Hèt vogeltopic !

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 23:45

Niet te positief praten over Catharina’s, straks heb ik ze ook per ongeluk opeens :oo
Ik vind ze echt super leuk! Ben benieuwd meer te zien van ze

Ik weet je niet meer in welk topic je het hebt gepost Cayenne, mijn excuses voor wie ik in de war breng. Wie waren de ouders ook al weer van Reign? Ze is echt super knap geworden <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 02:52

Catharina's zijn ook gewoon heel leuk! <3

De ouders van Reign zijn Pyriet en Senna :j

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:55

Mkango schreef:
Viv_animals schreef:
Wat leuk! Ben jij niet bang dat ze onder de bank gaan zitten ofzo? En hoe krijg jij ze s’avonds weer in hun kooi? :)
Ze kunnen hier wel onder de bank, maar die staat op pootjes, dus ze kunnen er niet onder "verdwalen" o.i.d. Bovendien murmelen ze wel een beetje naar elkaar, dus je hoort vaak wel waar ze zo'n beetje zitten. :P Als ze elkaar kwijt zijn roepen ze soms ook wat harder. Hun kooi zoeken ze zelf weer op als het donker begint te worden. Meestal wacht ik even tot de zon echt onder is voor ik hem weer dichtdoe.

Lukasje schreef:
Oh Mkango, jij ook catharina liefhebber? Wil je mss een foto plaatsen? Je hebt er 3 zeg je?
Jaaaa! Ik wilde ze al jaren, maar nooit de mogelijkheid toe gehad, en nu sinds een kleine twee weken heb ik er twee: Ihlosi en Ingonyama. :D Ik zal zo even wat foto's uploaden!

Edit:
De eerste dag durfde Ihlosi al naar buiten, helemaal verliefd op Hamar. _O-
[ Afbeelding ]

Ihlosi, Ingonyama die ook eindelijk de kooi uit durfde op de achtergrond.
[ Afbeelding ]

Inmiddels verhuisd naar de woonkamer en compleet geobsedeerd met heen en weer rennen over de verwarming. 8)7
[ Afbeelding ]

Hun slaapkamer. :') (Ze vonden dat ding eerst maar niks en sliepen op één van de stokken, maar gisteravond zag ik ze ineens nergens meer, tot ik bij nader onderzoek ineens twee staartjes uit de kokosnoot zag steken. _O- )
[ Afbeelding ]

Ingonyama die extreem verliefd is op deze paarse plant. >;)
[ Afbeelding ]

Heb jij nog iets wat super leuk is voor Catharina parkieten? Waar die van jouw dol op zijn? Die ik zeker niet mag vergeten. Heb jij ook een waterbad in je kooi? En zijn plateaus gevaarlijk want ik zie ze wel in dierenwinkels maar nog nooit in een kooi van iemand op foto’s en laatste vraag welke bodembedekking gebruik jij? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:49

De mijne zijn denk ik niet representatief voor de gemiddelde huisdiercatharina, omdat die van mij uit de kweek komen en niet veel gewend zijn (iemand had ze gekocht als kweekkoppel, maar het bleken twee poppen te zijn :+ ). Hun speeltjes vinden ze bijvoorbeeld eng om op te gaan zitten, omdat die natuurlijk hangen en niet stabiel zijn. Dat stukje balans missen ze. Ik heb inderdaad ook een waterbadje aan de kooi hangen, maar daar drinken ze alleen maar uit. _O- Wat ze wel heel leuk vinden, is hun klimrek. Ik had een houten frame met gaas op het balkon staan (stond er al toen we dit appartement kochten) en ik wilde het eigenlijk weggooien, maar bedacht me dat het misschien leuk is voor de vogels - die staat nu dus in de woonkamer en daar zitten ze best regelmatig op.

Ik heb geen plateau-plateau, maar wel een gevaarte van kurk in de kooi hangen waar ze eventueel aan kunnen knagen (niet dat ze dat heel veel doen, want het zijn niet echt slopers - behalve bij mijn tradescantia, daar zitten ze regelmatig van te snacken. :') ) Verder heb ik stokken van verschillende diktes, waaronder eentje aan de buitenkant van de kooi, daar zitten ze ook graag op, en ook twee 'pedi perches' waar hun nageltjes aan slijten. Ik kan later vandaag wel even een foto uploaden van de kooi. :) Als bodembedekking gebruik ik, als tip van Cayenne, Corbo.

