Ik vind ze echt super leuk! Ben benieuwd meer te zien van ze
Ik weet je niet meer in welk topic je het hebt gepost Cayenne, mijn excuses voor wie ik in de war breng. Wie waren de ouders ook al weer van Reign? Ze is echt super knap geworden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
Mkango schreef:Viv_animals schreef:Ze kunnen hier wel onder de bank, maar die staat op pootjes, dus ze kunnen er niet onder "verdwalen" o.i.d. Bovendien murmelen ze wel een beetje naar elkaar, dus je hoort vaak wel waar ze zo'n beetje zitten.Wat leuk! Ben jij niet bang dat ze onder de bank gaan zitten ofzo? En hoe krijg jij ze s’avonds weer in hun kooi?Als ze elkaar kwijt zijn roepen ze soms ook wat harder. Hun kooi zoeken ze zelf weer op als het donker begint te worden. Meestal wacht ik even tot de zon echt onder is voor ik hem weer dichtdoe.
Lukasje schreef:Jaaaa! Ik wilde ze al jaren, maar nooit de mogelijkheid toe gehad, en nu sinds een kleine twee weken heb ik er twee: Ihlosi en Ingonyama.Oh Mkango, jij ook catharina liefhebber? Wil je mss een foto plaatsen? Je hebt er 3 zeg je?Ik zal zo even wat foto's uploaden!
Edit:
De eerste dag durfde Ihlosi al naar buiten, helemaal verliefd op Hamar.
[ Afbeelding ]
Ihlosi, Ingonyama die ook eindelijk de kooi uit durfde op de achtergrond.
[ Afbeelding ]
Inmiddels verhuisd naar de woonkamer en compleet geobsedeerd met heen en weer rennen over de verwarming.![]()
[ Afbeelding ]
Hun slaapkamer.(Ze vonden dat ding eerst maar niks en sliepen op één van de stokken, maar gisteravond zag ik ze ineens nergens meer, tot ik bij nader onderzoek ineens twee staartjes uit de kokosnoot zag steken.
)
[ Afbeelding ]
Ingonyama die extreem verliefd is op deze paarse plant.![]()
[ Afbeelding ]
Mkango schreef:De mijne zijn denk ik niet representatief voor de gemiddelde huisdiercatharina, omdat die van mij uit de kweek komen en niet veel gewend zijn (iemand had ze gekocht als kweekkoppel, maar het bleken twee poppen te zijn). Hun speeltjes vinden ze bijvoorbeeld eng om op te gaan zitten, omdat die natuurlijk hangen en niet stabiel zijn. Dat stukje balans missen ze. Ik heb inderdaad ook een waterbadje aan de kooi hangen, maar daar drinken ze alleen maar uit.
Wat ze wel heel leuk vinden, is hun klimrek. Ik had een houten frame met gaas op het balkon staan (stond er al toen we dit appartement kochten) en ik wilde het eigenlijk weggooien, maar bedacht me dat het misschien leuk is voor de vogels - die staat nu dus in de woonkamer en daar zitten ze best regelmatig op.
Ik heb geen plateau-plateau, maar wel een gevaarte van kurk in de kooi hangen waar ze eventueel aan kunnen knagen (niet dat ze dat heel veel doen, want het zijn niet echt slopers - behalve bij mijn tradescantia, daar zitten ze regelmatig van te snacken.) Verder heb ik stokken van verschillende diktes, waaronder eentje aan de buitenkant van de kooi, daar zitten ze ook graag op, en ook twee 'pedi perches' waar hun nageltjes aan slijten. Ik kan later vandaag wel even een foto uploaden van de kooi.
Als bodembedekking gebruik ik, als tip van Cayenne, Corbo.
Viv_animals schreef:. En nog een vraagMkango schreef:De mijne zijn denk ik niet representatief voor de gemiddelde huisdiercatharina, omdat die van mij uit de kweek komen en niet veel gewend zijn (iemand had ze gekocht als kweekkoppel, maar het bleken twee poppen te zijn). Hun speeltjes vinden ze bijvoorbeeld eng om op te gaan zitten, omdat die natuurlijk hangen en niet stabiel zijn. Dat stukje balans missen ze. Ik heb inderdaad ook een waterbadje aan de kooi hangen, maar daar drinken ze alleen maar uit.
Wat ze wel heel leuk vinden, is hun klimrek. Ik had een houten frame met gaas op het balkon staan (stond er al toen we dit appartement kochten) en ik wilde het eigenlijk weggooien, maar bedacht me dat het misschien leuk is voor de vogels - die staat nu dus in de woonkamer en daar zitten ze best regelmatig op.
