Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:05

Superleuk om al jullie bakken te zien. Kwa inrichting lukt het wel maar verder weinig kennis van aquaria. Blijft leuk en interessant om hier mee te lezen

Mijn bak draait super met waterwaardes. Alleen op zoek naar een betere en stiller filter
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Esther_r20 op 30-01-21 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Yacintha

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:09

Wauw Esther, mooie bak!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:13

Oh Esther, die is ook mooi ja!

(ik heb al een tijdje een aquarium maar zou mezelf ook echt nog geen kenner noemen)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:39

esther wat mooi!
mooi groen ook!

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 21:40

Waaauw Ester !!! :wow: Wat een prachtige bak, en dat met weinig kennis ervoor, da's straf :D .
Héél knap ! +:)+

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 22:02

Waauw wat een prachtige bak, Esther! Menig aquariaan zou er jaloers op zijn!

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 22:22

Dank jullie wel. Leuk om die complimenten te lezen.

Mijn creatieve geest zet de plantjes in gedachten op zn plek om een beetje 3d effect te krijgen maar verder moeten ze het zelf doen en dat lijkt aardig goed te gaan. In deze opstelling draait hij nu een half jaar. Nu wel echt tevreden met de inrichting dus voorlopig hou ik het zo

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 22:46

Oh die is prachtig!!! <3

Word zo hebberig van al jullie aquaria!
Gisteren wel even samen met vriend gesnuffeld wat we willen, maar we hebben er nu helaas geen ruimte voor...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:41

Gave aquaria weer zeg! Prachtig ook met al dat groen!

Ik ga morgen bezig met het installeren van de Eheim, wens me geluk :') het lijkt heel erg simpel...

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:46

Zijn eheim filters ook stiller?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:53

Als je geen lucht in de pot hebt horen ze geruisloos te zijn. Ik was altijd wel tevreden met mijn Eheim filter. Had alleen liever eentje gehad met een aanzuigknop (of hoe dat ook heet). Denk dat maralyn dat wel op haar filter heeft gezien het voor een 250 liter is :+

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:58

Ah oké, die moet ik in gedachten houden! :)

Heb ik het zo goed bedacht:

Woensdag filter uitknijpen. Is dan denk ik 2,5 week geleden.

Volgende week zondag bodemstofzuigen en standaard water wissel 30% (mits het natuurlijk eerder nodig is)
Dan is de laatste waterwisssl twee weken geleden. Morgen een week namelijk.

Volgens mij is dat voor waterwissels wel de richtlijn dacht ik. Maar wanneer je het filter schoonmaakt is voor mij echt een vraagteken... Ik weet wel hoe het moet en dat het niet tegelijk met waterwissel mag.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 23:59

J0anieke schreef:
Als je geen lucht in de pot hebt horen ze geruisloos te zijn. Ik was altijd wel tevreden met mijn Eheim filter. Had alleen liever eentje gehad met een aanzuigknop (of hoe dat ook heet). Denk dat maralyn dat wel op haar filter heeft gezien het voor een 250 liter is :+

Nee, die heb ik hier niet op gevonden. Maar je kan zo'n tussenstuk zetten op de aanzuigslang, waardoor je hem kan vullen, tot het lucht er helemaal door is.

Die haal ik de volgende x op :') HahahaH.

Dit is de Eheim 350. (Tot 350 liter)

Ziet er duidelijk en degelijk uit.
Heb braaf de handleiding bekeken.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 00:00

Er is daar geen vaste richtlijn voor. Dat ligt aan ontzettend veel factoren. Hoe groot je aquarium is, hoeveel vis je erin hebt per liter, hoe groot je filter capaciteit is tov de grootte van je aquarium, etc...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 00:02

J0anieke schreef:
Er is daar geen vaste richtlijn voor. Dat ligt aan ontzettend veel factoren. Hoe groot je aquarium is, hoeveel vis je erin hebt per liter, hoe groot je filter capaciteit is tov de grootte van je aquarium, etc...

Toevoeging...
Wat voor vis.

