Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 19:24

Haesten, Russische Dwerghamster, kwam hier een beetje onverwachts. Zal je net zien als je een beetje out of stock bent. Haesten is een hele onzekere man dus ik heb hem lekker gelaten.. Vandaag was het eindelijk zover en kreeg Haesten zijn eigenste heuse Scape. Een knusse en beschutte ruimte was mijn doel.. Ik weet zelf nog niet echt wat ik er van moet vinden maar hij is in ieder geval blij en druk aan de graaf.

Haesten heeft inderdaad een gerstekorrel bij zijn oogje. Zo is hij hier komen wonen. Een gerstekorrel is in principe niets schokkends, komt vanzelf & kan ook vanzelf weer weggaan.

Russische Dwerghamster in een IKEA Samla, 3060cm2

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat is het stil hier, jammer. Ben benieuwd of er nog meer mensen aan de scape zijn gegaan met dit weer.

__Sannne

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:29

Mooie scape en wat een dotje! Hoe doe jij de zandbak in deze bakken?

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 19:34

En een Ikea Linnmon DIY kooi? Dan zit je aan de binnenkant met 100 x 56.6 x 46.6 cm. Eventueel kan ik hem nog een stukje langer maken. Nu heeft ze namelijk 90 bij 45, en ik vraag me af of die 10 cm het verschil gaan maken. Is 1.5 meter in de lengte dan niet beter?

https://www.youtube.com/watch?v=Ocdcl-82ybE

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 21:02

__Sannne schreef:
Mooie scape en wat een dotje! Hoe doe jij de zandbak in deze bakken?

Ik heb keramieken badhuisjes! :) Deze zijn helaas alleen niet meer te krijgen, de originele. Wat wel heel leuk is, deze krijgen wij binnenkort in de winkel *\o/*

https://www.wesdijk.nl/dieren/accessoir ... 13634.html

https://www.wesdijk.nl/dieren/accessoir ... 13610.html

De taupe variant (even op zoeken) zou voor Syren geschikt zijn, maar dat wil ik nog even dubbel checken in de winkel als we ze binnen krijgen. Ik ben er zo enthousiast over! Trixie heeft nog meer leuke & nieuwe dingen maar zover was ik nog niet met online zetten :Y)

juniper schreef:
En een Ikea Linnmon DIY kooi? Dan zit je aan de binnenkant met 100 x 56.6 x 46.6 cm. Eventueel kan ik hem nog een stukje langer maken. Nu heeft ze namelijk 90 bij 45, en ik vraag me af of die 10 cm het verschil gaan maken. Is 1.5 meter in de lengte dan niet beter?

Haha, stiekem moet ik hier eigenlijk een beetje om lachen al is dat niet helemaal terecht. Je zit in een hamstertopic waar het welzijn op nummer één staat voor een hamster en waar we werken met bepaalde richtlijnen die ontstaan zijn door het bekijken en onderzoeken van negatief gedrag en dergelijke. En dan juist op deze plek de vraag stellen of 10cm wel verschil gaat uitmaken :P Die Linnmon DIY lijkt mij wel een prima optie?

90x45cm is een oppervlakte van 4050cm2, waar de adviesmaat vanuit HamsterScaping 5000cm2 is. Dat is dus een te kort van 950cm2.
100x56,6 is een oppervlakte van 5660cm2, dat is dus geen verschil van máár '10cm', maar een oppervlakte van 1610cm2 .. best behoorlijk. Die '10cm' zal dus voor je hamster wel verschil uit maken en die zal je dankbaar zijn. Natuurlijk zou nóg meer oppervlakte ook fijn zijn. Maar het is niet alleen maar het oppervlakte wat speelt zoals eerder uitgelegd betreffende de detolf. Daar heb je een oppervlakte van +/- 5600cm2 maar kan je niet voldoende graafruimte in combinatie met een goede inrichting aanbieden. Net iets wat een Syr juist ontzettend nodig heeft en erg kieskeurig op is :)

Begrijp me niet verkeerd. Ik zeg dit niet om iemand te pesten en ik heb HamsterScaping ook niet bedacht om mensen te pesten of te zeggen dat ze slecht zijn voor hun dieren, totaal niet. Een ieder die wilt verbeteren krijgt van mij alleen maar een dikke pluim in z'n kont. De richtlijnen van HamsterScaping zijn voor sommige stijlen zelfs aan de lage kant - anderzijds zijn ze wel dusdanig dat het voor de hamster werkt maar ook budget technisch voor de eigenaren zal kunnen werken. Maarja .. een Syr is gewoon een ander verhaal, zeker in het buitenland begrijp ik dat het lastig is qua huisvesting.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:13

