Puppy Erbij 2023/2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 15:31

nanoukkie schreef:
Waarom niet? Ik denk echt niet dat een hond daar zoveel van merkt hoor, maar Odie zou meegaan in de cabine (bij ons) en niet in het ruim. Wij zullen zeker meer autovriendelijke vakanties doen zoals Frankrijk, Spanje, Italië... Maar ik wil ook heel graag naar New York in 2025 en dat gaat natuurlijk niet met de auto :D Tegen dan is Odie één jaar en kan hij ook meer wandelen. Hij schrikt niet terug van groot verkeer of drukke steden (zoals Parijs toen hij ongeveer 3.5 maand was).

Gisteren hadden we na twee weken weer puppyles, helaas heb ik de fout gemaakt om hem te laten spelen met de andere puppies voor de les. Zijn concentratie was hierna nogal onbestaand. Hij heeft gisteren ook ontdekt dat hij op andere hondjes kan rijden (in dit geval zelfs een ander mannetje)... Héél ambetant. Thuis rijdt hij ook regelmatig op zijn kussen en bedje. Op andere mensen heeft hij het ook al gedaan, maar nog nooit op mij of mijn vriend. Hoe zou dat komen? Ik lees dat castreren hier zeker bij kan helpen. Heeft iemand hier ervaring mee? Hij wordt binnen twee weken zes maanden en dan mag hij in principe gecastreerd worden.

Waarom regel je daarvoor niet een hondenoppas? Ik ben zeker voor vakanties met honden, maar NY is eerder een straf dan een luxe voor een hond.

Het rijden heeft niks te maken met zijn hormonen of op te lossen met een castratie. Zeker zo jong niet laten castreren, een reu castreren zonder dat het medisch noodzakelijk is, is sowieso niet meer van deze tijd.

Áls je al voor castratie kiest, zou ik dat zeer zeker niet doen voor een leeftijd van twee jaar.

Het rijden komt hoogstwaarschijnlijk voort uit een combinatie van moe & overprikkeld zijn.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 15:41

Ik zou zelf nooit mijn hond een vliegreis aan willen doen, buiten het feit dat hij in het ruim zou moeten vind ik het niet fair. Niet voor zijn plezier en ook vakanties moeten gewoon voor de hond leuk zijn. Wil ik vliegen, of een stedentrip doen oid, dan laat ik hem logeren. :) Hetzelfde voor een bootreis: zou ik hem niet bij me mogen houden en in een kennel moeten doen, dan gaan we dus niet met die boot. Belang van de hond staat voorop daarin.

Rij-gedrag bij jonge honden is vaker overprikkeling of omgericht gedrag dan hormonaal. Bij beginnend rijgedrag braken wij altijd af wat we aan het doen waren en was het rust.

nanoukkie

Re: Puppy Erbij 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 15:48

Ik vind het al niet leuk als iemand anders zonder dit te vragen mijn hond oppakt of aait, laat staan dat ik hem ergens een week logeren zou sturen :) Ik heb alles liever zelf in handen. Misschien dat dit in de toekomst anders zal zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 16:12

nanoukkie schreef:
Ik vind het al niet leuk als iemand anders zonder dit te vragen mijn hond oppakt of aait, laat staan dat ik hem ergens een week logeren zou sturen :) Ik heb alles liever zelf in handen. Misschien dat dit in de toekomst anders zal zijn.

Dan had je in deze beter geen hond kunnen nemen, of ervoor kiezen alleen nog maar vakanties en trips te maken die hondvriendelijk zijn.

Het is egoïstischer om de hond steeds met het vliegtuig mee te slepen naar drukke steden, waar je de hond écht geen plezier mee doet, dan hem in goeie handen achter te laten. Er zijn tegenwoordig zulke goede oppasadressen te vinden dat, als je op tijd begint, er vast iets geschikt zal passeren.

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 16:31

Grappig om te lezen dat ze allemaal verschillend reageren op het weggaan. Wel heel lief <3

Vliegen met een hond zou ik ook niet snel doen.. zeker niet in het ruim. Als wij nadenken over de komende vakanties willen we kijken naar geschikte plekken met Millie. Boot lijkt mij ook goed te doen. Vliegvakantie of stedentrip dan inderdaad opvang regelen. Heb je geen familieleden waarbij je je wel prettig voelt? Ik zou Millie met een gerust hart achter laten bij mijn moeder maar mijn schoonouders ook als ze wat ouder is.