Ik heb geen plateau-plateau, maar wel een gevaarte van kurk in de kooi hangen waar ze eventueel aan kunnen knagen (niet dat ze dat heel veel doen, want het zijn niet echt slopers - behalve bij mijn tradescantia, daar zitten ze regelmatig van te snacken.) Verder heb ik stokken van verschillende diktes, waaronder eentje aan de buitenkant van de kooi, daar zitten ze ook graag op, en ook twee 'pedi perches' waar hun nageltjes aan slijten. Ik kan later vandaag wel even een foto uploaden van de kooi.
Als bodembedekking gebruik ik, als tip van Cayenne, Corbo.
Paar dingetjes die jij hebt opgenoemd heb ik al in mijn winkelmandik ga nog even verder kijken. Ik kijk uit naar de foto
![]()
Viv_animals schreef:Viv_animals schreef:En nog een vraagweet iemand een goede Catharina parkiet fokker in zuid-Holland? Ik wil ze het liefst niet bij een dierenwinkel halen. Al heb ik wel dierenhandel Hoogendoorn gevonden en ik vond die er aardig goed uitzien... heeft iemand daar ervaringen mee?
https://www.dierenhandelhoogendoorn.nl/ ... rkiet.html
Cayenne schreef:Even gevraagd en ze heeft momenteel een koppel apart zitten voor het kweekseizoen, dus de kans is aanwezig dat ze binnenkort eitjes heeft en ze neemt nog reserveringen aan![]()
Ze is op Facebook ook te vinden onder de naam The Happy Cockatiel (ze kweekt vooral valkparkieten maar heeft ook 6 Catharina's).
Viv_animals schreef:Want wat moet je nou allemaal als voer geven? Normaal voer en eiwit of nog iets? Wat geven jullie je vogeltjes?
Mkango schreef:Ik wilde de mijne sla geven vorige week... eentje nam een hap en zette het vervolgens op een krijsen.De volgende dag nog een keer geprobeerd, maar met hele blaadjes, en toen was de andere er eerder bij. Die vindt het wel lekker. Paprika vandaag was ook niet heel populair... Verwende krengen. Met hun appels.
Lukasje schreef:Viv_animals schreef:Want wat moet je nou allemaal als voer geven? Normaal voer en eiwit of nog iets? Wat geven jullie je vogeltjes?
Mijne krijgen vogelzaad voor grote parkieten, af en toe eivoer en bijna dagelijks groenten of fruit (niet te veel). Af en toe een trosgierst en verder dus heel regelmatig verse takken. Oja, ook (on)kruiden! En ze hebben steeds dus grit en maagkiezel ter beschikking.
Let op: niet alle groenten, takken of onkruiden zijn geschikt!
Lukasje schreef:Ik heb het idee dat het hier nu vooral een kwestie "wat de boer niet kent..." is, dus ik blijf dingen wel in kleine hoeveelheden aanbieden en ook in verschillende samenstellingen. Soms leg ik het bijvoorbeeld bij het zaad, of ik leg het ergens met wat appel o.i.d., zodat ze zien dat het iig eetbaar is.Mkango schreef:Ik wilde de mijne sla geven vorige week... eentje nam een hap en zette het vervolgens op een krijsen.De volgende dag nog een keer geprobeerd, maar met hele blaadjes, en toen was de andere er eerder bij. Die vindt het wel lekker. Paprika vandaag was ook niet heel populair... Verwende krengen. Met hun appels.
Haha ja! Hier hebben ze ook duidelijk hun voorkeuren maar gelukkig gaat paprika er goed in!
Viv_animals schreef:Ik heb trouwens 2 kooien op het oog en van ongeveer dezelfde maat. Dit dit is er 1 van: https://nl.zolux.com/nieuw-en-gegeerd/neo-xl-kooi is deze geschikt? Het grootse deel van de kooi heeft horizontale spijlen
Lukasje schreef:Viv_animals schreef:Ik heb trouwens 2 kooien op het oog en van ongeveer dezelfde maat. Dit dit is er 1 van: https://nl.zolux.com/nieuw-en-gegeerd/neo-xl-kooi is deze geschikt? Het grootse deel van de kooi heeft horizontale spijlen
Ik denk het wel maar ik vind de afmetingen niet.
Mkango schreef:Ik heb het idee dat het hier nu vooral een kwestie "wat de boer niet kent..." is, dus ik blijf dingen wel in kleine hoeveelheden aanbieden en ook in verschillende samenstellingen. Soms leg ik het bijvoorbeeld bij het zaad, of ik leg het ergens met wat appel o.i.d., zodat ze zien dat het iig eetbaar is.