Hier gaat het nog steeds heel goed, ik Sneaky gisternacht voor het eerst sinds dat ik een weekje weg was weer kunnen oppakken. En ik heb hem meteen voor het eerst ook even gewogen, hij weegt met een wangzak vol 43 gram nu. Hij heeft ook in die week serieuze ballen gekregen, dus dit is duidelijk een man nu, haha. Maar hij is nog steeds erg voorzichtig en verlegen en eenmaal uit de kooi gaat alles ook prima eigenlijk. Dan gaat ie zich ook lekker zitten wassen en op verkenning uit. Hij is tot nu toe ook heel blij met zijn kooi, dus hij vertoont helemaal geen negatief gedrag. Ik zou bij deze hamster gerust het deksel eraf kunnen laten en hij zal niet ontsnappen. Is het zo dat mannetjes meestal meer gemoedelijk zijn dan de dames? Zelfs Peanut, die een pak kleiner was dan Sneaky nu al is, gaf het heel duidelijk aan als ze haar kooi niks vond door negatief gedrag te vertonen.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:00

xDenies schreef:

Haha, stiekem moet ik hier eigenlijk een beetje om lachen al is dat niet helemaal terecht. Je zit in een hamstertopic waar het welzijn op nummer één staat voor een hamster en waar we werken met bepaalde richtlijnen die ontstaan zijn door het bekijken en onderzoeken van negatief gedrag en dergelijke. En dan juist op deze plek de vraag stellen of 10cm wel verschil gaat uitmaken :P Die Linnmon DIY lijkt mij wel een prima optie?

[..]

Begrijp me niet verkeerd. Ik zeg dit niet om iemand te pesten en ik heb HamsterScaping ook niet bedacht om mensen te pesten of te zeggen dat ze slecht zijn voor hun dieren, totaal niet. Een ieder die wilt verbeteren krijgt van mij alleen maar een dikke pluim in z'n kont. De richtlijnen van HamsterScaping zijn voor sommige stijlen zelfs aan de lage kant - anderzijds zijn ze wel dusdanig dat het voor de hamster werkt maar ook budget technisch voor de eigenaren zal kunnen werken. Maarja .. een Syr is gewoon een ander verhaal, zeker in het buitenland begrijp ik dat het lastig is qua huisvesting.

Ik ben juist een beetje klaar met de toon die je tegen mij lijkt uit te slaan in dit topic. Dat wil niet zeggen dat ik je hulp niet waardeer, maar ik denk niet dat dit de beste manier is om om te gaan met vragen die voor iemand met meer kennis misschien dom of ongeinformeerd klinken, wel?

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:01

juniper schreef:
xDenies schreef:

[..]

Ik ben juist een beetje klaar met de toon die je tegen mij lijkt uit te slaan in dit topic. Dat wil niet zeggen dat ik je hulp niet waardeer, maar ik denk niet dat dit de beste manier is om om te gaan met vragen die voor iemand met meer kennis misschien dom of ongeinformeerd klinken, wel? Misschien ben ik gewoon niet goed in rekenen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:30

Ik heb zelf weinig te melden. Fredjuh vermaakt zich prima in zijn scape. Zie her en der een holletje.

Schooit nog steeds braaf om een zonnebloempitje. Is verder niet tam, komt alleen met verschonen uit de bak. Echt een kijkhamster :D

Zit er alleen over na te denken om terrarium op zijn kant te leggen. Zodat de bak dan 80×50 wordt ipv 80 x 40.

Zit alleen met onderstaande, geen idee hoe ik dat veilig dicht kan krijgen.
Afbeelding

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:08

Wat een leuke huisjes xDenies! Ik heb nu steeds het zandbakje los in de bak, dus als laagste punt, maar in zo'n los huisje is ook leuk!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 00:15

@Juniper,
Ik denk dat je mijn toon anders intepreteerd dan dat ie werkelijk is. Om het te verduidelijken heb ik express het stukje 'begrijp me niet verkeerd & het stukje dat het lastig is in het buitenland wat betreft huisvesting'(ik ben alleen bekend met wat we hier in NL beschikbaar hebben..) er aan toegevoegd. Ik zet je niet weg als een dom iemand en het gaat hier niet om rekenen, dat is ook zeker niet mijn bedoeling. Je geeft alleen zelf aan dat jij je afvraagt of 10cm wel verandering gaat geven & ik heb je een uitgebreide reactie gegeven waarom het niet alleen maar om 10cm draait. :)

Als ik het gemeen, negatief of geen flauw idee welke manier nog meer zou hebben bedoeld; dan zou ik mijn tijd wel anders indelen. Lange stukken typen kost mij veel moeite & pijn, en tot zover heb ik dat nog met alle liefde voor jou en je hamster(s) over! Dan moet je natuurlijk niet ineens boos tegen mij gaan doen want dan komen we sowieso nergens. Maar ik bedoel wat ik zeg absoluut niet gemeen of boos. Mijn excuses als dit dus wel zo overkomt.

@ Jorex,
In principe is geslacht niet echt bepalend in het gedrag van een hamster. Je hebt onzekere mannen en onzekere dames. Je hebt gewoon een verlegen kerel, los van zn gigantische ballen :P
Hoe lang is hij nu bij je?

@love_western,
Oei dat ziet er best uit als een uitdaging. Waar komt het te zitten als je de bak kanteld? Ergens waar de hamster bij kan?