Rij gedrag hier en bij de andere honden vroeger thuis met name gezien uit spanning/ prikkels inderdaad. Millie heeft het nu twee keer gedaan omdat ze echt te overprikkeld was. Toen zijn we iets anders gaan doen en was het direct klaar.

Gaaf ook de dogrun!! Paard wat ik rij vind Millie oké maar ze zijn nog geen maatjes haha

Verder gaat het hier goed met Millie! Ze is nu 9 weken bij ons en al verdubbeld in gewicht :') tandenwissel blijft gestaag doorgaan. Nieuwe tandjes komen al door! Volgende week laatste les van de puppy training maar we kunnen meteen door naar gehoorzaamheid 1. Heel blij mee, leek eerst alsof we pas in maart door konden maar er is een extra groep gemaakt!

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 16:31

Dat vind ik geen aangenaam antwoord. Ik ga Odie niet 'steeds' meeslepen, ik zeg dat het kan voorvallen dat we eens samen zullen vliegen en dat we, wanneer dat kan, de auto nemen in plaats van het vliegtuig.

Als we hem dan toch meenemen naar drukkere steden, houden we hier rekening mee. We boeken een Airbnb met buitenruimte of dichtbij een park, we gaan niet uiteten in drukke restaurants, laten hem op tijd slapen, laten hem niet langer wandelen dan dat hij mag... New York is sowieso wel het uiterste waar ik hem mee naartoe zou nemen. Maar dat lijkt mij alleszins nog doenbaar als het niet warmer is dan 20 graden. Dat ik Odie absoluut niet mee kan nemen naar Marrakech China of Zuid-Afrika, begrijp ik dan ook weer.

@Mazzel: Ja dat rijden is ambetant. Ik lees vaak dat ze dan overprikkelt zijn en ik kan gerust geloven dat Odie heel veel prikkels mee krijgt. Hij is nooit een volledige dag gewoon thuis: hij gaat mee naar het werk, gaat mee uit lunchen, we maken sinds kort korte wandelingen... Maar hij lijkt hier overigens nooit van streek door te zijn, alleen maar blij (veel kwispelen). Het rijden is ook vaan s' avonds wanneer hij in zijn bench moet en wij gaan slapen. Maar dan is hij vaak wel al enkele uren 'prikkelvrij'.
Laatst bijgewerkt door nanoukkie op 20-09-24 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 16:44

nanoukkie schreef:

Ik vind het idd ook wel anders als iemand ongevraagd aan mn hond zit idd dan een vertrouwd adres zoeken om te logeren. Toen Fitz 11 maanden was heeft hij 2 weken bij mijn ouders gelogeerd toen wij een lang vooraf geplande vliegreis hadden. Dat was heel fijn, voor hem en voor ons. Ook al miste ik hem enorm en zei ik daarna nooit meer een reis zonder hem. :')
Dus daar kiezen we onze reisjes nu op uit. :j

Overprikkeldheid kan ook gewoon van de normale dag zijn en is niet iets verkeerds, zeker voor jonge honden en adolescente honden waar hormonen mee gaan spelen hoort het er bij. Dat is zoeken naar balans met rust. Voor iedere hond uiteindelijk anders. Fitz is nu 2,5 en vindt alles leuk wat we ondernemen, maar ik moet ook waken voor voldoende rust om de balans leuk te houden voor hem. Op gewone werkweken zijn er zo al 2 a 3 dagen dat hij overdag bijna alleen maar slaapt met een drie kwartier lopen tussendoor en in de avond nog een keer. Vindt hij heerlijk. De andere dagen gaat hij lekker mee op pad.

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 17:00

Ik vind het inderdaad ook wel een heel verschil tussen vreemde die op straat mijn hond aaien of ik die een plekje uit zoek waar hij kan blijven.
Odin is ook een week bij mijn schoonvader gebleven toen wij naar Berlijn gingen. We hebben wel even getwijfeld hem mee te nemen, maar wat heeft hij daar aan?
Zo’n drukke stad, mee uit eten, etc, dat leek ons niet leuk voor hem. Nu was hij lekker bij mijn schoonvader waar hij bijna elke dag op het strand kan rennen.

