Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 00:07

Dag 20 en 3 eitjes zichtbaar aangepikt. *\o/*

Mer1980

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 08:40

Oooohhhhh bijna baby nieuws <3

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 11:45

Ohh baby’s,

Weet iemand hier wat je kan doen tegen eksters. Meneer viel me aan met een ei dat willen we niet nog een keer. Heb het raam van het nachthok waar ze ook leggen al op een kier gezet. Hopelijk durven ze dames dan nog naar binnen ivm dat het dan redelijk donker is binnen. Maar kan ik nog meer doen?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:51

oef eksters, ik heb een haan die houdt ze wel weg, maar het gebrek aan haan of mogelijkheden daartoe zou ik een nep kraai of nep haan neerzetten goed in het zicht. Ik had laatst mijn bak met eitjes even op de tafel gezet gauw iets pakken, en die k*t eksters hadden de bovenste eieren al kapot gepikt grrrrrrr

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 10:46

Eksters zijn een drama! Hier al jaren een probleem. Wat kan werken is een rolnest waar ze de eitjes in leggen. Maar mijn kippen willen daar absoluut niet in/op leggen dus helaas werkt dat hier niet. Ik moet het hier dus echt gewoon goed in de gaten houden als ik hoor dat een kip een ei gelegd heeft en dan meteen gaan halen of tussendoor kijken, onder kippen voelen of ze al gelegd hebben enz.

Marcella, spannend! Hoeveel zijn er al?

Hier dinsdag mijn ik denk laatste ronde gestart met enkel eitjes van hier. Ik kon de kans niet vinden om eitjes te gaan halen die ik wilde dus helaas pindakaas.

De kuikens hier doen het echt super goed. Sinds gisteren oefenen de 2 oudste groepen al tussen de volwassen kippen (kuikens zijn 5 en 9 weken oud en zitten samen) en dat gaat ook weer geweldig goed. Ik begin ook langzaam hoop te krijgen dat de oudste 5 kuikens allemaal hennen zijn, JACKPOT!! bij de 2e groep zie ik namelijk wel al duidelijk 2 haantjes en de oudste groep nog altijd niks al zou kwa borstkleur er toch zeker 2 haantjes bij moeten zitten.

De jongste groep doet het ook super en groeien als kool <3 <3 Ik weet ondertussen ook zeker welk kuiken de orpington is, de sussex kuikens zijn heel duidelijk te herkennen, de cream legbar en de barnie waren dat natuurlijk ook al. nu blijft alleen het mysterie welke kuikens de "normale bruine legkip" zijn, want ik heb geen enkel effen kuiken. Alle gele en goude kuikens hebben wit, beige en grijs in hun veren zitten.

Sinds gisteren ook nog een extra kuiken bij de kleintjes zitten van de buurman. 2 weken ouder maar verstoten nadat het een dag zoek was en flink verzwakt. Ik vrees dat die het niet gaat halen want het is echt zwakjes, maar het eet wel mee met de kuikens en drinkt ook. Alleen het is heel slapjes dus de andere kuikens botsen het zo omver :(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 16:04

Afbeelding
25 stuks totaal.

Zie bij sommige nu al een kammetje. _O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 17:39

ohhh wat schattig Marcella. Altijd zo mooi dat kleine spul
Ik ben een zoektocht begonnen naar 1 of 2 Orpington hennen, vanaf een jaar oud ongeveer. Altijd drama om iets te vinden. De fokker waar ik nog wel eens wat kon regelen is ermee gestopt. Zo moeilijk om iets te vinden. Ik ga maar een poging doen om New Hampshires te vinden oid. Iets groots in ieder geval, aangezien onze Dirk een grote haan is

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-24 21:38

Oh kuikentjes zijn zo leuk. Ik zet ze met mama ook al eens tussen de rest, maar moet er dus bij blijven ivm de kraaien / eksters. ze zijn nu een maand oud en morgen denk ik dat ik ze er bij durf te zetten, 5 van de 6 zitten al goed in de veren alleen 1 blijft gewoon erg klein. Van de 6 zijn er 2 hoe dan ook haan, 1 twijfel ik over en de andere 3 zijn hen.

