Ratteneigenaren verzamel u!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VenoSnorlax

Re: Ratteneigenaren verzamel u!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:00

Oehh hier kom ik meelezen, vind ratjes erg leuk ben alleen een beetje bang voor de tanden :') Wil als we een groter huisje hebben ooit een koppeltje aanschaffen ( als het gaat met de kat) maar tot die tijd van jullie verhalen genieten

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:53

Hier ook enthousiast eigenaresse van een 8tal ratjes waar ik ook mee fok. :D

Ben ook begonnen met 2 stuks terwijl ik op kamers zat. Die gingen altijd mee naar het ouderlijk huis in het weekeinde, waren er prima aan gewend.

Nu inmiddels een eigen plek en kleinschalige rattery! Heel blij mee, brengt zoveel plezier met zich mee. Winstgevend is het niet, maar daar doen we het natuurlijk niet voor. :+

Ik weet niet of dit hier mag, maar dit is mijn website: www.ratterykimmsel.com :o

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:17

Heeft iemand hier de kooi Little zoo venturer? Lijkt erg op de savic royal suite 95, maar kan nergens duidelijke foto's vinden van de onderbak.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:17

Super bedankt voor jullie antwoorden :o Dat bevestigd gelukkig dat het gewoon zou moeten kunnen! Yay!
Ik moet nog wel even bedenken hoe en wat en strenger zijn voor mezelf bat betreft kamer schoonmaken.. ik doe dat echt veel te weinig, maar dat kan natuurlijk niet met die beestjes op je kamer :+

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:23

J0anieke schreef:
Heeft iemand hier de kooi Little zoo venturer? Lijkt erg op de savic royal suite 95, maar kan nergens duidelijke foto's vinden van de onderbak.

Wow dat had ik eerder moeten weten!
Ik ben wel benieuwd hoe het met de onderbak zit, of je die er makkelijk uit kan halen..

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 14:28

Macs schreef:
J0anieke schreef:

Wow dat had ik eerder moeten weten!
Ik ben wel benieuwd hoe het met de onderbak zit, of je die er makkelijk uit kan halen..

Ik vind vooral de kleur mooier, echter weet ik van vroeger dat donkere tralies vaak weer mooier uitpakken dan lichte tralies. Hij is in Ede bij zoo&zo te koop, als niemand hem hier heeft ga ik misschien dit weekend een kijkje nemen. Hopelijk staat hij daar ook tentoon gesteld..

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 15:15

Ik heb donkere tralies en die bevallen mij veeeel beter dan de lichte tralies die ik hiervoor had. Staat veel mooier.
Enige probleem met deze royal suite (of critter, dunno) is dat de bodembedekking er de hele tijd uit valt aan de zijkant van de onderbak Ik gebruik nu al Back to nature korrels en hoopte dat deze groot genoeg waren want de hennep was helemaal een drama.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 15:19

De royal suite heeft ook een hoge rand.. De critter is een andere kooi en heeft dat idd niet. Dus denk dat je dan de critter hebt. Dat is ook een reden waarom ik liever een kooi met rand heb.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 15:24

Ik heb wel een hoge rand hoor :) Bij de traliekant dan.
Alleen de plastic bak is vrijwel plat, en er ziet een kier tussen de rand en de plastic plaat zegmaar.. dus het valt aan de onderkant er uit.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 15:26

Oh dat is onhandig! Heb je misschien een foto? Dat is wel iets om mee te nemen..

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:14

Ja ik heb de royal suite 95 dubbel en valt er ook wel bodembedekking uit. Maar die van mij hebben de bodemplaten ook stuk geknaagd. Heb er dan wel van die plexiglas platen onder liggen maar die schuiven ook steeds weg :+

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 17:04

De Little zoo venturer stond tentoon gesteld! Al met al hele degelijke kooi. Vooral de bakken lijken me erg fijn. Alles is van metaal en dus niet kapot te knagen.

Afbeelding

Dubbel slot:
Afbeelding
Afbeelding

De platen/bakken:
Afbeelding
Afbeelding

Verdieping is dicht te maken met een erbij geleverd extra plaatje:
Afbeelding
Afbeelding

Helaas geen tralies onder de middelste bak. Is dit bij de savic royal suite 95 ook zo?
Afbeelding

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 17:18

die kooi ziet er goed uit :) zeker met de dichte bak :)

ik heb een savic royal suite XL, ik heb wel tralies onder de Tweede bak.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 22:17

Ik heb contact gehad met rattenopvang Maarn, en wellicht kan ik over zo'n 7 weken een stel rittens verwelkomen! :+: Duurt nog even, maar dan kan ik in ieder geval al goed voorbereiden. Zo lang wachteeen O:)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 23:39

He, die kooi kende ik nog niet. Die ziet er inderdaad uit als de suite royale en het is een voordeel dat de bakken van metaal zijn. Wij hebben de suite royale en die heeft plastieken bakken. Gelukkig is hier hier nog niet te veel aan geknabbeld (klopt af).