Odin doet ook nog wel eens rijden, als puppy zijnde in huis als hij overprikkeld was. Nu rijd hij nooit meer in huis. Heel af en toe wil hij het nog wel doen op andere honden, maar dat komt echt puur uit overprikkeld zijn of stress hebben, dan weet hij gewoon niet wat hij moet. Heeft helemaal niets met hormonen te maken, terwijl hij nu toch vol in die hormonen/puber periode zit (1 jaar inmiddels). Wij halen hem dan gewoon uit de situatie en begrenzen hem daarin dan. Castreren zal niets uithalen als het uit overprikkeldheid/stress komt in ieder geval

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 17:16

nanoukkie schreef:
Als we hem dan toch meenemen naar drukkere steden, houden we hier rekening mee. We boeken een Airbnb met buitenruimte of dichtbij een park, we gaan niet uiteten in drukke restaurants, laten hem op tijd slapen, laten hem niet langer wandelen dan dat hij mag... New York is sowieso wel het uiterste waar ik hem mee naartoe zou nemen. Maar dat lijkt mij alleszins nog doenbaar als het niet warmer is dan 20 graden. Dat ik Odie absoluut niet mee kan nemen naar Marrakech China of Zuid-Afrika, begrijp ik dan ook weer.

@Mazzel: Ja dat rijden is ambetant. Ik lees vaak dat ze dan overprikkelt zijn en ik kan gerust geloven dat Odie heel veel prikkels mee krijgt. Hij is nooit een volledige dag gewoon thuis: hij gaat mee naar het werk, gaat mee uit lunchen, we maken sinds kort korte wandelingen... Maar hij lijkt hier overigens nooit van streek door te zijn, alleen maar blij (veel kwispelen). Het rijden is ook vaan s' avonds wanneer hij in zijn bench moet en wij gaan slapen. Maar dan is hij vaak wel al enkele uren 'prikkelvrij'.

Over vliegen wel of niet - als ik hier (Noord Amerika) vlieg, zie ik heel veel honden in de cabine en het is erg verschillend hoe dat gaat. Ik zie honden die rustig de hele duur blijven slapen, en andere die wel echt gestresst zijn. Toen we naar Canada verhuisde is onze hond met ons mee gegaan, en dat ging verder prima. Maar, dat was natuurlijk ook voor een verhuizing. Nu gaan we altijd met de auto, of gaan ze niet mee.

Waar ik je wel op wil wijzen is dat in de USA de regels rond honden in openbare ruimtes strikter zijn. Uiteten in een restaurant zit er niet zomaar in - ze mogen nooit binnen en ook op veel buiten terrassen mogen ze niet. Je moet echt zoeken naar een dog-friendly patio, en dan nog zijn er waarbij je ze aan de buitenkant van het hek (op de stoep) moest vast binden. Afhankelijk van wanneer je gaat zijn patio's misschien ook nog niet open en dan kan je eigenlijk nergens terecht.

Hoeveel toegang ze verder tot plekken hebben is wisselend. In Las Vegas mogen honden bijvoorbeeld overdag niet op enkele vd populaire straten komen (gewoon helemaal niet). En ook in meer steden zijn we dat tegen gekomen (in NYC nog niet met hond geweest). In LA zijn ze dan weer soepel met de regels en hebben we wel eens "binnen" met ze gegeten (het was een patio omdat er 1 mini-raampje helemaal bij het plafond geen glas had, dus een overdekte outdoor ruimte - het was een beetje een loop hole in de wet), maar dat verwacht ik niet in NYC.

Qua overprikkeling - ze hoeven niet in het moment zelf van streek te zijn, maar het opbouwen van al die prikkels kan heel goed het emmertje laten overlopen. Het klinkt alsof hij veel mee gaat naar dingen en best veel prikkels meekrijgt. Een paar uur prikkel vrij is niks. Al vaak gehoord dat het tot 72 uur kan duren voordat (heftige) prikkels verwerkt zijn.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-24 19:07

nanoukkie schreef:
Waarom niet? Ik denk echt niet dat een hond daar zoveel van merkt hoor, maar Odie zou meegaan in de cabine (bij ons) en niet in het ruim. Wij zullen zeker meer autovriendelijke vakanties doen zoals Frankrijk, Spanje, Italië... Maar ik wil ook heel graag naar New York in 2025 en dat gaat natuurlijk niet met de auto :D Tegen dan is Odie één jaar en kan hij ook meer wandelen. Hij schrikt niet terug van groot verkeer of drukke steden (zoals Parijs toen hij ongeveer 3.5 maand was).

