Kittenkletstopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jodie_

Re: Kittenkletstopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:12

Ik knip zelf regelmatig de nagels en poets zo'n 2 keer per week de tanden. Ook doe ik om de dag een schepje plaqueoff over het voer tegen tandplak. :j Aanrader voor tandverzorging waarbij de katten lastig zijn haha. De nagels ga ik zelf op de grond zitten met mijn rug tegen de muur, kat tussen mijn benen, linkerarm om de borst heen en dan lekker knippen. Ze worstelen soms wel wat maar ze kunnen toch geen kant op. Op zich doe ik het ook al van kitten af aan om de 2 weken ongeveer, dus ze zijn het wel gewend, ze hebben er alleen nooit zin in. :') Tanden poetsen heb ik rustig aangeleerd, door eerst een paar keer per dag over de wangen te wrijven, daarna aan de binnenkant van de wang met mijn vinger ahw de tanden te poetsen, en nu doe ik het met een vingergaasje en speciaal vloeistof voor de tanden. Ik heb ooit zo'n tandenborstel gekocht maar dat gaat ze toch een stap te ver haha.

Ik voer overigens KVV van BIBI, Carnivoer en Haaksbarf, en ong. 1 keer per week brokkendag en dan voer ik graanvrij voer van Applaws, met 's avonds per kat een kwart cupje Animonda Carny kitten (graanvrij, 100% vlees). Bij mij doen ze het hier super op! Ook krijgen ze regelmatig een kuikentje of een kippennek zodat ze lekker moeten knagen, goed voor de tandjes.

Snacks geef ik overigens van Boxby, de sushi of chicken strips, van Bandit, Dokas kauwsnacks, Petsnack gedroogde kippennekken en Cosma snackies de kipvariant. Oh en ik geef 1 maal per week een vitaminestick en een maltstick per kat van Miamor.

Verder zijn ze niet verwend hoor :D

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:12

Ik geef Nutrivet, ben zelf niet zo'n fan van supermarkt voer. Zit vol met vulmiddelen en granen en weinig vlees, daarnaast is het vaak erg zout zodat ze het lekker vinden, maar dit is natuurlijk ook niet gezond.
Nutrivet kost ongeveer 5 per kg bij zooplus, Whiskas kost ongeveer 3,50 bij de supermarkt. Dus ja, het is iets duurder, maar scheelt dan niet heel veel en is wel echt veeeel gezonder. Graanvrij met hoog vlees percentage. Zelfs al zie je nu nog niet zoveel aan je kat, blaas en nier problemen zijn toch wel de meest voorkomende problemen bij katten en ik denk niet voor niets. Of je er minder van voert durf ik niet te zeggen, ik heb namelijk nog nooit supermarkt voer gevoerd. Ik geef de mijne onbeperkt, heb er 4 lopen dus er gaat best wel wat doorheen, maar hoeveel precies hou ik niet bij eerlijk gezegd.

Haha, Jodie! Helemaal niet verwend inderdaad :P

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 13:59

Hier krijgen ze Josera, kost om en nabij de €20,- voor 10kg en ik dacht ong een 10tje meer voor 2x 10kg.
Poema krijgt er 2x per week een kuipje natvoer bij en ik ga eerdaags kipkarkassen halen zodat hij lekker kan knagen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:28

Mijn ene kat neem ik tussen mijn benen en dan zit ik half op mijn knieën. Dan kan hij geen kant op en tegenwoordig blijft hij los zitten.
Nova heb ik va kitten geleerd om nagels te knippen, dus bij haar kan ik als op schoot ligt gewoon de pootjes pakken en knippen. Ze blijft niet altijd liggen tot ik alles heb gehad, maar de rest doe ik dan gewoon een andere keer.
Tanden poetsen heb ik nog nooit gedaan.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 17:33

Mowgli zet ik op haar kont op schoot en klem haar onder m'n linkerarm, met de linkerhand hou ik ook haar pootje(s) vast.
Met rechts knip ik dan en ik hou evt tegelijkertijd een trappelend los pootje vast.
Tussendoor af en toe even rechtzetten en de pootjes weer beetpakken en zo klaar ik dat klusje in ong 3-5 minuutjes en als ze heel erg tegenstribbelt kan het uitlopen naar de 10 minuten.
En eenmaal klaar hou ik haar nog even beet om te knuffelen, dat beethouden en nagelsknippen háát ze want dat is eng, maar knuffelen is weer fijn en dus een beloning naast de vele snoepjes die ik er nadat ik haar loslaat rondstrooi.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:29

