als er nog voldoende antistoffen zijn.

Echter bedoel ik meer dat een vaccin dan weliswaar een lichte belasting is op het lichaam, maar ook weer niet zo vreselijk slecht dat een hond die jaarlijks gevaccineerd wordt 5 jaar korter leeft bij wijze van spreken. Om die reden vaccineren wij gewoon jaarlijks. Vast wel eens overbodig, maar ik vind het ook fijn dat de boekjes netjes op orde zijn.

Ik vaccineer kennelhoest trouwens alleen als pup, daarna niet meer. Of ik weil ent heb ik eigenlijk geen idee van, maar die van mij liggen in elke sloot die ze tegen komen dus het zou wel verstandig zijn. Eind van het jaar eens overleggen met de dierenarts als ze weer moeten :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 09:22

mavantos schreef:
Door het wetenschappelijk onderzoek is titeren hip natuurlijk. Ik ben me ervan bewust dat opnieuw vaccineren soms nutteloos kan zijn als er nog voldoende antistoffen zijn.

Echter bedoel ik meer dat een vaccin dan weliswaar een lichte belasting is op het lichaam, maar ook weer niet zo vreselijk slecht dat een hond die jaarlijks gevaccineerd wordt 5 jaar korter leeft bij wijze van spreken. Om die reden vaccineren wij gewoon jaarlijks. Vast wel eens overbodig, maar ik vind het ook fijn dat de boekjes netjes op orde zijn.

Ik vaccineer kennelhoest trouwens alleen als pup, daarna niet meer. Of ik weil ent heb ik eigenlijk geen idee van, maar die van mij liggen in elke sloot die ze tegen komen dus het zou wel verstandig zijn. Eind van het jaar eens overleggen met de dierenarts als ze weer moeten :)

En dat is iets wat je dus precies niet met zekerheid kunt zeggen. Want als jij jouw hond met 5, 8, 10, 12 of welke leeftijd dan ook moet laten afmaken om bijvoorbeeld nier/leverfalen dan is vaak de oorzaak hiervan niet meer te herleiden. Het is wel een veel gehoorde kwaal bij oudere honden, die vaak verweten wordt aan genetische belasting of voeding.

Titeren is niet 'hip', het is gericht vaccineren zodat je weet waar je mee bezig bent.

Het is altijd grappig en verdrietig tegelijk om te lezen dat mensen alles maar geloven op de blauwe ogen van de DA en jaarlijks alles erin laten jakkeren. Terwijl het coronavaccin nog steeds discussies uitlokt die blijven duren en duren. Als het om onszelf gaat, of onze kinderen, dan leggen we alles op de weegschaal en stellen we kritische vragen met betrekking tot belasting van het lichaam, het nut ervan, enz. Maar wat betreft huisdieren 'Nee joh, DA zegt dat het zo goed is!' en hoppakeeeeee, alles, het liefst tegelijk, wordt dat lichaam ingeramd. Ook het liefst allemaal voor 12 weken, wel zo handig. Maar een baby of volwassen vaccineren op advies van medici, 'Nee joh! Ben toch niet gek, wat weten díe er nu echt vanaf?!' :Y) :')

Wij enten ook op maat, al jaar en dag. Kennelhoest en Weil beiden niet. Weil omdat deze enting gewoon ontzettend heftig is en niet zonder risico, en daarnaast, zoals Kim aangeeft, schijnbescherming bied. Hetzelfde met kennelhoest, het vaccin is erger dan de kwaal. Wij enten ook Rabiës iedere drie jaar, die zou ik liever ook titeren maar dat heeft geen toegevoegde waarde omdat die ondanks een goede titer alsnog herhaald moet worden.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:45

Mijn Herder deed ik wel titeren, mja die werd maar 10 jaar, mijn Beagle ivm zijn drama kreeg gewoon de DHP. Inmiddels wordt die toch maar eens in de drie jaar gezet en niet meer jaarlijks. Wat betreft kennelhoest, ik doe die niet standaard maar we hebben toen wel een hond gehad die daar behoorlijk ziek van was en vanwege longontsteking antibiotica moest. Nu met een hond van bijna 17 is het vaccin echt niet erger dan de kwaal. Als hij er niet meer is, sla ik die gerust ook weer jaren over.

Ondanks alle vaccinacties en het PFAS water ook nooit een hond moeten laten inslapen vanwege lever/nier falen. Ik heb nu voor de eerste keer een hond waarvan de nieren niet meer 100% zijn, maar die is bijna 17 en is puur ouderdom. De Jack van mijn buurman werd helemaal niet gevaccineerd en kreeg ook hart en nier problemen toen ze 15 was.

