Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:49

Ooooh super leuk!! En nakies zijn ook leuk en lekker warm :)) af en toe beetje insmeren met olijfolie of babyolie is prima. Meestal houden ze elkaar goed warm, maar zorg voor voldoende voeding voor je nakie en wat fleece zal lekker zijn!
Waterbakjes zijn hier binnen 5 minuten een toilet :')

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:05

Ik heb er in de zomer altijd gewoon zo'n stenen ovenschaal in staan met water, die krijgen ze niet om! Maar het wordt wel altijd een kliederboel met voer en bodembedekking erin :+

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 12:05

Yeah, binnenkort dus nog meer ratjes in het topic. Laat maar komen! *\o/*

Met nakies heb ik geen ervaring, maar als ik zie hoe ze hier met nestmateriaal en tissues zeulen zal hij wel wat bouwen als hij het koud heeft. :+

Wij hebben ook drinkflesjes. Bakjes worden omgegooid.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:26

Ja ik ben echt heel enthousiast *\o/* Hopelijk gaat het allemaal gewoon door. En duidelijk, het wordt een drinkflesje :+

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 13:31

Ik heb juist altijd al drinkbakjes. Vind flesjes 3x niks. Maar heb dan wel die je aan de tralies kunt haken. Denk dat er hooguit 1x per jaar eentje af ligt (en dan meestal ook maar voor de helft, dus inhoud er nog in en alleen 1 van de 2 haken 'los') als ze oorlog hebben gehad en er toevallig iemand onder "klem" gelegen heeft :+ En op af en toe een snipper bodembedekking of een heeeel enkele keer een verdwaald brokje na (mijn voerbakjes hangen ernaast), ligt er ook nooit wat in.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:32

Weer wat foto's van mijn dropjes <3
Beer en Joe
Afbeelding
Billy
Afbeelding
Joe
Afbeelding

Cactusknuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:57

Ah wat is joe schattig <3

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 16:01

CUTE!!
Wat mij betreft mogen wel meer mensen foto's van hun ratjes delen. Kan ik nog even genieten totdat ik mijn eigen ratjes heb <3

Ben een heel mooi huis tegen gekomen op funda... Helaas aan de kleine kant (76m2 woonoppervlak), maar alles is wel af. Zo jammer dat de huizenmarkt nu zo belachelijk hoog ligt in de prijzen.. :(

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 21:39

Oh-oh, wij hebben net onze vakantie geboekt maar nog geen idee wie er voor onze ratjes gaat zorgen. Voor de katten is er meestal wel iemand te vinden, maar ratjes hebben zo hun naam niet mee... :(:)

Nou ja, we hebben nog een paar maanden tijd om een oplossing te gaan vinden. :=

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 22:05

@Soesita, meerdere opvangen bieden tegen een klein bedrag vaak vakantie opvang aan. of in een fb groep voor ratten liefhebbers oproepje doen, bijvoorbeeld tammeratten, rattenland, hamsters en zo

Hier ben ik van de week wederom goedgekeurd als adoptie mama! over 2 weekjes ga ik 3 gecastreerde dames van de franse rescue groep adopteren bij rattenopvang ratopia te Sittard ^^

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 08:24

Goed bezig Eloya!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 14:18

Zo, onze kooi is weer helemaal proper en opnieuw ingericht. Da's altijd zo leuk om te zien als ze dan op ontdekkingstour gaan. <3

Waar zijn jullie ratjes eigenlijk dol op? Onze nieuwe jongens zijn nogal kieskeurig. Appels, rozijnen, bessen en ander fruit willen ze niks van weten en wordt alleen opgegeten als er geen alternatieven zijn. Groenten worden hier wel enthousiast gegeten (vooral witlof, komkommer, courgette, wortels en tomaat). Granen, rijst, cornflakes en musli worden gegeten maar ze zijn er niet echt gek op. Joghurt is OK.

Waar je ze dan werkelijk enthousiast mee krijgt? Noten en pasta (maar die krijgen ze uiteraard niet te dikwijls), gedroogde bananenchips en babyvoeding. :9

Wat vinden jullie ratjes het lekkerst?

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 14:29

Die van mij worden dol van gekookt ei. En havermout vinden ze heel lekker.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 14:53

Oh ja, gekookt ei lusten ze hier ook wel. Havermout: als pap of als vlokken? De vlokken vinden ze hier niet erg lekker.

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:04

Ik maak af en toe een beetje havermoutpap met havermout en water :j Zelfs de meest kieskeurige dame

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:29

Havermoutpap idd! Gekookt ei moeten we altijd in stukken doen, want anders vechten ze elkaar de tent uit haha. Appel eten ze hier wel, maar niet de schilletjes (net als met tomaat, erwtjes en soms zelfs druiven). Oh en yoghurt vinden ze ook echt fantastisch, maar krijgen ze bijna nooit. Qua groente vinden ze andijvie erg lekker! Groene paprika's gaan er dan weer niet in, en courgette blijft ook meestal liggen.