Wij voeren eerst whiskas nu purina one. Daar doet ze het beter op vooral qua ontlasting.
Waarom knippen jullie de nagels? Ik doe dat nooit.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 18:34

Ik knip ze omdat Mo soms overal in blijft haken. :)
Dat geeft haar een hoop last en mijn meubels, gordijnen en kleren gaan eraan dus dan gaan de tipjes eraf.
En bij Porthos deed ik het omdat als hij over me heen liep nooit oplette waar hij z'n poten neerzette en dan bij het wegglijden van die diepe krassen/krabben/halen achterliet in m'n lijf. #)

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 22:13

Ik doe het omdat ze anders vlijmscherp en lang worden, en net zoals Porthos lopen ze graag over me heen, zetten ze zich graag af als ze op schoot zitten etc, en dat is nieeet fijn met van die mini-mesjes.

Overigens heb ik fok/show katten en moet ik ze sowieso knippen voordat ik bijv naar de show ga, voordat ze naar een dekkater gaan etc.

Ik denk dat ik met het hele gebeuren max 5 minuten bezig ben, dan een snoepje en het is weer klaar!

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:28

Ik heb vandaag voer van orijen gekocht. Waarom? Omdat er 80% vlees in zit en ik dit dus beter vind. Het is idd aan de prijs maar ag ik kan het missen dus waarom niet :D

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:43

Nagels knip ik niet, vind het niet nodig en ze doen zelf hun best wel met buiten lopen wbt slijten. Die nagels gebruiken ze nogal als ze een muis vangen, dus die afknippen zou ze een beetje sneu maken.
Heel af en toe dat ik een kras heb, maar nooit diep oid en nooit met opzet.

Qua voer krijgen ze hier Applaws droogvoer en een klein beetje natvoer van whiskas. Al heb ik nu de verkeerde smaak gekozen blijkbaar, want zowel het droog als natvoer eten ze nu met lange tanden :=

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:45

Droogvoer heb ik Royal Canin Sensible, is tot nu toe het enige waar ze het beide goed op doen.
Natvoer Almo Nature.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:46

Hier RC, fit 32 & kitten.
Zak croc Lam meegekregen van de fokker, dat vinden ze ook helemaal fantastisch.
Kende het nog niet, maar tot nu toe gewoon goede poep en mooie vacht.

Die applepaws, heb ik al meer van gezien. Iedere ochtend krijgen ze een half zakje nat. Dat wil ik misschien gaan omzetten naar vers vlees, of in ieder geval minder troep erin.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 01:02

Ik kom even meekletsen!
Ik ben sinds kort een cornish rex kitten. Mijn ene kat heb ik in december onverwacht moeten laten inslapen en ik wilde niet dat mijn andere kat alleen was.
Nu is de kleine uk hier ongeveer 3 weken en ze doet het zo geweldig! Ze heeft ons, mijn man en ik, al helemaal rond dr pootje gedraaid :) . Ze is superspeels, heel lief en aanhankelijk, zo nieuwsgierig en het gaat prima met de andere huisgenoten. Ze kende geen andere honden en in't begin was ze erg bang van ze maar dat beterde snel en nu ligt mevrouwtje 's avonds bovenop de ene hond te slapen <3 . Echt, een geweldig beestje!

Qua voeding krijgt ze nu nog een beetje RC kittenbrok omdat ze dat bij de fokker kreeg en verder Applaws (nat en brok), Cosma Nature en Almo Nature. RC ga ik op termijn niet meer geven.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:27

Foto???? :D

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 09:35

Ik voer Sammie Royal canin maine coon (omdat dit grote brokken zijn) en purine one indoor erdoor. Hij krijgt geen natvoer meer omdat die dit maar voor de helft op at...

Ooh een rex heeft toch een beetje een apart uiterlijk??

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 13:18

Froukje schreef:
Nagels knip ik niet, vind het niet nodig en ze doen zelf hun best wel met buiten lopen wbt slijten. Die nagels gebruiken ze nogal als ze een muis vangen, dus die afknippen zou ze een beetje sneu maken.
Heel af en toe dat ik een kras heb, maar nooit diep oid en nooit met opzet.

