Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:07

Daar zou ik wel echt nog een laag bodembedekking in doen :j Anders zitten ze in hun eigen plas, uitwerpselen en beton is natuurlijk ook nogal koud om op te zitten/liggen.

Mooi hok!

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:55

Poosje niet gereageerd, wel meegelezen :j

We hebben zelf twee caviadames. In het verleden ook altijd cavia's gehad.
Nu heeft een van de twee dames aan haar twee voorpootjes een bungelteentje.
Dierenarts gaf aan dat een ingreep niet nodig was. Dame is al een beetje op leeftijd.
Nu dacht ik: Hier zitten vast wel mensen die hetzelfde hebben gehad met een caafje.
Hoe hebben jullie het 'opgelost'? ;) Gewoon laten zitten? Operatief laten verwijderen?

Dame in kwestie lijkt er totaal geen last van te hebben. Ik hou het dagelijks in de gaten, maar het scheurt ook niet verder door o.i.d.

@ WinSel

Ik zou wel gaan voor bodembedekking. Ik was deze week de hokken aan het schoonmaken en had de cavia's in een reismandje met enkel een beetje hooi.
Een klein uurtje later zag het er niet meer uit :+
Vooral leuk als je een langharige cavia hebt :')

bonnie1998

Re: [CENTRAAL] Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:11

hoi iedereen,

Ik kom hier even binnen vallen lees wel al heel erg lang mee maar wil toch nog even een vraag stellen. Ik zit er over na te denken om twee cavia`s te kopen/adopteren. Wat is verstandig twee zeugjes of twee beertjes? Ik heb wel vaker cavia`s gehad maar weet zo even niet meer wat nou de beste combinatie was. Ik wil er of eentje gewoon via marktplaats of via een opvang alleen kan er hier in de buurt niet echt eentje vinden in omgeving Goor.

Groetjes manuela.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 22:13

bonnie1998 schreef:
hoi iedereen,

Ik kom hier even binnen vallen lees wel al heel erg lang mee maar wil toch nog even een vraag stellen. Ik zit er over na te denken om twee cavia`s te kopen/adopteren. Wat is verstandig twee zeugjes of twee beertjes? Ik heb wel vaker cavia`s gehad maar weet zo even niet meer wat nou de beste combinatie was. Ik wil er of eentje gewoon via marktplaats of via een opvang alleen kan er hier in de buurt niet echt eentje vinden in omgeving Goor.

Groetjes manuela.

Het kan allebei :j Bij beertjes heb je wel de kans dat de in de puberteit en op latere leeftijd beginnen te vechten. Twee zeugjes samen gaat vrijwel altijd goed. Een castraat met een dame is ook nog een optie.
Leuk dat je twee cavia's gaat adopteren :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 10:12

Ik zou nooit een castraat met één zeugje nemen, dat geeft te grote stress voor de zeug. Beter is het 2 of 3 zeugjes met een castraat te nemen.

Beertjes zijn wat levendiger als zeugjes, maar geven iddd meer kans op vechten als ze ouder worden.

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 11:26

Ik heb een castraat en zeugje, gaat prima. Denk dat ik dan gewoon geluk heb :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 11:57

De ene castraat is de andere niet... ik ken ook een verhaal van iemand met 1 castraat en 1 zeugje en dat zeugje is overleden van de stress omdat de castraat haar niet met rust liet.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 23:30

DubbelDun, ik begrijp waar je op doelt. Een groepje is natuurlijk altijd beter, ook voor de dynamiek :) Denk echter wel dat je het eerst aan kunt kijken en mocht het toch niet gaan, snel in kunt grijpen door er eventueel een zeugje bij te zetten.

Bonnie, heb je al een leuke opvang of ander adresje gevonden? :)

bonnie1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:51

Dankjewel voor de tips! Heb wel al een aantal leuke op marktplaats gezien maar ik kan niet echt een opvang vinden en dat heb ik eigenlijk het liefste.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:56

In welke omgeving zoek je?

Ik zou zelf voor 2 zeugen of een zeug met castraat gaan, beide kan goed of slecht uitpakken door de karakters natuurlijk, maar het heeft wel een betere kans van slagen dan beren. Tenzij je een oudere beer (min. 1 jaar) neemt met een jonkie erbij, dat gaat ook vaak goed.