@Sanne,
Ja heel leuk! En bijkomend voordeel is dat ze koel blijven dus in de zomer erg ideaal met wat zand er in :) Omdat mijn hamsters zo bloed fanatiek graven was ik vrij snel klaar met het zand op de bodem :o Stond iedere week alle bakjes te scheppen en heb daar geen zin meer in haha. Dus ze hebben bijna allemaal nu eerst een dikke laag (eigenlijk hetzelfde als normaal maar minus het zand gedeelte), en dan het bakje gewoon ergens leuk. Vult ook gelijk de ruimte weer! :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 00:38

Hij is hier nu nog maar 5 weken. Dus ik laat hem lekker zijn gangetje gaan nog, ik wil alleen niet dat ie in de stress schiet van mij terwijl dat helemaal niet nodig is, oa als ie me hoort praten. Ik heb ook een bakje met zand nu, volgende indeling gaat het wiel dat omgetoverd is tot zandbak er weer in. Ik zag hem namelijk zichzelf al lekker wassen erin, dus ik wil hem wat meer ruimte in zand toedoen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 14:53

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:02

Ohh die wenteltrap is echt te leuk!

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 15:04

__Sannne schreef:
Ohh die wenteltrap is echt te leuk!

Nou dat riep ik ook gelijk uit toen ik ze in de nieuwe catalogus te zien kreeg. Ik had toevallig een afspraak, sinds een half jaar weer *\o/* , met de vertegenwoordiger van Trixie. Vorig jaar was ik samen met mijn bazin een weekend (14/15juni) naar Duitsland geweest om in de fabriek van Trixie te kijken. Was onwijs gaaf en toen waren er niet zoveel nieuwe spullen. Dit jaar hebben ze het simpel gedaan en kreeg ik een mini catalogus te zien met alle nieuwe artikelen & daar stonden dus deze gave hamster producten in *\o/* *\o/* Maar toen moest ik wachten tot 1 juni ....

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 15:33

Oh die zijn beide leuk! Die zandbak zou ik zo in mijn lage gedeelte zetten in mijn huidige inrichting, dan krijg ik mijn hamster te zien. Oké, dan moet ie wel eerder actief zijn dan 1 uur 's nachts. Hij is tot nu toe behalve toen ik thuis kwam niet weer actief geweest overdag. _O-

edit; skip dat, hij kwam zojuist even gluren toen ik zijn water verving. Dus ik heb hem een meelworm gegeven en hij rende snel als een raket weer ondergronds met zijn meelworm :+
Hopelijk kan ik hem leren dat ie iets te eten krijgt als de kooi open gaat en hij tevoorschijn komt. Zodat hij dat leuker gaat vinden en niet meer als iets engs wanneer ik de kooi open doe. Meestal geef ik hem 's ochtends water en dan reageert ie niet, dus eigenlijk zie ik hem alleen voordat ik ga slapen en dan krijgt ie sowieso voer. Ik blijf zelf heel rustig qua weinig geluid, langzame bewegingen, anders is ie sowieso weer weg.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 08-06-20 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:06

Ooh dat zandbadje vind ik leuk! Die ga ik misschien bestellen :D

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 22:23

@ Jorex,

Haha, zal je net zien! :P

@ xRaisin,

Leuk zijn ze heh! Ben er ook erg enthousiast over. Kijk er naar uit om ze in m'n handen te hebben om te zien hoe het nu echt is. Dat het niet ineens tegenvalt ofzo ..

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:46

Ik hoor graag je bevindingen zodra ze beschikbaar zijn! :D

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 23:31

Floki geniet van een stuk komkommer

Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 08:54

xRaisin schreef:
Ik hoor graag je bevindingen zodra ze beschikbaar zijn! :D

Yes! Doen we! Ik ben alleen volgende week twee weken even met vakantie dus ik ben bang dat ik ze net weer misgrijp .. :') Beetje balen weer dit.

Lieve foto JesdaJinn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 10:34

xDenies: Fredjuh kan dan inderdaad bij dat gat komen. Is ong 1.5 cm doorsnee

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 17:21

Als jullie iets geven in de vorm van fruut oid geven jullie dan minder voer of passen jullie iets aan oid?

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-20 18:43

love_western schreef:
xDenies: Fredjuh kan dan inderdaad bij dat gat komen. Is ong 1.5 cm doorsnee

Hm, zou het niet iets zijn om een stukje te laten lassen? Geen flauw idee naar de mogelijkheden hoor. Maar met gaas kom je toch al met scherpe puntjes in contact en iets anders zou ik niet kunnen bedenken. Zit het nou onder een gigantische dikke laag bodem dan kan je nog aan de binnen en buitenkant karton bevestigen, maarja .. wel iedere dag checken.

JesdaJinn schreef:
Als jullie iets geven in de vorm van fruut oid geven jullie dan minder voer of passen jullie iets aan oid?

Ik voer hier om de dag, dus op de dagen dat ze geen normaal voer krijgen kan ik iets extras geven zoals een stukje gedroogd fruit of een hand andijvie :)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:58

Floki kreeg weer een stukje sla.
Geen mooie foto maar toch

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 22:10

Ha kijk, daar is ie weer <3