Mario slijt ze niet maar slijpt ze buiten. Het is niet super relaxt als je kat op schoot ligt, hij zachtjes en ontspannen z'n nagels in en uit doet en je het bijna uitschreeuwt van de pijn en je broek kan weggooien, omdat er gaten en halen in zitten.

Ik knip ze, maar niet té kort. Dus hij kan er alles gewoon mee, met uitzondering van mij per ongeluk mishandelen. Binnen een week zijn ze weer aangegroeid.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:04

pluche_pluus schreef:
Foto???? :D

Is dit op mij bedoeld, ttz, op mijn kitten?
Euh help -O- , ik weet niet hoe ik een foto moet opladen ....

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:09

Ruby1995 schreef:
Ik voer Sammie Royal canin maine coon (omdat dit grote brokken zijn) en purine one indoor erdoor. Hij krijgt geen natvoer meer omdat die dit maar voor de helft op at...

Ooh een rex heeft toch een beetje een apart uiterlijk??

Jep :j , een Cornish Rex ziet er niet bepaald standaard uit .... Mijn man kende het ras niet en toen ik een foto toonde van onze nieuwe aanwinst (mijn man kon onverwacht niet mee naar de fokkers toe) was zijn reactie: "euk, ze lijkt op een gremlin" ~~}> .
Don't worry, sinds haar komst heeft mevrouwtje mijn man helemaal rond haar kattepootje gewonden hoor, nu is ze "de mooiste kat die er is" :D .

Voor mij is het de eerste keer dat ik een Cornish heb. Ik had me wel erg grondig ingelezen en verschillende fokkers gecontacteerd, dat wel. En ik moet zeggen dat ik op deze korte tijd helemaal om ben: wat een geweldig kitten is ze! Ach, dat is mss niet typisch rasgebonden maar waar het hart van vol is ..... <3

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 23:12

Even gegoogled watten mooi ras! Nu wel heel nieuwsgierig naar die van jullie.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 01:06

Deze app heb ik op m'n telefoon en heb ik vanavond uitgetest op m'n opvangkat.
helemaal waus werd hij ervan: meppen en bijten en onder de telefoon hengelen enzo. :')
Als m'n telefoon zo weer is opgeladen gooi ik m'n ipad aan de oplader en morgen maar even kijken of die de app trekt, dan kan Poema zich daarop uitleven. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 01:36

Boris toen hij jonger was was er helemaal idolaat van :j

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 01:55

Poema is 13 jaar en zou geen knuffelkat zijn, geen schootkat en niet spelen.
Zodra ik me installeer op de bank komt hij op schoot om te knuffelen en hij speelt als een malle met een paar speeltjes.
Oh en hij vindt het ook erg leuk om te moeten werken voor z'n brokken.
Ik zeg wel eens dat hij z'n leeftijd en kleur gewoon dik tegen heeft want het is echt een ontzettend leuke kat. <3

Overigens zit ik wat hem betreft enorm in tweestrijd: houden of niet.
Verstandelijk zeg ik ja want:
-hij voelt zich enorm thuis en op z'n gemak
-hij is echt een maatje voor Mo maar corrigeert haar ook waar nodig
Gevoelsmatig is het een nee want:
ik ben nog niet over het verlies van Porthos heen en ik kan Poema emotioneel (nog) niet toelaten
Gelukkig heb ik wsl nog heel lang om te beslissen want met het kittenseizoen nu gaan de oudere katten al helemaal niet meer de deur uit omdat (bijna) iedereen een kitten of halfwas wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 02:04

Gewoon doen? , beestje is 13 en nu gewend aan jou. Ander blijft hij overal heen gaan , hij is erg leuk <3

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 02:13

Ik heb met de opvang afgesproken dat hij voorlopig gewoon opvangkat blijft en dat wanneer ik eraan toe ben en hij nog beschikbaar is, ik hem alsnog adopteer.
De spoed is iig bij zijn oproep weg en al beslis ik uiteindelijk om hem niet te adopteren, hij mag hoe dan ook hier blijven zolang dat nodig is, zelfs als dat de rest van zijn leven zou zijn. :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 02:28

Overigens neem ik nu de beslissing nog niet omdat ik telkens als ik denk aan Poema adopteren, ik keihard zit te janken omdat ik Porthos* ontzettend mis. ;(
Ik denk dat ik dat verdriet eerst wat meer moet gaan verwerken, zodat er ook ruimte is om Poema emotioneel toe te gaan laten. :)