Leo schreef:Wij zijn deze zomer met de auto en boot overgegaan naar de UK.
Met één hond goed te overzien: geldig paspoort en rabiës, het formulier ingevuld mee, ontworming met aftekening van de dierenarts.
Die ontworming vond ik vervelend omdat het compleet onnodig is, maar verder geen issues met de gestelde eisen.
Bij de douane controleren ze alles strikt, vooral het land in. Voor je de boot op gaat een chip check en paspoort controle van de hond op de gestelde eisen en weer als je er af komt. Terug alleen bij het oprijden gecontroleerd op chip en paspoort.
Met meerdere honden is dat direct een stuk onhandiger allemaal. Maar met één of twee honden zou ik het niet laten. Wel echt goed vooraf controleren of je aan alle eisen voldaan hebt. Bij ons is het formulier niet gecheckt.
Het is niet onhandiger met meer honden, het is vooral veel plannen en tijd rekenen bij de douane. In ons geval dus ruim op tijd voor de boot, anders missen we die.
Maar ze zijn echt heel strikt, ik zweet er peentjes steeds en dan controleer ik alles zeshonderd keer. Het ligt ook aan de douaneambte die je treft trouwens.
Op de terugweg had ik dan weer twintig honden extra kunnen meenemen, geen controle gehad.