Wij hebben besloten dat we ook 2 Franse ratjes gaan adopteren. Zijn nu in gesprek met een opvang. Helaas heeft Joshi een bultje in haar oksel, dus dat heeft even voorrang. Muts is vorige week 1 jaar geworden -O- Als het een mamatumor is laten we haar en haar 'zusje' waarschijnlijk preventief castreren, als de DA het daarmee eens is. En we gaan ons voerbeleid maar eens herzien denk ik (ondanks dat ze zo goed als vegetarisch door het leven gaan).. Ik snap niet waar al die tumoren ineens vandaan komen.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:52

Yoghurt en mijn lepel met vruchtenkwark aflikken worden ze helemaal wild van. Schilletjes van van alles vinden ze niks, pelpindas zijn geweldig en rijst is ook favoriet.
Qua zuivel, ik wil ze niet veel lactose geven dus het blijft bij lepels aflikken.
Gekookt ei is ook een goeie.
Eelmo is courgette niet giftig?

Heb hier eindelijk na maanden de tweede verdieping van de royal suite erop gezet. Wat een pret voor de kleintjes! Beer heeft echter nu 1 plek waar hij niet meer vandaan komt :')

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:36

Ik heb geen idee of courgette giftig is eigenlijk, maar ze eten het niet dus ze krijgen het ook niet meer.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 16:39

Schilletjes laten de heren hier inderdaad ook liggen; van de tomaat en de paprika. Het zijn wel fijnproevertjes allemaal. :+

Pelpinda's klinkt ook leuk, maar daar mogen ze ook weer niet te veel van hebben. Havermout ga ik proberen.

Wij geven ze soms walnoot in de schaal. Heel lichtjes gekraakt en een stukje er uit of nog het best van al twee mooie helften. Dan zijn ze leuk bezig.

Eelmo: wat naar dat je ratjes zo veel tumoren ontwikkelen. :(:) Wat ga je aan het voerbeleid veranderen dan? Helemaal geen dierlijke eiwitten meer?

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 20:11

soesita schreef:
Eelmo: wat naar dat je ratjes zo veel tumoren ontwikkelen. :(:) Wat ga je aan het voerbeleid veranderen dan? Helemaal geen dierlijke eiwitten meer?

Ik heb geen idee -O- Ik weet ook niet of het aan het voer ligt.. Ze hebben een bakje sience selective (zo goed als onbeperkt) aangevuld met per keer een handje mengvoer (door de bodem). En uiteraard verse groente en fruit. Daarbij krijgen ze dan af en toe gedroogde meelwormen of hondenbrokjes. Als pup kregen ze ook nat kattenvoer, maar nu niet meer.

Ik heb gewoon het gevoel dat ik iets niet goed doe. :(

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 20:16

Ik ben geen expert qua voeding maar soms heb je ook gewoon heel veel pech. Het hoeft helemaal niet daaraan te liggen. Volgens mij doe je niks verkeerds. :(:) Hoogstens het hondenvoer zou ik eventueel laten, maar dat is ook alleen maar mijn gevoel en berust niet op expertise.
Ratjes zijn nu eenmaal erg gevoelig voor tumoren, helaas.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 00:01

voer kan een grote invloed hebben idd dierlijke eiwitten na 6 maanden leeftijd eigenlijk niet meer geven.. maar vooral vrouwtjes blijven helaas erg gevoelig ervoor. preventief laten steriliseren voor het 1 jaar oud maakt de kans wel een stuk kleiner! maar is ook prijzig

Mijn mannetje lablue is vandaag 2-2 papa geworden van Shi ta's R nest! zó trots ^^ ik krijg er 2 babies uit.
Mama Orinda
Afbeelding

Papa Lablue
Afbeelding

Orinda hoogzwanger
Afbeelding

11 knappe rittens!
Afbeelding

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 09:07

Ahh leuk Eloya! Maar om die rittens nu al knap te noemen :Y)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:13

Pff, nou ik zou dus ratjes bij iemand komen ophalen vandaag omdat ze er zelf niet meer voor kon zorgen, maar die persoon reageert nu al twee dagen niet meer :roll: Heb ik alles dit weekend helemaal voorbereid, kan ik waarschijnlijk nog wel een paar weken wachten :+ Zag het net zo zitten!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:27

Da's ook stom zoiets. Heb je je er al helemaal op ingericht en op verheugd en dan melden ze zich niet meer. Ik hoop dat je ze vandaag nog kan bereiken en dat je toch je ratjes kan gaan ophalen.

@Eloya: Oh, babies! <3 Benieuwd wat voor kleurtjes daar uit gaan komen. Blijf gerust foto's plaatsen. *\o/*