Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:26

Van schreef:
Ennasil, Arrow is ook een hele mooie reu <3 En wel of geen stamboom maakt niet uit als er maar zoveel mogelijk bekend is over de achtergrond. Maar hij is voor Roek teveel herder.

Misschien dat je contact zou kunnen opnemen met deze fokker?
http://vandewuestegraaf.nl
Deze kwam ik tegen op google, misschien dat ze daar een mooie reu hebben die ze in zouden willen zetten.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:28

Ennasil92 schreef:
Van schreef:
Ennasil, Arrow is ook een hele mooie reu <3 En wel of geen stamboom maakt niet uit als er maar zoveel mogelijk bekend is over de achtergrond. Maar hij is voor Roek teveel herder.

Misschien dat je contact zou kunnen opnemen met deze fokker?
http://vandewuestegraaf.nl
Deze kwam ik tegen op google, misschien dat ze daar een mooie reu hebben die ze in zouden willen zetten.

Leuke hondenrassen heeft hij en hele mooie honden, maar denk dat deze weer te snel de krulstaart erin brengen.

Kaus

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:15

Bedankt voor al jullie uitgebreide antwoorden :D Misschien dat ik dan toch maar de puppycursus ga overslaan... Ben er met mijn Cattle ook nooit heen geweest maar die was ook al 6 maanden toen ik m kreeg :')

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:37

Van: Ik zou geen tjech of saarloos gebruiken. Vrees dat die het karakter te veel gaan beïnvloeden. Zit veel DM, epilepsie, dwerggroei en heupdysplasie in ook dus als je toch in die richting gaat zou ik zeker gaan voor één die hierop getest is.
Vind de zwitserse witte herder dan beter. Mijn buurman heeft een zwitser + duitse herder kruising en die heeft wel een wolvenlook. Mooie zelfzekere hond.
Vind het wel speciaal dat iedere fokker een kruising naar eigen voorkeur kan gebruiken. Wat is het fokdoel, richtlijnen en standaard ? Ben wel nieuwsgierig hoe dat zo allemaal in zijn werk gaat.

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:12

Ja ik ken ook iemand met een zwitserXduitser die ook een beetje een "wolvenlook" heeft
Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:57

Oh die is gaaf <3

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 18:26

Die is gaaf Ennasil <3 zoiets zal super zijn. Hij heeft zeker niet toevallig zijn ballen nog? O:)
Ik heb zelf ook absoluut niks tegen een herder alleen de kans dat dat goedgekeurd word door de vereniging is klein. Een hond als hierboven zal misschien nog wel kunnen.

betadine schreef:
Van: Ik zou geen tjech of saarloos gebruiken. Vrees dat die het karakter te veel gaan beïnvloeden. Zit veel DM, epilepsie, dwerggroei en heupdysplasie in ook dus als je toch in die richting gaat zou ik zeker gaan voor één die hierop getest is.
Vind de zwitserse witte herder dan beter. Mijn buurman heeft een zwitser + duitse herder kruising en die heeft wel een wolvenlook. Mooie zelfzekere hond.
Vind het wel speciaal dat iedere fokker een kruising naar eigen voorkeur kan gebruiken. Wat is het fokdoel, richtlijnen en standaard ? Ben wel nieuwsgierig hoe dat zo allemaal in zijn werk gaat.
Er is zeker een standaard waar naartoe gefokt dient te worden http://www.tamaskan-dog.nl/de-tamaskan/rasstandaard/
maar het gaat hier om een ras in ontwikkeling met een hele kleine genen poel. Wil je een gezond ras behouden moet er geregeld nieuw bloed in. Daarmee zul je toch vaak een stap terug moeten doen in uiterlijk of zelfs in karakter maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat de fouten mettertijd zo goed mogelijk weer gecorrigeerd worden.
En het is zeker niet zo dat je als fokker zomaar elke willekeurige hond mag gebruiken. Je staat als fokker vrij om zelf een outcross naar je voorkeur te zoeken maar deze zal dan nog wel goedgekeurd moeten worden door de vereniging en het zal zeker niet de eerste keer zijn dat er een afgewezen word.
En uiteraard moet zo'n hond volledig getest zijn anders kun je het sowieso vergeten.
Tsjech en Saar is in het verleden al gebruikt en tot nu toe heeft dat geen problemen met karakter op geleverd. Al zou ik zelf niet snel voor een volle Saar of Tsjech kiezen maar een kruising ervan die aan mijn eisen voldoet zou ik zo gebruiken :j