Goudvissen zijn bijvoorbeeld heel smerig tegenover n bak met guppen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 00:22

Precies! Ik wil in mijn 10 liter uiteindelijk helemaal geen filter, die optie heb je ook nog als je een goed beplant bakje hebt met geen/bijna geen vis. :D

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:00

ik ben de bak opgestart met bactostart. Ik heb bij 3 verschillende aquariumspeciaalzaken te horen gekregen dat je dan meteen vissen erin kan doen. (En staat ook op de verpakking) Dat heb ik overigens niet gewaagd heb nog meer dan een week gewacht en waardes getest
Maar ze hebben me echt verzekerd dat dat kon. Vandaar dat ik nu met een klein schooltje van 10 ben begonnen

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:11

Prachtig ingericht, Esther! :-)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:16

Oh ik had ook nog niet gezegd dat je een prachtige bak hebt Esther! Dus bij deze.. :D

Marisje76 schreef:
ik ben de bak opgestart met bactostart. Ik heb bij 3 verschillende aquariumspeciaalzaken te horen gekregen dat je dan meteen vissen erin kan doen. (En staat ook op de verpakking) Dat heb ik overigens niet gewaagd heb nog meer dan een week gewacht en waardes getest
Maar ze hebben me echt verzekerd dat dat kon. Vandaar dat ik nu met een klein schooltje van 10 ben begonnen

Ik zou maar niet meer luisteren na die aquariazaken. Die bacteriën moeten zich eerst kunnen settelen en kunnen groeien. Met deze 10 zou het goed kunnen gaan, maar het is wel aan te raden je waterwaardes nu goed in de gaten te houden. Zou nu zeker de komende 4 weken geen vis meer toevoegen..

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:21

Ik sluit me bij JOanieke aan over het indraaien en winkeladvies.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:34

Nja ligt eraan welke zaak. Ik heb ook bacto start gebruikt en bij mij zeiden ze dat ik na 2 weken de eerste vissen erin kon doen, om dat op te bouwen. Tot op heden gaat dat prima en woensdag staat de bak vier weken.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:35

Kan ik trouwens wel de bodem stofzuigen en het filter uitknijpen op dezelfde dag? Of is dat ook niet aan te raden?

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:41

Ik las dat die bactostart echt onzin is. Er zouden "levende"bacteriën in zitten. Maar bacteriën hebben zuurstof nodig en in een afgesloten potje komt geen zuurstof waardoor je dus geen levende bacteriën kunt hebben. Klinkt opzicht best logisch

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:50

2 weken is ook te vroeg, maar ja, het kan. Wil NIET zeggen dat als iets kan het ook altijd goed gaat. Er zit een reden achter waarom je die 4 weken minimaal moet wachten. Heeft allemaal met de opbouw van verschillende (!!) bacteriën te maken. Eerst krijg je een bacterie die NH3/NH4 omzet in de slechte NO2, en daarna pas komen er bacteriën die de NO2 omzetten in de minder gevaarlijke stof NO3. NO3 gebruiken planten ook als voedingstof en het is minder schadelijk voor vissen.
Besef je even dat de bacterie die NO2 omzet in NO3 pas na 3 a 4 weken gaat groeien! Er is in de eerste 2 weken simpelweg niet voldoende NO2 aanwezig voor de groei van die bacterie. Als je vroegtijdig vissen gaat toevoegen krijg je een explosie van de eerste bacterie (die bacterie groeit ook sneller en NH3/NH4 zit in poep, mooie mestbron dus!). Er zijn dan onvoldoende bacteriën aanwezig om NO2 om te zetten in NO3, wat resulteert in sterfte.

Ufurio4e schreef:
Ik las dat die bactostart echt onzin is. Er zouden "levende"bacteriën in zitten. Maar bacteriën hebben zuurstof nodig en in een afgesloten potje komt geen zuurstof waardoor je dus geen levende bacteriën kunt hebben. Klinkt opzicht best logisch

Dit klopt. Vaak zitten er wel goede voedingsstoffen in zulke flesjes wat de opbouw van de bacteriën stimuleert, maar zelfs dan moet je zeker nog een aantal weken wachten tot je stabiele bacterie koloniën hebt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 10:59

ik denk dat als je snel vissen toevoegt je beter wel wekelijks een kleine waterwissel kunt doen om slechte zaken er uit te halen?
ik heb hier een bak staan die een maand of twee heeft staan indraaien.
ik wilde eerst de planten goed aan de gang hebben en dan pas de vis er in :j

zertab.
ik doe dat wel,maar jouw bak draait nog maar net, filter zal vast nog wel schoon zijn.