Gisteren hadden we na twee weken weer puppyles, helaas heb ik de fout gemaakt om hem te laten spelen met de andere puppies voor de les. Zijn concentratie was hierna nogal onbestaand. Hij heeft gisteren ook ontdekt dat hij op andere hondjes kan rijden (in dit geval zelfs een ander mannetje)... Héél ambetant. Thuis rijdt hij ook regelmatig op zijn kussen en bedje. Op andere mensen heeft hij het ook al gedaan, maar nog nooit op mij of mijn vriend. Hoe zou dat komen? Ik lees dat castreren hier zeker bij kan helpen. Heeft iemand hier ervaring mee? Hij wordt binnen twee weken zes maanden en dan mag hij in principe gecastreerd worden.

Het is vrijwel nooit hormonaal. Ik zou zeer zeker niet castreren en helemaal niet zo jong. Je zou hem evt kunnen ondersteunen met bijv monnikspeper.
https://www.moniquebladder.nl/blog/rijg ... -verklaard

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 19:41

Ruari doet het soms ook, met name bij andere honden (reutjes, haha), meestal is het bij hem een teken dat hij overprikkeld is of zo enthousiast dat 'ie even niet weet waar hij dat enthousiasme moet laten. Het is bij hem nog nooit -voor zover ik kan beoordelen dan- seksueel geweest. Eerder overspronggedrag.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 21:39

Ik ben met het vliegtuig met Freek als paar maanden oude puppy in de cabine naar Alicante gevlogen vanaf Amsterdam. Zo'n korte vlucht is op zich niet zo spannend als ze makkelijk in de tas zitten, maar zal jouw hondje straks niet te groot/zwaar zijn? Ze mogen maximaal 8kg zijn inclusief de tas én moeten enigzins kunnen draaien/bewegen.

Naar NY in het vliegtuig zou ik nooit doen. Ze moeten de hele vlucht in de super kleine tas blijven zitten onder de stoel voor je en mogen eigenlijk niet eens met het kopje eruit. Prima om een uurtje of twee in te slapen, maar langer is gewoon zielig. Overigens heb je zelf door die tas voor je zeer beperkte beenruimte, dus het lijkt me voor jezelf ook geen doen zo lang.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 14:15

Sorry, ik kom even ego tussendoor.
Wij zijn vandaag weer gaan kijken. De karakters liggen dichtbij elkaar, maar er waren wel kleine verschillen. Ik merk dat ik een lichte voorkeur heb voor eentje, maar ben ook met mijn verstand bezig welke het beste zou passen. De fokker adviseert daar ook in. (Mocht er hier iemand willen meedenken, dan stuur maar een pbtje)
Afbeelding

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 16:36

Ik heb inmiddels een vriendin gebeld en even kunnen sparren over de keuze :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 20:53

Spannend! Waarom zou je voorkeur niet of minder passen dan een andere?

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 21:06

Spannend Kaplaars! Ben benieuwd naar de uiteindelijke afweging voor de keuze.

Hier hebben we een tandje gevonden nadat ze op een stukje karton aan het knagen was <3

Afbeelding

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 21:10

Nou, de voorkeur heb ik vooral gebaseerd op verstand, dus ik denk dat hij wel past. Mijn twijfel is vooral omdat de karakters erg vergelijkbaar zijn. En dat is lastiger kiezen dan drie heel verschillende karakters. (En ze hebben natuurlijk ook allemaal dezelfde kleur)
Mijn voorkeur was tijdens het bezoek het minste onder de indruk en ging zelf lekker bij mij <3 slapen terwijl zijn broertjes bleven spelen.
Maar eigenlijk weet ik het inmiddels wel, na even laten bezinken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-24 22:18

Mooi! *\o/*

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:42

Vorig weekend is Layla 2 jaar geworden, en gisteren heeft ze op haar eerste volledige scent trial haar SDDA Started title gewonnen. En zijn we 3de van de 90 deelnemers geworden op het onderdeel "interiors", met een perfecte score en een tijd van 10 seconden!

Afbeelding

Voor een Started title moet je een qualifying score halen op 3 onderdelen: Containers, Interiors, en Exteriors.
Containers - 15 dozen op min 60cm van elkaar. In 1 doos zit een "hide" (een geurstaafje met wintergreen). Je hebt 3 minuten om de juiste doos te vinden. Onze containers zaten in een mini scout cabin (met 4 stapelbedden er in gepropt) in het bos.
Interiors - een indoor ruimte met ongeveer 20 plekken waar een "hide" zou kunnen zitten. Je hebt 5 minuten om de "hide" te vinden. Voor ons was het de gereedsschap shed van een scouting camp.
Exteriors - hetzelfde als interiors maar dan buiten. Voor ons was het de zijkant van een shed in het bos (met eekhoorntjes) waar een hele boel fietsen lagen.

Voor een qualifying score moet je de "hide" vinden binnen de tijd. Daarnaast krijg je ook punten voor je handling, hoe je je hond leest etc. Je hoet niet al je qualifying scores op 1 trial te halen voor een title (behalve op het hoogste niveau).

Het was een super lange dag, met elk component apart. Eerst containers, dan weer 2 uur ofzo de auto in, dan interiors, en opnieuw lang de auto in, en exteriors - wat voor ons de moeilijkste is, zoveel afleiding!

Layla deed het echt top. Ben echt zo trots op hoe ze is uitgegroeid. Ze is op zo'n trial enorm stabiel, negeert alles en iedereen (scent trials zijn heel "inclusive", waardoor je best veel reactieve honden hebt omdat die op weinig andere plekken terecht kunnen - in Canada tenminste) en handelt al het wachten en in de auto zitten heel goed. Ze had door alle omstandigheden van afgelopen zomer al 3 maanden nauwelijks getraind, maar ze wist precies wat ze moest doen. Voordat we de schuur voor interiors in gingen rende er een eekhoorn langs (haar nemesis ) en haar focus was meteen 0. Maar zodra ik haar voor de deur parkeerde stond ze aan, en rende na het commando meteen naar de juiste plek - en ik durfde voor de verandering op haar te vertrouwen!

Ons kleine varkentje / zeehondje (als puppy vonden we haar op een mix vd 2 lijken) en vele avonturen later is ze nu toch echt "volwassen"!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 09:09

Wat goed!! *\o/*
Knap van jullie! Want je doet dat wel echt als team!

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:23

Afbeelding
@Oshaa: Proficiat met de titel! Ik snap wat je bedoelt met kruising varkentje/zeehond als puppy. Grappig. Het is wel een hele mooie hond hoor :D

Heeft iemand ervaring met een puppy die plots minder goed eet? Onze Odie krijgt sinds het begin Royal Canin Mini Puppy brokjes, maar de afgelopen dagen eet hij daar duidelijk minder van. Sinds gisterochtend heeft hij zelfs maar één handjevol gegeten, terwijl hij altijd toegang heeft tot zijn voerbakje met brokken en vers water.
Royal Canin Mini Puppy hondenvoer voordelig bij (brekz.be)
Af en toe geven we hem de natvoer variant van dezelfde brokjes, omdat hij dit lekker vindt. Dit krijgt hij gemiddeld één à twee keer per week, en dat eet hij meteen volledig op. Zou het kunnen dat hij zijn droge brokjes beu is, of ze minder lekker vindt? Toch wil ik niet overstappen op alleen natvoer, omdat hij dan misschien helemaal geen droge voeding meer wil eten.
Update: Als we zijn brokjes mengen met warm water en dit even laten intrekken, eet hij ze wel op.
Update 2: Dit weekend heeft Odie twee teckeldates gehad. Vrijdag met een reutje (van dezelfde vader) en gisteren met een teefje van 2 jaar. De date met het reutje was, voor zowel mij als Odie, erg vermoeiend. Ze gaven elkaar geen rust, voornamelijk Odie die constant aandacht zocht, en ze probeerden ook op elkaar te rijden, wat we steeds stopten. Beide hondjes waren aangelijnd.
Gisteren hebben Odie en het teefje enkele uren los gelopen in een omheinde tuin. Ze hebben veel gespeeld, maar namen ook rust. Odie probeerde ook op haar te rijden, maar veel minder dan bij het reutje. Afgelopen nacht heeft hij heerlijk doorgeslapen; normaal is hij eerder wakker dan wij, maar vanochtend moesten we hem om half 8 zelf wakker maken!
In de reacties hierboven gaf iemand aan dat puppy's tot 72 uur nodig hebben om grote prikkels te verwerken, wat nieuw voor mij is. Deze week zullen we hem veel rust geven en overdag thuis laten (slapen), s’middags wordt hij dan even uitgelaten en blijven we even bij hem. Hopelijk helpt dit om te ontstressen en vermindert het rijgedrag. Vrijdag vertrekken we naar de zee tot zondagavond. Hij heeft al eens op dit appartement geslapen en is dol op het strand, dus we gaan lekker uitwaaien en waarschijnlijk veel apporteren met een stokje. Hij heeft zichzelf al geleerd hoe dat moet! :)

Odie in Parijs (ondertussen ook alweer even geleden)
Afbeelding

Odie dit weekend (not amused)
Afbeelding

Leukste verjaardagskaartje
Afbeelding

Pippa13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:54

Wat een schattig kaartje! <3

Hij heeft non stop toegang tot brokjes? Ik zou dan proberen om hem op vaste tijden eten te geven. Het hangt een beetje af per hond wat daar de behoefte van is. Sommige jonge pups zitten op 3-4x per dag, als hij wat ouder is kun je eventueel overstappen naar 2x per dag. Ik weet niet hou oud hij nu is, maar misschien kun je inmiddels overstappen naar junior/volwassen voer?
Voer opleuken kan natuurlijk altijd! Er is zelfs een bokt topic over. Super leuk om te doen.

Honden aangelijnd laten spelen of kennismaken zou ik afraden. Dat gaat 9 van de 10x fout en zorgt alleen maar voor stress en spanning.

Ik zou ook zeker de richtlijn aanhouden van wat hierboven genoemd wordt qua prikkels verwerken. Geef je hondje de tijd om ze te verwerken. Zelfs als een hond volwassen is, hebben ze nog steeds genoeg rust en slaap nodig om bepaalde ervaringen te kunnen verwerken. Een volwassen hond heeft gemiddeld ook 14 uur slaap nodig :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 15:56

Hier is blijven eten ook erg een ding. Nieuwe dingen zijn superinteressant en na een week heeft meneer het wel gezien. Zelfs vlees. Wordt er af en toe wel gek van.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 16:21

Odie krijgt normaal gesproken slechts twee keer per dag eten: 's ochtends rond 08.00 uur en 's avonds rond 18.00 uur. Omdat hij zijn brokjes niet opeet, heeft hij overdag wel doorlopend toegang tot zijn voer. Hij is pas 5,5 maand oud, dus ik denk dat volwassen brokken nog wat te vroeg zijn voor hem.

Persoonlijk vind ik het ook fijner om honden zonder riem aan elkaar te laten wennen (mits ik zeker weet dat ze goed met elkaar overweg kunnen). Op de hondenschool adviseren ze om dat juist niet te doen. We moeten tegenover elkaar blijven en samen met de honden meebewegen, maar natuurlijk geraken de lijnen in de knoop binnen de minuut. Gelukkig is Odie een hele sociale en zachtaardige pup naar andere honden toe. Hij is enthousiast en vriendelijk.

In ons puppyklasje zijn er twee pups die niet lief zijn; ze grommen. Ik laat Odie niet met hen spelen, omdat ik denk dat hij daar niet veel aan heeft en ik bovendien wil voorkomen dat hij bang wordt.

Er zijn zoveel verschillende meningen over dit alle onderwerpen, dat ik soms ook even niet meer weet wat het beste is.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 17:12

Ik laat Max tegenwoordig los uit tussen de middag rondje park. Dan komen we ook veel honden tegen, ik merk dat hij daarin nu veel relaxter wordt ook aan de riem. Is niet meer zo’n moeten om er dan naar toe te gaan en qua hondentaal weet hij nu ook veel beter wanneer hij afstand moet nemen.

Ik voer nu nog 3x per dag, straks naar 2x. Voer hier Butternut, hij eet het altijd goed.