Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NAIWHL

Re: Caviatopic deel 3: van je Whiep Whiep Whiep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:21

Ow science selective eten ze hier echt heel goed. Ze krijgen nu in de winter ook meer dan in de zomer. En merk niet dat ze er extra van gaan drinken.

Ik heb nu bij de welkoop een zak voerwortelen voor de cavia’s en konijnen meegenomen. Dat is ook wel praktisch. Dus naast alle andere groenten staan er veel wortelen op het menu. :)

En je schijnt afhankelijk van het voer heel erg op te moeten passen wat je geeft. Ik zou dan eerder een zak muesli halen en daar de schapen mee lokken en verder voeren aan de cavia’s. Als de schapen ook voor muesli komen.

Onze meiden zitten nu beiden rond de 800 gram.
Ik had zelf gedacht ze naar de 900 gram te krijgen en ze dan bij Pooh te laten. Verwacht dat ze daar ongeveer half/ eind februari zouden zitten en dan zou het nestje in het voorjaar zijn.

Of is iets later en wat zwaarder toch beter? Het wordt de eerste keer. Ik zie er enorm naar uit, maar vind het toch spannend. En krijg graag alle tips die ik krijgen kan.

Voor we ermee dekken krijgen ze sowieso eerst een check bij de dierenarts.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 14:35

Hoe oud zijn je dames Naiwhl?

Zulke muesli kan meestal wel als aanvulling, maar als basis heeft het te veel calcium en vrij weinig vitamine C. Vitamine C kun je inderdaad wel aanvullen, maar het calciumgehalte vind ik belangrijk ivm. blaasproblemen.

Gemengd voer heb ik ook liever niet omdat je in een groep dan niet weet of ze allemaal het nodige binnen krijgen. Als aanvulling (zeker voor buiten cavia's of cavia's die niet goed op gewicht blijven) vind ik muesli etc. wel fijn.

Hier krijgen ze dit voer: https://beestenplein.nl/product/enjoy-c ... t-kruiden/ en een paar keer per week een kruidenmix. Die van mij zijn eerder te dik dan te dun, dus ik gebruik mixen met veel blad/bloemetjes. Als je het juist wel gebruikt om wat aan te komen is een muesli of mix met meer gedroogde groente en/of granen beter.

Ik had eerst ook Science Selective, dat is prima voer maar er zat wel regelmatig een brokje klem om een tand heen :+

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 14:37

Onze schapen komen voor alles :). Die zijn wel tam, maar ik sluit ze nooit op. Ze zijn ook redelijk groot, dus in geval van een ontsnapping of als er geschoren moet worden, dan is het makkelijk om ergens mee te kunnen schudden :-).

Het is bij een cavia vooral belangrijk dat ze niet vervet. Het gaat om het totaalplaatje. 800 gram is voor de een prima gewicht en voor een andere cavia ernstig ondergewicht. Hoe oud zijn ze nu ook alweer?

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 15:35

Ik geef ze kasper faunafood kost iets van €6 nog wat en doe ruim 2 maanden met zon zak. Heb een keer gemengd voer geprobeerd maar dat aten ze niet. En ook keer versele laga Van petsplace gegeven maar dat aten ze ook heel slecht. Dus blijf maar gewoon bij het oude vertrouwde ze doen het er goed op samen met hooi en elke sag verse groentes.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:23

Ze zijn van 23-07-2020
Dus eind februari 7 maanden oud.
Misschien toch maar een maand er bovenop doen?
Lees als belangrijkste maatstaven minimaal 800 gr en niet ouder dan een jaar met bevallen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:39

Gewicht valt niets van te zeggen, kijk maar naar volwassen cavia's. De een is op een goed gewicht met 900 gram, de ander met 1400 gram. De gewichten als ze nog in de groei zijn mogen dus uit elkaar liggen. Het belangrijkste is dat ze niet te dik mogen zijn. Dat voel je goed in de oksels.

Ik meen dat 6-8 maanden normaal is om bij de beer te gaan. Ze moeten inderdaad voor het eerste jaar bevallen. Eind februari zou dus prima zijn.

Ik geloof dat ze bij mij 800 gram/6 maanden en 950 gram/7 maanden waren. Ik ga nu voor het eerst met een zeugje fokken dat al een keer een nestje heeft gehad, bij haar is het gewicht het lastigst. Ze is groot en hongerig :+

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 16:48

Dan ga ik eind februari aanhouden voor nu. En bij wekelijkse weegmoment onder de oksels voelen :)
Heb niet idee dat ze te dik zijn, maar ga eens bewust voelen. Zien doe je het niet met al dat haar. :')

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:20

Zo, dan ook nog een keertje foto's :)

Roe:
Afbeelding

Teigetje:
Afbeelding

Elke week zet ik ze zo op de foto. We hebben het elke keer in excel gezet en nu mooie groeicurve :D

En de hokken heb ik met het koude weer extra veel stro in gestopt. Naast hun normale buizen/tunnels hebben ze die nu ook in het stro gemaakt:

Pooh:
Afbeelding

En de meiden:
Afbeelding

Ik heb net ook nog even onder de oksels van Teigetje gevoeld en kon netjes de ribben voelen. Dus daarmee zijn ze dan niet vervet volgens mij.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-21 19:32

In een buitenhok met lekker de ruimte zullen ze ook niet snel vervetten. Volgens mij zie je dat meer bij dieren die binnen zitten in een klein hokje.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 21:50

Desondanks goed om te weten en op te letten :) Ik had er namelijk nog helemaal niet over nagedacht...