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:24

Mkango schreef:
De mijne zijn denk ik niet representatief voor de gemiddelde huisdiercatharina, omdat die van mij uit de kweek komen en niet veel gewend zijn (iemand had ze gekocht als kweekkoppel, maar het bleken twee poppen te zijn :+ ). Hun speeltjes vinden ze bijvoorbeeld eng om op te gaan zitten, omdat die natuurlijk hangen en niet stabiel zijn. Dat stukje balans missen ze. Ik heb inderdaad ook een waterbadje aan de kooi hangen, maar daar drinken ze alleen maar uit. _O- Wat ze wel heel leuk vinden, is hun klimrek. Ik had een houten frame met gaas op het balkon staan (stond er al toen we dit appartement kochten) en ik wilde het eigenlijk weggooien, maar bedacht me dat het misschien leuk is voor de vogels - die staat nu dus in de woonkamer en daar zitten ze best regelmatig op.

Ik heb geen plateau-plateau, maar wel een gevaarte van kurk in de kooi hangen waar ze eventueel aan kunnen knagen (niet dat ze dat heel veel doen, want het zijn niet echt slopers - behalve bij mijn tradescantia, daar zitten ze regelmatig van te snacken. :') ) Verder heb ik stokken van verschillende diktes, waaronder eentje aan de buitenkant van de kooi, daar zitten ze ook graag op, en ook twee 'pedi perches' waar hun nageltjes aan slijten. Ik kan later vandaag wel even een foto uploaden van de kooi. :) Als bodembedekking gebruik ik, als tip van Cayenne, Corbo.

Paar dingetjes die jij hebt opgenoemd heb ik al in mijn winkelmand :) ik ga nog even verder kijken. Ik kijk uit naar de foto *\o/* :o

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:06

Viv_animals schreef:
Mkango schreef:

Paar dingetjes die jij hebt opgenoemd heb ik al in mijn winkelmand :) ik ga nog even verder kijken. Ik kijk uit naar de foto *\o/* :o
. En nog een vraag _/-\o_ weet iemand een goede Catharina fokker in zuid-Holland? Ik wil ze het liefst niet bij een dierenwinkel halen. Al heb ik wel dierenhandel Hoogendoorn gevonden en ik vond die er aardig goed uitzien... heeft iemand daar ervaringen mee? :) https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/ ... rkiet.html

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:15

Viv_animals schreef:
Viv_animals schreef:
En nog een vraag _/-\o_ weet iemand een goede Catharina parkiet fokker in zuid-Holland? Ik wil ze het liefst niet bij een dierenwinkel halen. Al heb ik wel dierenhandel Hoogendoorn gevonden en ik vond die er aardig goed uitzien... heeft iemand daar ervaringen mee? :) https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/ ... rkiet.html

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:18

Een vriendin van mij woont in Dordrecht en is een hele fijne kweekster.
De gezondheid van haar vogels gaat voor alles (zijn net als die van mij op alle bekende ziektes getest) en ze heeft ook Catharina's.
Ik kan haar een berichtje sturen of ze dit jaar nog kleintjes verwacht?

Dit is haar site trouwens: http://www.thehappycockatiel.nl/page/homepage

Uit een dierenwinkel zou ik ze niet halen. Die kweken ze meestal niet zelf en testen ook niet op geslacht of ziekten, dus je weet de afkomst niet en wat ze onder de leden hebben.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:24

Even gevraagd en ze heeft momenteel een koppel apart zitten voor het kweekseizoen, dus de kans is aanwezig dat ze binnenkort eitjes heeft en ze neemt nog reserveringen aan :j
Ze is op Facebook ook te vinden onder de naam The Happy Cockatiel (ze kweekt vooral valkparkieten maar heeft ook 6 Catharina's).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:34

Mag. Niet. Reserveren. :x :')

Hierbij een foto van de kooi:
Afbeelding

In de kooi zitten vier zitstokken: twee pedi perches en twee houten. Dat halfronde ding dat je achterin ziet zitten, is het kurkplateau, en verder zoals je ziet hangen er wat speeltjes in. De dromenvanger en de houtketting vinden ze nog wel spannend, maar ze slapen inmiddels dus wel in de kokosnoot. De zitstok aan de buitenkant was te groot voor binnenin, dus die zit nu daar. Links hun waterdispenser, rechts hun badje tweede waterdispenser. :')

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:05

Mijn catharina’s zijn dol op takken en op fruit en groenten. Hun fruit en groenten hang ik op aan zo’n fruitspies.
Afbeelding
De takken daar knabbelen ze aan en klimmen ze op.

Een bad nemen doen ze in hun drinkbakje :roll: en ze vinden het ook fijn nat geneveld te worden met een plantenspuit.

Oja, zeker niet vergeten zijn grit en maagkiezel!