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:20

Van schreef:
Die is gaaf Ennasil <3 zoiets zal super zijn. Hij heeft zeker niet toevallig zijn ballen nog? O:)
Ik heb zelf ook absoluut niks tegen een herder alleen de kans dat dat goedgekeurd word door de vereniging is klein. Een hond als hierboven zal misschien nog wel kunnen.

Volgensmij niet meer nee

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 19:26

Ik las in jouw link dat solide kleuren niet zijn toegestaan, maar jouw teefje is toch solide kleur ? Het is puur nieuwsgierigheid omdat ik er zo weinig van hoor of zie. Ben benieuwd hoe het ras er binnen 10 jaar uitziet. Bij de tjech zit je heel snel boven de 20 percent aan inteelt, maar outcross zou willen zeggen dat je terug een carpatische wolf met duitse herder zou moeten gaan kruisen en daar staat vereniging momenteel niet voor open. Anderen hebben stiekem saarloos in het ras gemengd en dat heeft voor mijn part echt afbreuk gedaan. Is ook een heel scandaal geweest op social media vooraleer er stappen werden ondernomen, maar als ik zie hoe 1 fokker een hele lijn kan verpesten. Gelukkig dat de tamaskan vereniging dan toch hamert op testen en niet zomaar wat onderneemt.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 20:04

Een outcross doe je juist het beste met een ras wat zoveel mogelijk onverwant is. Dus bij de Tsjech geen wolfxduitse herder maar juist iets wat verder weg staat. Met een ras wat zo consistent is qua uiterlijk als de Tsjech heb je als je het goed doet in 2 a 3 generaties weer een hond die er gewoon weer als een tsjech uitziet.

Mijn teef is niet solide zwart maar seal(valt onder blackgrey bij de Tamaskan). Ze is alleen voor het mooie te donker. Haar nestgenoten zijn beter van kleur.
Dit is een van haar broers, zo zien we de zwarten het liefst
Afbeelding

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:14

Mooie hond ook met dat wit pootje :)
Bij de tjech was het de bedoeling een werkhond te krijgen met het vermogen en de uithouding van een wolf. Andere rassen toevoegen zou voor mij echt een aanslag zijn op de origine. Dezelfde kruising met nieuw bloed is voor mij de enige juiste oplossing.

Om weer ontopic te komen. Nog 10 dagen en het teefje waarvan ik een reutje gereserveerd heb gaat bevallen. Spannend :):)
Foto van de ouders:
Afbeelding

De naam moet met een F beginnen, maar geen leuke f naam gevonden voorlopig :/

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:17

yvje86 schreef:
Jaaa! Een 2018-puppytopic!

Aangezien we sinds kort op een boerderijtje wonen en wat gedoe hebben gehad waardoor ik me niet 100% veilig meer voel thuis hebben we besloten om voor een waakhond te gaan kijken.

We zijn uitgekomen bij een kruising mechelse herder × hollandse herder.
De teef is vorige week gedekt en nu maar hopen dat er binnenkort puppies komen.
De pup zal bij ons in huis komen wonen samen met onze bordercollie van 7.5 jaar.

Jaaaaaa! Gisteren zijn de pupjes geboren *\o/* .
Nu de komende dagen afwachten totdat we weten hoeveel reutjes/ teefjes er zijn.
We hebben 3e of 4e kans op een reu dus ik hoop dat er genoeg reutjes zijn.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:18

Geen leuke namen met een f?!

Flipper
Fluffy
Floo network
...

Moge het duidelijk zijn dat ik nooit een kind moet krijgen. Een hond raakt psychisch niet beschadigd door een naam... Kind wel.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 22:39

Ik ga zo even in mijn lijst(je) neuzen betadine!

Yeah leuk Yvje! :D

Romy, serieus, je wil mijn bestandje met namen niet zien, t is maar goed dat ik niets van kinderen moet weten.. :P

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:47

Spannend Yvje! Met 3e of 4e is het inderdaad nog even afwachten.

Hmmm namen met een F... Dat is inderdaad best een lastige. Roept ook niet heel 'hard'.

Hier ook nog niet uit over een naam. Hoop dat ie bij de fokker een leuke naam krijgt, dan ben ik vaak wel tevreden :')

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 22:50

Echt mocht iemand nog namen zoeken, of een voorkeursletter hebben, ik heb er zo veel te veel.. :')
Ik heb dus echt een lijst gemaakt. En dat is vanaf pagina 1 dus gewoon 1 rij naar beneden... 11 pagina's...

T enige wat dus niet in een rijtje staat is het ''auto thema''. aangezien ik dus gewoon niet weet wat ik wil of wat ik leuk vind, of wat ik vind passen, ben ik dus massaal gaan verzamelen wat ik tegen kwam :')

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:51

betadine schreef:
Bij de tjech was het de bedoeling een werkhond te krijgen met het vermogen en de uithouding van een wolf. Andere rassen toevoegen zou voor mij echt een aanslag zijn op de origine. Dezelfde kruising met nieuw bloed is voor mij de enige juiste oplossing.

Om weer ontopic te komen. Nog 10 dagen en het teefje waarvan ik een reutje gereserveerd heb gaat bevallen. Spannend :):)
Foto van de ouders:
[ Afbeelding ]

Mooie ouderdieren <3 <3 <3
De 1e naam die bij mij opkomt is Frodo (van lotr)

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:53

Fazou
Frederick XD
Faiden
Frozen
Fozzy
Feedo
Frommel
Fador

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:56

betadine schreef:

Foto van de ouders:
[ Afbeelding ]

Dat is juist de fout die velen maken. Bang dat opeens het hele ras bedoezeld is als er iets anders toegevoegd word. Dat de o zo belangrijke "raszuiverheid" weg zou zijn en je opeens een heel andere hond krijgt.
Als je het goed doet blijft de Tsjech gewoon een Tsjech al heeft hij een labrador als overgrootouder :D

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:01

Fenrir
Faolan/Faelan
Farkas

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:02

kiwiwitje schreef:
Echt mocht iemand nog namen zoeken, of een voorkeursletter hebben, ik heb er zo veel te veel.. :')
Ik heb dus echt een lijst gemaakt. En dat is vanaf pagina 1 dus gewoon 1 rij naar beneden... 11 pagina's...

T enige wat dus niet in een rijtje staat is het ''auto thema''. aangezien ik dus gewoon niet weet wat ik wil of wat ik leuk vind, of wat ik vind passen, ben ik dus massaal gaan verzamelen wat ik tegen kwam :')

Toevallig iets met de R? :') ik weiger rose ( of Rosalie ) erbij te nemen in mijn roedel.

Ik was vroeger fan van twilight ( donker verleden ) en ik geloof dat mijn ma mij dit nooit wilt laten vergeten. We hebben nu dus een Jasper en ze wilt haar volgende hond Rosalie noemen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:08

ik dacht ook eerst aan Frodo van LOTR, verder denk ik aan
Fudge
Fritz
Farlan

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 23:31

fiets :')

Sorry, die kwam vorige keer naar boven toen we namen met f verzonnen voor pup _O-

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 23:57

Romy Stuur je wel even t hele lijstje via pb :p

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 11:49