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 09:33

Helaas heeft mijn cavia afgelopen donderdag toch weer een aanval gekregen. Direct naar de dierenarts gegaan en we hebben hem daar in laten slapen. Hij heeft waarschijnlijk een hersenbloeding gehad en hij had heel veel pijn. Dus de beslissing was moeilijk omdat het echt mijn zorgenkindje was maar ik kon echt niks anders. We hebben alles geprobeerd en het werkte voor even maar daarna bleef het mis gaan. Er was dus echt geen andere optie meer dan inslapen.

Ik heb een jonkie gekocht voor mijn oudere cavia en dat ging niet zo lekker. Toch een andere jonkie erbij gehaald zodat hij toch een maatje had en mn oude cavia apart gezet. Ze stonden naast elkaar dus ze konden elkaar gewoon zien, gister heb ik besloten het nog 1 keer te proberen met alle 3 de cavia’s door beiden meter kooien aan elkaar te bevestigen. Het gaat helemaal goed, ze zijn alle 3 happy en rennen heen en weer. Ik heb een open kooi besteld voor de zekerheid zodat ze toch nog iets meer ruimte kunnen krijgen als ze het nodig hebben, maar ze vinden het voor nu helemaal leuk!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:28

@melissac: sneu voor de cavia, maar de beste beslissing. En gelukkig gaat het nu goed samen.
@NAIWHL: lekker hok zo met dat stro.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:39

Vervelend melissac, maar wel de beste beslissing volgens mij. Fijn dat het goed gaat zo met de nieuwe cavia's erbij.

En we zijn erg blij met het hok. Ik heb alleen een grotere groencontainer nodig met schoonmaken. Met al dat stro zit hij wel snel vol als ik schoonmaak. Al hoeft niet alles er elke week uit gelukkig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 10:42

Misschien eens een andere ondergrond proberen (bijv. houtkrul) en dan een klein laagje stro er boven op.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 11:54

Ik was vergeten dat je cavia's buiten zitten Naiwhl, dan zou ik me niet druk maken over het te dik worden. Dat komt vast helemaal goed!

Sterkte Melissa :(:) Fijn dat het nu wel goed gaat met de nieuwe cavia's erbij.

Wij hebben twee grote maat groencontainers := Gelukkig mag je hier gratis een extra container, dat scheelde wat ritjes naar de stort.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 12:03

Wij hebben er ook 2, maar ik heb ook altijd de mestput voor de paardenmest nog :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:06

Sterkte Melissa wel leuk dat het oudje nu twee vriendjes heeft!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:28

Onder het stro ligt al een laag vlas hier. Gezien de kou heb ik de hokken extra vol gestopt. In de zomer is het normaler en lopen ze van zichzelf ook meer buiten.
In ergste geval doe ik het een keer in een big bag en breng het naar de groenplaats.

En een keer in de container gaan staan en aanstampen doet ook wonderen :')

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:33

Aanstampen werkt ook erg goed, ik doe het niet meer laatste keer in de container staan aanstampen eindigde in een val partij met container en al hahaha

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:34

Ik wilde net zeggen 'kijk m aar uit dat ie niet met jou omvalt "... :)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-21 17:37

Ik doe ook weleens groenafval in die grote blauwe zakken. Die kunnen achterin de auto en dan naar de milieustraat waar ze gratis geleegd mogen worden :-)

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:56

Haha, ik laat iemand altijd even de container vasthouden. Wil inderdaad niet omvallen :')

Zo, buiten de boel weer gedaan. In de winter is het voor jezelf wel aangenamer om de beesten binnen te hebben. De beesten zelf geven er niks om en varen er wel bij.

Enige is nu dat ik op het dak van de cavia’s een hek
Moet bevestigen elke keer. Want Hanna (die duitse reus) had dat als haar ontsnappingsroute uitgevonden... Cavia’s zijn makkelijker die graven niet en springen niet 1.20 meter hoog _O-

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:20

Heel erg bedankt iedereen! Dit was voor hem de beste oplossing idd, anders bleven we maar aanmodderen. De dierenarts vermoed dat hij een hersenbloeding heeft gehad. Hij kon helemaal niks meer..

Toch vinden zowel mn moeder als ikzelf het heel gek dat het zo goed ging met de 2 jonkies erbij, toen we de eerste erbij deden liet hij hem niet met rust en was de kleine doodsbang. Nu voelt hij zich echt een papa en is hij helemaal happy!
De 2 kleintjes vinden het ook helemaal geweldig, ik had toevallig nog 2 hooiruifen over dus die hebben we gebruikt als brug met een handdoek eroverheen totdat we een nieuwe kooi hadden. Ze vinden het alle 3 helemaal geweldig, de 2 kleintjes slapen er 's nachts zelfs op ipv de nachthokken. Misschien dat ik het voor nu lekker zo houdt en later als ze wat groter zijn dan 1 lange kooi neer zet.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 19:09

Vandaag bij de opvang een nieuwe vriendje voor onze Pip opgehaald. Wij hebben hem omgedoopt tot Pim. De zwart/bruine is onze nieuwe cavia. Wij wilde graag een cavia uit de opvang na het overlijden van ons vorige beertje. Nu hebben wij een gecastreerd beertje uit de cavia opvang gehaald die van een particulier gezin af kwam.ze zijn gekoppeld bij de opvang. Ze rennen af en toe achter elkaar aan en ze brommen af en toe iets. Ze liggen soms ook al fijn naast elkaar. Het is natuurlijk wennen weer een nieuw vriendje. Maar wij zijn alvast heel blij met Pim!
Pim is een gladhaar cavia beertje van nu 5 maanden oud. Hij is in de opvang al gecastreerd en ik hoop dat we veel plezier gaan beleven met hem.
Ik wilde het koppel graag even aan jullie laten zien.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 19:46

Ze zitten heel te vree zo samen :)