Het probleem met bodembedekking die er uit valt hebben wij opgelost met vilten matten op de bodem. Strookjes klittenband houden de matten op hun plaats. Verschonen doe ik 1 a 2x per week en dan gaan de matten in de wasmachine. Zo gaat het verschonen best snel. Ze hebben wel op elke verdieping een hoektoiletje met korrels.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 23:57

Ik denk dat ik tzt voor deze kooi ga. Ik had mijn twijfels vanwege de bak en de slotjes, maar die zijn nu dus weg. Extra tralies onder de middelste grote bak bevestigen moet ook wel te doen zijn. :D
Ik ben dan van plan om meerdere fleece stukken voor te knippen/snijden om zo een voorraad te hebben. En dan ook op elke verdieping een toiletje en proberen de ratjes poepjes zindelijk te maken. Zoveel plannen al. Jammer dat dit huis echt te klein is voor zo mooie grote kooi.. :')

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 00:36

Wauw mooi. Alleen jammer dat de grote platen er dus niet uit gehaald kunnen worden? Of zie ik dat verkeerd.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:25

Macs schreef:
Wauw mooi. Alleen jammer dat de grote platen er dus niet uit gehaald kunnen worden? Of zie ik dat verkeerd.

Ze zitten er los in, dus dat moet zeker wel lukken! :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 23:10

J0anieke schreef:
Ik ben dan van plan om meerdere fleece stukken voor te knippen/snijden om zo een voorraad te hebben. En dan ook op elke verdieping een toiletje en proberen de ratjes poepjes zindelijk te maken.

Fleece hebben we ook eerst geprobeerd (en nog steeds op voorraad als reserve). Maar daar beten ze snel gaten in en we vonden fleece ook erg glad: als de ratjes snel gingen rennen ging de boel aan het schuiven. Voordeel is wel dat fleece erg goedkoop is.

Nu nemen we dik vilten doek dat voor vijveraanleg en bodembescherming bij rennovatiewerken wordt gebruikt. Duurder in aanschaffing maar goed te doen en veel langer houdbaar.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:24

Voor de mensen die fleece oid als bodembedekker hebben: hebben jullie dan een graafbox ofzo voor ze?
Ik vind het prachtig om te zien hoeveel natuurlijk gedrag er nog in tamme ratten zit, en dat probeer ik ook wel te stimuleren. Bijvoorbeeld door voer uit te strooien in de bodem. Maar dat heeft toch totaal geen zin met fleece als bodem? Hoe lossen jullie dat op?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 09:32

Eelmo schreef:
Voor de mensen die fleece oid als bodembedekker hebben: hebben jullie dan een graafbox ofzo voor ze?
Ik vind het prachtig om te zien hoeveel natuurlijk gedrag er nog in tamme ratten zit, en dat probeer ik ook wel te stimuleren. Bijvoorbeeld door voer uit te strooien in de bodem. Maar dat heeft toch totaal geen zin met fleece als bodem? Hoe lossen jullie dat op?

Een graafbox is inderdaad in de planning (we hebben dit systeem nog niet zo heel lang). Voor verstop ik in en onder speeltjes, in zo'n speelbal met een klein openingetje, opgehangen, in kartonnen toiletrolletjes met wat gaatjes er in, in propjes papier,... Kortom, de mogelijkheden zijn legio. En houden me creatief bezig. *D

Soms krijgen ze een kartonnen doosje met papiersnippers, velletjes keukenrol of ongeparfumeerde tissues en een hele leuke is een bijna lege rol toiletpapier. Als je die boven op de traliekooi legt en het velletje papier door de tralies naar beneden in de kooi laat bengelen is de pret gegarandeerd. *\o/*

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:54

Zou je kunnen meten hoe dik jou vilt is soesita?
Op werk gebruiken we een soort vilt onder de planten, moet even navragen wat het precies is en hoe het wordt nabewerkt, maar lijkt me ook wel fijn spul..
Afbeelding

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 14:22

Klopt, zo'n soort spul is dat. :j Ik meet het even voor je na... Ik kom op 0,5cm.

Voordelen: Ligt goed stabiel, zeker met strookjes klittenband er bij. Blijft goed in vorm. Wordt minder snel stuk gebeten dan fleece.

Nadelen: niet het allermooist := en duurder dan fleece (en iets lastiger op maat te knippen misschien).

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 10:58

Dus, change of plans.. Er is een kans dat ik volgende week al ratjes ga ophalen bij iemand die er niet meer voor kan zorgen! Het gaat om drie mannetjes van ongeveer een half jaar oud.
Het 'probleem' is, eentje daarvan is naakt. Heeft iemand van jullie ervaring met hoe die het beste verzorgt kan worden? Ik had al gelezen dat het handig is om meer losse bodembedekking in de kooi te leggen, dus stukjes fleece e.d. zodat het ratje zich gewoon kan nestelen zonder het koud te krijgen. En zou Ecobed te ruw/scherp zijn? De huidige eigenaresse zegt dat ze hem soms wel eens insmeert met babyolie tegen een droge huid en krasjes, maar olijfolie lijkt me wel beter? Veel vragen, maar ik heb nog wel een ruime week.. :Y)
Ohja, en raden jullie een normale drinkfles aan of een bakje water (natuurlijker)? Ik heb beiden langs zien komen als een optie, maar de meningen lijken soms verdeeld.

jilinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 11:22

Met een naakte rat is het inderdaad verstandig om te zorgen dat er genoeg nestmateriaal is, zodat ze goed warm blijven. Verder weet ik er weinig van.
Ik raad sowieso een drinkfles aan... bakjes water doe ik in de zomer wel eens als het warm is, maar ze worden vaak om ver gegooid :+