Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 17:53

Wat gaan jullie hard hier :').

Wbt vakanties ben ik niet van plan te gaan reizen met Chef. Lijkt me helemaal niet zo leuk voor de hond, maar we hebben dan ook wel het geluk dat de fokker vakantieopvang heeft en we hebben vrienden die op 1 lijn zitten qua opvoeden/regels dus dat kan ook nog. We gingen met de vorige honden wel eens naar Texel maar dat was het dan ook :Y). 2 van de 3 had ik aangeschaft met mijn ex dus die nam ze allemaal in huis als we gingen vliegen. Zit je met vliegen ook niet met quarantaine?

@Kaplaars, heb je je definitieve keuze al gemaakt? Toen wij gingen kiezen, kozen we ook voor de eerste die ging pitten en ook gezellig bij ons... Ik denk dat ik na 4 weken kan zeggen dat dat niets zegt, het blijkt een raddraaier te zijn die niet wil(de?) slapen _O-

@Oshaa, wauw! Wat super stoer! Is dat een beetje (of helemaal) vergelijkbaar met de training die douane honden krijgen?

@Nanoekkie, wat lastig met dat eten zeg! Heb ik nog nooit gehad, zowel al mn honden als al mijn paarden zijn net kliko's :+

Chef is nu 12 weken en 13 kilo... De échte puppentijd duurde denk ik een week en toen begon hij er al als een miniatuur volwassen versie uit te zien >;).
Bench training lukte absoluut niet en na een week heb ik een nieuwe bench besteld die ze met spoed hebben gemaakt **\O/**. Die was wèl goed en toen konden we wat aan de overprikkeling, die hij echt enorm had, gaan doen. Maar het is zo stom, soms zit ie naar de bench te staren, dan loopt hij naar me toe, bijt hij me (het teken dat ie moe is), en dan zeg ik 'bedtijd', en dan gaat ie in de bench... Waarom dan niet gewoon meteen :'). Net een klein kind dat niet wil toegeven dat ie moe is maar ja, "mama zei dat ik naar bed moest" :+
We hebben ook 3 puppenlessen achter de rug. Schijnbaar was ik compleet vergeten hoe dodelijk saai dat is of ligt dat aan de hondenschool? Nadat mijn vorige CC 2x was gebeten op cursus, en daar vrijwel zijn hele leven wat last van heeft gehad, heb ik nu een andere hondenschool uitgezocht. Niet spelen, aangelijnde honden geen contact etc. maar helaas (imo) leven ze die regels maar zeer beperkt na. Chef mag zonder lijn met oudere honden spelen en anders niet.
Vrijdag zijn we even naar een dierenwinkel geweest voor een loopplank en kussen. Die heeft hij uiteindelijk zelf uitgezocht... Ik dacht dat hij met zijn puppenbrein het vast 1 dag leuk zou vinden en dan niet meer, maar ik gaf hem te weinig credits! Als hij niet overprikkeld is, gaat hij lekker op zijn nieuwe kussen slapen en gisteravond lag hij zo schattig dat we hem lekker hebben laten liggen. We hebben nog geen schade in huis kunnen ontdekken tot nu toe dus dat lijkt allemaal goed te zijn gegaan :Y)

Chef zn eigen huis
Afbeelding

En het resultaat van de puppyshoot
(het samenvoegen heb ik gedaan dus dat de fotograaf niet kwalijk nemen ;))
Afbeelding

xMazzel

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 18:24

Wat gaaf Oshaa!!

Nanoekkie, lijkt me lastig dat eten. Millie is vooralsnog een schrokker :Y)

Bielsje, wat een mooi huis heeft Chef!! Fijn dat ze het zo snel hebben kunnen regelen voor jullie. Is dit op maat gemaakt?

Puppytraining hier is niet echt saai, maar soms heeft Millie een oefening al begrepen en moeten we even wachten omdat ze het nog niet allemaal onder de knie hebben. Maar ik denk dat een wat actievere training leuker is.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 18:44

Het is een beetje op maat gemaakt... Aangezien de trappaal in de weg zou zitten bij de normale maat, hebben ze hem iets minder diep gemaakt en past het nu perfect! Die bench is dus alles waarvan ik niet wist dat ik het wilde hebben blijkbaar, en dan heb ik het nog niet eens over hoe hij eruit ziet :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 19:59

Pantykous schreef:
Ik laat Max tegenwoordig los uit tussen de middag rondje park. Dan komen we ook veel honden tegen, ik merk dat hij daarin nu veel relaxter wordt ook aan de riem. Is niet meer zo’n moeten om er dan naar toe te gaan en qua hondentaal weet hij nu ook veel beter wanneer hij afstand moet nemen.

Ik voer nu nog 3x per dag, straks naar 2x. Voer hier Butternut, hij eet het altijd goed.

