Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 20:09

Ze rennen nog wel geregeld achter elkaar aan maar dat lijkt me vrij logisch. Pim is in een nieuwe omgeving bij een nieuwe vriendin :o is allemaal wennen. Nu liggen ze ook rustig gelukkig

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 22:52

Och, wat schattig! En fijn dat je een vriendje uit de opvang gehaald hebt!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 00:25

Wat een leuk stel zo samen!

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 12:00

Hallo allemaal!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb twee oude cavia dames, van 5 en 6. Ze waren voorheen voor hun leeftijd altijd nog mooi fit! De afgelopen dagen kwam er wat gepiep uit de kooi, wat duidelijk klonk als pijn. Ik kon het niet helemaal plaatsen van wie het was en tegen de tijd dat ik er was om te kijken was het alweer stil. Inmiddels is het duidelijk en heeft cavia Peer van 5 last van haar darmpjes. Ze is vies aan de achterkant en af en toe kromt ze kromt ze helemaal op, als ze moet poepen (denk ik). Ik vind het echt zo sneu. Morgen ga ik meteen de dierenarts bellen om te kijken wat we er aan kunnen doen.
Ik heb al het een en ander gezocht op internet. Maar in de tussentijd, hebben jullie misschien nog tips? Alvast bedankt!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 12:05

Het enigste wat ik kan bedenken is voldoende groenvoer zodat de ontlasting niet te hard word.. Veel sterkte alvast met Peer!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 12:09

Pijnstilling, je kan paracetamol geven, wat vaak gebruikt wordt is de sinaspril de kinderparacetamol. 50 mg per kilo. Kan je mengen met wat water en in het bekje spuiten. En zo snel mogelijk naar de da

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 12:12

Als haar kontje vies is zou het ook kunnen dat ze langs een verstopping af diarree heeft gehad. (Het gebeurd vaker dat ze eerst even diarree hebben en vervolgens een verstopping.) Ik zou persoonlijk niet wachten met naar de dierenarts gaan, een dag kan heel veel verschil maken en darmproblemen kunnen heel pijnlijk zijn. Vandaar ook het gepiep. Of je wel of juist even geen groenvoer moet geven hangt af van of het een verstopping/gasbuik is of diarree, dus dit moet echt eerst nagekeken worden.
Laatst bijgewerkt door melody7 op 17-01-21 12:13, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 12:12

Als ze nu al vies is aan de achterkant is ze al aan de dunne en dan is verse groente geen goed idee. Ik zou idd een pijnstiller geven en alleen droog grof hooi.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 20:23

Oei, lastig! Beterschap voor de caaf! Ik heb verder geen tips, maar de dierenarts kan natuurlijk beter beoordelen wat er aan de hand is.

En ze zijn leuk samen Yenni. Het is natuurlijk allemaal weer nieuw ook voor ze.

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:09

Iedereen bedankt voor de adviezen!

We zijn vanochtend bij de dierenarts geweest en die heeft uitgebreid gekeken. Ze heeft een ontsteking in haar blaas en waarschijnlijk door het persen ook een gasbuik opgelopen. :(
We zijn inmiddels weer thuis met de nodige medicatie en pijnstilling, die we 2 of 3 maal per dag moeten toedienen. Ben meteen aan de slag geweest om een overzichtje te maken voor het wegen en de medicatie, het hok verschoont met nieuwe bodembedekking en de patiënt in een biotex badje gedaan. Daar was ze het niet helemaal mee eens overigens, het werd een mooi waterballet in de woonkamer :Y)

Inmiddels is ze fanatiek hooi aan het eten, dus ik hoop dat het vanaf nu de goede kant op gaat. :)

Hierbij een foto van ons patiëntje, Peertje (die het hier allemaal nog gewillig over zich heen liet komen door de snack voor haar neus, dat was later niet helemaal het geval meer :+ )

Afbeelding

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:38

Jemig, zie ik op mp een advertentie van een dierenwinkel, die heeft 2 skinny cavia's te koop. 120 euro per cavia!! Die is niet goed joh!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 17:56

Ach je hebt maar één gek nodig :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:06

Dat is waar

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 18:26

Ik kreeg laatst een beertje aangeboden die me inclusief reiskosten en pension voor de honden etc bijna €200,- zou gaan kosten, met castratiekosten erbij nog een klap meer. :wow:
Heb vriendelijk bedankt omdat dat dik boven mijn budget ligt en ze veel succes gewenst met de verkoop. :)
Had hij een stuk dichterbij gewoond dan had ik het evt wel overwogen omdat ik dan geen pension- en hoge reiskosten zou hebben.

