Hèt vogeltopic !

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimley

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:07

Ah zou dat bij mijn koppel dan ook zo zijn?
Die zijn alleen andersom :')
Pop rubino en man opaline

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:17

Cayenne schreef:
Aaah, geslachtsgebonden dus, handig! :D

Ja, lekker makkelijk. Anders doet hij ook geslachtsbepaling via DNA.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 14:35

Elsa & Olaf hebben hun 2e eitje *\o/*

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:42

Ooh wat leuk al die babies! :+:

Ik heb 1 koppel grasparkieten apart zitten met eitjes, ben heel benieuwd hoe die het er vanaf gaan brengen. Eerste keer jongen voor allebei, dus ik hoop dat ze het goed gaan doen anders wordt het flink aanpoten voor tante Vanillia := Mijn pop heet ook Elsa, haar man heet alleen Ferry (want grote mond en een ring) en geen Olaf haha.

Ik word een beetje moedeloos van de zebravinken. Kastjes eruit, voer aangepast en nu zit er een koppel te broeden op de grond en vind ik van andere vogels steeds kapotte eitjes omdat ze die op de slaapstok hebben geprobeerd te leggen |o

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:49

Vanillia: Misschien vinden je zebravinken de kastjes niet fijn? Geen idee welke je hebt maar soms kunnen vogels best lastig zijn wat voorkeur betreft.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:50

Ah misschien verwoord ik me een beetje onhandig; ik heb juist de kastjes eruit gehaald en voer aangepast in de hoop dat ze zouden stoppen met broeden. Tot zover dus helaas zonder succes.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:51

Je wil juist niet dat ze broeden begrijp ik?

Helaas ga je zebravinken daarin echt niet tot nauwelijks tegenhouden. Je kunt elke keer de eieren wegpakken maar dan heb je kans dat de pop overlijdt van vermoeidheid..
Beste is om de mannen en poppen gescheiden te houden en helemaal geen eivoer.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 17:51

OOooh sorry, dat had ik niet begrepen :P

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:49

Klopt Kimley! Ik ga eens even kijken of ik mss een deur kan verplaatsen zodat de 2 vluchten waar ze in zitten gescheiden kunnen worden. De parkieten hebben wel een tussendoor tussen de vluchten, maar die kan ik nu ook niet weghalen omdat het broedende koppel in 1 vlucht zit en de rest in de andere. Eivoer kregen ze sowieso al een paar weken niet meer nu het minder koud is, hitsig stel is het :')

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 07:47

Ik heb alleen nog maar mannen :')
En 1 jonge pop

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:53

Hoi, ik heb een vraag. Mijn oma is alleen en toen zei ik, is het niet leuk om een vogeltje te nemen? Dan is het niet zo stil in huis enzo. Het leek haar een super idee maar we wilden eerst research doen om te kijken of er niet teveel bij komt kijken. Maar om goede research te doen moet je natuurlijk weten wat voor vogeltje je moet nemen, hier dus de dingen die wij in een vogeltje zoeken en misschien kunnen jullie ons vertellen welk vogeltje het best bij ons past:
- geen papegaai
- geen vogel die de hele dag op je schouder wilt zitten zeg maar, ze mogen wel gwn de hele dag door de kamer vliegen. Daarom willen we ook twee vogeltjes nemen zodat ze elkaar ook kunnen vermaken.
- krijsen is niet erg maar niet de hele dag door non stop (elk vogeltje zingt of krijst volgens mij maar sommige zijn heel erg
We nemen waarschijnlijk 2 gras parkietjes maar die zijn heel klein dus misschien is er een iets groter vogeltje dat bij ons past? Verder staan er op internet meerdere vogelkooi maten dus ik wil aan jullie de juiste vragen: hoe groot moet een kooi zijn voor 2 gras parkietjes? Er stond op internet 60x40x50 maar dat vind ik behoorlijk klein. Nu heb ik een vogelkooi gevonden van 78x48x82 is dat groot genoeg? Ze mogen overdag dus lekker door de kamer vliegen, het is alleen voor s’ nachts en als mijn oma even boodschappen gaat doen ofzo :) en als ze erin willen natuurlijk. Deze kooi heeft voornamelijk horizontale spijlen want ik las dat ze dat heel leuk vinden. Dus kunnen jullie ons helpen?