Heb je daar nog iets bijzonders voor gedaan dat hij relaxter wordt?
Meeko is nog steeds een drama aan de lijn. Misschien wel erger zelfs. Ondanks gedragstherapie, allerlei probeersels met beloning, of juist corrigeren... ik word er soms echt gillend gek van.

Het stomme is, los is hij voorbeeldig. Kan ook gewoon weer meelopen, zelfs als hij aan het spelen is. Hij blaft dan alleen in het spel. Laat andere hond ook weer gaan als het geen speelkameraad blijkt. dus ergens is er bij hem iets geprogrammeerd in zijn hoofd dat hij aan de lijn zo tekeer moet gaan. Is het nu opwinding? Agressie? Toch willen wegjagen of mij beschermen? Frustratie?
Ik ben maar weer iets anders aan het proberen en hem - net als mijn paard - vooral zelf aan het laten nadenken nu. Zelf zijn ontspanning laten zoeken, zelf naar het juiste antwoord laten zoeken. Dus zelf kalm blijven tot hij dat ook weer is. Niet corrigeren (dat maakt het erger). Niet meetrekken uit de situatie, zodat hij niet leert dat hij kan doen wat hij maar wil en hij wordt wel uit de situatie getrokken en kan dan weer ontspannen. Nee, zelf ontspannen, óók ín de situatie.
Maar ik sta wel zo langzamerhand bekend als 'die met die blaffende/lastige hond' ben ik bang, en dat is erg naar vind ik zelf :(

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 20:07

Het is teveel om op iedereen te reageren.

Bielsje, prachtige bench! Heel tof.

Millie is zo schattig.

Oshaa, super knap! Er zit ook wel een kop op van 'mij maak je niks wijs'. Super leuk dat ze er zo goed in is.

Kaplaars, fijn dat je een keuze hebt kunnen maken. Lijkt me heel lastig als het moeilijk kiezen is.

Wij zijn terug van vakantie en hebben het zeer getroffen met het weer. Bonne heeft echt genoten en we hebben geboekt voor volgend jaar weer. Misschien wel laatste keer op dit park want vanaf 1 januari 2026 gaat de btw op vakantiehuisjes van 9 naar 21 procent :n :$

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 22:28

Mooie Bench! De puppenshoot is superschattig. <3

Hier is de basistraining eigenlijk juist superleuk. Het is deels gehoorzaamheid, maar ook deels wat puppenagility en balans. Nu zitten we met z'n drie met iets oudere honden voor de basis in de vervolg en hebben we een agilityjuf dus we hebben voornamelijk wat toestellen gedaan. Kattenloop op de grond, door de tunnel etc. Over twee weken krijgen we met z'n drietjes een keer een Obedience juf dus dan zal het wel anders zijn en over met spelen. :D Afijn, na de vervolg is de kans wel aanwezig dat we Agility gaan doen. Als hij tegen die tijd tenminste gelijk komt en niet de toeristische route door een tunnel neemt. :')

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:46

Oshaa; wat is Layla toch een prachtige hond! En jullie doen zulke toffe dingen samen! Heerlijk <3

Bielsje; woooow Chef heeft gewoon een eigen huis gekregen. Wat een gave bench! Zo is het helemaal niet "lelijk" in huis :D Super dat hij het zo goed doet!
Wel jammer van de hondenschool, bij ons was het echt niet saai. We hebben het hele eerste jaar bijna gelest haha. En wil na onze verhuizing in het nieuwe jaar ook wel weer wat gaan doen, spel en gehoorzaamheid oid.

Lastig Century dat het ondanks training niet verbeterd, houd vol! :(:)

Is bij jullie het seizoen ook alweer begonnen? _O-

Afbeelding

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:34

Century, doet meeko dat bij iedereen zo blaffen aan de riem of alleen bij jou?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 15:46

Hier is het rui-seizoen ook zeker begonnen :j

Wat een mooi huis, Bielsje!

@StalMelyn
Hij doet dat bij iedereen, al heb ik het idee dat hij het wel meer doet bij mij. Maar ik wandel 95% van de tijd met hem, dus het is wat lastig vergelijken.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 21:23

Ondanks dat ik geen puppy meer heb (en er juist een oudere dame bij ons komt wonen), zitten er hier wel veel mensen met kennis van zaken. Ik twijfel momenteel nogal of ik mijn honden voor de Ziekte van Weil ga enten omdat ik steeds vaker lees dat het maar de vraag is of het aanslaat en dat het maar tegen enkele varianten helpt. Hoe staan jullie hierin?

Voor DHP laat ik de honden vanaf dit jaar titeren, maar mijn dierenarts gaf aan dat ik de vaccinatie tegen de Ziekte van Weil wel jaarlijks "moet" herhalen.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 22:20

Ik ent daar zelf niet tegen, ook niet tegen kennelhoest.
Er zijn ontzettend veel ‘stammen’ lepto en die staan niet met een vlaggetje bij het water.
Daarnaast moet ik zeggen dat mijn hond sowieso niet zwemt/veel in de buurt van water komt (behalve het strand), uit plassen drinkt etc.
Ik vond dit wel een nuttig artikel, hier staan ook weer een heleboel bronnen bij
https://www.zimadierenhomeopathie.nl/le ... e-van-weil

Let wel op dat je tijdens het eventuele vaccineren aangeeft dat je geen Weil wilt, want normaal gezien gebruiken ze dat als ‘verdun’ middel voor de DHP. Bij ons was dat bijna fout gegaan :')

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 23:40

Hoe kom je daarbij?
Dat dat als verdun middel gebruikt wordt?
Hier wordt namelijk telkens op gedrukt door de dierenarts dat lepto NIET bij de standaardvaccinatie in zit en afzonderlijk bij gevaccineerd dient te worden namelijk

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 05:47

Dank voor de link, love_mandy. Dat bevestigt mijn gevoel wel een beetje. Mijn dierenarts doet het overkomen alsof ik een slechte eigenaar ben als ik het niet doe, maar als het zo beperkt werkt en er een grote kans is op bijwerkingen weet ik niet of ik er goed aan doe…

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 05:57

Ik ent wel tegen Weil, juist omdat mijn hond dol is op water. Als ergens plassen liggen, gaat hij er doorheen al water scheppend met zijn mond. :+
Weil enten we in het voorjaar. Kennelhoest heb ik nog nooit geënt, omdat hij niet bij een opvang oid komt dus dat vond ik onnodige belasting. DHP titeren. :j
Dus alleen de Weil, en daarna ondersteunen van binnenuit om te helpen de belastende stoffen weer uit te scheiden. Mocht hij na titer de DHP nodig hebben zou ik die los van de Weil geven.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 07:14

Little_Gift schreef:
Hoe kom je daarbij?
Dat dat als verdun middel gebruikt wordt?
Hier wordt namelijk telkens op gedrukt door de dierenarts dat lepto NIET bij de standaardvaccinatie in zit en afzonderlijk bij gevaccineerd dient te worden namelijk

Omdat dat zo is in veel gevallen?
Het word bij veel dierenartsen standaard gemengd met lepto, anders moeten ze een zout oplossing pakken om het te mengen. Ik heb zelfs verhalen gehoord van dierenartsen die zeggen dat het alleen maar gemengd kan worden met lepto en niets anders.

Bij onze dierenarts word wanneer de dhp word gegeven dus altijd gemengd met lepto tenzij je dit duidelijk aangeeft.
Maar fijn dat jou dierenarts het anders doet. Ik geef alleen een waarschuwing aan lugea

Edit: Voor er weer gezeur komt over wetenschappelijke artikelen. Bij deze https://ec.europa.eu/health/documents/c ... 549_nl.pdf
Staat heel duidelijk in dat dit gemengd kan worden met dhp.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 07:54

Ik geeft Weil en kennelhoest wel. Dagopvang hier en we hebben jaarlijks wel een moment dat de kennelhoest wat oplaait. Weil geef ik juist voor de winter aan want wij hebben veel ratten in de winter op het bedrijventerrein.

Weil wordt zeker wel met DHP gemengd. Mijn collega liet een nest pups enten voor DHP, dacht zij. Tijdens het afrekenen bleek de Weil er ook bij in hebben gezeten. Dierenarts had dat nooit gevraagd. Woest was ze en daarna ook een ziek nest. Bizar.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 08:21

Wij enten Weil ook, om o.a. de redenen welke Leo aangeeft en afhankelijk van wat ze moet krijgen van DHP wanneer we titer-bepaling doen, geven we de Weil apart. Arya heeft overigens van deze entingen nooit zoveel last (al is het altijd een belasting natuurlijk op het lichaam maar goed, bewuste keus). De Rabies daarentegen, is ze altijd wel echt een paar dagen niet lekker van. Rabies herhalen we standaard elke 3 jaar aan Arya - onze vorige hond ook maar wij wandelen normaliter ook standaard wel een paar x per week in DL en ook regelmatig in BE. Kennelhoest doen we niet en de rest doen we dus aan de hand van titer-bepaling.

Maar idd ja, je moet wel opletten wat je DA doet mbt vaccins want sommigen mengen wel degelijk en vragen je helemaal niks, laten je ook niet weten wat ze doen en zetten het gewoon mee :j

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-24 08:32

Lugea schreef:
Ondanks dat ik geen puppy meer heb (en er juist een oudere dame bij ons komt wonen), zitten er hier wel veel mensen met kennis van zaken. Ik twijfel momenteel nogal of ik mijn honden voor de Ziekte van Weil ga enten omdat ik steeds vaker lees dat het maar de vraag is of het aanslaat en dat het maar tegen enkele varianten helpt. Hoe staan jullie hierin?