Inmiddels contact gehad met een caviaopvang een wijk verderop en ik mag daar binnenkort een beer uitzoeken en op eigen kosten en risico laten castreren.
Ze hebben geen castraten daar dus heb overlegd of het een optie is om dat zelf te regelen en dat was geen probleem. :)
Overweeg om er dan gelijk twee dames bij uit te zoeken zodat de groep gelijk compleet is.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 03:18

Heb de meide nu week op batmatten zitten, omdat de kooi schoonmaken gewoon niet meer wil met mijn rug. En valt mij best mee rook het wel iets meer, maar heb gister een 2e hands kruimeldief opgehaald en zuig daar nu de poepjes mee op. Werkt echt perfect dus hopelijk ook minder stank als ik dagelijks ff de poepjes eruit zuig. En de filter ervan is ook nog eens wasbaar. Voor nu bevalt het mij prima geeft ook minder rommel nu de hennepvelzel je niet meer om de oren vliegt als ze de gekke 5min hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:25

Het zijn niet de poepjes die je ruikt, maar de urine. Wat wel helpt is dan onder de badmatten een laagje kranten met Zeoliet te strooien.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:54

Wat een prijzen voor cavia's!

Ik gebruik voor de Bumblefoot cavia handdoeken met daarop vetbed en dan nog een fleece kleed. Vetbed is echt geweldig, daarmee blijft de bovenlaag heel goed droog. Ik haal de keutels 2-3 keer per dag weg, want zeker onder de huisjes lopen ze dat plat en dan gaat het stinken. Begin van de week heeft Marley een dag diarree gehad. Dat is wel extra vies op fleece :=

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:40

Ze poepen best veel voorheen viel dat veel minder op. En idd platgestampt hier en daar. Ik weet niet wat zeoliet is maar zal er is naar kijken.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:18

Ik zweer nog steeds bij houtkrullen, ik verschoon ong 1x/maand en dan is de boel op 1-2 plekken na kurkdroog.
Maar ik heb een rennetje, in een kooi zou ik vaker verschonen.
Ik heb een tijdje zeil-handdoeken-fleece gehad maar dat beviel me niet, moest om de dag verschonen, urine lag geregeld naast de ren (had geen 'onderbak' nog) en hooi eraf borstelen was een pokkewerk en dat met twee cavia's in een ren van toen 210*70cm. :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:30

Oh en wb de prijzen; ik reken voor mezelf de reiskosten etc mee en kom ik boven een bepaald bedrag dan haak ik af.
In mijn geval ging het om een cavia van bijna €70,- die op 3,5u enkele reis met het ov zat waardoor ik alleen al aan de treinreis bijna het aanschafbedrag kwijt zou zijn en door de tijd dat ik weg zou zijn moest ik pension regelen voor mijn honden.
Dat werd me qua kosten wat te gortig, ik wil best een leuk bedrag neertellen voor een correct gefokte cavia met een mooi/apart kleurtje maar dat moet imo wel een beetje redelijk blijven.

Anyway, momenteel ben ik bezig met de achterkamer op te knappen zodat de caviameiden en muizen daarheen kunnen en wanneer dat afgerond is mag ik er een paar meiden en een beer bijhalen. :))

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 08:30

Ik volg hier ook gezellig mee.
Ik heb sinds vorige week 3 cavia's en er zijn vannacht 2 baby's geboren <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:27

En toen had je er 5 :)
Heb je wel 2 zeugjes ?? Anders blijft het aantal groeien.

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:29

Och, wat een schatjes Enassil! Waren de baby's een verrassing of wist je ervan? Hoe dan ook, ontzettend lief. <3

Ik heb die back to nature korrels in de kooi liggen, maar ik vind het wel vrij duur. Ik heb een grote kooi en heb behoorlijk wat korrels nodig om alles netjes te bedekken. :o

Ik heb weer eens de camera in de kooi gezet en ze zijn toch zo grappig. Olenna wilde duidelijk haar paprika niet delen. _O-
https://www.youtube.com/watch?v=6M3uCMwgNXg

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:43

@dubbelfun, het geslacht moet ik van de week nog even checken (zag het vanmorgen voordat ik naar werk vertrok)

Bij mij hebben ze trouwens een binnenverblijf van 1x1m en een buitenverblijf van 2x4m
@Lau07, ja ik wist dat ze zwanger was (was ook niet te missen :') )

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 10:45

Wat een schatjes <3

Gelukkig wist je het!