Liesjuh ik duim dat het kleintje het red. :knuffel:

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 08:23

Mag ik jullie topic even binnenvallen met een vraag?

Kippen houden is al heel lang een grote wens, we hebben voldoende ruimte en budget om een goed verblijf te maken. Nu kan ik niet echt goed wijs worden uit de afmetingen. Hoe groot moet het nachthok zijn en hoe groot de (overdekte) ren? De kippen zullen zeer beperkt tot niet in de tuin kunnen scharrelen vanwege de 2 aanwezige jachthonden, die in het verleden al eens hebben bewezen niet met kippen samen te kunnen.

Kan ik ergens een richtlijn aanhouden per kip?

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 09:57

De richtlijn voor een ren is volgens mij iets van 2 vierkante meter per krielkip maar ikzelf zou adviseren om minstens 3 tot 4 vierkante meter per krielkip te nemen. Nachthok hoeft niet zo groot te zijn. Gewoon zorgen dat er genoeg stokken zijn en dat het grondoppervlak voldoende ruimte heeft. Ik reken 1 legnest per 3
tot 4 kippen.

Welk ras kippen denk je aan? Dat helpt ook al voor het adviseren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-24 12:38

Ik ga straks even puzzel om wat groters te maken voor de kuikens. Ga daarvoor kitten ren panelen voor gebruiken, want moet ook kat veilig worden.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 10:07

wat voor panelen zijn dat precies? Ik heb wel eens zitten denken aan die panelen die ze ook voor cavia en konijnen hokken gebruiken, als buiten ren dan voor de kleintjes. Buiten hebben de oudste de ren van de action vast staan aan een betonnen oud konijnenhok. Maar tussen die spijlen passen ze de 1e 5 weken vaak nog goed tussendoor dus als ik kleine kuikens er tussen heb zitten moet ik nog langer wachten en ik wil ze normaal graag toch met 4 weken in ieder geval overdag zo veel mogelijk al op het gras omdat helemaal met de groep van de 20, hun bak anders echt veeel te klein is.

Zoiets
https://www.zoomalia.com/animalerie/enc ... cB#l216566

Vanavond ga ik mijn eitjes schouwen *fingers crossed*, deze ronde is alleen van eitjes van hier dus nu ik nog maar 1 haan heb zitten ben ik erg benieuwd of het nu eindelijk eens beter word kwa bevruchting. Zie de haan nu ook vaker treden en ook goed treden dus het zou nu toch wel goed moeten zitten eigenlijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 10:49

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 18:16

Die dichte zeg maar?

Bleh, hier was van alle eitjes niks bevrucht. Volgende week gaat de haan met 4 hennen verhuizen, heb er nog een mooi bedrag voor kunnen krijgen ook dus dat scheelt. Meteen vandaag de eitjes nog gehaald waar ik het vorige week ofzo al over had (dorking en olijf leggers). Die zijn mijn laatste ronde uitbroeden voor dit jaar. Misschien dat ik in de tussentijd nog een legkip haal om een paar eieren meer te houden nog.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 19:14

Wat balen dat er niets bevrucht is dan heb je een luie haan :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 00:46

Ja de dichte heb ook 4 katten lopen anders eindigen ze als katten speelgoed. :o

Balen zo slecht bevrucht.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:22

Wel super handig Marcella :D Ik hoop volgend jaar toch dat we ons eigen huisje hebben. Tot die tijd ga ik niet investeren in een nieuw kuiken verblijf.

Mer1980, mijn haan is niet persee lui. Ik zie hem regelmatig treden. Maar hij schiet gewoon losse flodders helaas. Baal wel want dit was mijn laatste nakomeling van mijn geliefde "fluffy" lijn. Dus daarmee dan ook meteen nu klaar met de raszuiveren barnevelders.
Vanaf nu ga ik puur op mixkippen verder.
Gisteren waar ik de eitjes gehaald heb was wel echt heel tof om te zien. Zij kweekt new hampshire, amrock, dorking, olive egger (samen met de dorkings) en coucou malines. Die laatste had zij voor het vlees en ik was er echt van onder de indruk.
Voor dit jaar wil ik niks meer doen, hooguit wat kuikens nog kopen van haar daarvan. Maar anders volgend jaar ga ik bij haar daar nog eieren van halen puur voor het vlees.