Voor DHP laat ik de honden vanaf dit jaar titeren, maar mijn dierenarts gaf aan dat ik de vaccinatie tegen de Ziekte van Weil wel jaarlijks "moet" herhalen.

Ik ent er niet tegen. De bescherming is maar beperkt, (L4 is dus maar 4 strengen van de heel veel terwijl juist de meer “exotische” vaker voorkomen)
Mensen die hoog risico lopen worden er ook niet op gevaccineerd en t belangrijkste;
HET BESCHERMD NIET!
Je kan het nog steeds oplopen alleen milder. Terwijl er dan wel vaak gezegd word; ja maar hij is gevaccineerd voor weil dus dat is t niet.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 11:09

Weil ent ik wel, Rabies ook, omdat dat nou eenmaal moet als je grens over gaat. Kennelhoest niet, al heeft Chimmy hem bij de vorige eigenaar gehad en gezien hij naar school gaat, ga ik hem volgende maand ook wel herhalen ivm mijn oude Beagle, die hem ook weer gaat krijgen. Entingen heeft hij sowieso nooit last van gehad en hij is ooit ziek geweest van kennelhoest en hoewel dat wel gaat bij jonge en gezonde honden wil ik hem op zijn hoge leeftijd er wel voor beschermen.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:31

Ik vaccineer wel tegen Weil. Ik heb 2 waterratten en bovendien lopen hier bij alle vijvers wel ratten, dus meer kans op. En op de club waar ik lesgeef en mijn honden dus ook komen lopen ze ook. Dat is het nadeel van een gemeente met veel groen en sloten.
Er wordt gevaccineerd tegen de 4 meest voorkomende stammen. En idd er blijft een kans en hijswerktuigen maar 8-10 maanden, dus laat ik hem in het voorjaar zetten. Dhp laat ik bepalen en rabiës 1 x per 3 jaar, maar niet te jong,want dan schijnt hij wel regelmatig niet aan te slaan.

Ga weer onder mijn meeleessteen ;)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 15:51

Ik titer, weil sla ik over en kennelhoest enkel als ze eens naar pension zouden moeten oid.
We blijven in principe in Nederland dus rabiës slaan we ook over.

Mocht ik om wat voor reden dan ook de weil/kennelhoest en/of rabiës laten zetten dan apart van elkaar ivm evt reacties erop.
Mahdutje kan epileptische aanvallen krijgen van lichaamsvreemde stoffen dus daar ben ik zeer voorzichtig mee qua enten en hij krijgt geen parasietenbestrijding als het ook maar ff te voorkomen valt want dat geeft gegarandeerd epileptische aanvallen.
Heb het ontvlooibeleid voor Dívka ook moeten aanpassen naar geen banden en geen spot-ons omdat Mahdutje met het stoeien in de hals hapt en zo vlooienmiddelen binnen kreeg en daaropvolgend epileptische aanvallen. :=

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 16:40

Hier ook gevaccineerd tegen Weil, echt een waterrat én inderdaad ook veel water en ratten in de buurt. Maar Evi is ook Rabiës geënt vanwege vakanties & kennelhoest i.v.m. de uitlaat.

De rabies is overigens wel "los" van de rest gezet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 16:46

Hier krijgen ze gewoon alles, Weil, kennelhoest, rabies, etc. Ook omdat Maisie mee is geweest naar het buitenland en ze allebei naar de opvang gaan dus daar is het verplicht. Ze hebben beide ook totaal geen last van de entingen dus wbt belasting hoeven wij ons geen zorgen te maken.

Kunnen ze het nog steeds krijgen? Ja, maar dan is de kans groot dat de symptomen minder heftig zijn omdat ze al iets van bescherming hebben. Maisie heeft kennelhoest gehad ondanks de vaccinatie, maar die was bij haar echt heel mild.

Ik prik dus persoonlijk mijn honden liever met het risico dat ze vaccins niets doen, dan niet prikken met het risico op wel en mogelijk heftiger oplopen :j. Maar dat is ook omdat ze eigenlijk niet op de vaccins reageren qua ziek zijn oid. Titreren doen we niet, vind ik in ons geval niet nodig.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 17:13

Belasting op de organen is het altijd, alleen niet altijd aan de hond merkbaar. :)

Titeren is eigenlijk vooral feitelijke controle of het wel of niet aangeslagen is en of de hond (nog) voldoende beschermd is.

Rabiës was ik nog vergeten te melden, die doen we wel ook. We gaan regelmatig de grens over. :j

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 17:43

Ik titer voor DHP en verder krijgen ze elke 3 jaar rabies omdat dat moet ivm buitenlandse vakanties. Kennelhoest en weil ent ik niet.