J0anieke schreef:Schattig!!
Is er ergens een bestand over het koppelen van ratten? Of heeft iemand tips?
Mocht ik aan ratjes beginnen wil ik uiteindelijk een groep van 5 mannen. Waarschijnlijk neem ik er alleen eerst 3 en later 2 erbij.
1. Groepen in verschillende kooien in verschillende ruimtes laten wennen aan de nieuwe indrukken.
2. Laten kennismaken op neutraal terrein, bijvoorbeeld in een badkuip, zonder inrichting. (Minstens een uur)
3. Als dat goed gaat: alle ratten samen in een zo klein mogelijke kooi met zo min mogelijk inrichting. Géén huisjes, hangmatjes e.d. (Minstens 24 uur)
4. Alle ratten samen in de definitieve kooi zonder inrichting. Indien de kooi deelbaar is: eerst zo klein mogelijke ruimte. Geen inrichting. (Minstens 24 uur)
5. Zoetjes aan de kooi inrichten. Overal voor minstens 2 uitgangen en vluchtwegen zorgen.
Als er iets mis gaat: een stap terug doen. Niet zonder toezicht alleen laten uiteraard.
Ratjes koppelen gaat over het algemeen goed omdat het erg sociale dieren zijn. Het kan er soms voor het oog wel hevig aan toe gaan (achtervolgen, piepen,...) maar zolang er geen bloed aan te pas komt is alles OK en moet je ze zoveel mogelijk laten doen.

Ik weet natuurlijk niet hoe vaak ze er dan uit mogen maar als ik zie hoeveel plaats de 5 heren hier in beslag nemen geloof ik nooit dat dat op regelmatige basis goed zou komen in zo'n klein kooitje. 
Maar geen idee hoe dat verder qua voedingswaarde voor ze is. Weet dat ze op hangmatjesenzo porridge oid verkopen maar dan zit je weer met verzendkosten nog meer dan wat 't zelf kost
) maar allebei ontzettend vriendelijk en nieuwsgierig en kan er echt alles mee. Dobby en Nox heb ik echt vanaf kleine baby's en die zijn nu met iets meer dan een jaar nog steeds vrij schuw. Heb ook nog een korte tijd 2 mannen gehad die al de 2 voorbij waren toen ik ze kreeg en vrij schuw, maar die kwamen uiteindelijk ook gewoon lekker in m'n nek of op schoot slapen.
) maar ze zijn al 5/6 maanden oud ze zijn gefokt voor slangenvoer maar ze mogen gratis weg en ik vind ze wel eruuggg leuk, ze leven in een kleine duna bak van 30x30 dus ik wil ze er eigenlijk wel weg hebben maar ik wil gewoon een rat waar ik lekker mee kan knuffelen en die bij mij komen zitten, dus het liefst wel een beetje tam