De extra teentjes kun je gewoon laten zitten, tenzij ze echt aan een los 'draadje' hangen. Zolang het een volgroeide teen is kan hij niet zomaar ergens achter blijven hangen en zit het ze niet in de weg. Ik heb er ook 1 met een teen extra, het is alleen een beetje onhandig met knippen :P

Paardcool

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:58

Iemand tips met hooiluisjes? Helaas is de hooi invriezen geen mogelijkheid voor mij

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 13:50

Hooiluis heb ik hier nog nooit gehad. Als ik hooi had waar luis in zat zou ik het weggooien.

Overigens is die oude beer + een jonkie=gaat vaak goed ook een te simpele voorstelling. Natuurlijk zal het jonkie door de oudere beer geïmponeerd worden en zich evt laten dekken. Maar ook jonkies worden ouder en komen in de pubertijd. Dus na een maand of 4 heb je kans op dezelfde problemen die beren samen nu eenmaal geven.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 13:55

Doordat ze dan niet tegelijk puberen gaat dat meestal prima, de oudere beren laten de puber dan meestal hun gang gaan en zetten hem op de plek waar nodig. Natuurlijk kan het altijd nog mis gaan maar ik weet dat het hier in de opvang een veel gemaakte en geslaagde combi is :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 14:03

Hier gaat het ook nog steeds goed al merk ik wel dat de mannen meer interesse krijgen in de dames die een bak lager zitten. Het wordt tijd dat het minder koud is, dan kan het gras gaan groeien en kunnen ze naar buiten :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 14:09

Hier gaan de broertjes gelukkig ook goed, eentje is heel dominant maar de andere vindt dat gelukkig prima. Ze liggen ook vaak bij elkaar, nooit tegen elkaar aan maar ze lijken elkaar dus wel echt gezelschap te houden.

Volgende week wordt het weer echt lente weer, ik hoop dat ze hier dan weer overdag buiten kunnen spelen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 14:57

Die van mij zitten nu al wel buiten (tenminste 5 zeugen en de castraat), maar er staat in de ren nog geen gras en de rest is net bijgezaaid en bemest, dus daar mogen ze nu nog niet op.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:51

Mijn cavia's heb ik sinds ik ze heb al binnen staan. Zou ik ze nu dan 'zomaar' buiten kunnen zetten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 17:57

Alleen als het zonnig is en ze niet op een winderige plaats staan. Zodra het weer onder de 10 graden komt moet je ze dan weer binnen halen.

Mijn buitencaafs heb ik even in het hokje gedreven en de hele boel op een afgezet stukje gras gezet. De bekkies hebben daarna niet meer stil gestaan :D

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:06

Als je ze echt in huis hebt (ik gok even dat het bij jullie binnen ook +/- 20 graden is) zou ik zelfs onder de 14-15 graden aan houden, 10 graden is dan al echt heel koud.

Als je ze echt blijvend buiten wil laten moet je ze eind lente/begin zomer als het dag en nacht warm genoeg is naar buiten doen en daar laten, dan kunnen ze lang genoeg wennen en weet hun systeem dat het winterhaar aan moet maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 18:15

's Nachts is het hier ook rond de 14/15, dus overdag met zon uit de wind kunnen ze dat best wel hebben. Het is gewoon heel afhankelijk van de eigen situatie.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:18

Ja inderdaad, hier zitten ze boven de schuur dus die kunnen ook al meer hebben. Als ze hier in de woonkamer zouden zitten zou het verschil nog (veel) te groot zijn.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:23

Dank jullie wel voor de antwoorden :)
Ik heb na heel lang en goed nadenken besloten dat ik een ander huisje voor ze ga zoeken. Dat huisje is zelfs al gevonden: ze gaan naar de eigenaresse van mijn bijrijdpaard! Ik ben dol op ze, maar ik gun ze zo veel meer aandacht, ruimte en vaker een schone kooi. En als er een plekje is waar ze dat zullen krijgen is het daar. Maargoed, ik moet dus wel even met haar kijken of ze voorlopig nog een plekje uit de wind heeft voor ze.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:28

Wat jammer dat ze weg gaan! Wel heel fijn dat je al iemand voor ze hebt :)

Kunnen ze voorlopig nog wel binnen blijven dan? Nu 's nachts naar buiten overleven ze niet als ze nu echt binnen wonen..

ScarOfWars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 18:39

Ik ga langzaam aan ook maar opzoek naar een ander baasje voor mijn 2 mannen...
Er is totaal geen klik en Ik gun ze zo veel meer dan dat Ik ze kan geven/geef.

Whizper08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 20:27

Afbeelding
Nieuwe onderkomen klaar... :o
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Stoere ventje Knax :D