Ik kijk er wel echt naar uit om de mooiste en liefste haan van dit jaar uit te kiezen. Een haan wat geen barnie is :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 08:37

Balen Liesjuh dat de haan het weer niet doet. Wat een pech heb jij daarme zeg!
Coucou malines, Mechelse Koekoeks, hadden wij in Nederland ook voor het vlees. Zeker imposant, maar ook heel fijn en rustig van karakter!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:01

Wat ik ook handig vind van de kitten panelen. Je haalt het uit elkaar en neem daarna nog amper ruimte in. Even schoonmaken ook.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:14

Mijn haan schiet ook losse flodders dit jaar van de 17 eitjes had ik er 1 bevrucht en bij een vriendin van de 20 maar 3. dus nogal K U T maar goed doe je niets aan. straks proberen toch wat meer hanen te houden heb nu een raszuivere Cream Legbar haar van 3 maanden erbij en van de kuikens (Araucana X ???) zijn er 2 of 3 haan. 2 weet ik zeker de 3e nog niet.

Bij mij lopen ze nu een paar dagen allemaal in de toom en dat gaat helemaal super de kuikens mogen alles gewoon van alle andere hennen, leuk om te zien. Mijn zijdehoender wil ze het liefst inpikken die wijkt niet van hun zijde :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:42

Afbeelding
Afbeelding
De ren die ze nu hebben.

Denk dat plaatje binnenkort alweer omhoog moet. Ze groeien hard

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 10:50

Zo schattig <3

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:29

Ziet er ideaal uit! Hoe hoog zijn de panelen? Kwa makkelijkheid om erin te kunnen zelf over de rand hihi :P

Ja nogal kl*te met de haan, maar helaas. Ben er eigenlijk ondertussen ook wel blij mee. Ik ben erg benieuwd van de laatste lichting wat allemaal haan is. De zeker 2 barnie haan kuikens die ik nu heb zitten gaan zowieso opgevoed worden als vleeshaantjes, die blijven 100% zeker niet.
Net ook nog weer eens zitten speuren bij de jongste groep kuikens. ik kan er een aantal makkelijk onderschijden, 4x sussex (heel erg makkelijk :D ), orpington kuiken, 1 kruising kuiken, ook erg makkelijk want er is er maar 1 zwart met een witte bef, en het heeft geen staart. Dat kan ook goed kloppen want er loopt een araucana ook ergens bij.
Maar dan de cream legbar. Ik heb er 3 kuikens van maar 4 kuikens die erop lijken. Enige verschil is dat eentje veel wit op de schouders krijgt en de rest niet, ik vermoed dus dat die niet cream legbar is.
Dan heb ik er 1 die bruin word als een normale legkip, en dan nog 1 grijs/zwarte, een hele donker bruine en nog een berg wit/beige kuikens met grijs in de veren erbij. Ik vermoed dus dat mijn poule rouse (bruine legkip) en noire de touraine beide niet raszuiver zijn en dan mogelijk de cream legbars ook niet. Die 3 rassen komen bij hetzelfde persoon vandaan. Nogal balen dus eigenlijk maar we zullen zien als ze opgroeien hoe en wat.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:40

Voor mij eigenlijk net te hoog, maar ik ben maar 1.54. :')

Nu 70 cm hoog, maar je kan ze ook kwart slag draaien dan kom je op 50 cm hoog. Heb alleen vanwege de katten voor 70 cm gekozen. En dan had ik ook maar 1 panelen kunnen gebruiken en was het 70 cm x 70 cm geworden. Nu hebben ze 1 x 1 meter.

Dacht ook met verhuizen kan bovenkant wel even open laten niet dus had dus gelijk al 1 kat erin zitten en bijna kuiken minder. En oh wat kunnen katten dan zielig doen. :+

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 13:46

Hihi oopsy, ze zijn zooo snel! Hier kan/durf ik ze ook echt niet in huis te hebben. Enkel speciale gevalletjes voor verzorging komen binnen, ja en een hen probeert het nog wel eens haha

Misschien volgend jaar ook eens naar zulke panelen kijken :D