Bij mezelf ben ik ook niet zo moeilijk met vaccins.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 14:08

KimD schreef:
En dat is iets wat je dus precies niet met zekerheid kunt zeggen. Want als jij jouw hond met 5, 8, 10, 12 of welke leeftijd dan ook moet laten afmaken om bijvoorbeeld nier/leverfalen dan is vaak de oorzaak hiervan niet meer te herleiden. Het is wel een veel gehoorde kwaal bij oudere honden, die vaak verweten wordt aan genetische belasting of voeding.

Impliceren dat vaccineren dit tot gevolg heeft is ook een beetje belachelijk natuurlijk –er is totaal geen wetenschappelijk bewijs dat vaccinaties nier/leverfalen tot gevolg hebben. Ook vaccins voor honden moeten in europa gewoon aan bepaalde (wetenschappelijke) standaarden voldoen, dus op deze manier mensen/meelezers angst aanpraten voor vaccinaties (want, dat is dit imo), is erg onterecht.

KimD schreef:
Titeren is niet 'hip', het is gericht vaccineren zodat je weet waar je mee bezig bent.

Het is altijd grappig en verdrietig tegelijk om te lezen dat mensen alles maar geloven op de blauwe ogen van de DA en jaarlijks alles erin laten jakkeren. Terwijl het coronavaccin nog steeds discussies uitlokt die blijven duren en duren. Als het om onszelf gaat, of onze kinderen, dan leggen we alles op de weegschaal en stellen we kritische vragen met betrekking tot belasting van het lichaam, het nut ervan, enz. Maar wat betreft huisdieren 'Nee joh, DA zegt dat het zo goed is!' en hoppakeeeeee, alles, het liefst tegelijk, wordt dat lichaam ingeramd. Ook het liefst allemaal voor 12 weken, wel zo handig. Maar een baby of volwassen vaccineren op advies van medici, 'Nee joh! Ben toch niet gek, wat weten díe er nu echt vanaf?!' :Y) :')

Ook de meeste discussies rondom het coronavaccin waren imo onzinnig hoor. Ook menselijke vaccinaties laat ik er zo "in jakkeren". Of het nu mij betreft, mijn partner, of een hypothetisch kind. Want ook daar zit een flinke bulk aan wetenschappelijk onderzoek achter.

De dierenarts heeft er jarenlang voor gestudeerd, dus ja, die geloof ik boven wat er voor tegenstrijdige informatie op internet staat van anonieme mensen / mensen zonder medische/wetenschappelijke achtergrond.

Als vaccineren zo slecht zou zijn, kwam dat echt wel uit de data.

Titeren is wel een hippe trend in de hondenwereld. Maakt niet dat het onwetenschappelijk is, overigens.
Dus als iemand zich daar fijn bij voelt, lekker doen. Maar de kans dat een vaccinatie niet aanslaat is vrij klein, dus dat gecombineerd met gewoon een strak vaccinatieschema maakt dat ik me niet zo'n zorgen maak.

LICG schreef:
Vaccinatieschema’s zijn door fabrikanten zo opgesteld dat vrijwel zeker is dat de hoeveelheid antilichamen in het bloed hoog genoeg blijft om een dier goed te beschermen. Maar zoals gezegd: hoe lang antilichamen in het bloed blijven, kan ook per dier verschillen. Fabrikanten moeten zekerheid geven voor grote groepen dieren: daarom zijn de schema’s zo opgesteld dat het ook goed gaat voor dieren waarbij de antilichamen sneller verdwijnen dan bij andere dieren. De bijsluiter zegt bijvoorbeeld dat elke 3 jaar opnieuw gevaccineerd moet worden, omdat er dieren zijn die na 3 jaar te weinig antilichamen over hebben om nog beschermd te zijn.

Titeren is overigens ook niet heiligmakend –ook daar zit een flinke foutmarge op (70% betrouwbaar in het geval van vacci-check). Daarnaast moet er bloed worden afgenomen (veroorzaakt in mijn ogen meer stress tov een snel prikje). Maar nogmaals: als iemand zich daar prettig bij voelt, vooral doen. Maar het is niet eerlijk om te impliceren dat mensen die niet titeren minder goed voor hun huisdieren zouden zorgen dan mensen die dat wel doen. Het is gewoon een andere zienswijze, niets meer niets minder.

KimD schreef:
Wij enten ook op maat, al jaar en dag. Kennelhoest en Weil beiden niet. Weil omdat deze enting gewoon ontzettend heftig is en niet zonder risico, en daarnaast, zoals Kim aangeeft, schijnbescherming bied. Hetzelfde met kennelhoest, het vaccin is erger dan de kwaal. Wij enten ook Rabiës iedere drie jaar, die zou ik liever ook titeren maar dat heeft geen toegevoegde waarde omdat die ondanks een goede titer alsnog herhaald moet worden.

Schijnbescherming? Het beschermt gewoon, maar niet tegen bepaalde varianten. Informeren is goed hoor, maar doen alsof het nutteloos is, is ook weer een uiterste. Daarbij, vaccin voor kennelhoest erger dan de kwaal (en dan neem ik aan dat je ook bij gezonde honden bedoelt)? Hou toch op zeg...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 14:49

Er zit qua belasting, stress etc imo toch wel verschil tussen jaarlijks een vaccinatie erin douwen of elke 3-5 jaar wat bloed afnemen. :)
Tenminste, toen ik ze nog liet enten (t/m 2019 geloof ik) was het jaarlijks vaccineren bij mijn dierenarts.
Vooral voor Mahdutje probeer ik lichaamsvreemde stoffen zoveel mogelijk te vermijden ivm zijn secundaire epilepsie die door oa parasietenbestrijding getriggerd wordt.
Hij moest na zijn eerste titerbepaling in 2020 na 2 jaar weer getiterd worden gebaseerd op de antistoffen die gemeten werden terwijl hij dus jaarlijks gevaccineerd was, Dívka daarentegen had veel betere waarden terwijl die alleen de puppy-entingen gehad heeft en mss die met 1 jaar (moet ik ff opzoeken in haar boekje).
Ik heb haar meteen met Mahdutje meegenomen in 2022 en toen werden ze allebei afgetekend voor 3 jaar, dus komende zomer mogen ze weer. :)

Maar dat terzijde zal ik iemand die wel jaarlijks vaccineert daar niet op veroordelen ofzo.
Zoveel mensen, zoveel wensen zakmazegge. :P

edit:
Bij vaccinaties voor mezelf vraag ik wel even door of er bepaalde risico's aan kleven, maar vnl ivm mijn medische verleden.
Vaak laat ik ze alsnog zetten, maar dan ben ik wel bewust van evt risicofactoren en weet ik waar ik op moet letten.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 14:58

DHP is eens in de drie jaar, kan in het boekje van de Beagle wel opzoeken sinds wanneer dat van jaarlijks naar driejaarlijks is gegaan, maar is al heel wat jaren.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:05

Ik ben zelf een persoon gebleken dat heftig op vaccinaties reageert. Ik heb 2 corona vaccinaties gehad (2 verschillende) en beide keren meer dan hondsberoerd en meerdere dagen uitgeschakeld. Ook heb ik 2 jaar terug een tetanus moeten laten zetten en ook hier was ik 2 dagen echt goed ziek van, vergelijkbare klachten. En ik ben dus echt zelden tot nooit ziek, behalve dus van vaccins. Ik heb een sterk en gezond lijf en een goed immuunsysteem.
Ik dacht nooit persé na over vaccinaties, maar sindsdien toch eens gaan verdiepen hoe het nou eigenlijk zit.

Het zal voor iedereen anders zijn, net als voor ieder dier. Ik ben nog steeds pro vaccineren (op maat) en dan wil ik het dier graag ondersteunen op gezondheidsvlak waar mogelijk. Geen zweverigheid of para, gewoon gebaseerd op feitelijke zaken.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:29

lor1_1984 schreef:
Er zit qua belasting, stress etc imo toch wel verschil tussen jaarlijks een vaccinatie erin douwen of elke 3-5 jaar wat bloed afnemen. :)
Tenminste, toen ik ze nog liet enten (t/m 2019 geloof ik) was het jaarlijks vaccineren bij mijn dierenarts.
Vooral voor Mahdutje probeer ik lichaamsvreemde stoffen zoveel mogelijk te vermijden ivm zijn secundaire epilepsie die door oa parasietenbestrijding getriggerd wordt.
Hij moest na zijn eerste titerbepaling in 2020 na 2 jaar weer getiterd worden gebaseerd op de antistoffen die gemeten werden terwijl hij dus jaarlijks gevaccineerd was, Dívka daarentegen had veel betere waarden terwijl die alleen de puppy-entingen gehad heeft en mss die met 1 jaar (moet ik ff opzoeken in haar boekje).
Ik heb haar meteen met Mahdutje meegenomen in 2022 en toen werden ze allebei afgetekend voor 3 jaar, dus komende zomer mogen ze weer. :)

Maar dat terzijde zal ik iemand die wel jaarlijks vaccineert daar niet op veroordelen ofzo.
Zoveel mensen, zoveel wensen zakmazegge. :P

edit:
Bij vaccinaties voor mezelf vraag ik wel even door of er bepaalde risico's aan kleven, maar vnl ivm mijn medische verleden.
Vaak laat ik ze alsnog zetten, maar dan ben ik wel bewust van evt risicofactoren en weet ik waar ik op moet letten.

De vaccinaties zitten er bij ons anders zo in, als ze bloed af moeten nemen via het pootje is het meer gedoe (bij onze honden dan). Dus daar zit bij ons wel een stress-verschil in :j. Qua belasting snap ik dat jij het vermijdt hoor, gezien zijn reactie. Ik zeg ook niet dat het fout is, titeren of kritisch zijn op wat je de hond laat toedienen, maar ik wil enkel zeggen dat er niks mis is met elk jaar vaccineren als je hond er verder geen last heeft van de dierenartsbezoeken/vaccinaties. Dus idd wat je zegt, zoveel mensen zo veel wensen! Zo lang de hond het er goed op doet is er niks aan de hand waar je ook voor kiest, lijkt me.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:31

Als een hond er heftig op reageert zou ik idd bv ook de Rabies schrappen, dan maar binnen de grens blijven. Mijn vader reageert ook zo heftig op vaccins, na de corona vaccinatie kunnen we de klok erop gelijk zetten wanneer hij naar zijn bed moet, flinke koorts. Toch blijft hij elke keer prikken, mja.. hij is een keer door de oog van de naald gekropen door griep en corona bracht hem ook in het ziekenhuis.

Ik heb in Beagles boekje gekeken, ergens 2011 heeft hij de laatste jaarlijkse DHP gekregen. Daarna eens in de drie jaar.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 15:38

Miepmiept schreef:
DHP is eens in de drie jaar, kan in het boekje van de Beagle wel opzoeken sinds wanneer dat van jaarlijks naar driejaarlijks is gegaan, maar is al heel wat jaren.

Mijn dierenarts zette hem jaarlijks. :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 16:18

Miepmiept schreef:
Als een hond er heftig op reageert zou ik idd bv ook de Rabies schrappen, dan maar binnen de grens blijven. Mijn vader reageert ook zo heftig op vaccins, na de corona vaccinatie kunnen we de klok erop gelijk zetten wanneer hij naar zijn bed moet, flinke koorts. Toch blijft hij elke keer prikken, mja.. hij is een keer door de oog van de naald gekropen door griep en corona bracht hem ook in het ziekenhuis.

Ik heb in Beagles boekje gekeken, ergens 2011 heeft hij de laatste jaarlijkse DHP gekregen. Daarna eens in de drie jaar.

Met die beredenering zouden wij geen honden meer kunnen houden. := Als een hond erop reageert zou ik zeker op maat vaccineren want dan is het voor de hond al helemaal belangrijk om niet zomaar de vaccinaties te krijgen. Zoals al eerder benoemd is titeren voor Rabiës geen optie, anders had ik het ondanks de hoge kosten zeker wel gedaan voor een hond die op de vaccinatie reageert.

Van onze honden reageert er gelukkig ook niemand op de DHP of Rabiës, enige wat wij met onze MDR1 lijders niet doen is de narcose of het bijspuiten na de narcose. Als ze onder het mes moeten gaan dat op gas, alhoewel dat sowieso mijn voorkeur heeft wel. Behalve Puk, die moet plat gespoten worden, daar is gas geen optie. Ze wordt ook niet bijgespoten. Die spuit ik zelf in de auto, die mag anders de drempel niet over. := Gelukkig is het al een hele tijd niet meer nodig geweest! *klopt af op houten burea.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 19:56

Jaarlijks de DHP is idd wel erg fanatiek... dan geeft titeren wel erg veel winst. Bij mijn Herder scheelde het eigenlijk niet zoveel met de eens in de drie jaar. Uiteindelijk bleken de vaccins ook niet voor een opvlamming van DLE te zorgen dus kreeg ze ook gewoon weer rabiës.

Chim moet over twee weken voor zijn '1 jaar vaccs' en voor nu kies ik er bij hem ook voor om gewoon te vaccineren.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:23

Na de discussie van gisteren kon ik hier toch smakelijk om lachen. :D
Afbeelding

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 09:39

_O-

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 10:21

KimD schreef:
Na de discussie van gisteren kon ik hier toch smakelijk om lachen. :D
[ Afbeelding ]

Deze is wel hilarisch ja hahahaha _O-

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 11:57

Ik kom even inbreken, Tommy trekt zijn tuigje uit _-:( hij gaat in de achteruit en trekt hem dan dus af. Hij heeft nu deze.
Op de cursus adviseerde ze een Y-tuig, maar welke dan?
We hadden nu echt een onrustige les omdat hij steeds in de achteruit ging :=

Afbeelding

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 12:05

Van anny-x en dog copenhagen comfort walk air zijn erg populair en worden door vele hier volgens mij ook gebruikt. Een tijdje een halsband geen optie?