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:05

Viv_animals schreef:
Hoi, ik heb een vraag. Mijn oma is alleen en toen zei ik, is het niet leuk om een vogeltje te nemen? Dan is het niet zo stil in huis enzo. Het leek haar een super idee maar we wilden eerst research doen om te kijken of er niet teveel bij komt kijken. Maar om goede research te doen moet je natuurlijk weten wat voor vogeltje je moet nemen, hier dus de dingen die wij in een vogeltje zoeken en misschien kunnen jullie ons vertellen welk vogeltje het best bij ons past:
- geen papegaai
- geen vogel die de hele dag op je schouder wilt zitten zeg maar, ze mogen wel gwn de hele dag door de kamer vliegen. Daarom willen we ook twee vogeltjes nemen zodat ze elkaar ook kunnen vermaken.
- krijsen is niet erg maar niet de hele dag door non stop (elk vogeltje zingt of krijst volgens mij maar sommige zijn heel erg
- kortom een gezellig vogeltje dat “kletst” en als ze thuis is het niet zo stil is, die lekker in de kamer wil rondvliegen. Ik woon dicht bij mijn oma dus ik wil wel proberen de vogels tam te maken.
We nemen waarschijnlijk 2 gras parkietjes maar die zijn heel klein dus misschien is er een iets groter vogeltje dat bij ons past? Verder staan er op internet meerdere vogelkooi maten dus ik wil aan jullie de juiste vragen: hoe groot moet een kooi zijn voor 2 gras parkietjes? Er stond op internet 60x40x50 maar dat vind ik behoorlijk klein. Nu heb ik een vogelkooi gevonden van 78x48x82 is dat groot genoeg? Ze mogen overdag dus lekker door de kamer vliegen, het is alleen voor s’ nachts en als mijn oma even boodschappen gaat doen ofzo :) en als ze erin willen natuurlijk. Deze kooi heeft voornamelijk horizontale spijlen want ik las dat ze dat heel leuk vinden. Dus kunnen jullie ons helpen?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:09

Wat leuk dat je nadenkt voor je oma en wat goed dat jullie research doen! +:)+

Ik wilde eerst grasparkietjes adviseren, maar als je iets groter wilt kom ik toch op 2 valkparkieten uit :j
Leuke vriendelijke vogels die -zeker met z'n tweeën- niet overdreven veel geluid maken.

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:11

Cayenne schreef:

Ik wilde eerst grasparkietjes adviseren, maar als je iets groter wilt kom ik toch op 2 valkparkieten uit :j
Leuke vriendelijke vogels die -zeker met z'n tweeën- niet overdreven veel geluid maken.

Bedankt voor de reactie! Hoe groot moet een kooi zijn voor 2 valk parkieten :) ik vind het idd belangrijk om research te doen want ik heb zelf hamsters en zie andere hamsters vaak te snel in kleine hokken verdwijnen dus ik wil niet dat dat ook bij mijn oma’s vogels gebeurd :)

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:17

Cayenne schreef:

En als ik wel 2 gras parkietjes neem, is dan een kooi van 78x48x82 goed?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:35

Goh, ik zou dan weer niet voor grasparkietjes gaan. Dat zijn best felle beestjes.
Ik ben natuurlijk bevooroordeeld maar ik vind catharina parkieten erg leuk. Rustig, schreeuwen niet, niet agressief. Een slagje groter is een valkparkiet een mooie keuze. Cayenne die net al antwoordde fokt deze en heeft binnenkort kleintjes. Ook leuk zijn kakariki’s maar daar neem je bv best niet 2 mannen. Oja, en bourkes parkieten, die zitten qua grootte tussen de catharina’s en valkjes in.
Eigenlijk komen alle neophema’s wel in aanmerking denk ik.
Laat je weten wat het geworden is? Succes !!

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 20:48

Grasparkietjes zijn leuk, maar maken wel echt 3x zoveel herrie als Valken is mijn ervaring :+ ik heb op het moment nog 1 grasje en 3 valkparkieten en mijn grasje kan de Valken er makkelijk uitkwetteren. Grasjes staan voor mijn gevoel vaker ‘aan’ dan Valkjes. En ik vind Valkjes ook wat zachtaardiger <3

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:22

Ik moet wat recht zetten! Ik zei geen 2 kakariki mannen samen te zetten maar ik bedoelde 2 turquoisines. Geen idee of dat bij de kakariki’s problemen geeft.