Als bodembedekking vind ik dit wel fijn in een kooi:
Afbeelding

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:07

Want wat moet je nou allemaal als voer geven? Normaal voer en eiwit of nog iets? Wat geven jullie je vogeltjes? :)

Viv_animals

Cayenne schreef:
Even gevraagd en ze heeft momenteel een koppel apart zitten voor het kweekseizoen, dus de kans is aanwezig dat ze binnenkort eitjes heeft en ze neemt nog reserveringen aan :j
Ze is op Facebook ook te vinden onder de naam The Happy Cockatiel (ze kweekt vooral valkparkieten maar heeft ook 6 Catharina's).

Heel erg bedankt, ik ga donderdag met mijn oma overleggen en dan sturen we haar een berichtje :)

Anoniem

Ik wilde de mijne sla geven vorige week... eentje nam een hap en zette het vervolgens op een krijsen. _O- De volgende dag nog een keer geprobeerd, maar met hele blaadjes, en toen was de andere er eerder bij. Die vindt het wel lekker. Paprika vandaag was ook niet heel populair... Verwende krengen. Met hun appels. :')

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:12

Viv_animals schreef:
Want wat moet je nou allemaal als voer geven? Normaal voer en eiwit of nog iets? Wat geven jullie je vogeltjes? :)

Mijne krijgen vogelzaad voor grote parkieten, af en toe eivoer en bijna dagelijks groenten of fruit (niet te veel). Af en toe een trosgierst en verder dus heel regelmatig verse takken. Oja, ook (on)kruiden! En ze hebben steeds dus grit en maagkiezel ter beschikking.
Let op: niet alle groenten, takken of onkruiden zijn geschikt!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:14

Mkango schreef:
Ik wilde de mijne sla geven vorige week... eentje nam een hap en zette het vervolgens op een krijsen. _O- De volgende dag nog een keer geprobeerd, maar met hele blaadjes, en toen was de andere er eerder bij. Die vindt het wel lekker. Paprika vandaag was ook niet heel populair... Verwende krengen. Met hun appels. :')

Haha ja! Hier hebben ze ook duidelijk hun voorkeuren maar gelukkig gaat paprika er goed in!

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:15

Lukasje schreef:
Viv_animals schreef:

Mijne krijgen vogelzaad voor grote parkieten, af en toe eivoer en bijna dagelijks groenten of fruit (niet te veel). Af en toe een trosgierst en verder dus heel regelmatig verse takken. Oja, ook (on)kruiden! En ze hebben steeds dus grit en maagkiezel ter beschikking.
Let op: niet alle groenten, takken of onkruiden zijn geschikt!

Top! Dat moet lukken <3

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:23

Lijkt me prima. :)

Lukasje schreef:
Mkango schreef:

Haha ja! Hier hebben ze ook duidelijk hun voorkeuren maar gelukkig gaat paprika er goed in!
Ik heb het idee dat het hier nu vooral een kwestie "wat de boer niet kent..." is, dus ik blijf dingen wel in kleine hoeveelheden aanbieden en ook in verschillende samenstellingen. Soms leg ik het bijvoorbeeld bij het zaad, of ik leg het ergens met wat appel o.i.d., zodat ze zien dat het iig eetbaar is.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:27

Viv_animals schreef:
Ik heb trouwens 2 kooien op het oog en van ongeveer dezelfde maat. Dit dit is er 1 van: https://nl.zolux.com/nieuw-en-gegeerd/neo-xl-kooi is deze geschikt? Het grootse deel van de kooi heeft horizontale spijlen

Ik denk het wel maar ik vind de afmetingen niet.

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:28

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:31

Mkango schreef:
Ik heb het idee dat het hier nu vooral een kwestie "wat de boer niet kent..." is, dus ik blijf dingen wel in kleine hoeveelheden aanbieden en ook in verschillende samenstellingen. Soms leg ik het bijvoorbeeld bij het zaad, of ik leg het ergens met wat appel o.i.d., zodat ze zien dat het iig eetbaar is.

Oja, zeker wel! Ik heb sommige dingen ook meermaals moeten aanbieden hoor. Voordeel is wel dat ik de catharina’s van jongsaf heb. Oh, en eerst deed ik alles in stukjes in een bakje, daarna op die spies en sinds eten ze beter.
Maar vaak zijn ze onvoorspelbaar. Zo aten ze vroeger alle kruiden terwijl ze nu voor de meeste hun neus ophalen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:33

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:51

Bij mijn valken werkt eten aanstekelijk :D En wanneer je er meerdere hebt, is er altijd wel eentje die het aan durft.
Als die niet ontploft of in rook op gaat, durft de rest het ook wel :+
En Mango is een veelvraat. Die eet bijna alles wat we hem voorschotelen _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:00

Ik heb de mijne van de week een filmpje van Mango laten zien die iets zat te slopen in de hoop dat ze ook hun snaveltjes in wat meer dingen durven zetten. :')