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:22

Bedankt voor alle hulp/reacties! Ik ga dan nog even goed kijken naar de valk parkieten en naar de catharina parkieten. Hoe groot moet een kooi voor 2 catharina parkieten zijn? Ze mogen dus gewoon door de woonkamer vliegen. Zijn er trouwens nog dingen die heel gevaarlijk zijn voor parkieten maar wel worden verkocht? Hebben jullie nog spullen die ik niet mag vergeten voor de parkieten? Kwa speeltjes :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:36

Catharina's kan ik ook zeker aanraden! Dat zijn ook hele rustige vogels.
Hun kooi afmetingen zou ik niet specifiek weten, want ik heb mijn valken in een voliere. Maar met name de breedte is belangrijk.
Ik neem deze kooi even als voorbeeld. Montana is wel een duur merk hoor, niet schrikken :D
https://www.avonturiashop.nl/montana-vo ... tinum.html

Giftige stoffen zijn oa roken (lijkt me duidelijk waarom :P ), teflon, wierook en ook veel planten.
Dus ik zou ook even door het huis gaan met oma en haar vragen wat voor planten ze heeft.
Oh ja, en lood is dodelijk, dus uitkijken met oa loodveters in vitrage en gordijnen.

Qua spullen is echt een beetje afhankelijk wat voor vogels er komen, maar neem aub geen speeltjes met spiegeltje!

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 21:59

Cayenne schreef:
Catharina's kan ik ook zeker aanraden! Dat zijn ook hele rustige vogels.
Hun kooi afmetingen zou ik niet specifiek weten, want ik heb mijn valken in een voliere. Maar met name de breedte is belangrijk.
Ik neem deze kooi even als voorbeeld. Montana is wel een duur merk hoor, niet schrikken :D
https://www.avonturiashop.nl/montana-vo ... tinum.html

Giftige stoffen zijn oa roken (lijkt me duidelijk waarom :P ), teflon, wierook en ook veel planten.
Dus ik zou ook even door het huis gaan met oma en haar vragen wat voor planten ze heeft.
Oh ja, en lood is dodelijk, dus uitkijken met oa loodveters in vitrage en gordijnen.

Qua spullen is echt een beetje afhankelijk wat voor vogels er komen, maar neem aub geen speeltjes met spiegeltje!

Heel erg bedankt! Roken doet mijn oma niet hoor, en ze heeft weleens bloemen maar die halen we gewoon weg :) spiegeltjes ga ik dus zeker niet kopen. En dat lood wist ik niet dus bedankt! Ik ga nu even naar die kooi kijken. Internet zegt namelijk deze afmetingen maar die vertrouw ik niet en daarom vraag ik het aan jullie. Ik heb trouwens nog een vraag: ik zag bij de dierenwinkel een hout plateau dat je kon bevestigen in de kooi maar ik heb dit nog nooit op plaatjes gezien van mensen met parkieten. Is dit gevaarlijk voor ze of heeft dit een andere reden?

Afbeelding

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:04

Ik zou je ook aanraden om klosjes touw van touwspeeltjes af te knippen. En goed in de gaten houden en direct vervangen als touwspeeltjes gaan rafelen. Ik ben zelf helaas ooit een grasparkiet kwijtgeraakt aan gerafeld touw (opgegeten en is een bal gaan vormen in haar krop waardoor er geen eten meer doorheen kwam) en je hoort ook wel eens horrorverhalen van vogels die zich 'ophangen' in de klosjes van touwspeeltjes. -O-

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:06

Grasparkieten maken echt veel herrie in vergelijking haha.
Inderdaad 2 valkparkietjes, catherinas etc :)

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:09

Sicayes schreef:
Ik zou je ook aanraden om klosjes touw van touwspeeltjes af te knippen. En goed in de gaten houden en direct vervangen als touwspeeltjes gaan rafelen. Ik ben zelf helaas ooit een grasparkiet kwijtgeraakt aan gerafeld touw (opgegeten en is een bal gaan vormen in haar krop waardoor er geen eten meer doorheen kwam) en je hoort ook wel eens horrorverhalen van vogels die zich 'ophangen' in de klosjes van touwspeeltjes. -O-

Ohh, fijn dat je mij waarschuwt. Hier was ik zelf nooit opgekomen. Sorry voor je parkietje <3

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 22:12

Ja idd klosjes touw zijn echt rot! Ik knip ze ook altijd af.

Die maten uit het stukje van Google zou ik echt niet nemen.
Sowieso zie je in de gemiddelde dierenwinkel kooien staan die meestal veel te klein zijn.
Er zijn kooien die je ook aan de bovenkant kunt openen en een stok kunt plaatsen zodat ze op die manier in en uit hun kooi kunnen.
Zo'n kooi heb ik vroeger ook gehad en zijn echt ideaal wanneer je ze los in huis laat vliegen :j
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 15-03-21 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt